ATR

De luchtvaartfabrikant ATR Aircraft (Regionaal Vrachtvliegtuig) is een economische samenwerkingsverband (GIE) tussen twee mythische bedrijven in de luchtvaart. Deze twee vliegtuigbouwers zijn Airbus (Europese luchtvaartfabrikant) en Leonardo (Italiaanse fabrikant).

Deze twee leiders in vliegtuigontwerp hebben beiden gelijke aandelen in dit samenwerkingsverband en houden zich bezig met de monitoring daarvan. Nathalie Tarnaud Laude staat aan het hoofd van ATR Aircraft, sinds 17 september 2022.

Het bedrijf ATR is bekend om het vervaardigen van twee hoofdcategorieën van vliegtuigen, de ATR 42 en de ATR 72.

AEROAFFAIRES biedt u aan om terug te blikken op de geschiedenis, de vloot en de acties die door dit bedrijf van uitzonderlijke luchtvervoer worden ondernomen.

Foto credit: ATR

ATR Aircraft vandaag:

Enkele cijfers:

1.800 : Dat is het aantal gebouwde en in gebruik zijnde vliegtuigen sinds 1981.

100 : Dat is het aantal landen waar de fabrikant ATR Aircraft aanwezig is.

1,6 miljoen : Dat is de omzet (in dollars) in 2021.

200 : Dat is het aantal operatoren over de hele wereld.

2095 : dat is het aantal verbindingen die zijn ontstaan.

1.300 : Dat is het aantal bediende luchthavens.

Een luchtvaartgroep die zich inzet om CO² te verminderen:

Voor het luchtvaartbedrijf zijn de vermindering van CO2-uitstoot en de strijd tegen klimaatverandering echte uitdagingen.

Enerzijds is de keuze voor de productie van regionale turboprop-vliegtuigen een echt voordeel. Deze laatste verbruiken minder brandstof dan vergelijkbare vliegtuigen met straalmotoren. Ter vergelijking, dit is een vermindering van ongeveer 40 % in brandstofverbruik.

Bovendien zijn de vliegtuigen van luchtvaartfabrikant ATR in staat om te vliegen met 50 % biobrandstoffen (SAF: Duurzame luchtvaartbrandstof). Ze zijn van plan dit percentage binnen enkele jaren te verhogen naar 100 %.

In 2019 was ATR het eerste bedrijf dat van groene financiering heeft kunnen profiteren (ten gunste van de energietransitie).

Evenzo heeft het bedrijf in januari 2021 in sommige van zijn fabrieken (zoals voor hun hoofdkantoor in de regio Toulouse) een oplaadbare elektrische voeding geïmplementeerd afkomstig van hernieuwbare energiebronnen.

Naast de beperking van de vervuiling door vliegtuigen in de lucht, beperkt dit ook de vervuiling tijdens het productieproces.

ATR heeft als doelstelling om tegen 2030 de hoeveelheid broeikasgassen die zij uitstoten te halveren.

De beginjaren van de ATR-groep

1981 : De ATR-groep wordt opgericht in Parijs, niet ver van de luchthaven van Parijs Le Bourget. Het bedrijf probeert zijn plek te veroveren tussen de vele concurrenten in de luchtvaartsector en de industriëlen van de luchtvaart zoals Boeing. Het is na zijn oprichting dat een project voor een lijnvliegtuig verschijnt, het betreft de ATR 42. Het hoofddoel was om efficiëntie in de lucht, functionaliteit en wendbaarheid van het vliegtuig te combineren met toegankelijke luchtvaartonderhoud met een goede aerodynamica. En dat is gelukt, het vliegtuig zal worden geproduceerd.

1982 : De eerste bestellingen worden ondertekend. Luchtvaartmaatschappijen zoals Finnair, Air Littoral, Cimber Air en Command Airways wensen leveringen van ATR 42 voor hun vliegtuigvloten.

1984 : De ATR 42 maakt zijn eerste vlucht. Het vliegtuig ontvangt vervolgens het jaar erop een certificering van de lidstaten van de GIE (Frankrijk en Italië).

1985 : De ATR 42 maakt zijn eerste commerciële vluchten</strong) binnen de Franse luchtvaartmaatschappij Air Littoral.

1989 : De ATR 72 wordt geboren. Dit is een geavanceerde versie van zijn voorganger, de ATR 42, maar met meer ruimte en dus langer.

1996 : De ATR 42-500 vervangt alle versies van de ATR 42 die tot dusver zijn gebouwd.

De moeilijkheden en het herstel van ATR

De luchtvaartfabrikant ATR heeft twee belangrijkste vliegtuigen:

Echter, vanaf de jaren ’90 en gedurende ongeveer vijftien jaar had het bedrijf moeite om te gedijen. En dat is te wijten aan het feit dat de turboprop-vliegtuigen die de luchtvaartfabrikant ATR produceert een aanzienlijke concurrentie ondervinden van straalvliegtuigen. Deze kloof is te wijten aan de lagere brandstofkosten die door laatstgenoemden worden gebruikt.

