“Dassault Aviation is een Franse luchtvaartconstructeur. Deze industriële groep werd opgericht in 1929. Het is opgericht door Marcel Dassault. Binnen de luchtvaartindustrie is het gespecialiseerd in luchttransport en maakt het onder andere militaire vliegtuigen, maar ook privéjets voor de business aviation.
Wij vertellen u alles over de geschiedenis en de prestaties van dit Franse bedrijf: van zijn eerste vliegtuigen tot de allernieuwste Falcon 10X.
Dassault Aviation, vandaag de dag:
Enkele cijfers:
Vandaag de dag, Dassault Aviation, met een omzet van 7,2 miljard euro in 2021, telt 12.371 medewerkers. 75% van hen werkt in Frankrijk.
De luchtvaartconstructeur kondigt 2.100 Falcon en 1.000 gevechtsvliegtuigen aan in dienst.
Het bedrijf staat in de top 100 van de meest sociaal verantwoorde bedrijven van 2023. (bron: Instituut Statista)
Een betrokken Falcon-constructeur:
Het bedrijf is op verschillende niveaus betrokken:
- Klimaat- en milieubewustzijn: Dassault Aviation maakt deel uit van het comité voor milieubescherming van de ICAO (Internationale Civiele luchtvaartorganisatie). In dit kader zetten ze zich in voor klimaneutraliteit tegen 2050. De luchtvaartconstructeur committeert zich om duurzame brandstoffen te gebruiken (SAF). Het bedrijf Dassault neemt ook deel aan het onderzoeksprogramma Clean Sky, om alternatieven te vinden om het brandstofverbruik te verminderen.
- Sociaal: de vliegtuigfabrikant bevordert gelijke kansen en diversiteit. Het bedrijf wenst zijn medewerkers te behouden door middel van een aantrekkelijk en motiverend sociaal model.
De geschiedenis van Dassault Aviation
Dassault Aviation is een tak die afhankelijk is van de groep Dassault (zoals Dassault-Systèmes of Immobilière Dassault bijvoorbeeld). Zijn oprichter, Marcel Dassault, werd geboren als Marcel Ferdinand Bloch. Terzijde, hij veranderde zijn achternaam van “Bloch” in “Dassault” in 1949. Deze naam was afgeleid van de code “chardasso” die door zijn broer werd gebruikt, die generaal was tijdens de Resistentie. Voorts kreeg het bedrijf Dassault Aviation pas in 1990 deze benaming (het werd eerder AMD-BA genoemd).
De oorsprongen van Dassault vanaf 1918
- 1918: Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog, Marcel Dassault (toen nog Bloch genoemd) richtte de SEA op: Société d’études aéronautiques. Hij leverde toen 300 tweezitters (oorlogsvliegtuigen) bestemd voor de Franse luchtmacht.
- 1930: Er wordt een teamwissel gedaan en samen creëren ze een nieuwe reeks vliegtuigen: gevechtsvliegtuigen voor het Franse leger:
- een trimotor postvliegtuig
- een zware bommenwerper
- een transportvliegtuig dat quadri-motor is,
- een eenzitter jager
Al deze vliegtuigen worden MB genoemd, gevolgd door een nummer afhankelijk van het model.
- 1938: Voordat hij onder de beschietingen van de Tweede Wereldoorlog terechtkomt, richt Marcel Dassault een nieuwe fabriek op in Saint-Cloud in de regio Parijs. Deze is vandaag de dag het belangrijkste bureau van de industriële groep. In deze fabriek zal hij propellers en motoren creëren.
De geschiedenis van Dassault Aviation gaat verder na de Tweede Wereldoorlog
- 1945: Dit jaar markeert een nieuwe oprichting en uitbreiding van de fabrieken van Marcel Dassault. Een fabriek in Boulogne wordt omgedoopt tot “Boulogne Avions Marcel Bloch” en een fabriek in Talence (Nieuwe Aquitanië) krijgt dezelfde naam. Ten slotte adopteert zijn hoofdvestiging in Saint-Cloud dezelfde naamgeving, als teken van eenheid van de luchtvaartgroep.
- 1947: Nieuwe luchtvaartcreaties verschijnen, waaronder de familie van de Mystère-Étendard. Bepaalde modellen worden naar Israël en India geëxporteerd. Dit zijn de eerste Franse exporten in de luchtvaartsector.
