Airbus: vliegtuigfabrikant

location airbus neo aeroaffaires

“Airbus is een Europese vliegtuigbouwer. Het ontstond aan het einde van de jaren 1960, na de fusie van verschillende Europese vliegtuigbouwers en entiteiten. Het hoofdkantoor is gevestigd in de buurt van Toulouse in Frankrijk, in Blagnac om precies te zijn. Deze vliegtuigfabrikant, voorheen bekend als Airbus Commercial Aircraft, is gespecialiseerd in de productie van lange-afstandsvliegtuigen. Het is een van ’s werelds grootste vliegtuigbouwers. Bijna de helft van alle lijnvliegtuigen, in de wereld van het luchtvervoer zijn van Airbus en worden geëxploiteerd door talloze luchtvaartmaatschappijen. Airbus concurreert rechtstreeks met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing. Samen bekijken we de geschiedenis, de activiteiten en de aandelen van Airbus en zijn vliegtuigvloot.

De oorsprong van vliegtuigbouwer Airbus

Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde de wereld van de luchtvaart zich. Er werden turbojets gemaakt, maar ook veel vliegtuigen die bedoeld waren voor passagiersvervoer of vracht in het bijzonder. Ze konden civiel, militair of commercieel zijn.
Toen kwamen de jaren 60 en de groei van allerlei soorten luchttransport. Het was in 1965, op de Parijse luchtshow, dat Europese spelers in de luchtvaartwereld vliegtuigprojecten bespraken om zich te onderscheiden van de Amerikaanse reuzen en hun grote jumbo vliegtuigen. Ze moesten een andere markt vinden. Die markt is toevallig het vervoer van grote aantallen passagiers over korte en middellange afstanden. Net als luchtbussen of de “”Air Bus””. De Europese luchtvaartspelers en -fabrikanten, toen met elk hun eigen missies, stellen zich de vraag of ze niet beter konden samenwerken. Ze kozen toen voor de naam Airbus, die vervolgens een Europese vliegtuigfabrikant werd.

De eerste projecten van vliegtuigfabrikant Airbus vanaf 1965

1965: un premier projet d’avion à grande capacité voit le jour. Entre la France, l’Angleterre, et l’Allemagne, le projet qui en ressort est un avion d’une capacité d’environ 225 places.
1966-1967: Deze periode markeert de geschiedenis van Airbus met het verschijnen van het Airbus A300-project. De leden van Airbus ontwikkelden een vliegtuig met een grotere capaciteit, 300 zitplaatsen, tegen een kostprijs van 190 miljoen pond. Deze kosten worden gedragen door de verschillende Airbus-lidstaten. Frankrijk en het VK zouden 37,5% bijdragen en Duitsland 25%.
1968: Airbus stelde zichzelf als doel om minimaal 75 orders binnen te halen om het A300-project te voltooien. Veel luchtvaartmaatschappijen toonden geen duidelijke interesse in het vliegtuig. In juni 1968 had Airbus nog geen enkele order ontvangen.
Er waren echter al partnerschappen gesloten, met name met Lockheed en Rolls-Royce, die motoren voor de A300 zouden leveren. Er moest dus een oplossing worden gevonden. De A300B was geboren. Het was een kleinere versie van de A300. Het zou een lichter vliegtuig worden met minder stoelen dan de 300 die gepland waren. Het Verenigd Koninkrijk trok zich echter terug uit het project. Duitsland en Frankrijk financieren elk 50% van het project.
1969: De 2 landen bundelen hun krachten in een overeenkomst die wordt gesloten op de Paris Air Show. Vervolgens lanceerden ze de A300B, een tweemotorig vliegtuig met 226 zitplaatsen. Het heeft het voordeel dat het zuiniger is dan andere concurrerende vliegtuigen (met name viermotorige of tri-jetvliegtuigen).Er zullen verschillende herschikkingen plaatsvinden in de Airbus-groep en in het bijzonder voor dit project. Het toeval wil dat Nederland zich aansluit bij het project en 6,6% financieel bijdraagt.
1970: De luchtvaartgroepen Aerospatiale en Deutsche Airbus bundelen hun krachten om officieel de Airbus Industrie-groep te vormen. Deze groep is een ESV (Economic Interest Group) waarin verschillende nationaliteiten zijn verenigd. Het hoofdkantoor was toen in Parijs. De Airbus Industrie-groep werd toen voorgezeten door Franz-Josef Strauss. Vervolgens sloten andere Europese luchtvaartentiteiten zich aan bij het Airbus-consortium. Dit is het geval bij de Spaanse vliegtuigbouwer CASA.

