Cessna: vliegtuigfabrikant

Cessna Citation M2 en vol

Cessna is een vliegtuigfabrikant zoals Dassault of Bombardier, onderdeel van de Textron Aviation groep. Zo sluit Cessna zich aan bij de andere vliegtuigfabrikant: Beechcraft. Dit bedrijf, dat gespecialiseerd is in eindassemblage in de luchtvaart, maakt privéjets en turboprops, met name voor de burgerluchtvaart, grote vliegtuigen en de zakenluchtvaart.
Laten we eens terugkijken naar de geschiedenis van deze fabrikant in de lucht- en ruimtevaartmarkt, en ontdek alle vliegtuigreeksen en de vloot van deze bekende vliegtuigfabrikant.

Cessna vandaag :
Enkele cijfers:
Vandaag de dag maakt vliegtuigfabrikant Cessna deel uit van de wereldwijde gigant Textron Aviation.
Het bedrijf heeft wereldwijd 15.000 werknemers.
De Europese omzet van het bedrijf zal €22,6 miljoen bedragen in 2021.
Deze fabrikant van privéstraalvliegtuigen heeft zich ertoe verbonden:
Om de vervuiling van zijn vliegtuigen te verminderen is begonnen. Cessna zet zich in voor een groenere aarde voor toekomstige generaties.
Daarom heeft Cessna zich verbonden om:
o Vliegtuiginterieurs te ontwerpen met recyclebare en “”groenere”” onderdelen.
o Schone brandstof (SAF) te gebruiken voor een groener luchtruim.
o haar koolstofuitstoot tegen 2050 met 50% te verminderen.
Cessna heeft zichzelf ook ambitieuze doelen gesteld voor duurzame ontwikkeling tussen nu en 2025:
o 20% minder uitstoot van broeikasgassen
o 10% minder waterverbruik
o 10% minder energieverbruik.
o 10% minder afval.

Het onttstaan van vliegtuigbouwer Cessna

– 1911: Het verhaal begint in Kansas, VS, met een boer genaamd Clyde Cessna. Deze echte luchtvaartenthousiast bouwde zijn eerste vliegtuig van hout. Dat jaar werd ook het eerste vliegtuig van de Amerikaanse fabrikant Cessna gelanceerd.
– 1924: Hij en een vriend, Walter Beech (de latere oprichter van Beechcraft), bundelden hun krachten om een luchtvaartbedrijf op te richten. Ze verschilden echter van mening over de types vliegtuigmodellen die ze wensten te ontwikkelen en de twee partners richtten afzonderlijke bedrijven op.
– 1927: Clyde Cessna richtte het gelijknamige bedrijf op in Wichita, Kansas. Er werden vliegtuigen gemaakt zoals de Cessna DC-6 en de eerste vliegtuigorders werden ontvangen.
– 1932: Helaas werd het bedrijf hard getroffen door de economische crisis en kwam het onder een stoomwals terecht. De Grote Depressie dwong het bedrijf zijn deuren te sluiten. Het bedrijf bleef enige tijd op halve kracht draaien.
– 1934: Een vriend die piloot was van een Clyde Cessna komt om het leven in een van zijn vliegtuigen, die op dat moment al op hoge snelheid vloog. Zeer getroffen door dit verlies, besloot Cessna alle luchtvaartactiviteiten stop te zetten.

De heropleving van Cessna
– 1934: Dwight en Dwane Wallace zijn twee broers, maar bovenal zijn ze de neven van Clyde Cessna. Zij waren degenen die het bedrijf kochten om het weer op de been te krijgen, van de grond te krijgen en bij te dragen aan het succes dat het bedrijf vandaag de dag doormaakt.
De jaren 40: In dit decennium werden verschillende passagiersvliegtuigen bewerkt, zoals de Cessna 120, de Cessna 180 of de Cessna 195. Deze periode kwam het familiebedrijf ten goede. Deze laatste leveren inderdaad ongeveer dertig Cessna t-50-vliegtuigen voor de Amerikaanse luchtmacht, evenals 180 vliegtuigen voor de Royal Air Force in Canada.
– 1956: De Cessna 172 is een van de meest bewerkte passagiersvliegtuigen ter wereld. De vliegtuigfabrikant stond in de top drie van de algemene luchtvaartsector, samen met Beechcraft en Piper.
– 1963: De vliegtuigfabrikant Cessna fabriceert zijn 50.000ste vliegtuig! Het was niet verwonderlijk dat deze bestelling voor het vlaggenschipvliegtuig, een Cessna 172, was.

