In de 21e eeuw is de opwarming van de aarde niet langer een probleem. Het is duidelijk dat het luchtverkeer een deel van de verantwoordelijkheid draagt. Maar in een tijd waarin mensen wordt gevraagd de broekriem aan te halen op het gebied van energieverbruik, met name door te kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig. Supersterren zoals Kylie Jenner maken buitensporig veel gebruik van hun privéjets, voor zeer korte afstanden.
Uitstoot van privéjets in werkelijkheid
De CO2-uitstoot van privéjets is goed voor 2% van de wereldwijde uitstoot. In de afgelopen jaren, met de explosieve groei van de zakenluchtvaart, is hun CO2-uitstoot in Europa met 31% gestegen. Bovendien zijn privéjets volgens de Europese Federatie voor Transport en Milieu 50 keer vervuilender dan treinen. Ook al lijkt 2% van de uitstoot laag in vergelijking met de grootste CO2-uitstoters, al deze analyses doen ons terecht vraagtekens zetten bij het gebruik van privéjets.
Het gebruik van privéjets door beroemdheden
Privéjets van sterren: de ranglijst van degenen die ze het meest gebruiken
De Yard-groep heeft onlangs de koolstofvoetafdruk van beroemdheden gerangschikt. Bovenaan de lijst staat Taylor Swift, met 8.293,54 ton CO2 uit 170 vluchten. Op de lijst staan ook bekende namen als Jay Z (6.981,3 ton voor 136 vluchten), Steven Spielberg (4.465 ton voor 61 vluchten) en Kim Kardashian (4.268,5 ton voor 57 vluchten). Kim’s familie, de Kardashian-Jenner clan, creëert constant ophef over het gebruik van hun privéjet ensommige van deze sterren verdedigen hun gebruik van privéjets, zoals Taylor Swift, die uitlegt dat ze haar jet leent en niet de enige is die er gebruik van maakt. Een argument dat weinig bijdraagt aan de woede van degenen die de broekriem aanhalen in hun dagelijkse energieverbruik.
Het dagelijks leven van een beroemdheid is anders dan alle andere
Maar zelfs als we begrijpen dat sterren drukke, veeleisende levens hebben en dat het privéjet een van de beste oplossingen voor hen is. Maar het is het misbruik van privéjets dat zoveel furore maakt. Onlangs was het Kylie Jenner, een van de zussen in de Kardashian-Jenner-clan, die voor opschudding zorgde. Ze gebruikte een van deze privéjets om een reis van slechts 15 minuten te maken. Deze reis had met de auto in 50 minuten afgelegd kunnen worden. Maar ook andere sterren gebruiken hun privéjet op deze manier. Zanger Drake en bokser Floyd Mayweather maken hier ook gebruik van.
Het echte gebruik van privéjets
Hoewel wordt gedacht dat privéjets worden gebruikt door de grootste sterren zoals zangers en voetballers, is de realiteit heel anders. In feite zijn de meeste klanten van de zakenluchtvaart 99% van de tijd directeuren van bedrijven, politici of gewone mensen. Maar er zijn maar heel weinig grote beroemdheden, die minder dan 1% van het klantenbestand uitmaken. Deze 1% van de gebruikers trekt 99% van de media-aandacht.
Om te begrijpen waarom we de redenen voor het gebruik van een privéjet in onze analyse moeten opnemen ,moeten we eerst begrijpen dat het gebruik van een privéjet een garantie is voor veiligheid en vertrouwelijkheid.
Voor politici is het bijvoorbeeld gemakkelijker om hun veiligheid te garanderen aan boord van een privéjet dan aan boord van een lijnvliegtuig. Ten tweede, flexibiliteit. Er zijn 9.000 luchthavens en heliports in de wereld. Bovendien is de wachttijd bij een FBO 20 minuten, vergeleken met 3 uur op een traditionele luchthaven. Dit is een echte tijdsbesparing, vooral voor zakenmensen en politici die te maken hebben met noodsituaties.
Uiteindelijk moet de privéluchtvaart niet verboden worden. Het wordt gebruikt voor medische evacuaties, om strategische contracten te ondertekenen of in het geval van een fabrieksstoring.
We kunnen er ook aan toevoegen dat de zakenluchtvaart in het algemeen niet alleen dit soort klanten omvat. Er zijn natuurlijk de spelers die we eerder noemden. Maar er zijn ook vrachtvliegtuigen, medische vluchten en vluchten voor groepen mensen. Sommige van deze reizen zijn essentieel voor het geopolitieke, economische en gezondheidsfunctioneren van een land.
De luchtvaart van morgen
Een van de voorgestelde oplossingen is koolstofcompensatie met het Sky Co2-programma. Dit programma biedt klanten de kans om compensatie te betalen voor wat ze verbruiken tijdens de vlucht. Sommige luchtvaartmaatschappijen nemen dit al op in hun ticketsen er is al enige vooruitgang geboekt. Van 1990 tot 2020 zitten we op 54,3% minder CO2 per passagierskilometer. Het eerste elektrische privévliegtuig van Alice is gelanceerd.Ecopiloting is een nieuwe technologie die brandstof bespaart door de besturing van het vliegtuig aan te passen aan de omgeving. Tot slot wordt het gewicht van privévliegtuigen verlaagd. Met name de stoelbelasting is met 20% verminderd, wat betekent dat er minder energie wordt verbruikt. Maar daar houden de oplossingen niet op. De oplossing die de komende jaren het belangrijkst zal zijn, is de wetenschap. De technologische vooruitgang is namelijk aanzienlijk en wordt steeds groter. Zoals biobrandstof, waterstof en de hybride privévliegtuigen die binnenkort zullen verschijnen, of zelfs vleugels die zijn aangepast om de lift te verbeteren.Met andere woorden, de mens boekt voortdurend vooruitgang. We proberen er alles aan te doen om oplossingen te vinden voor de problemen om ons heen en soms voor de problemen die we zelf creëren.
Bij AEROAFFAIRE bieden we u de beste ervaring in privéluchtvaart en stellen we u in staat uw ecologische voetafdruk te compenseren met ons SkyCo2-programma. Als u een zakenjet wilt charteren, neem dan contact met ons op via + 33 1 44 09 91 82, per e-mail: charter@aeroaffaires.com of vul onze online offerte in. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.