Het is tevens in deze periode dat de Mystère II, ontworpen door de luchtvaartbouwer, het eerste vliegtuig wordt dat de geluidsbarrière doorbreekt. Dit trekt veel belangstelling, omdat de Verenigde Staten (volgens een akkoord met de NAVO) een bestelling doen van meer dan 220 vliegtuigen.
- Van 1949 tot 1952: Nieuwe fabrieken openen onder andere in Mérignac (Nieuwe Aquitanië), maar ook in Villaroche (Ile de France).
- 1955 : Marcel Dassault besluit om al zijn bedrijven te concentreren in die van Saint-Cloud, waarvan de beheerder Benno Claude Vallières zal zijn.
- 1956: De familie van de Mirage-vliegtuigen wordt stap voor stap opgezet en vergroot zijn export. Deze vliegtuigen zijn bovendien echte evoluties in luchtvaart en techniek. De Mirage III bereikt vervolgens de supersonische snelheid van Mach 2.
Dassault Aviation betreedt de markt van de business aviation
- 1960: Dit is het begin van de leveringen van civiele vliegtuigen. Geboren uit technologieën die zijn ontwikkeld voor militaire vliegtuigen, komt de Mystère-Falcon op de markt. Dit is de eerste zakelijke twinjet van Dassault. Dit vliegtuig zal snel de Amerikaanse markt veroveren omdat luchtvaartmaatschappijen zoals “Pan Am” snel bestellingen plaatsen voor deze toestellen.
- 1971: Na de overname van het bedrijf Bréguet Aviation, breidt Dassault zijn activiteiten uit naar verschillende programma’s voor de ontwikkeling van militaire vliegtuigen, zoals:
- vliegtuigen voor maritieme patrouilles
- de Alpha Jet (de jets van de Patrouille de France)
- de gevechtsvliegtuigen zoals de Mirage 2000 die beschikt over de assemblage van echte geavanceerde technologie.
- 1974: Het is in de Verenigde Staten, in Little Rock in Arkansas waar de fabriek Dassault Falcon Jet opent. Deze is volledig gewijd aan de familie van de Falcon business jets.
De opvolging van het bedrijf
- April 1986: Marcel Dassault sterft en laat zijn erfgenaam Serge Dassault, zijn zoon, achter die dan het hoofd van het bedrijf wordt.
- 1987 – 1996: Gedurende ongeveer tien jaar, ten gevolge van de mondiale achteruitgang in de luchtvaartsector, moet Dassault helaas herstructureren en zijn personeelsbestand verminderen. In die jaren heeft bijna 60% van de werknemers het bedrijf moeten verlaten.
- 1993 en 1995: respectievelijk zijn dit de eerste vluchten van de Falcon 2000 en de Falcon 900EX.
- 1999: Belangrijke datum omdat Dassault Aviation, destijds specialist in militaire luchtvaart, zijn omzet bereikt van 68% in de civiele luchtvaartsector.
De komst en het gebruik van computers bij de fabricage van Dassault-vliegtuigen
- 2000: Serge Dassault verlaat zijn functie als CEO, Charles Edelstenne volgt hem op.
- 2000 – 2015 : De technologische evolutie met de komst van de informatica stelt de constructeur in staat om hun modellen rechtstreeks in virtuele vorm te modelleren. Dit staat een gelijktijdig werk van de teams toe, en dus een aanzienlijke tijdsbesparing en een verhoogde productiviteit. Het is in deze periode (in 2005) dat het prototype van de Falcon 7X, tri-motor, wordt gefabriceerd en direct operationeel wordt gemaakt, zonder enige aanpassingen te doen.
- 2013: Eric Trappier wordt de nieuwe (en huidige) CEO van Dassault Aviation.
- 2016: De Dassault Falcon 8X maakt zijn eerste vlucht op de markt van de business aviation. In de tussentijd wordt de Rafale, jachtvliegtuig, geëxporteerd en internationaal verkocht. Symbool van de luchtverdediging. 36 Rafales zijn afgeleverd en hun landing vond dat jaar in India plaats.