De komst van Cessna zakenjet vliegtuigtuigen

– 1968: Het eerste eenmotorige zakenvliegtuig doet zijn intrede. Het was de Cessna 500 Citation I. Het volgende jaar maakte het zijn eerste vlucht in het luchtruim. Deze vliegtuigen werden gecertificeerd als Public Air Transport en piloten moesten een professionele pilotenopleiding, kwalificaties en een vliegbrevet hebben om met dit type vliegtuig te mogen vliegen.
– 1975: In 12 jaar verdubbelt het bedrijf de productie van zijn eenmotorige vliegtuigen. Het aantal geproduceerde vliegtuigen bereikte hierdoor de 100.000.
– 1985: Het Amerikaanse luchtvaartbedrijf wordt opgekocht door General Dynamics.
– 1992: Textron Aviation neemt Cessna over. Het bedrijf zet de productie van zakenvliegtuigen voort met zijn Citation-reeks.
– 2014: Textron Aviation neemt twee andere luchtvaartbedrijven over. Cessna voegt zich bij het trio dat Textron produceert met de andere vliegtuigfabrikanten: Beechcraft en Haker. Deze groep maakt het dus mogelijk aan Cessna om haar aanbod van lichte luchtvaartvliegtuigen uit te breiden. Met haar uitgebreid aanbod kan Textron Aviation aan de verschillende behoeften van de markt voldoen, waaronder medische repatriëring, luchtvracht, privéluchtvaart en groepsvluchten.

Cessna’s vloot van vliegtuigen

Tegenwoordig onderscheidt de vliegtuigfabrikant Cessna zich met 3 verschillende vloten. De eerste is een vloot van turbopropvliegtuigen. Dan is er de “”Piston”” categorie. Tot slot ontwikkelt Cessna zich en boekt ze veel succes met haar zakenvloot en haar Citation-reeks, die ver afstaat van de propellervliegtuigen.

Cessna’s vloot van vliegtuigen

Citation Longitude

Het is de grootste particuliere jetvliegtuig van Cessna.

Aan boord kunnen tot 12 passagiers in alle veiligheid en comfort reizen. Dit maakt het ideaal om bijvoorbeeld een vice-president te vervoeren.
Het bereik is 7.400 km dankzij een redelijk brandstofverbruik. Dit betekent dat hij kan worden gebruikt voor langeafstandsvluchten zoals Parijs – New York, maar ook voor middellangeafstandsvluchten, die ongeveer acht uur duren.
Bovendien beschikt deze comfortabele, stille cabine ook over een krachtige luchtfiltering. Een simulator bewijst dat HEPA filters bijna 100% van de virussen, bacteriën en andere ziektekiemen in de lucht elimineren.

Ook beschikt de cockpit over de nieuwste vluchtbesturingstechnologieën en vereenvoudigde toegang tot de controllers.
Voorbeeld van prijs per route: Parijs – New York: vanaf €70.000.

Citation Latitude

Met een maximale capaciteit van 9 personen behoort deze privéjet, met zijn aerodynamische lijnen voor maximale snelheid, tot de categorie van middelgrote privéjets.
Het bereik van 5.300 km garandeert middellangeafstandsreizen met volledige uitrusting aan boord.
De moderne, lichte en comfortabele cabine maakt dit zakenvliegtuig tot een van de meest verfijnde in zijn avionica-categorie.
Voorbeeldtarief per route: Parijs – Athene: vanaf € 22.500.

Citation XLS

Deze middelgrote jet kan tot 10 personen vervoeren (en tot 12 voor de Citation XLS Gen 2). Het privévliegtuig is ontworpen met een actieradius van 3600 km. Daarom maakt deze zakenjet non-stop verbindingen tussen verschillende steden in Europa mogelijk.
Aan de andere kant is dit passagiersvliegtuig perfect geschikt voor luchthavens met beperkte start- en landingsbanen of moeilijke toegang.
Natuurlijk, net als de andere straalvliegtuigen in de Citation-reeks, is het comfort in de cabine onmiskenbaar.
Voorbeeld van prijs per route: Parijs – Marrakech: vanaf €17.000.

Citation CJ4

Dit is de opvolger van de CJ3. Grotere cabine, groter bereik, meer comfort en een verbeterde kruissnelheid.
Dit zakenvliegtuig kan tot 9 passagiers vervoeren (en 10 passagiers voor het Citation CJ4 Gen 2-model, de nieuwste versie). Met een bereik van 3.700 km kan het worden gebruikt voor een grote verscheidenheid aan korte- en middellangeafstandsroutes.
Voorbeeldprijs per route: Parijs – Moskou: vanaf €25.000.

