Boeing is een Amerikaanse vliegtuigfabrikant. Boeing is een van ’s werelds grootste vliegtuigfabrikanten, naast Airbus, Dassault en Bombardier. Het bedrijf werd in 1916 in Seattle opgericht door William Edward Boeing, een piloot en ondernemer. Boeing ontwerpt en produceert een breed scala aan vliegtuigen, waaronder militaire en ruimtevliegtuigen, maar ook burgervliegtuigen, Ze zijn ook een specialist in de vervaardiging van verschillende luchtvaartapparatuur. Laten we eens terugblikken op de geschiedenis en acties van dit bedrijf, een echte pionier in de wereld van de luchtvaart.
Boeing vandaag
Enkele cijfers:
De Boeing Group is actief in meer dan 150 landen en heeft 150.000 mensen in dienst.
In 2021 zal de totale omzet van Boeing
De groep is gestructureerd rond verschillende activiteiten:
– commerciële luchtvaart
– defensie
– ruimtevaart en veiligheid
– wereldwijde diensten
Boeing: een toegewijd bedrijf
Boeing zet zich in! De vliegtuigbouwer neemt zijn verantwoordelijkheden serieus en is betrokken bij een reeks initiatieven:
– Corporate citizenship: elk land selecteert, binnen het kader van Boeing Global Engagement, een gebied waarin het bedrijf lokaal zal investeren door een doel of initiatief te steunen. In Frankrijk steunt het bedrijf bijvoorbeeld de Léo Lagrange Federation. Het doel is om initiatieven of de ontwikkeling van onderwijsprogramma’s te ondersteunen.
– Sociaal: de Boeing Groep hecht veel belang aan gelijke kansen binnen het personeelsbestand. De groep is voorstander van diversiteit, een van de kernwaarden van Boeing. Boeing is elk jaar op zoek naar nieuw talent.
– Milieu: Boeing is partnerschappen aangegaan met verschillende belanghebbenden om te werken aan het verminderen van de invloed van het bedrijf op het milieu. Het bedrijf vermindert bijvoorbeeld het storten van zijn afval met 910 ton koolstofvezel per jaar. De Boeing-groep werkt ook aan de ontwikkeling van een duurzame brandstof op basis van woestijnplanten.
De geschiedenis van vliegtuigfabrikant Boeing
De oprichting en het begin van de vliegtuigfabrikant Boeing van 1916 tot 1930 :
– 15 juli 1916: de Boeing Aerospace Company werd opgericht door twee werknemers, William Edward Boeing en George Conrad. Het bedrijf heette oorspronkelijk B&W maar nam al snel de naam Boeing Airplane Company aan.
– 1917: Tegen de achtergrond van een wereldoorlog moesten de Verenigde Staten en de marine nieuwe militaire vliegtuigen aanschaffen om een solide en efficiënte patrouille op te zetten. Dit was de eerste order voor het Amerikaanse luchtvaartbedrijf, dat niet minder dan 50 Model C watervliegtuigen moest leveren die waren besteld voor de luchtpatrouilletraining van het Amerikaanse leger.
– 1923: De Amerikaanse vliegtuigbouwer produceert een vliegtuig voor postvervoer. Vanaf 1927 werd het Model 40A gebruikt op de reguliere route tussen Chicago en San Francisco.
– Eind jaren 1920: het bedrijf besluit om passagiersvliegtuigen te gaan ontwerpen. Dit leidde tot de oprichting van Boeing Air Transport. Tegelijkertijd werden de eerste passagiersvliegtuigen geproduceerd, met name de Model 80.
Boeing knoopte geleidelijk banden aan met een aantal bedrijven die gespecialiseerd waren in de fabricage van vliegtuigen en aanverwante onderdelen zoals motoren. Boeing benaderde ook luchtvaartmaatschappijen met wie zij dacht haar vliegtuigen te kunnen laten vliegen.
– 1929: Boeing verandert zijn naam in : United Aircraft and Transport Corporation.
De oprichting en het begin van de vliegtuigbouwer Boeing van 1930 tot 1955 :
– 1934: Boeing nam veel sectoren van de luchtvaartsector over en leidde ze. Boeing produceerde niet alleen vliegtuigen en motoren, maar hield zich ook bezig met luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. In die tijd steeg het aantal vlieguren van het bedrijf explosief. Er werd echter een wet aangenomen die vliegtuigfabrikanten verbood luchtvaartmaatschappijen te exploiteren. De Boeing Company werd opgesplitst in 3 dochterondernemingen om de verschillende missies afzonderlijk uit te voeren.
