Bombardier: vliegtuigfabrikant

Bombardier Luchtvaart is een Canadese vliegtuigbouwer, opgericht door de Bombardier Groep.

Het bedrijf Bombardier is tegenwoordig bekend als een vliegtuigbouwer gespecialiseerd in de productie van privéjets en de fabricage van vliegtuigen. Maar dat is niet altijd zo geweest.

Dit bedrijf is een van de leiders op de vliegtuigbouwmarkt samen met Airbus, Boeing, en Embraer.

We vertellen je meer over de geschiedenis van deze vliegtuigbouwer, die zich in de loop van de tijd goed heeft ontwikkeld in verschillende industrieën, evenals de missies die het bedrijf tegenwoordig vervult.

Bombardier vandaag:

Enkele cijfers:

Bombardier is een van de leiders in de mondiale luchtvaartindustrie. Dit bedrijf heeft 4.900 vliegtuigen in zijn wereldwijde vloot en 1.200 technici die overal ter wereld werken aan de bouw en het goed onderhoud van Bombardier-vliegtuigen.

De Amerikaanse reus is aanwezig in meer dan 12 landen, met niet minder dan 13.810 werknemers, in 2021, die elke dag werken aan de bouw van krachtige privéjets.

Een vliegtuigbouwer van privéjets die zich inzet voor sterke waarden:

De vliegtuigfabrikant Bombardier heeft 5 sterke waarden ingevoerd, sinds de komst van de huidige CEO, Eric Martel, in 2020. Het gaat in wezen om een bedrijfscultuur die is samengevoegd rond:

Bombardier bewust van milieuprojecten

Op weg naar decarbonisatie!

Bombardier maakt deel uit van de GAMA-commissie van grote vliegtuigbouwers (General Aviation Manufacturers Association) met betrekking tot het milieu.

Het doel is duidelijk: een rol spelen in de strijd tegen klimaatverandering, en de emissies die door de luchtvaart in het algemeen worden gegenereerd, te beperken.

En dat is niet voor niets, in 5 jaar tijd heeft het zijn verbruik van niet-hernieuwbare kerosine gehalveerd. Het bedrijf Bombardier maakt een transitie naar steeds meer duurzame brandstoffen.

Bombardier hecht veel waarde aan innovatie voor steeds energiezuinigere vliegtuigen. Het bedrijf heroverweegt veel elementen, zoals aerodynamica, maar ook de creatie van nieuwe motoren.

Bovendien steunt Bombardier als onderdeel van zijn missie tal van projecten, zoals de bescherming van bossen (in Mexico bijvoorbeeld). Het doel is om de vervuiling door broeikasgassen zoveel mogelijk tegen te gaan.

De geschiedenis van Bombardier: van de oorsprongen van transport op aarde tot zijn vlucht

De oorsprongen van Bombardier

De koersverandering

De vlucht van Bombardier

Vanaf 1986, met de aankoop van het bedrijf Canadair, opent de fabrikant Bombardier eindelijk zijn tak in de luchtvaartindustrie en zakenluchtvaart.

Hij zal dan de lucht ruimte eigen maken en luchtnavigatieprogramma’s ontwikkelen. Hij koopt ook kleine vliegtuigbouwers in moeilijkheden om hen weer op te knappen en de winsten te verhogen. In eerste instantie het bedrijf Short Brothers, daarna Learjet, maar ook Havilland Canada.

Bombardier zet het werk van zijn nieuwe bedrijven door met zakenvliegtuigen. Hij richt zich vervolgens op zakenvliegtuigen met een brede romp (de Challengers) en andere vliegtuigprojecten, evenals op de bouw van Bombardier-amfibievliegtuigen 415 (voor de bestrijding van bosbranden) in 1994.

Uiteindelijk richt de Bombardier-groep zich op de Learjets (met dezelfde naam als het voormalige bedrijf) en de zakenvliegtuigen genaamd Global, vanaf 1993.

Bombardier luchtvaart: zijn missies in de luchtvaart van 1989 tot nu

De herstart van oude bedrijven

Vanaf 1989, wordt de CJR-reeks (Canadair Regional Jet) gelanceerd. Dit zijn regionale tweemotorige vliegtuigen van 50 tot 100 stoelen, afhankelijk van het model. Deze toestellen zijn gespecialiseerd in regionale vluchten. Ze zijn tegenwoordig de favoriete lijnvliegtuigen voor dit soort vluchten.

Bovendien worden sommige van deze CJR later omgevormd tot vrachtvliegtuigen om het transport van goederen mogelijk te maken.

Daarna verschijnt een andere succesvolle reeks Bombardier-vliegtuigen: de Learjet-reeks. Al in de jaren 90 vernieuwden en verbeterden ze deze beroemde privéjets om een ontwerpjuweeltje te worden. In combinatie met lage exploitatiekosten bieden deze zakenjets tal van verbeteringen zoals:

Uitdagingen aan te gaan

Meerdere uitdagingen wachten op de teams van de Canadese vliegtuigfabrikant.

In 1992, na de overname van de Britse fabrikant Havilland (deel van de Boeing-groep), richt Bombardier zich op 50-zits regionale tweemotorige en bi-turbopropvliegtuigen. Hij is de enige die zich op deze regionale vliegtuigen richt.

En niet lang daarna wordt er met succes een nieuwe prestatie behaald: Bombardier slaagt erin de geluidsvervuiling van een bi-turboprop aanzienlijk te verminderen.

Dit levert de naam “Q Series” op; de Q betekent “quiet” voor stil.

De C-Series Episode

De C-Series zijn commerciële vliegtuigen waarvan de creatie in 2008 werd aangekondigd. Deze vliegtuigen zijn in korte tijd de meest geavanceerde toestellen in de commerciële luchtvaart geworden.

