
Heb je net een privéjet, een zakenjet of zelfs een vliegtuig in VIP-configuratie gekocht? Gefeliciteerd! Of je nu voor zaken of plezier vliegt, er is één essentiële stap voordat je het luchtruim kunt kiezen: de registratie van je vliegtuig in Frankrijk.
Deze administratieve procedure, die vaak als ingewikkeld wordt ervaren, is niettemin essentieel om ervoor te zorgen dat je vliegtuig voldoet aan de Franse en Europese burgerluchtvaartvereisten. Het zorgt er met name voor dat je vliegtuig officieel kan worden geïdentificeerd, het garandeert de traceerbaarheid ervan en het geeft toestemming om het legaal in het luchtruim te gebruiken.
Maar hoe registreer je een privévliegtuig in Frankrijk in de praktijk?
Welke stappen moet je nemen, welke documenten moet je overleggen en wat zijn de kosten? Met welke organisatie moet je contact opnemen? En hoe lang duurt het?
Bij AEROAFFAIRES helpen we al meer dan 30 jaar eigenaars van vliegtuigen bij elke stap. Om je het leven gemakkelijker te maken, hebben we deze uitgebreide, praktische gids ontworpen als een stap-voor-stap gids om je te helpen je privévliegtuig met een gerust hart te registreren.
Wat is privévliegtuigregistratie?
Het registreren van een privévliegtuig is een wettelijk verplichte procedure. Het houdt in dat het vliegtuig wordt geregistreerd in het nationale burgerluchtvaartregister van het land waar het wordt geëxploiteerd. In Frankrijk is dit de Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC).
Elk geregistreerd vliegtuig krijgt een unieke identificatiecode die bestaat uit letters en cijfers. Deze identificatie is zichtbaar op de romp van het vliegtuig en staat ook op alle officiële documenten, zoals het vliegplan, luchtwaardigheidscertificaten en verzekeringsdocumenten.
Het belangrijkste doel van deze procedure is ervoor te zorgen dat het vliegtuig voldoet aan de veiligheids-, onderhouds- en traceerbaarheidsnormen die worden opgelegd door de luchtvaartvoorschriften. De registratie maakt het ook gemakkelijk om de eigenaar van het vliegtuig te identificeren in het geval van een inspectie, incident of verkoop.
Het is dus een essentiële stap als je legaal en met een gerust hart wilt kunnen vliegen, of het nu voor persoonlijke of professionele doeleinden is.
Waarom is het nodig om een privévliegtuig te registreren?
Registratie is belangrijk omdat het vliegtuig dan kan worden gevolgd in het luchtverkeersleidingssysteem. Het garandeert ook dat het vliegtuig voldoet aan de huidige veiligheidsnormen. De registratie van privévliegtuigen maakt het mogelijk om het vliegtuig te identificeren voor onderhouds- en reparatiedoeleinden en voor verzekeringsdoeleinden.
De registratie maakt het ook mogelijk om het gebruik van het vliegtuig te controleren, in het bijzonder met betrekking tot de naleving van de burgerluchtvaartregelgeving en het beperken van geluids- en milieuvervuiling.
Tot slot maakt het de identificatie van het vliegtuig mogelijk in geval van een crash, ongeval of brand.
Hoeveel kost het om een privévliegtuig te registreren?
De registratie van een privévliegtuig moet regelmatig worden vernieuwd. Als het vliegtuig wordt verkocht aan een nieuwe eigenaar of als het in een ander land wordt geëxploiteerd, kan de registratie worden overgedragen.
De kosten voor de registratie van een privévliegtuig variëren naargelang het land waar het vliegtuig geregistreerd is. De registratiekosten kunnen administratieve kosten, inspectiekosten en belastingen omvatten.
In Frankrijk bijvoorbeeld zijn de kosten voor het registreren van een privévliegtuig afhankelijk van het maximale startgewicht:
- Voor een vliegtuig dat minder dan 2 ton weegt, bedragen de registratiekosten ongeveer 60 euro.
- Voor een vliegtuig dat meer dan 2 ton weegt, kunnen de kosten oplopen tot enkele honderden euro’s.
Op de website van de DGA staat een registratietarief van 91 euro
Waar kan een privévliegtuig worden geregistreerd in Frankrijk?
In Frankrijk worden privévliegtuigen geregistreerd bij de Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC). Dit is de autoriteit die verantwoordelijk is voor de burgerluchtvaart in Frankrijk.
Het is echter de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) die de regels voor registratie bepaalt.
Om een privévliegtuig in Frankrijk te registreren, moet je een registratieformulier invullen. Dit kan worden verkregen bij de DGAC of rechtstreeks worden gedownload van hun website.
Het aanvraagformulier gaat vergezeld van een aantal documenten (zie onderstaande lijst). Deze omvatten het bewijs van luchtwaardigheid en het certificaat van conformiteit van het vliegtuig.
