Beechcraft is een luchtvaartconstructeur van zakenvliegtuigen en lichte luchtvaart. Deze vliegtuigbouwer is ook bekend om zijn uitstekende vliegtuigen in het militaire domein.
Vandaag de dag is deze Amerikaanse fabrikant bekend om zijn productie van vliegtuigen Beechcraft King Air, maar ook om de Beechcraft 1900.
AEROAFFAIRES kijkt voor u terug op de geschiedenis van deze vliegtuigbouwers, een van de pioniers van de zakelijke luchtvaart tot op de dag van vandaag.
Beechcraft vandaag:
Enkele cijfers:
Vandaag de dag behoort de constructeur Beechcraft tot de reus in de luchtvaartindustrie: Textron Aviation.
Het bedrijf heeft 15.000 werknemers wereldwijd. We hebben geen informatie over het aantal werknemers binnen de entiteit Beechcraft.
En de omzet van Textron Aviation in Europa bedraagt 22,6 miljoen euro in 2021.
Een betrokken constructeur:
Betrokke, via de acties die door het bedrijf Textron Aviation zijn opgezet, probeert Beechcraft in te spelen op de nieuwe uitdagingen in de sector die verband houden met het milieu.
Daarom verbindt het bedrijf Beechcraft zich ertoe om zijn CO2-uitstoot met 50% te verminderen tegen 2050.
Het bedrijf communiceert ook over:
- zijn gebruik van “groene” brandstof
- zijn doelstelling om zijn energieverbruik tegen 2025 met 10% te verminderen.
- zijn “Eco-vriendelijke” vliegtuiginterieurs
De oorsprong van Beechcraft
- 1924 : Het verhaal van deze constructeur begint met Clyde Cessna en Walter Beech. Dit zijn 2 partners met als gemeenschappelijk doel het realiseren van vliegtuigen. Er zijn echter al meningsverschillen over het type vliegtuig dat moet worden ontwikkeld. Wanneer de een (Cessna) monoplane vliegtuigen wil maken, heeft de ander (Walter Beech) de ambitie om biplane vliegtuigen te creëren.
- 1927 : De twee partners scheiden en gaan elk hun eigen weg. Het bedrijf Cessna Aircraft Corporation wordt opgericht door Clyde Cessna.
- 1932 : Walter Beech en Olive Ann Beech, zijn vrouw en zakenpartner, richten hun eigen merk op: de Beech Aircraft Corporation, beter bekend als: Beechcraft.
De lancering van het bedrijf
Een van de eerste doelstellingen die de echtgenoten Beech zich stellen, is het bouwen van een jet met geavanceerde vliegtechnologie, met 5 plaatsen, en net zo luxe als het interieur van een sedan.
Het is dan ook in hetzelfde jaar dat het bedrijf zijn vleugels neemt en begint te stijgen met een nieuw vliegtuig. Het betreft de privéjet Model 17 Staggerwing. Deze stijgt op in november 1932 en wordt, vanaf de eerste vlucht, de biplane jet, het snelste vliegtuig op de markt. De maximale snelheid bereikt 323 km/u, fenomenale snelheden voor die tijd. Deze jets werden dan ook met honderden verkocht, zowel aan civielen als aan Amerikaanse militaire operaties.
Hun eerste realisatie was een groot succes.
Het bedrijf is toen zeer gericht op de tevredenheid van zijn klanten en de technologieën die het aanbiedt. Walter Beech en zijn vrouw hadden als doel het beste vliegtuig ter wereld te maken. Dit is nog steeds de leidraad en filosofie die Beechcraft tot op de dag van vandaag volgt.
Na een indrukwekkend aantal van 781 exemplaren is de productie van het Model 17 in 1948 beëindigd. Dit gaf meer ruimte voor de ontwikkeling van het Model 18 (Twin Beech), dat in 1937 werd gecreëerd.
De Beechcraft-vliegtuigen diversifiëren
Het Model 18
U heeft het begrepen, de specialiteit van Beechcraft is niet de lijnvliegtuig, maar het kleine vliegtuigmodel, een zakenvliegtuig, ver van de burgerluchtvaart. Andere innovaties zullen gaandeweg ontstaan. Na de Model 17 is het Model 18 bijna 40 jaar geproduceerd tot 1970.
Het Amerikaanse bedrijf weet zijn beroemde vliegtuigen te behouden en de reputatie ervan te vergroten. Deze werden bovendien overspoeld met bestellingen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Inderdaad, Amerikaanse piloten voerden voornamelijk trainingsvliegen uit op deze toestellen. Dit zorgde ervoor dat het bedrijf van 235 naar meer dan 2000 werknemers ging om aan alle aanvragen te voldoen, een onverwachte groei.
De Bonanza
In 1947 komt de Bonanza tot leven, wat een van de vlaggenschipvliegtuigen van constructeur Beechcraft zal worden.
Dit revolutionaire model heeft het wereldrecord voor de langste productieperiode in de geschiedenis van de privé-luchtvaart. Inderdaad, dit pistonvliegtuig is bijna 60 jaar gefabriceerd.
Deze 6 plaatsen vliegen met een cruisesnelheid van 300 km/u en zijn vandaag de dag nog steeds actief. Het garandeert u prestatie en technologische kwaliteit van het hoogste niveau voor een soepele start en landing.