– 1938: Na een partnerschap met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij (Pan American World Airways) fabriceert Boeing een vliegtuig dat intercontinentale en trans-Atlantische vluchten kan maken. Het bedrijf besloot toen zijn vloot te moderniseren en lanceerde de Boeing 314 Clipper, die in juni van dit jaar zijn eerste testvlucht maakte. Dit was het belangrijkste burgervliegtuig van die tijd. Het kon 90 passagiers vervoeren (of 40 personen op nachtvluchten).
In deze periode lanceerde Boeing ook zijn 307 Stratoliner model. Dit vliegtuig kon op grotere hoogte vliegen, waardoor de invloed van het weer op deze vluchten werd beperkt en de veiligheid in de lucht toenam. Het was ook een van de eerste vliegtuigen met een drukcabine.
– 1939 – 1945: Tijdens de Tweede Wereldoorlog keerde Boeing terug in dienst van de Amerikaanse luchtmacht en produceerde B-17 vliegende bommenwerpers voor het leger.
– 1955: Voortbouwend op het succes in de Verenigde Staten trekt Boeing niet-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen aan, met name Air France. Het werd een van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen van Frankrijk. Air France was de eerste luchtvaartmaatschappij buiten de Verenigde Staten die een vliegtuig bestelde, een Boeing 707. Het werd de “”Château de Versailles”” genoemd en maakte zijn eerste testvluchten in 1957 met een volledige bemanning.
De geschiedenis van Boeing na de jaren 90
– 1996 – 1997: gestimuleerd door de ontwikkeling van de lucht- en ruimtevaartsector, met name op het gebied van de Amerikaanse defensie, koopt Boeing verschillende bedrijven met een aanzienlijke vloot vliegtuigen. Voor een bedrag van 3,2 miljard dollar koopt de Amerikaanse vliegtuigbouwer Rockwell International, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de defensie- en ruimteluchtvaart. . Boeing nam vervolgens McDonnell Douglas over voor 13 miljard dollar. Op dat moment was McDonnell Douglas een van de grootste fabrikanten van defensie-uitrusting voor gevechtsvliegtuigen.
– 2002: met verschillende orders voor Boeing-vliegtuigen uit Frankrijk (bijvoorbeeld van Air France en het Franse leger) besluit het bedrijf een nieuw pand te openen in Parijs, Boeing France genaamd.
– 2004: na een periode van grote bestellingen (620 vliegtuigen in 1999 bijvoorbeeld), zag Boeing een aanzienlijke daling in het aantal orders. Boeing werd ingehaald door een van zijn belangrijkste concurrenten: Airbus. Het zal Airbus in 2006 weer inhalen, met bijna 200 orders meer voor Boeing.
– 2005: Boeing was weer op de goede weg en noteerde dat jaar 1.005 orders. De meeste van deze orders waren voor vlaggenschipmodellen zoals:
de Boeing 737
De Boeing 787
de Boeing 777
Aan het eind van dat jaar had het bedrijf niet minder dan 1.809 orders voor vliegtuigen die de volgende 7 jaar zouden worden geleverd.
– 2009: Boeing registreert een toename van 28% in vliegtuigleveringen ten opzichte van het voorgaande jaar, met een totaal van 481 geleverde commerciële vliegtuigen.
– 2010: Air France heeft in totaal 200 Boeing-vliegtuigen in haar vloot.
De geschiedenis van Boeing in de afgelopen jaren
– 2011: Na verschillende vliegtuigbestellingen van China versnelt het tempo. Het is de beurt aan de Verenigde Arabische Emiraten, met de luchtvaartmaatschappij Emirates om vliegtuigen te bestellen. Ze vragen om de productie van 50 Boeing 777’s, langeafstandsvliegtuigen, d.w.z. vliegtuigen van het type “”grote vliegtuigen””, voor een bedrag van 18 miljard dollar. Lion Air, een Indonesisch bedrijf, bestelde 230 Boeing 737’s, middellangeafstandsvliegtuigen voor een bedrag van 22 miljard dollar.
– 2014 was een recordjaar in de geschiedenis van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Het bedrijf boekte 1.432 orders en leverde 723 vliegtuigen af.
– 2016 : Air France koopt :
o haar eerste Boeing 787
o een 70ste Boeing 777 vliegtuig om zijn vloot aan te vullen.
