Boeing is een Amerikaanse luchtvaartconstructeur. De luchtvaartgroep behoort tot de eerste belangrijke wereldconstructeurs zoals Airbus, Dassault en Bombardier. Het luchtvaartbedrijf werd in 1916 opgericht in Seattle, Verenigde Staten, door William Edward Boeing, zowel vlieger als ondernemer. Boeing vervult diverse ontwerpmissies en vliegtuigproductie, zowel in defensie-luchtvaart, militair, ruimtevaart als in civiele luchtvaart en voor de vervaardiging van verscheidene luchtvaartmaterialen. Laten we samen terugkijken op de geschiedenis en de acties van dit bedrijf, een echte pionier in de luchtvaartwereld.

Boeing vandaag
Enkele cijfers:
De Boeing-groep is actief in meer dan 150 landen en heeft 150.000 werknemers.
De omzet van vliegtuigbouwer Boeing in 2021 is
De groep is opgebouwd rond verschillende activiteiten:
- commerciële luchtvaart
- defensie
- ruimte en veiligheid
- wereldwijde diensten
Boeing: een betrokken bedrijf
Boeing doet zijn best! In feite neemt de vliegtuigbouwer zijn verantwoordelijkheden en investeert hij in verschillende acties:
- burgers : elk land, binnen het kader van Boeing Global Engagement, selecteert een engagement-aspect waar het bedrijf zich lokaal zal inzetten, door een zaak of een initiatief te ondersteunen. Bijvoorbeeld in Frankrijk ondersteunt het bedrijf de Fédération Léo Lagrange. Het doel is om initiatieven of de ontwikkeling van educatieve programma’s te ondersteunen.
- sociaal : de Boeing-groep hecht veel waarde aan gelijke kansen binnen zijn werknemers. De groep bevordert diversiteit, een sterke waarde van Boeing. Elk jaar is Boeing op zoek naar nieuw talent.
- milieu : Boeing heeft partnerschappen gesloten met verschillende actoren om te werken aan het verminderen van de ecologische impact van het bedrijf. Zo vermindert het bedrijf de storting van zijn afval van 910 ton carbonvezels per jaar. De Boeing-groep werkt ook aan de ontwikkeling van een duurzaam biobrandstof uit woestijngewassen.
De geschiedenis van vliegtuigbouwer Boeing
De oprichting en de beginjaren van vliegtuigbouwer Boeing van 1916 tot 1930:
- 15 juli 1916 : dit is de oprichting van luchtvaartbedrijf Boeing door twee medewerkers William Edward Boeing en George Conrad. Het bedrijf heette oorspronkelijk B&W maar nam snel de naam Boeing Airplane Company aan.
- 1917 : In de context van de wereldoorlog moeten de Verenigde Staten en de Marine zich voorzien van militaire vliegtuigen om een sterke en effectieve patrouille te creëren. Dit is de eerste bestelling voor de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, die niet minder dan 50 watervliegtuigen Model C besteld moet leveren voor de training van luchtpatrouilles van het Amerikaanse leger.
- 1923 : De Amerikaanse vliegtuigbouwer maakt een vliegtuig voor postvervoer. Dit laatste, het Model 40A, zal vanaf 1927 de uitwisselingen op de reguliere lijn tussen Chicago en San Francisco uitvoeren.
- Eind jaren 1920: het bedrijf wil beginnen met de ontwerp van vliegtuigen voor passagiersvervoer. Daarom wordt de luchtvaartdivisie opgericht: Boeing Air Transport. In hetzelfde tijdsbestek worden de eerste vliegtuigen voor het vervoer van passagiers gemaakt, waaronder het Model 80. Boeing nadert geleidelijk verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in de productie van vliegtuigen en alle onderdelen daarvan, zoals motoren. Evenzo werkt de vliegtuigbouwer ook samen met luchtvaartmaatschappijen waarvan hij denkt dat hij zijn vliegtuigen kan laten vliegen.
- 1929: Boeing verandert zijn naam om United Aircraft and Transport Corporation te worden.
De oprichting en de vroege jaren van vliegtuigbouwer Boeing van 1930 tot 1955:
- 1934: Boeing verwerven en beheert vele sectoren van de luchtvaartactiviteit. Zowel het maken van vliegtuigen en motoren speelt de Boeing-onderneming ook een rol in luchthavens en op luchtlijnen. Op dat moment stijgen de vlieguren van het bedrijf snel. Echter, er werd een wet aangenomen die luchtvaartconstructeurs verbiedt om luchtlijnen te exploiteren. Hierdoor wordt het bedrijf Boeing in 3 dochterondernemingen verdeeld om de verschillende missies afzonderlijk te waarborgen.
