Sinds eind maart 2022 kondigt een AIP (Aeronautical Information Publication) een toegangsverbod aan voor privéjets met één motor op de luchthaven van Barcelona. De belangrijkste reden hiervoor zijn de buitensporige vertragingen bij onvoorziene omstandigheden en voor interventies op deze zakenjets. De internationale luchthaven Josep Tarradellas Barcelona-El Prat heeft daarom haar deuren gesloten voor al dit soort zakenvliegtuigen. Dit treft echter zowel de zakelijke luchtvaartsector als luchtvaartmaatschappijen met een vloot eenmotorige turboprops.
De belangrijkste reden voor het verbod: reactietijden

Ter herinnering: eenmotorige privéjets zijn over het algemeen kleine vliegtuigen met één propellermotor. Vergeleken met alle andere privéjets, die minstens twee motoren hebben. Deze eenmotorige zakenvliegtuigen zijn voornamelijk de Pilatus PC-12, de TBM 850, maar ook de Diamond DA50 en de Piper M600.
Een van de belangrijkste redenen hiervoor is de slechte afhandeling van incidenten met deze eenmotorige zakenvliegtuigen. Zo had een Pilatus PC-12 van de luchtvaartmaatschappij Jetfly een technisch probleem op een taxibaan op de luchthaven van Barcelona. Het incident was niet ernstig, maar er moesten onderdelen worden vervangen. Omdat deze niet onmiddellijk beschikbaar waren, moest het vliegtuig 3 dagen op de luchthaven worden geparkeerd. Voor een incident van dit type had de reparatie niet langer dan een uur mogen duren. Barcelona is de op één na belangrijkste luchthaven van Spanje (na die van Madrid). Het is de belangrijkste hub voor de commerciële luchtvaart. De zakenluchtvaart vertegenwoordigt slechts een klein deel van het verkeer. Elk jaar worden er 310.000 bewegingen geregistreerd op de luchthaven van Barcelona. Hiervan zijn slechts 2800 bewegingen afkomstig van de zakenluchtvaart. De zakenluchtvaart is zeker niet de prioriteit van de luchthaven van Barcelona. Voor professionals in deze sector heeft dit echter een behoorlijke impact.
Zoals veel luchthavens is Barcelona anti-zakenluchtvaart. Een eenmotorige turboprop neemt de plaats in van een commercieel vliegtuig, dat meer inkomsten genereert. De zakenluchtvaart is daarom minder aantrekkelijk voor deze grote hubs.
Zegt Cédric Lescop, voorzitter van Jetfly, een luchtvaartmaatschappij die gespecialiseerd is in zakenluchtvaart.
De impact van dit verbod op de zakenluchtvaart
Bij AEROAFFAIRES zijn we het hele jaar door 24/7 beschikbaar. We reageren zo snel mogelijk op uw online of telefonische offerteaanvraag op +33 1 44 09 91 82.