Citation CJ3

De Citation CJ3 biedt plaats aan 6 passagiers. Het behoort tot de “”lichte jet”” categorie van lichte zakenjets.
Het is een van de beste kleine vliegtuigen op de markt. Hij is ideaal voor korte afstanden tot 2.500 km. De CJ3 biedt ongeëvenaarde prestaties en kosten.
Het wordt aangedreven door een tweemotorige Williams FJ44-3A straalmotoren. De vliegtuigfabrikant biedt ook een upgrade van dit vliegtuig met de Citation CJ3+.
Deze privéjet biedt plaats aan 12 passagiers en heeft een iets groter bereik.
Voorbeeldprijs per route: Parijs – Saint Tropez: vanaf € 11.000.

Citation M2

Deze lichte privéjet lijkt op de nieuwe versie van de Citation Mustang.
Maar hij heeft een stillere, ruimere cabine. Maximaal 6 passagiers kunnen aan boord reizen voor een afstand van maximaal 2.900 km.
De evolutie van dit model, de Citation M2 Gen 2, kan zelf 7 passagiers aan boord verwelkomen.
Concluderend kunnen we stellen dat deze privéjet een combinatie is van efficiëntie, kwaliteit en waar voor uw geld.
Voorbeeld van prijs per route: Parijs – Ajaccio: vanaf €6750.

Citation Mustang
Deze ultralichte privéjet is erg praktisch en ideaal voor maximaal 4 personen, met een vliegtijd van minder dan 2 uur.
Je krijgt waar voor je geld. Daarom is hij zo gewild.
Naast de kwaliteiten die hij biedt, heeft de Mustang ook toegang tot luchthavens met een korte landingsbaan. Hij is praktisch voor korte vluchten zonder veel bagage.
Voorbeeldprijs per traject: Parijs – Genève: vanaf € 12.000.

Ontdek de andere Cessna Citation-vliegtuigen die nog steeds actief zijn in de zakenluchtvaart: Citation I, Citation II, Citation III, Citation VI, Citation VII, Citation X, Citation Sovereign, Citation CJ1, Citation CJ2, Citation Encore, Citation Bravo, Citation Excel (oude versie van de XLS), Citation Jet.

De andere twee reeksen van de vliegtuigfabrikant Cessna.
Cessna heeft nog twee andere vliegtuigreeksen. Dit zijn de “”Turboprop”” en de “”Piston”” vliegtuigen.
De eerste omvat drie turboprops. De Grand Caravan EX en de Cessna Caravan bieden plaats aan maximaal 14 passagiers. Deze twee modellen kunnen afstanden van ongeveer 1.500 km afleggen.
In de Verenigde Staten worden deze modellen veel gebruikt als regionale jets.
Vervolgens is er de Cessna SkyCourier turboprop, deze kan groepsvluchten uitvoeren tot 19 passagiers.
De laatste reeks vliegtuigen die de Cessna-vloot vervolledigt, is de categorie ‘Piston’. Dit is een reeks vliegtuigen met een enkele motor (ze zijn eenmotorig) die bedoeld zijn voor de opleiding van piloten, maar ook voor de recreatieve luchtvaart. Deze vliegtuigen zullen dus niet worden gebruikt voor zakenluchtvaart.

Cessna’s “”Air Ambulance”” opdrachten.

Een andere missie die een lijnvliegtuig van een conventionele luchtvaartmaatschappij niet kan uitvoeren zijn de “”Air Ambulance”” of medische vluchten.
De talrijke zakenjets van Cessna, allemaal met al verschillende kenmerken, hebben een gemeenschappelijk kenmerk ze omgevormd kunnen worden om medische vluchten uit te voeren.
Dit is bijvoorbeeld het geval voor de Citation XLS-modellen, hoger vermeld, die als transportvliegtuigen kunnen worden gebruikt.
Deze vliegtuigen met hun vele toepassingen kunnen gebruikt worden voor medische repatriëringen of leveringen.
In de cabine kan men stretchers installereb, samen met alle de benodigde medische apparatuur.

Charter een Cessna-vliegtuig bij AEROAFFAIRES.
Bij AEROAFFAIRES doen we ons uiterste best om de juiste zakenjets voor jou te selecteren. Als u uw privévlucht aan boord van een Cessna Citation vliegtuig wilt boeken, neem dan contact met ons op via +33 (0)1 44 09 91 82 per e-mail op charter@aeroaffaires.com of vul ons online offerteformulier in.

  • Wat is het meest gehuurde privéjet in Europa?

    De Cessna Citation Mustang is de populairste privéjet in Europa. Het is ideaal om bestemmingen in Europa te verbinden en 4 passagiers te vervoeren.

  • Noodvlucht, medische repatriëring - welk vliegtuig moet ik boeken?

    Cessna, met haar “Air ambulance” vliegtuig speciaal ontworpen om zieken te vervoeren, biedt repatriëring en EVASAN diensten aan.

  • Wat is de snelste privéjet ter wereld?

    De Cessna Citation X+ is de snelste privéjet ter wereld.