– 2017: Boeing bundelt zijn krachten met Dassault Systèmes. Samen tekenen ze een contract ter waarde van een miljard dollar voor een periode van 30 jaar. Dassault brengt zijn 3Dexperience-software in. Dit stelt Boeing in staat om luchtvaartproblemen volledig te onderzoeken en hun vliegtuigproductiesysteem te verbeteren.
– 2019: na 2 ongelukken met Boeing 737 Max-vliegtuigen schorten bepaalde landen en luchtvaartmaatschappijen het vliegen met deze vliegtuigmodellen op. Sommige luchtvaartmaatschappijen met meerdere vliegtuigen van dit type in hun vloot eisen schadevergoeding en reparaties van de fabrikant. Het bedrijf zal hieraan gehoor geven en financiële compensatie bieden aan de families van de slachtoffers van deze twee crashes.
– 2020: de Covid 19 gezondheidscrisis heeft een grote impact op de luchtvaartindustrie. In de nasleep van de coronaviruscrisis wordt Boeing gedwongen zijn personeelsbestand in te krimpen. Het lucht- en ruimtevaartbedrijf schrapt steeds meer banen en brengt zijn personeelsbestand terug tot 130.000 (vergeleken met 160.000 voor de crisis). Hetzelfde geldt voor de omzet van het bedrijf, die met 12,8 miljard dollar is gedaald ten opzichte van 2019.
In hetzelfde jaar werden de schorsingen tegen de Boeing 737 max vliegtuigen geleidelijk opgeheven.
– 2021: de balans van dit jaar staat op een levering van 340 vliegtuigen voor Boeing – een laag resultaat voor het bedrijf.
Kerncijfers Boeing
Het hoofdkantoor van Boeing is momenteel gevestigd in Chicago. De CEO aan het hoofd van het bedrijf is Dave Calhoun. Boeing wordt ook gekenmerkt door de volgende cijfers:
– 150.000: het aantal mensen dat werkzaam is bij de lucht- en ruimtevaartgigant.
– 65: het aantal landen waarin de vliegtuigbouwer actief is.
– 150: het aantal landen waar het lucht- en ruimtevaartbedrijf actief is. Zowel met overheden als luchtvaartmaatschappijen.
– 340: het aantal vliegtuigen dat Boeing in 2021 aflevert.
De acties Boeing
Boeing is een wereldleider op het gebied van lucht- en ruimtevaart, defensie en veiligheid. Het bedrijf maakt militaire vliegtuigen, satellieten en helikopters. Het is ook een belangrijke specialist in de bouw van zowel civiele als privévliegtuigen.
Deze luchtvaartgigant steekt zijn hart en ziel in zijn verschillende burger- en milieu-initiatieven.
Maatschappelijke initiatieven van Boeing
De Amerikaanse vliegtuigbouwer zet zich in voor organisaties en verenigingen die de werkgelegenheid in lokale gemeenschappen bevorderen. Het bedrijf is betrokken bij een aantal initiatieven en ondersteunt verschillende programma’s zoals het helpen opleiden van jonge kinderen tot de middelbare schoolleeftijd. Boeing zet zich ook in voor het bevorderen van cultuur en toegang tot kunst.
Ook ondersteunt Boeing gezondheids- en sociale diensten voor kwetsbare bevolkingsgroepen.
Boeing zet zich ook in om burgers te betrekken bij actuele debatten in de maatschappij, wat deze ook mogen zijn.
We zullen ook kijken naar het meest recente milieu-initiatief van Boeing.
De milieu-initiatieven van Boeing
Bezorgd over het milieu, werkt Boeing aan het ontwerpen en produceren van vliegtuigen die schoner en zuiniger zijn in termen van brandstofverbruik.
De luchtvaartindustrie zoekt ook naar manieren om bepaalde grondstoffen te recyclen. Boeing moedigt zijn werknemers ook aan om te werken aan duurzame ontwikkeling in 2025.
Boeing neemt een aantal milieu-initiatieven.
Ten eerste werkt het lucht- en ruimtevaartbedrijf samen met recyclingbedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Dit betekent dat koolstofvezel zich niet ophoopt op stortplaatsen.
Boeing voorziet zijn belangrijkste productielocaties ook van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. De vliegtuigbouwer staat ook toe dat er steeds meer biobrandstoffen (SAF) worden gebruikt in zijn vliegtuigen. Dit zijn slechts enkele van de acties die Boeing onderneemt om broeikasgasvervuiling en milieuproblemen te verminderen.