Na enkele jaren van studies en ontwikkeling, maakt de eerste C-Series zijn eerste vlucht in 2013. Talrijke bestellingen voor vliegtuigen worden verwacht van luchtvaartmaatschappijen. Dat geldt voor de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, die zo’n zestig vliegtuigen zal bestellen (ter waarde van ongeveer 2 miljard dollar).

Bombardier werkt, enige tijd later, in 2017, samen met Airbus om de C-Series-reeks te waarderen. Helaas zal vliegtuigbouwer Bombardier gedwongen worden zich terug te trekken uit het project door gebrek aan middelen.

De reorganisatie van Bombardier: een pijnlijke geschiedenis

Hoewel je Bombardier misschien op een luchtvaartbeurs kon zien, zou het bedrijf minder aanwezig worden in de lucht.

Tot 2020 en gedurende 5 jaar is het Canadese bedrijf begonnen aan een reorganisatieplan. Inderdaad, de schulden van de vliegtuigfabrikant zijn zich opgestapeld en om het bedrijf te behouden en toekomst te bieden, moeten sommige projecten worden stopgezet en grote bestellingen worden vergeten. Daarom heeft Bombardier, ondanks een groot succes met de C-Series, moeten besluiten om het project stop te zetten.

Evenzo is de Bombardier Transport-tak in februari 2020 verkocht aan Alstom. Dit stelt het bedrijf in staat zijn schulden aanzienlijk te verlagen.

In 2020 verandert de CEO van de industrie en Éric Martel neemt het voortouw in het bedrijf. Bombardier richt zich op zijn activiteiten, net als andere vliegtuigfabrikanten, uitsluitend op zakenvliegtuigen.

Een pagina is omgeslagen, een andere opent zich en heeft al fantastische innovaties gepresenteerd voor de luchtvaartindustrie.

Strategieën en acties van Bombardier vandaag

Bombardier heeft als doel om wereldwijd de toonaangevende speler in de industrie te zijn: door zijn prestaties, door de waarde die het biedt aan zijn klanten en aandeelhouders, en door zijn operationele excellentie. Kortom, ons doel is om de uitzonderlijke prestaties van onze producten en talentvolle werknemers naar de hele onderneming uit te breiden.Éric Martel, CEO en voorzitter van Bombardier.

Enkele cijfers over de Bombardier private jet-segment

Sinds minder dan twee jaar heeft Bombardier de beslissing genomen om zich volledig te richten op de zakenluchtvaart.

Je krijgt ongetwijfeld de kans om hun vliegtuigen boven de Parijse pistes te zien, tijdens de airshow van Le Bourget.

De uitdaging is geslaagd, zoals we kunnen zien met deze cijfers.

De 3 gezinnen van zakenjets

De essentie van de zaak, dat is wat Bombardier wenst met zijn luchtvaartuitrusting. En dat is niet voor niets, met bijna 4.900 vliegtuigen in omloop, is deze fabrikant een onmiskenbare leider in de ontwerp van privévliegtuigen wiens reputatie vaststaat.

Ze opereren in verschillende categorieën van privéjets: Learjet, Challenger en Global.

De Global-reeks biedt de grootste zakenjets van de vliegtuiggroep.

De Global 7500 is overigens tot nu toe de grootste met een van de grootste actieradius. Met meerdere ruimtes binnen in hetzelfde vliegtuig, zul je je ontspannen voelen, zelfs voor een lange vlucht.

De vloot van Challengers zijn de best verkochte jets van Bombardier.

Dit zijn een combinatie van innovaties en technologieën zoals hun laatste model, de Challenger 3500. Deze laatste zou in 2022 zijn vlucht opstarten en presenteren ongelooflijke kenmerken.

Ten slotte de Learjet 75 Liberty combineert reiscomfort met de strenge veiligheidsnormen van de luchtvaartsector . Dit maakt het een jet dat onmisbaar is op de markt.

De verschillende vestigingen van Bombardier

Als er jets moeten worden geleverd, zijn er uiteraard fabrieken met een hoog productievolume nodig om ze te produceren.

Het Canadese bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Montreal. De belangrijkste fabrieken van de verschillende Bombardier-vliegtuigen zijn gelegen in Quebec. Er zijn er 4, waarvan de 2 belangrijkste zijn:

Andere fabrieken completeren de familie en werken aan specifieke onderdelen en hun onderdelen van het vliegtuig, zoals de vleugels of de carrosserie bijvoorbeeld. Maar ook voor luchtvaartonderhoud of klantenservice. Deze locaties strekken zich internationaal uit over meer dan een dozijn landen.

Bij AEROAFFAIRES zijn we blij om samen te werken en je Bombardier privéjets aan te bieden. Voor meer informatie en om je vlucht te reserveren, vul ons online offerteformulier in of neem contact met ons op via +33(0)1 44 09 91 82.

  • Wat zijn de privéjets van Bombardier?

    De privéjets van Bombardier zijn bekend door 3 belangrijke series:

    • De Global, zoals de Global 7 500
    • Challenger, zoals de Challenger 3 500
    • Learjet, zoals de Learjet 40 of de Learjet 75

     

  • Hoe probeert Bombardier zijn ecologische impact te verminderen?

    Bombardier is een zeer dynamische speler op het gebied van innovatie. Deze vliegtuigfabrikant innoveert voortdurend om zijn koolstofvoetafdruk en kerosineverbruik tot een minimum te beperken. Het investeert ook in tal van milieuprojecten.

  • Wat zijn de voordelen van Bombardier privéjets?

    De privéjets van Bombardier staan bekend om:

    • hun grote actieradius, zoals de Global 7 500
    • hun technologie, zoals de Challenger 3 500
    • hun veiligheidsnormen