- 1938 : na een partnerschap met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij (Pan American World Airways), maakt vliegtuigbouwer Boeing een vliegtuig zodat het intercontinentale en transatlantische verbindingen kan maken. Het bedrijf besluit zijn vloot te moderniseren en de Boeing 314 Clipper wordt in juni van dit jaar geïntroduceerd met zijn eerste testvlucht. Dit burgerlijke vliegtuig is bovendien het belangrijkste van zijn tijd. Het heeft namelijk een capaciteit van 90 passagiers (of 40 mensen op nachtvliegen). Tijdens deze periode brengt Boeing ook zijn model 307 Stratoliner op de markt. Dit vliegtuig kan op een grotere hoogte vliegen, waardoor het weer minder invloed heeft op deze vluchten en de luchtvaartveiligheid toeneemt. Bovendien is dit een van de eerste luchtvaartuigen die over een drukcabine beschikt.
- 1939 – 1945: Tijdens de Tweede Wereldoorlog, stelt Boeing opnieuw zijn diensten ter beschikking van de Amerikaanse luchtmacht door modellen van B-17 Flying bommenwerpers te produceren voor de gevechtsluchtvaart.
- 1955: Na zijn succes in de Verenigde Staten weet Boeing een aantal buitenlandse luchtvaartmaatschappijen te verleiden, inclusief Air France. Dit is een van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen in Frankrijk. Dit bedrijf is de eerste buiten de Verenigde Staten die een vliegtuig bestelt, namelijk een Boeing 707. Deze laatste zou “Château de Versailles” worden genoemd en voert zijn eerste testvluchten in 1957 uit met de volledige bemanning.

De geschiedenis van Boeing na de jaren ’90
- 1996 – 1997 : gedreven door de ontwikkeling van de lucht- en ruimtevaartsector, met name op het gebied van de Amerikaanse defensie, koopt Boeing verschillende bedrijven met een aanzienlijke vloot van toestellen. Voor een bedrag van 3,2 miljard dollar koopt de Amerikaanse vliegtuigbouwer de entiteit Rockwell International, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de defensie- en ruimtevaartmarkt. Vervolgens wordt Boeing eigenaar van McDonnell Douglas, voor 13 miljard dollar. Dit bedrijf behoort toen tot de leidende bedrijven op het gebied van de fabricage van wapenmaterialen voor de luchtjacht.
- 2002 : met verschillende bestellingen van Boeing-vliegtuigen door Frankrijk (door Air France en ook het Franse leger bijvoorbeeld), besluit het bedrijf nieuwe kantoren te openen in Parijs, genaamd Boeing France.
- 2004 : na een sterke periode van bestellingen van vliegtuigen (bijvoorbeeld 620 in 1999), ziet Boeing een aanzienlijke afname van het aantal bestellingen en daarmee de levering van vliegtuigen. Het bedrijf wordt dan ook ingehaald door een van zijn belangrijkste concurrenten: Airbus. In 2006 heroverde het de eerste plaats met bijna 200 extra bestellingen voor Boeing.
- 2005: Boeing herstelt zich en registreert dat jaar 1005 bestellingen. Overwegend zijn dit vlaggenschipmodellen zoals:
- de Boeing 737
- de Boeing 787
- de Boeing 777
Aan het einde van dit jaar registreert het bedrijf niet minder dan 1809 bestellingen van vliegtuigen die in de daaropvolgende 7 jaar geleverd moeten worden.
- 2009: Boeing registreert een toename van 28% in de levering van vliegtuigen ten opzichte van het voorgaande jaar, met een totaal van 481 geleverde commerciële vliegtuigen.
- 2010: Air France heeft een totaal van 200 Boeing-vliegtuigen in zijn vloot.
De geschiedenis van fabrikant Boeing in de afgelopen jaren
- 2011 : na verschillende vliegtuigbestellingen van China versnelt de productie. Nu zijn de Verenigde Arabische Emiraten aan de beurt, met de luchtvaartmaatschappij Emirates die vliegtuigen bestelt. Zij verzoeken om de productie van 50 Boeing 777, langeafstandsvliegtuigen, dus vliegtuigen van het type “grote fuselage”, voor een bedrag van 18 miljard dollar. Lion Air, een Indonesische luchtvaartmaatschappij, plaatst kort daarna een bestelling van 230 Boeing 737, medium-haul vliegtuigen voor een bedrag van 22 miljard dollar.