Boeing en Frankrijk: een langdurig partnerschap :
De oorsprong van dit vruchtbare en duurzame partnerschap:
Het gaat terug tot 1910, toen Louis Paulhan en William Boeing elkaar ontmoetten. De ene was Fransman en een van de eerste piloten. De ander was Amerikaan en gefascineerd door de wereld van de luchtvaart. De laatste zou een luchtvaartondernemer worden.
Vandaag de dag heeft Boeing meer dan 35.000 werknemers in Frankrijk en een omzet van $6,3 miljard in 2017.
Boeing, een luchtvaartgigant die nauw samenwerkt met Franse bedrijven om de 787 Dreamliner te ontwikkelen:
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft zich omringd met de beste bedrijven, op het gebied van technologie, om de 787 Dreamliner te ontwikkelen. Een aantal grote Franse bedrijven heeft deelgenomen aan de ontwikkeling van dit technologische hoogstandje.
Hiertoe behoren :
– Dassault Systèmes, dat zijn ontwerp- en productiemiddelen voor de 787 Dreamliner leverde
– Latécoère, die de deuren van het vliegtuig fabriceerde
– Michelin, dat de radiaalbanden voor het vliegtuig leverde
– Safran Landing System, dat het landingsgestel en het remsysteem leverde.
– Thales, dat de lithium-ionbatterijen, navigatiehulpmiddelen en -parameters en entertainmentsystemen ontwierp.
De Boeing-vliegtuigvloot
Sinds de oprichting in 1916 heeft Boeing gewerkt aan de ontwikkeling van een groot aantal nieuwe vliegtuigen voor het luchttransport en de luchtmacht.
Of ze nu militair, civiel of privé zijn, deze vliegtuigen zijn door veel van ’s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen gebruikt. Boeing heeft onder andere de vloot van :
– Air France
– Corsair
– Air Austral
– XL Airways.
Vandaag de dag zijn er niet minder dan 12.000 commerciële Boeing-vliegtuigen in gebruik over de hele wereld.
We laten je kennismaken met 2 van de belangrijkste Boeing-vliegtuigen. Hieronder vind je de volledige vloot van Boeing commerciële vliegtuigen.
Boeing 747:
Dit is een langeafstandsvliegtuig dat een zeer groot aantal passagiers kan vervoeren.
Het kan tot 450 mensen vervoeren over een intercontinentale afstand van 13.450 km. Het is een van de belangrijkste straalvliegtuigmodellen ter wereld.
In feite heeft het bovenaan het podium gestaan van ’s werelds grootste vliegtuigen met de grootste capaciteit. Na 37 jaar op de eerste plaats te hebben gestaan, werd het onttroond door de komst van de A380.
Dit vliegtuigmodel kan ook worden omgebouwd tot vrachtvliegtuig voor luchtvracht.
Sinds de eerste vlucht in 1969 heeft dit vliegtuig maar liefst 3,5 miljard passagiers vervoerd over een afstand van 77,8 miljard kilometer.
Tot slot is dit vliegtuig herkenbaar aan zijn bult aan de voorkant, ook wel bekend als het dubbeldek. Het heeft soms zelfs de bijnaam Jumbo Jet. Het wordt op de markt verkocht voor 250 miljoen euro.
Boeing BBJ:
De Boeing Business Jet, of BBJ, is een model van de Boeing 737 geconfigureerd voor zakenluchtvaart en luxe diensten. In plaats van honderden stoelen biedt de BBJ plaats aan 20 passagiers.
Het interieur is geconfigureerd als een luxe hotel. Er zijn verschillende ruimtes gecreëerd, zoals
– slaapkamers
– een eetkamer
– badkamers
– multimediaruimte met bioscoop
– een conferentieruimte uitgerust met aangesloten apparaten.
De BBJ kan worden aangepast aan de behoeften van passagiers en belooft een luxe service en ervaring. Het is een zakenjet die vergeleken kan worden met de Lineage 1000 van Embraer of de A319 van Airbus. Dit vliegtuig wordt op de markt verkocht voor 130 miljoen euro.
Reis aan boord van een BOEING-vliegtuig met AEROAFFAIRES:
U weet nu iets meer over de vliegtuigfabrikant Boeing. Bij AEROAFFAIRES kunnen we alle soorten toestellen reserveren! Voor alle aanvragen vult u ons online offerteformulier in of neem contact op met onze luchtvaartexperts 24/7 op +33 (0)1 44 09 91 82.