- 2021: De Falcon 6X stijgt voor de eerste keer op (na de annulering van het project Falcon 5X). Dit jaar wordt ook gekenmerkt door een indrukwekkende omzet van 3,1 miljard euro, die voornamelijk is gerealiseerd met verschillende bestellingen van de Rafale. In juni 2021 presenteert Dassault Aviation de Falcon 10X.
- 2025: Zoals aangekondigd door het bedrijf, hopen we in 2025 de aankomst van de Falcon 10X op de markt te zien.
De publieke verschijning van Dassault Aviation
De Franse vliegtuigen van Dassault hebben een goede reputatie en ze hebben al vele publieke verschijningen gemaakt. Voor de parades van 14 juli zijn ze door de jaren heen al verschenen:
- de Dassault Mirage 2000
- de Dassault Falcon 50
- de Dassault Super-Etendard
- de Dassault Rafale.
We zien ze elk jaar overgaan van de rotonde van de Champs Elysées tot het plein van de Concorde. (Gedurende enkele jaren kon deze parade trouwens vanaf het plein van de Invalides in Parijs naar het plein van de Concorde gaan, zoals in 1913 of 1930 bijvoorbeeld).
U zult het dan ook opgemerkt hebben, de groepering luchtvaart van Dassault opereert in verschillende sectoren en industrieën. Het heeft zowel een luchtvaart activiteit in de civiele als de militaire sector maar ook in de lucht- en ruimtevaart.
De luchtsportactiviteiten van Dassault Aviation
Het Franse bedrijf beheert zowel een activiteit in de creatie van ruimtevaartuigen als ook pyrotechnische missies. De 3 ruimtevaartuigen die zijn gecreëerd, hebben verschillende doeleinden.
In de eerste plaats willen ze de mogelijkheid van transport onderzoeken om een satelliet in een lage baan te kunnen lanceren. Dit, met name dankzij een luchtaanval.
Andere aspecten zoals aerodynamica en thermodynamica worden bestudeerd op al aanwezige shuttles in de ruimte.
Op het gebied van pyrotechnische activiteiten is Dassault Aviation een echte luchtvaartleverancier. Het produceert talrijke onderdelen, evenals systemen en apparatuur die bestemd zijn voor luchtvaartuigen. Bovendien worden na de testfasen, deze prestaties bijvoorbeeld gebruikt op satellieten. Maar, ze zijn ook aanwezig op draagraketten zoals Vega of Ariane, en zelfs op raketten buiten Europa.
De militaire luchtvaartactiviteiten van Dassault Aviation
De Rafale, twin-engine gevechtsvliegtuig
Verplicht voor de nationale verdediging met deze luchtvaartprogramma’s, bouwt de producent al een lange tijd zijn emblematische jachtvliegtuig: de Rafale Dassault.
Dit juweel van de militaire luchtvaart maakte zijn eerste operationele vlucht in 1986. Uitzonderlijk, dit militaire vliegtuig is veelzijdig en kan ook tegelijkertijd verschillende taken uitvoeren, alles tijdens een vlucht. Het is in staat, bijvoorbeeld, om verdedigingsmissies uit te voeren, terwijl het ook luchtverkenning doet, maar ook oppervlakteaanvalprocedures. De piloten hebben geen ruimte voor fouten. Dit is het geval wanneer ze vanaf een vliegdekschip opstijgen waarvan de startbaan zeer kort is. Gelukkig is het vliegtuig uitgerust met ejectoren.
Een echte bewaker van de lucht in geval van conflict, bevestigt de Rafale zijn overlevings- en stealthkenmerken te allen tijde. Het beschikt bovendien over zelfbeschermingssystemen en een uitgebreide reeks wapens, die noodzakelijk zijn in risicovolle gebieden. Het is de elite van de Franse jachtvliegtuigen.
Ten slotte zijn de prestaties van dit militaire vliegtuig ook zichtbaar in de supersonische snelheid die de Rafale bereikt. Met een maximale snelheid van 2223 km/u, oftewel Mach 1,8.
Dassault en zijn ondersteuning van de militaire sector
Het is een missie die de luchtvaartproducent uitvoert in de defensiesector. Inderdaad, hij biedt hulp op verschillende gebieden, zowel logistiek als technisch.