De ingebruikname van vliegtuigen van de vliegtuigbouwer Airbus

1974: het eerste model van de A300B maakte zijn eerste commerciële vlucht. Het oorspronkelijke A300B-project werd ontwikkeld in een aantal modellen (van A300B1 tot B11) om aan de marktvraag te voldoen. Een versie voor luchtvracht, een lichtere versie, een groter bereik, een kleiner landingsgestel of een uitgerekte versie, veel vliegtuigen hebben hun vliegtesten kunnen uitvoeren en vervolgens hun waarde bewezen.
Dat jaar werd de A300 voor het eerst gebruikt door een luchtvaartmaatschappij, Air France. Air France was een van de weinige luchtvaartmaatschappijen die koos voor vliegtuigen met een grote capaciteit. Het toestel maakte zijn eerste commerciële vlucht in april tussen Parijs en Londen.
1978: Airbus probeert zich al enkele jaren in de Verenigde Staten te vestigen, maar zonder succes. Dit gaf Airbus de stimulans om nieuwe modellen vliegtuigen te maken die beter aansloten bij de behoeften van luchtvaartmaatschappijen. Het oorspronkelijke A300-model heeft zijn succes deels te danken aan Air France, dat behoefte heeft aan breedrompvliegtuigen, maar dat geldt niet voor alle luchtvaartmaatschappijen. Er werden plannen gemaakt voor een nieuw model, de A310, die in 1978 op een luchtshow in Hannover werd gepresenteerd.
1979: de A310 was een hit en veel luchtvaartmaatschappijen hadden er al bestellingen voor geplaatst. Hoewel het Verenigd Koninkrijk zich uit het vorige project had teruggetrokken, was het voor 20% betrokken bij de ontwikkeling van de A310. Frankrijk en Duitsland droegen elk 37,9% bij en Spanje 4,2%.
1982: testvlucht van de A310.
1983: eerste leveringen van het vliegtuig aan onder andere Swissair en Lufthansa. Er werden verschillende versies geproduceerd door Airbus (bijvoorbeeld de A310-200, A310-300 en A310-600), met wijzigingen aan de vleugel en de staartvlakken, evenals aan de capaciteit van het vliegtuig en een vrachtversie.
1984: De productie van de A300B-modellen wordt stopgezet.

De vliegtuigvloot van vliegtuigfabrikant Airbus is aan het diversifiëren

In het begin van de jaren 1980 zag Airbus een kans en een vraag naar vliegtuigen met ongeveer 150 zitplaatsen die middellange afstanden konden vliegen. Om met name de concurrentie met de Boeing 737-200 aan te gaan, plande GIE een soortgelijk vliegtuigproject. In 1981 werd het A320-project, een vliegtuig met 150 zitplaatsen, gelanceerd. Om zich van de concurrentie te onderscheiden, wilde de vliegtuigbouwer dat zijn toekomstige vliegtuigen zuiniger met brandstof zouden zijn en technologische vooruitgang zouden bieden (met name de introductie van elektrische besturingen).
1984: Markeert de officiële lancering van de A320. Bestellingen zijn er al, 80 vliegtuigen voor 5 luchtvaartmaatschappijen.
1988: Het eerste A320-toestel vliegt zijn eerste missies. In Frankrijk werd het toestel het jaar daarvoor in Toulouse ingehuldigd. Air France nam het toestel in 1988 in gebruik. De A320 was een doorslaand succes en onttroonde zelfs zijn Amerikaanse rivaal Boeing met een grote order van Pan Am, een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.
De A320 is een soort hefboom voor vliegtuigbouwer Airbus, die nu wordt beschouwd als een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten. Dit vliegtuigmodel had het record van 400 geplaatste orders voor zijn lancering, vergeleken met slechts 15 voor de A300.
1989: Na het succes van de A320 besluit Airbus de A321 te ontwikkelen, een langer model met een capaciteit van 186 passagiers.
Jaren 1990: Airbus diversifieert zijn vliegtuiggamma en verhoogt zijn productiesnelheid. Er worden verschillende versies van de A320 gemaakt: de A318, A319 en A321. Het produceerde ook nieuwe langeafstandsvliegtuigen zoals de A330 en A340 (terwijl het zich probeerde te onderscheiden van Boeing en zijn nieuwe model, de Boeing 767 in het bijzonder).
1993 – 1994: de eerste A340’s en A330’s komen in dienst.
1995: een kleinere versie van de A320, de A319, maakt zijn eerste vlucht. Dit vliegtuig is belangrijk omdat de A319-114-versie als referentie dient voor de eerste Airbus Corporate Jets (ACJ) in 1999.