Toch is de oliecrisis een zegen voor het bedrijf dat vliegtuigen produceert die brandstof besparen. Het is dankzij deze kans en dit concurrentievoordeel dat de ATR-groep weer op de been komt in de luchtvaartactiviteit.

Met een gemiddelde van 50 leveringen van ATR per jaar sinds het jaar 2000, bereikt het bedrijf in 2011 een record. Inderdaad, dat jaar verkoopt de vliegtuigfabrikant 157 vliegtuigen en 79 potentiële andere.

Daarna zijn er ongeveer 200 luchtvaartmaatschappijen die een ATR-vliegtuig in hun vloot hebben.

Bovendien wint een nieuwe versie van de ATR 72 veel succes en stelt het bedrijf in staat om ditzelfde jaar een omzet van 1,3 miljard euro te behalen. Na op de rand van de afgrond te zijn geweest, is ATR echt gered van de crisis.

En deze tendens zal worden bevestigd in de daaropvolgende jaren. Het bedrijf ontvangt regelmatig veel bestellingen.

De luchtvaartfabrikant ATR wordt een echte pionier in de wereld van de luchtvaartindustrie met deze types regionale vliegtuigen, met 37 % van de verkopen in de categorie van vliegtuigen met minder dan 90 plaatsen.

Echter, een recente daling van de verkopen is waarneembaar voor het bedrijf. Het bedrijf heeft slechts 10 verkopen van apparaten gerealiseerd van de aanvankelijk 72 geplande.

In 2020 daalden de vliegtuigbestellingen als gevolg van de coronaviruspandemie. De vertraging bij de leveringen had een zeer negatieve impact op de vliegtuigfabrikant van regionale vliegtuigen.

De vloot van 4 vliegtuigen van de fabrikant ATR

ATR 42-600

De ATR 42-600 is een ideale turboprop voor regionale vluchten.

Inderdaad, met een bereik van slechts 1.000 km, kan dit vliegtuig korte en middellange vluchten uitvoeren.

Het is ideaal voor groepsvluchten, zakelijke vluchten of zelfs luchtvracht.

Dit vliegtuig kan tot 50 passagiers vervoeren, afhankelijk van de cabine-indeling. Deze laatste is bovendien ruim en garandeert een comfortabele reis.

Dit vliegtuig heeft een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Inderdaad, zijn operationele kosten zijn laag. En, tijdens een vlucht, verbruikt dit vliegtuig ongeveer 30 % minder brandstof dan andere regionale vliegtuigen.

Foto credit: ATR

ATR 42-600S (STOL)

Deze versie is gebaseerd op de verbetering van de prestaties van de ATR 42-vliegtuigen en biedt een vernieuwing van de vloot.

Inderdaad, de aanduiding STOL : “Short Take Off and Landing” betekent korte start- en landingsafstanden. Deze versie heeft aanzienlijke verbeteringen om op een korter baan te kunnen landen.

Inderdaad, waar de klassieke versie van de ATR 42 een landingafstand van 1.000 m vereist, is de landingafstand van de ATR 42-600S 773 m. Hierdoor heeft het toegang tot 500 extra vliegvelden wereldwijd met een kortere baan tussen de 800 en 1.000 m. Dit stelt het in staat om toegang te krijgen tot meer afgelegen gebieden van de wereld.

ATR 72-600

Het wordt gepresenteerd als het meest brandstofefficiënte vliegtuig in zijn categorie.

De ATR 72-600 is de verlengde versie van de ATR 42-600.

Het vervoert tot 78 passagiers, afhankelijk van de configuratie.

Ideaal voor groepsreizen bijvoorbeeld, is dit vliegtuig brandstofefficiënt. Het heeft een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding en prestaties.

Met zijn laagste kosten per stoel in de regionale luchtvaart heeft de ATR 72-600 een echt concurrentievoordeel.

Dit toestel is het eerste vliegtuig dat gefinancierd wordt met groene middelen.

Tot slot is de aanpassingscapaciteit van dit regionale vliegtuig zodanig dat het de eerste keuze wordt van de operatoren in deze categorie.

Foto credit: ATR

ATR 72-600F

Afgeleverd in 2020, is de ATR 72-600F een van de laatste vrachtvliegtuigen (large freighters) die de vloot van de vliegtuigfabrikant aanvult.

Algemeen genomen zijn deze modellen vliegtuigen ontworpen voor luchtvracht en vrachtvluchten alleen. Deze bevatten bovendien geen ramen.

Hoewel ze gedeeltelijk zijn vervaardigd voor het bedrijf FedEx, kunnen deze vrachtvliegtuigen tot 75 m³ aan vracht vervoeren.
Ze kunnen ook worden ingezet voor gemeenschappelijke goederen en ter ondersteuning van regionale economieën. Bijvoorbeeld, tijdens de coronaviruspandemie hebben deze vliegtuigen medische apparatuur en andere essentiële producten vervoerd, vooral in afgelegen en moeilijk bereikbare gebieden van de wereld.

