De Belgische NGO Transport & Environment (T&E) heeft een studie gepubliceerd over de CO2-uitstoot van het luchtverkeer. Het rapport wijst op de invoering van een paraffinetaks op commerciële vluchten. Deze belasting zou geleidelijk worden toegepast op deze vluchten in de Europese Unie. Medio juli 2021 stelde de Europese Commissie voor om zakenvliegtuigen (evenals vracht- en vrachtvluchten) vrij te stellen van deze belasting.
Een maatregel die door sommige luchtvaartmaatschappijen wordt betwist
In het T&E-rapport zou de belasting worden beoordeeld op basis van de milieu- en energieprestaties van de brandstof. Het doel is om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen om meer en meer brandstoffen te gebruiken, bekend als SAF (Sustainable Aviation Fuel), waarvan sommige biobrandstoffen zouden bevatten, aangezien deze niet worden belast. De belasting zou over een periode van ongeveer tien jaar moeten worden ingevoerd en zou een winst van 325 miljoen euro per jaar opleveren, aangezien deze zowel op vluchten binnen de EU als in het VK van toepassing zou zijn. Deze inkomsten zouden kunnen worden gebruikt om de luchtvaart koolstofvrij te maken, aldus het rapport. De EU-lidstaten hebben de belasting besproken en sommige zijn al voorstander van onmiddellijke toepassing ervan (Oostenrijk, Luxemburg en België). Maar voordat de maatregel van kracht kan worden, moeten alle 27 EU-lidstaten ermee instemmen, en dat is geen sinecure, aangezien Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Air France en Lufthansa vrezen dat de maatregel de concurrentie zal verstoren. Niet iedereen is voorstander van deze maatregel. Airlines For Europe heeft zijn ongerustheid uitgesproken over het feit dat deze vliegtuigen een deel van hun brandstof opzettelijk buiten de EU zouden kunnen halen om op zijn minst vrijgesteld te zijn van de belasting
Een zegen voor de zakenluchtvaart?
Privéjets en luchtvracht (vrachtvluchten) zijn momenteel uitgesloten van deze belasting vanwege wettelijke beperkingen, maar er moet worden opgemerkt dat het goed gaat met de zakelijke jetluchtvaart. In 2019 was een op de 10 vliegtuigen die vanuit Frankrijk opstegen een privéjet. In tegenstelling tot de commerciële luchtvaart, die haar verkeer met 60% zag dalen, heeft ze zich tijdens de gezondheidscrisis weten te handhaven. Maar dit is niet zonder gevolgen gebleven voor de CO2-uitstoot. T&E meldt dat de uitstoot van privéjets tussen 2005 en 2019 met 31% is gestegen, tegenover 25% voor de commerciële luchtvaart. We moeten echter beseffen dat de privéluchtvaartsector sneller minder vervuilende vliegtuigen en reisoplossingen zal aanbieden. De zakenluchtvaart zal twee keer zoveel worden gebruikt voor korte reizen van minder dan 500 km. Dit is een aanzienlijk voordeel als je bedenkt dat deze vluchten bij uitstek geschikt zullen zijn voor CO2-vrije vliegtuigen. In de komende jaren zullen verschillende projecten voor hybride of 100% elektrische vliegtuigen worden gelanceerd, met de zakenluchtvaart als eerste begunstigde. Bovendien is AEROAFFAIRES begonnen met het SKYCO2-initiatief, wat betekent dat 100% van de CO2-uitstoot van de vlucht wordt gecompenseerd via een gecertificeerd herbebossingsproject. Wilt u een privéjet charteren? Onze luchtvaartexperts van AEROAFFAIRES staan 24 uur per dag, 7 dagen per week tot uw dienst voor uw privévlucht op+33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken voor een prijsofferte voor uw privévlucht.