De vliegtuigbouwer Airbus na de jaren 2000

Eind jaren ’90 werd de Airbus-groep geherstructureerd om ervoor te zorgen dat het een verenigde en concurrerende structuur bleef tegenover de Amerikaanse reus, en vooral om de kosten te beperken. Een aantal lucht- en ruimtevaartgroepen fuseerden en in 2001 was Airbus voor 80% in handen van EADS (gevormd met Aérospatiale, CASA en DASA) en voor 20% van BAE Systems. Het hoofdkantoor van Airbus is gevestigd in Toulouse, Frankrijk. De CEO is Noël Forgeard.

2000: er wordt een enorm project gelanceerd, waarvan de studies al in de jaren 80 waren gestart. Het ging om een breedrompvliegtuig met een capaciteit tot 800 personen, dat de A3XX zou gaan heten. Dit project werd omgedoopt tot de Airbus A380 zoals we die nu kennen, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Op dat moment had Airbus al orders voor 55 vliegtuigen van 6 luchtvaartmaatschappijen ontvangen.
2005: De A380 maakt zijn eerste testvlucht. Tijdens de ontwerpfase waren bepaalde aspecten van het vliegtuig moeilijk te implementeren. In het bijzonder de eindassemblage van de verschillende onderdelen van het vliegtuig. Hierdoor liepen de leveringen van de A380 achter op schema. De eerste vliegtuigen voor luchtvaartmaatschappijen zouden in 2007 beschikbaar moeten zijn. Als gevolg van deze opeenvolgende vertragingen maakt Airbus een verlies van 4,8 miljard euro. Sommige luchtvaartmaatschappijen (zoals Emirates) eisen financiële compensatie. Om de situatie het hoofd te bieden, heeft Airbus besloten om de verschillende productielocaties te herstructureren en de productiesystemen te standaardiseren.
2005: een kort overzicht van het vlaggenschip van Airbus. Op dat moment was de A320 alleen al goed voor 75% van de orders van de fabrikant.
2006: Airbus ontwikkelt een nieuw vliegtuig, de A350. Het zal dit jaar worden gepresenteerd in Farnborough. Dit widebody-vliegtuig zal concurreren met de Boeing 777. Het heeft een capaciteit van 350 passagiers. De eerste vlucht vond plaats in 2013.
2007-2008: herstructureringsplannen (Power8, Power8 plus in het bijzonder) worden geïmplementeerd. De kosten moesten omlaag, wat leidde tot een verlies van bijna 10.000 banen en felle protesten. Sommige vestigingen werden ook verkocht en andere verplaatst.
2011: Bezorgd over milieukwesties onthult Airbus zijn NEO-project (New Engine Option). Het zal worden toegepast op de A320neo, die 15% minder brandstof zal verbruiken. Met 1.425 bestellingen wordt dit vliegtuigmodel het meest gewilde vliegtuig voor de lancering.
Jaren 2010: Airbus consolideert zijn wereldwijde aanwezigheid op de lucht- en ruimtevaartmarkt. Het bedrijf vestigt in deze jaren achtereenvolgens records op het gebied van orders en productie.

Sinds 2018 is Guillaume Faury de CEO van de Groep.

Vliegtuigbouwer Airbus na de gezondheidscrisis

2020 – 2021: de luchtvaartgroep, getroffen door de Covid-19-crisis, kondigde aan dat het in 2020 481 miljoen euro had verloren. In 2021 begonnen de orders echter weer te stijgen, met een omzet van € 363 miljoen in het eerste kwartaal.