Deze vliegtuigen zijn de eerste van een lange lijst die Beechcraft geleidelijk zal produceren. Hieronder ziet u alle zakenvliegtuigen die Beechcraft heeft geproduceerd.
Een veranderingen in de leiding
In 1950 doet zich een wending voor in de geschiedenis van het bedrijf. Inderdaad, de CEO van die tijd, Walter Beech, komt plotseling te overlijden. Zijn vrouw Olive Ann Beech neemt onmiddellijk het roer over en wordt 30 jaar lang President van het bedrijf. Ze was een van de weinige vrouwelijke bedrijfsleiders in de Verenigde Staten.
De groep stopt zijn activiteiten echter niet, integendeel, het groeit in die jaren. Het bedrijf heeft niet minder dan 10 productievestigingen en 17 dochterondernemingen. Tijdens haar voorzitterschap zijn de verkopen van Beechcraft verdrievoudigd.
Maar in februari 1980 is het tijd voor de president om afscheid te nemen en de leiding van Beechcraft over te dragen aan Raytheon Company die haar bedrijf heeft overgenomen.
Fusie met Hawker en veranderingen in eigendom
In augustus 1993 heeft Raytheon ook de fabrikant Hawker overgenomen.
Het jaar daarop zullen de twee entiteiten, Hawker en Beechcraft, één worden, genaamd Raytheon Aircraft. Gedurende acht jaar verdwijnen de namen van de twee bedrijven, maar in 2002 keert de achteruitgang terug en beide merken komen weer naar voren.
In 2007 volgt er een andere verandering in eigendom. Raytheon pakt zijn spullen en verlaat de luchtvaart en alle luchtvaartactiviteiten. Amerikaanse en Canadese investeringsfondsen bundelen hun krachten om deze laatste over te nemen, en hernoemen het bedrijf naar: Hawker Beechcraft.
Een paar jaar later, in 2011, is er een grote tegenslag voor het bedrijf dat failliet gaat. Het bedrijf wordt in 2013 verkocht aan Textron. Dit laatste is al eigenaar van Bell, de fabrikant van helikopters, maar ook van de oudste concurrent van Beechcraft: Cessna. Deze worden dus partners en bezitten momenteel ongeveer 70.000 zakenvliegtuigen die wereldwijd in omloop zijn.
Het aanzienlijke voordeel dat deze onderneming heeft, is dat zij opereert met kleine modellen van zakenvliegtuigen, terwijl veel andere luchtvaartconstructeurs, zowel Europees als Amerikaans (zoals Dassault of Gulfstream), veel grotere zakenvliegtuigen maken, met een groter bereik.
De 3 belangrijkste vliegtuiglijnen van Beechcraft vandaag
De Baron G58
Deze kleine zeer lichte privéjet is een twin-pistonmotor. Hij kan 6 personen vervoeren met een vliegtuigsnelheid van 325 km/u.
Hij is ideaal voor korte ritten die binnen een dag kunnen worden uitgevoerd. Het is een economisch model van de zakelijke luchtvaart.
Samengesteld uit praktisch nut, vakmanschap en effectiviteit, is het een zakenvliegtuig dat gekozen wordt voor kleine recreatieve of professionele verplaatsingen, en dat alles met volle veiligheid!
De King Air-lijn
In de vloot die Beechcraft produceert, bevat de familie van King Air verschillende modellen zoals de King Air 200 of de King Air 350.
Dit zijn turbopropellors die tot 8 passagiers kunnen vervoeren, ideaal voor korte ritten.
Dit zijn onmisbare modellen van de fabrikant die hun robuustheid en sterkte hebben bewezen. Ze voldoen aan vele eisen, waaronder die van cabinecomfort, maar ook van hedendaags design. Dit alles met een smaak van geavanceerde avionica-technologie.
De Beech 1900D
De Beech 1900D, evolutie van de 1900C, is een iets groter vliegtuig dan wat deze fabrikant oorspronkelijk aanbiedt.
Dit privé turboprop-vliegtuig verschilt van andere types van vliegtuigen. Hij kan tot 19 passagiers vervoeren.
Het gebruik ervan is dus ideaal voor groepsvluchten, maar kan ook worden gebruikt voor luchtvracht.
Tot slot, met de cabine die kan worden ingericht, dient het vliegtuig ook voor medische evacuaties (EVASAN). Inderdaad, er kunnen 6 brancards met alle noodzakelijke medische apparatuur worden geplaatst.
Huur een Beechcraft bij AEROAFFAIRES
Ondanks jaren van overnames van het bedrijf en veranderingen in eigendom, heeft Beechcraft nooit aan glorie of bekendheid verloren.
Het is voor haar nu niet het moment om het landingsgestel uit te steken. Zij heeft een van de rijkste erfgoeden in de privé-luchtvaart in verhouding tot andere concurrenten. Haar activiteiten strekken zich zelfs uit voorbij de zakelijke luchtvaart. Inderdaad, sommige modellen worden gebruikt door luchtvaartmaatschappijen in hun missie voor medische repatriëringen, maar ook in de militaire sector. Dit bedrijf voldoet aan de vele en uiteenlopende aanvragen en biedt u op maat gemaakte zakelijke jets aan.
Als u op zoek bent naar een klein privéjet van Beechcraft, hebben wij bij AEROAFFAIRES het potentieel om de vliegtuigen te selecteren die u wilt. Vul daarom de online offerte in of neem contact met ons op via +33 (0) 1 44 09 91 82.