Zodra de aanvraag volledig is, moet deze worden verzonden naar de DGAC op het volgende adres:
DGAC – DTA/SDT/3
Registratiebureau voor luchtvaartuigen
50 rue Henry Farman
75720 PARIJS Cédex 15
Deze organisatie zal de registratieaanvraag onderzoeken. Als de aanvraag wordt aanvaard, wordt het vliegtuig geregistreerd. Je kunt het dan in Frankrijk gebruiken.
Hoe worden privévliegtuigen geregistreerd?
ICAO is verantwoordelijk voor het definiëren van de standaarden voor de grootte, locatie en formaat van vliegtuigregistratie. Het registratieformaat bestaat uit de eerste tekens die de ICAO-code voor elk land vertegenwoordigen.
Dit wordt gevolgd door de specifieke identificatiecode voor elk land, bestaande uit letters of cijfers. Als de identificatiecode begint met een letter en niet met een cijfer, moet er een koppelteken worden toegevoegd vóór de letter.
Het registratienummer is uniek. Zoals we eerder zagen, bestaat het uit een reeks letters en cijfers. Het moet zichtbaar zijn op de romp van het vliegtuig. In het bijzonder moet het zichtbaar zijn in de buurt van de motoren van het vliegtuig.
Bovendien moet het registratienummer op een plaatje staan dat is ontworpen om niet te smelten in geval van brand. Dit identificeert het vliegtuig.
Elk land heeft een eigen letter. Als je je privévliegtuig bijvoorbeeld in Frankrijk registreert, zal de registratie beginnen met de letter F.
Hier zijn enkele andere voorbeelden:
- OE voor Oostenrijk
- G voor het Verenigd Koninkrijk
- N voor registratie in de Verenigde Staten
- D voor registratie in Duitsland
- HB voor Zwitserland.
Hoe registreer ik een privévliegtuig in Frankrijk?
Er zijn verschillende stappen nodig om een privévliegtuig te registreren. Hier zijn de belangrijkste stappen voor het registreren van een privévliegtuig in Frankrijk:
- Registratie aanvragen: De eerste stap is het aanvragen van de registratie bij de Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC) door het formulier in te vullen.
- Controleren of de registratie beschikbaar is: De DGAC controleert of de gevraagde registratie beschikbaar is en stelt u hiervan op de hoogte.
- Betaling van de registratiekosten: Je moet een registratiekost betalen die varieert naargelang de grootte van je vliegtuig. De kosten kunnen online of per cheque worden betaald.
- Luchtwaardigheidscertificaat: Voordat je je vliegtuig kunt registreren, moet je een luchtwaardigheidscertificaat krijgen. Dit houdt in dat het vliegtuig wordt geïnspecteerd door een inspecteur van DGAC. Als het vliegtuig voldoet aan de veiligheidsnormen, ontvang je een luchtwaardigheidscertificaat.
- Definitieve registratie: Zodra je een luchtwaardigheidscertificaat hebt ontvangen, kan je de definitieve registratie van je vliegtuig aanvragen door de nodige documenten voor te leggen, waaronder het luchtwaardigheidscertificaat en het conformiteitscertificaat.
- Verkrijgen van de registratieplaat: Zodra u de definitieve registratie hebt verkregen, ontvangt u een registratieplaat om op uw vliegtuig te installeren.
Zodra deze stappen zijn voltooid, kunt u met uw geregistreerde vliegtuig vliegen.
Welke documenten heb ik nodig om een privévliegtuig in Frankrijk te registreren?
Dit zijn de documenten die je nodig hebt om je privévliegtuig in Frankrijk te registreren.
1. Het luchtwaardigheidscertificaat
Dit certificaat wordt afgegeven door de Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC). Dit is een officieel document dat wordt uitgegeven door de Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC) in Frankrijk.
Het certificeert dat een vliegtuig veilig kan vliegen. Na een grondige inspectie van het vliegtuig door een inspecteur van de DGAC wordt het certificaat afgegeven. De inspecteur controleert of het vliegtuig voldoet aan de huidige veiligheidsnormen.
Het certificaat is geldig voor een bepaalde periode en moet regelmatig worden vernieuwd. Het is essentieel als het vliegtuig gebruikt gaat worden voor privé- of commerciële vluchten.
Zonder dit certificaat kan het vliegtuig niet legaal worden gebruikt en kan het ook niet worden geregistreerd.
2. Het conformiteitscertificaat voor luchtvaartuigen
De fabrikant of de vertegenwoordiger van de importeur geeft dit certificaat af. Het certificaat van overeenstemming van het luchtvaartuig is een document dat verklaart dat het luchtvaartuig voldoet aan de volgende normen:
- ontwerp
- fabricage
- veiligheidsnormen vastgesteld door de bevoegde certificeringsinstantie.
Dit document wordt over het algemeen uitgegeven door de vliegtuigfabrikant of zijn erkende vertegenwoordiger. Het is essentieel voor de registratie en ingebruikname van het luchtvaartuig en moet gedetailleerde informatie over het luchtvaartuig bevatten, zoals :
- serienummer
- model, uitrusting
- technische kenmerken, enz.