In 2021 zal Airbus ook een experiment uitvoeren en voor het eerst 100% biobrandstoffen gebruiken op een van zijn vluchten. Dit initiatief maakt deel uit van het streven naar koolstofneutraliteit in de luchtvaart tegen 2050.
Januari 2022: Airbus tekent 36 grote orders aan het begin van het jaar. Het bedrijf levert in dezelfde maand ook 30 vliegtuigen aan een twintigtal klanten. De vliegtuigbouwer leverde ook zijn eerste ACJ TwoTwenty aan de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Comlux. Dit is een Airbus 220-100 die speciaal is uitgerust als zakelijke versie.
Februari 2022: Met de levering van Airbus vliegtuigen maakt de fabrikant bekend dat 2021 een recordjaar was. De vliegtuigbouwer maakte een historische winst van 4,2 miljard euro. Met 611 afgeleverde commerciële vliegtuigen, een stijging van 8% ten opzichte van 2020.

De kerncijfers van Airbus

De vliegtuigfabrikant kan tot nu toe worden gekenmerkt door enkele belangrijke cijfers:
130.000 werknemers van meer dan honderd nationaliteiten.
180: het aantal Airbus-vestigingen wereldwijd.
12.000: het aantal leveranciers van Airbus.

De verschillende acties van vliegtuigbouwer Airbus

Airbus zijn niet alleen erkende commerciële vliegtuigen zoals de A320 of de A380. Het gaat ook over een groot aantal initiatieven en prestaties op andere gebieden. Daartoe behoren natuurlijk de productie van commerciële vliegtuigen, maar ook helikopters (Airbus Helicopter), defensie-, ruimtevaart- en veiligheidsvliegtuigen. Het doel van het bedrijf is om mensen met elkaar te verbinden en innovatieve, veilige oplossingen te bieden.
Tot slot maakt Airbus er een erezaak van om vliegtuigen te bouwen die steeds verantwoordelijker, schoner en minder vervuilend zijn en altijd voorop lopen in de industrie. Het zet zich bijvoorbeeld in voor de ontwikkeling van hybride, groenere en milieuvriendelijkere vliegtuigen, elektrische vliegtuigen en zelfs onbemande drones. De toekomst van mobiliteit is een gebied dat Airbus voortdurend onderzoekt en innoveert.

De verschillende projecten van Airbus voor duurzame luchtvaart

Nuluitstoot is een baanbrekend onderwerp voor de vliegtuigfabrikant. De vliegtuigbouwer steunt op 4 divisies en ontwikkelt verschillende projecten.
Allereerst creëert Airbus vliegtuigen met als doel een CO2-uitstoot van nul. Dit is bijvoorbeeld het geval met hun CityAirBus project. Een elektrische eVTOL die al een aantal vliegtesten heeft doorlopen.
De lucht- en ruimtevaartgroep is van plan om later vliegtuigen op waterstof te ontwikkelen. Voor Airbus is waterstof een veelbelovende bron die de impact van de luchtvaart op het mondiale klimaat zal verminderen. Ze zijn van plan om hun commerciële vliegtuigen tegen 2035 uit te rusten met waterstof.
De vliegtuigbouwer gebruikt ook natuurlijke energie, namelijk de zon, om zijn vliegtuigen van energie te voorzien. Zonnepanelen zouden de energie van de zon kunnen opvangen en omzetten in een aandrijfsysteem voor zijn vliegtuigen. Momenteel wordt één ruimtevaartuig, de Zephyr, uitsluitend aangedreven door zonnestralen.
Tot slot wil Airbus ook de stedelijke luchtmobiliteit opnieuw uitvinden. Het luchtvervoer van de stad van de toekomst is al aan de gang. Er worden elektrische luchtvaartuigen gemaakt om oplossingen te bieden voor stedelijke mobiliteit. Airbus heeft voor dit project ook een gespecialiseerd centrum opgericht, Airbus Urban Mobility.

De vloot van de vliegtuigbouwer Airbus

Airbus heeft een groot aantal vliegtuigen en helikopters bewerkt voor commerciële, militaire en ruimtemissies, evenals duurzame vliegtuigprojecten voor de luchtvaart van morgen.
Ga voor meer informatie naar de pagina’s van deze belangrijkste commerciële vliegtuigen die de luchtvaartgigant vandaag de dag beroemd maken: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 of de CityAirBus.
U weet nu iets meer over de luchtvaartgigant. Bij AEROAFFAIRES zijn we 24/7 beschikbaar, inclusief weekenden en feestdagen. We reageren snel op uw aanvraag voor een online offerte maar ook telefonisch op +33 1 44 09 91 82.”