- 2014: dit jaar markeert een commercieel record in de geschiedenis van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant. In feite registreert deze 1432 bestellingen en levert 723 apparaten.
- 2016: Air France heeft:
- een eerste Boeing 787
- een 70e Boeing 777 om zijn vloot aan te vullen.
- 2017: Boeing gaat een samenwerking aan met Dassault Systèmes. Samen ondertekenen ze een contract ter waarde van één miljard dollar, en voor een periode van 30 jaar. Dassault draagt hun software 3Dexperience bij. Dit stelt Boeing in staat tot een grondig onderzoek naar luchtvaartuitdagingen en de verbetering van hun vliegtuigproductiesysteem.
- 2019: na 2 ongevallen met Boeing 737 Max-toestellen, schorsen sommige landen en luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid voor deze vliegtuigmodellen om te vliegen. Degenen met meerdere van deze vliegtuigen in hun vloot vragen om schadevergoeding aan de fabrikant. Het bedrijf zal hieraan voldoen en financiële compensaties bieden aan de families van de slachtoffers van deze beide crashes.
- 2020 : de gezondheidscrisis vanwege Covid-19 heeft een zeer extreme impact op de luchtvaartsector. Na de coronacrisis moet Boeing zijn personeel inkrimpen. Het luchtvaartbedrijf schrapt steeds meer banen en heeft nog 130.000 werknemers (tegenover 160.000 voor de crisis). Hetzelfde geldt voor de omzet van het bedrijf, die met 12,8 miljard dollar is gedaald ten opzichte van 2019. Dit jaar worden de schorsingen van de Boeing 737 max-vliegtuigen geleidelijk opgeheven.
- 2021: het resultaat van dit jaar bedraagt 340 geleverde toestellen voor Boeing, een laag resultaat voor het bedrijf.
Belangrijke cijfers van Boeing
Tot nu toe bevindt het hoofdkantoor van Boeing zich in Chicago. De CEO van het bedrijf is Dave Calhoun. Boeing wordt ook gekenmerkt door enkele cijfers, die zijn als volgt:
- 150.000: dat is het aantal mensen dat door de gigant van de luchtvaartindustrie in dienst is.
- 65: dat is het aantal landen waarin de vliegtuigfabrikant aanwezig is.
- 150: dat is het aantal landen waarin het luchtvaartbedrijf actief is. Zowel bij overheden als bij luchtvaartmaatschappijen.
- 340 : dat is het aantal vliegtuigen dat door Boeing in heel 2021 is geleverd.

De acties van Boeing
Boeing is een van de wereldleiders op de luchtvaartmarkt, ruimtevaart maar ook in defensie en veiligheid. Het biedt militaire toestellen, satellieten en ook helicopters aan. Tot slot is het ook een grote specialist in de bouw van civiele en privé-vliegtuigen.
Deze luchtvaartgigant zet zich in voor verschillende acties, zowel burgerlijke als milieuvriendelijke.
De burgerlijke acties van Boeing
De Amerikaanse vliegtuigbouwer is betrokken bij organisaties en verenigingen die met name de werkgelegenheid van lokale gemeenschappen bevorderen. Het voert verschillende acties uit ter ondersteuning van diverse programma’s zoals bijvoorbeeld hulp aan de educatie van jonge kinderen tot aan de middelbare school. Evenzo engageert Boeing zich voor de promotie van cultuur en toegang tot kunst.
Daarnaast steunt het ook via zijn acties gezondheids- en sociale diensten voor de zogenaamde kwetsbare bevolkingsgroepen.
Boeing zet zich ook in voor de betrokkenheid van burgers in de actuele maatschappelijke debatten wat deze ook mogen zijn.
Laten we ook de laatste actie van Boeing bekijken die zich op milieugebied afspeelt.
De milieu-acties van vliegtuigbouwer Boeing
Bezorgd om de milieuproblematiek, Boeing zet zich in om schonere en brandstofzuinigere vliegtuigen te bouwen en te produceren.
Evenzo zoekt de luchtvaartindustrie naar oplossingen om bepaalde hulpbronnen te recyclen. Het moedigt ook zijn werknemers aan om te werken aan en voor duurzame ontwikkeling tegen 2025.
Verschillende milieuacties worden dan ook door Boeing uitgevoerd.