Ten slotte bevat het informatie over de conformiteitstests die op het luchtvaartuig zijn uitgevoerd. Deze tests controleren of het luchtvaartuig voldoet aan de toepasselijke veiligheidsnormen.
3. Het non-gage certificaat voor luchtvaartuigen
Dit is een certificaat dat wordt afgegeven door de prefectuur. Het non-gage certificaat wordt afgegeven door de prefectuur in Frankrijk en is een officieel document. Het verklaart dat een vliegtuig of eigendom niet onderworpen is aan verzet van schuldeisers of de belastingdienst.
Voor de registratie van een privévliegtuig is een bewijs van non-gage vereist. Dit garandeert dat het vliegtuig niet bezwaard is met schulden of lasten die de verkoop of het gebruik ervan in gevaar kunnen brengen.
De eigenaar van het vliegtuig moet dit certificaat minder dan 15 dagen voor de registratieaanvraag aanvragen.
Het is belangrijk op te merken dat het ontbreken van een certificaat van niet-registratie het registratieproces kan vertragen of zelfs verhinderen.
4. Andere documenten die moeten worden bijgevoegd:
Wanneer je een aanvraag indient om je voertuig te registreren, zijn er nog andere documenten nodig. Deze omvatten
- Cerfa aanvraagformulier nr. 15992*01.
- Een geldig bewijs van luchtvaartaansprakelijkheidsverzekering.
- De eigendomsakte of factuur van het vliegtuig.
- Een kopie van het paspoort van de eigenaar van het vliegtuig.
- Een bewijs van adres van de eigenaar van het vliegtuig.
Hoe lang duurt het om een privévliegtuig in Frankrijk te registreren?
De tijd die nodig is om een privévliegtuig in Frankrijk te registreren hangt af van een aantal factoren, zoals
- de beschikbaarheid van de benodigde documenten
- de tijd die nodig is om technische inspecties uit te voeren
- de verwerking van administratieve verzoeken, enz.
Over het algemeen kan het registratieproces enkele weken of zelfs maanden duren, afhankelijk van de complexiteit van de zaak. Vertragingen in verband met de beschikbaarheid van documenten of het plannen van inspecties kunnen de registratie vertragen.
Start het registratieproces zo snel mogelijk. Verzamel alle benodigde documenten en maak een afspraak met de relevante autoriteiten voor de technische inspecties.
Dit zal de wachttijden verkorten. Dit zorgt ervoor dat je voertuig zo snel mogelijk wordt geregistreerd.
Wat zijn de voordelen van het registreren van privévliegtuigen in Frankrijk?
Er zijn verschillende voordelen aan het registreren van een privévliegtuig in Frankrijk:
1. Toegang tot het luchtruim:
Door in Frankrijk geregistreerd te zijn, heeft het vliegtuig toegang tot het Europese luchtruim. Dit zorgt voor meer flexibiliteit bij het plannen van vluchten. Het heeft ook vrije toegang tot het Schengengebied.
2. Hoge veiligheidsnormen:
Frankrijk staat bekend om zijn hoge normen op het gebied van luchtveiligheid. Dit zorgt voor een betere bescherming van passagiers en bemanning aan boord van het vliegtuig.
3. Internationale reputatie:
Registratie in Frankrijk kan helpen om de internationale reputatie van het vliegtuig en de eigenaar te versterken. Dit kan zakelijk voordelig zijn.
4. Vereenvoudiging van douaneformaliteiten:
Franse registratie kan de douaneformaliteiten voor internationale vluchten vereenvoudigen. Het resultaat is een vlottere handelsstroom.
5. Technische expertise:
De Franse autoriteiten beschikken over uitgebreide technische expertise op het gebied van de registratie en certificering van vliegtuigen. Dit garandeert eigenaars van privévliegtuigen een betrouwbaar en nauwgezet registratieproces.
Zodra uw privévliegtuig geregistreerd is, vertrouwt u het beheer ervan toe aan AEROAFFAIRES
De registratie van privévliegtuigen is een essentiële stap voor alle eigenaars die in Frankrijk willen vliegen. Het proces kan complex lijken.
Maar door de nodige stappen te volgen en de vereiste documenten voor te leggen, kunt u uw privévliegtuig veilig en in overeenstemming met de voorschriften laten registreren.
Vergeet niet om de geldigheid van je registratie regelmatig te controleren. Zo voorkom je problemen bij toekomstige vluchten in Frankrijk.
Moet je, eenmaal geregistreerd, je vliegtuig laten onderhouden of beheren? Bel AEROAFFAIRES.
Neem contact op met AEROAFFAIRES. Onze luchtvaartdeskundigen staan 24 uur per dag, 7 dagen per week tot uw dienst op +33 (0) 1 44 09 91 82 of per e-mail: [email protected].