Met dit vliegtuigmodel benadrukt ATR het belang van zijn missie voor vrachtvervoer. ATR wil alle gemeenschappen wereldwijd zo goed mogelijk helpen.

Foto credit: ATR

De assemblage van ATR-vliegtuigen

Het bedrijf ATR, als een samenwerkingsverband tussen de twee entiteiten Leonardo en Airbus, houdt in dat de vervaardiging van vliegtuigen op verschillende locaties gebeurt, afhankelijk van de onderdelen. Bijvoorbeeld, de fuselages, net als de verschillende delen van de staart, worden geproduceerd door het bedrijf Leonardo in Italië.

Betreffende de vleugels van de toestellen, worden deze vervaardigd door een dochteronderneming van Airbus in de omgeving van Bordeaux in Frankrijk.

Ten slotte voert het bedrijf ATR alle eindmissies van deze toestellen uit (assemblages, tests, leveringen enz.) in Toulouse, op een van de locaties van Airbus.

Een wereldwijde aanwezigheid

Een van de functies die het bedrijf ATR wil waarborgen is: het creëren en vervaardigen van vliegtuigen voor de burgerluchtvaart met als doel een wereldwijde dekking te bieden aan zijn gebruikers en verschillende behoeften.

Een andere van zijn belangrijkste functies is het vervaardigen van regionale turboprop-vliegtuigen die zo veelzijdig mogelijk zijn.

ATR probeert zich zo goed mogelijk aan te passen aan de behoeften van zijn klanten door te moderniseren van zijn vloot. Deze is comfortabel en state-of-the-art.

Het idee is om operationeel te zijn op zoveel mogelijk plaatsen op de wereld. Een wereldwijde aanwezigheid stelt de luchtvaartfabrikant in staat om te voldoen aan steeds specifiekere behoeften.

Bovendien, naast het produceren van presterende apparaten die voldoen aan de behoeften van zijn operatoren, hecht ATR veel waarde aan een steeds positiever ecologisch impact.

Enkele aanvullende informatie over Airbus en Leonardo

Zoals eerder vermeld is ATR het resultaat van een samenwerking tussen twee entiteiten, Leonardo en Airbus. Hier zijn enkele aanvullende gegevens over deze 2 bedrijven die, in samenwerking, nieuwe toestellen creëren.

AIRBUS :

Airbus is een bedrijf dat deel uitmaakt van de leiders in de luchtvaartsector.

In enkele cijfers, laten we opmerken dat dit bedrijf in 2019 een omzet heeft gerealiseerd van bijna 70 miljard euro.

Airbus heeft bijna 135.000 medewerkers in zijn verschillende afdelingen.

Dit bedrijf is erkend dankzij de verscheidenheid aan zijn missies en prestaties.

Inderdaad, het produceert zowel lijnvliegtuigen voor commerciële vluchten als privéjets voor de zakenluchtvaart, evenals helikopters.

Het opereert ook op het gebied van toestellen en verschillende onderdelen voor ruimtevaart, luchtvracht of militair gebruik.

Leonardo :

Leonardo is een gevarieerde Italiaanse vliegtuigfabrikant op het gebied van zijn prestaties.

Dit grote bedrijf telt ongeveer 46.000 mensen en opereert op bijna 120 locaties over de wereld.

Met zijn inplanting, is het een belangrijke speler in de lucht- en ruimtevaartindustrie.

Het produceert talloze luchtvaartuigen van verschillende types. Inderdaad, het vervult ook missies op het gebied van cyberbescherming en elektronica en veiligheid.

Huur een regionaal ATR-vliegtuig met AEROAFFAIRES :

Voor uw verzoeken voor luchtvracht, vracht, maar ook voor groepsvluchten bijvoorbeeld, bij AEROAFFAIRES hebben wij de mogelijkheid om de toestellen te selecteren die u wenst, afhankelijk van uw behoeften. Vul daarom het online verzoekformulier in of neem contact met ons op via +33 (0) 1 44 09 91 82.

  • Wat is de bijzonderheid van de vliegtuigen van het bedrijf ATR?

    De vliegtuigen van het bedrijf ATR hebben als bijzonderheid dat ze regionale transportvliegtuigen zijn. Ze kunnen tot 78 passagiers vervoeren.

  • Quels sont les avions régionaux d'ATR ?

    De regionale vliegtuigen van de fabrikant ATR zijn er 4:

    • de ATR 42-600
    • de ATR 42-600 S
    • deATR 72-600
    • de ATR 72-600F
  • Kan men vrachtvluchten maken met een ATR-vliegtuig?

    Het is mogelijk om vrachtvluchten of cargo-vluchten uit te voeren met een ATR 72-600F.