Allereerst is de luchtvaartmaatschappij partner van recyclingbedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Dit voorkomt dat koolstofvezels zich ophopen, met name naar plaatsen waar afval wordt gedumpt.
Daarnaast voorziet Boeing zijn belangrijkste productiesites van elektriciteit afkomstig van hernieuwbare energiebronnen. Evenzo maakt de vliegtuigbouwer steeds meer gebruik van biobrandstoffen (SAF) in zijn toestellen. Dit zijn talrijke acties die Boeing onderneemt uit milieubezorgdheid en met het doel de vervuiling door broeikasgassen te verminderen.
Boeing en Frankrijk: een langdurige samenwerking:
De oorsprong van dit vruchtbare en duurzame partnerschap:
Daaronder bevinden zich:
- Dassault Systèmes die zijn ontwerptools en productie beschikbaar heeft gesteld voor de 787 Dreamliner
- Latécoère die de deuren van het toestel heeft vervaardigd
- Michelin die de radiale banden van het vliegtuig heeft geleverd
- Safran Landing System die de landingsgestellen en het remsysteem heeft geleverd.
- Thales die de lithium-ionbatterijen, navigatietools en entertainment heeft ontworpen.
De vloot van vliegtuigen van vliegtuigbouwer Boeing
Sinds zijn oprichting in 1916, heeft Boeing gewerkt aan de creatie van een groot aantal nieuwe vliegtuigen voor luchttransport of de luchtmacht.
Of het nu militaire, civiele of privé-vliegtuigen zijn, deze vliegtuigen zijn bovendien aangenomen door veel grote luchtvaartmaatschappijen. Onder andere heeft Boeing de vloot uitgerust:
- van Air France
- Corsair
- Air Austral
- XL Airways.
Vandaag de dag zijn er niet minder dan 12.000 commerciële Boeing-vliegtuigen in omloop over de wereld.
We zullen u dus 2 van de belangrijkste vliegtuigen van vliegtuigbouwer Boeing presenteren. Hieronder vindt u de volledige vloot van commerciële Boeing-vliegtuigen.

Boeing 747 :
Dit vliegtuig is een langeafstandsvliegtuig dat een zeer groot aantal passagiers kan vervoeren.
In feite heeft het de capaciteit om tot 450 mensen over een intercontinentale afstand van 13.450 km te laten reizen. Het is een van de belangrijkste straalvliegtuigen ter wereld.
Bovendien heeft het 37 jaar lang de hoogste positie ingenomen als het gaat om de grootste vliegtuigen met de hoogste capaciteit. Het werd van de troon gestoten door de komst van de A380 na 37 jaren op de eerste plek.
Dit vliegtuigmodel kan ook worden omgebouwd tot vrachtvliegtuig voor luchtvracht.
Sinds de eerste vlucht in 1969 heeft dit vliegtuigmodel niet minder dan 3,5 miljard passagiers over een afstand van 77,8 miljard kilometer laten reizen.
Tot slot is dit toestel herkenbaar aan de bult aan de voorkant van het vliegtuig, dat is zijn bovenverdieping. Dit laatste wordt soms zelfs het Jumbo Jet genoemd. Het wordt op de markt verkocht voor 250 miljoen euro.

Boeing BBJ :
De Boeing Business Jet, of BBJ, is een model van de Boeing 737 maar geconfigureerd voor zakenluchtvaart en luxe diensten. In feite, in plaats van een configuratie met honderden stoelen, kunnen in de BBJ 20 passagiers reizen.
Het interieur is ingericht als een luxe hotel. Verschillende ruimtes zijn gecreëerd zoals:
- kamers
- een eetkamer
- badkamers
- een multimedia ruimte met een bioscoop
- een conferentieruimte die is uitgerust met verbonden apparaten.
De BBJ is aanpasbaar volgens de vereisten van de passagiers en belooft een luxe service en ervaring. Dit zakenvliegtuig kan worden vergeleken met de Lineage 1000 van vliegtuigbouwer Embraer of de A319 van Airbus. Dit toestel wordt op de markt verkocht voor 130 miljoen euro.
Reis aan boord van een BOEING met AEROAFFAIRES:
U weet nu iets meer over de vliegtuigbouwer Boeing. Bij AEROAFFAIRES kunnen wij alle soorten vliegtuigen reserveren! Voor alle aanvragen vul ons online offerteformulier in of neem contact op met onze luchtvaartexperts 24/7 op +33 (0)1 44 09 91 82.