Hun opvolging van acties vindt plaats op de ongeveer 1000 militaire vliegtuigen die binnen de Franse luchtmacht opereren, maar ook in het buitenland. Dassault engageert zich om de ondersteuning van de toestellen gedurende hun levensduur van ongeveer 40 jaar te verzekeren. Het bedrijf begeleidt verschillende soorten afgeleverde vliegtuigen, zoals:
- de Rafale
- de Alpha Jets (vliegtuigen van de Patrouille de France)
- de verschillende modellen van de Mirage-reeks
Het Neuron-programma
Het Franse bedrijf beheert sinds 2006 het Neuron-programma (nEUROn).
Dit is een Europese programma met als doel de creatie van een militair vliegtuig zonder piloot of bemanning. De eerste doelstellingen zijn voornamelijk gebaseerd op innovatie- en technologiedromen.
Momenteel wil de luchtvaartbouwer de luchtvaarttechnologie bevestigen die is geïmplementeerd om een autonome luchtvaartmachine te controleren en te activeren, zonder iemand aan boord.
Verschillende doelstellingen zijn al bereikt tijdens demonstratievluchten. Onder andere, kan het luchtvaartuig autonoom een bedreigingsbeoordeling maken, zowel op de grond als in de lucht, evenals het opsporen, lokaliseren, etc.
Dit project evolueert in de loop van de tijd en probeert zijn technologische expertise uit te breiden, zodat dit autonome militaire vliegtuig vooroploopt in innovatie.
De multi-missies Falcon
Deze worden de multi-missies Falcon genoemd omdat ze in beslag kunnen worden genomen zowel voor militaire missies, als ook voor burgerlijke functies. Deze vliegtuigen beschikken over een grote actieradius.
In deze categorie vindt u:
- de Falcon-Marine
- de Falcon 2000MRA
- Falcon 900MPA
Deze luchtvaartuigen hebben brede romp. De mogelijkheden voor verschillende aanpassingen, evenals de aanpassing aan alle soorten missies, worden dan optimaler uitgevoerd. Celk toestel past zich aan en vervult verschillende missies zoals:
- van bewaking
- van het transport van materiaal
- van maritieme interventies
- van takelen
- van medische evacuaties
De civiele luchtvaartactiviteiten van Dassault Aviation
De Falcon-familie
Wanneer u de naam Falcon hoort, komt u zeker een familie van civiele vliegtuigen bestemd voor de zakelijke luchtvaart tegen. Nee, u zult geen enkel lijnvliegtuig vinden bij Dassault. Al vijftig jaar lang voldoet deze productie van vliegtuigen aan veelcriteria en biedt een breed scala aan mogelijkheden voor vervoer. Deze familie van business jets is bovendien een van de leiders op het gebied van actieradius van ruime cabinejets.
Enkele belangrijke cijfers van Dassault Falcon:
De grote familie van de Falcon is zowel een garantie van kwaliteit als veiligheid, waarvan de reputatie op de luchtvaartmarkt onmiskenbaar is. Deze enkele cijfers getuigen daarvan:
- 2500: dat is het aantal Falcon-vliegtuigen dat tegenwoordig in omloop is.
- 80: vertegenwoordigt het aantal landen ter wereld dat een Falcon business jet heeft.
- 16 miljoen: dat zijn de gecumuleerde vlieguren voor de 2500 Falcon (ter info, dat vertegenwoordigt bijna 8 maanden continue vlieguren per jet!)
Om al deze toestellen te onderhouden, is er niets beter dan de Falcon Dassault Service, een van de belangrijkste onderhoudslocaties gelegen in Parijs Le Bourget. Niets beter dan een bezoek aan de beurs in Bourget om het met eigen ogen te zien.
De overeenkomsten en voordelen van de verschillende Falcons
De Falcon-familie beschikt over een aanzienlijk voordeel omdat zij profijt trekt van de verworvenheden die zijn gemaakt met de militaire vliegtuigen die Dassault eerder heeft geproduceerd.
Zakenvliegtuigen met een hoog niveau van technologische innovaties
Inderdaad, dit vertegenwoordigt aanzienlijke vooruitgang op het gebied van technologische innovatie. Deze evoluties zijn met name zichtbaar op de systemen die aanwezig zijn in het cockpit, maar ook op het gebied van aerodynamica van zakenvliegtuigen of nog op de verbetering van de vliegkwaliteit.
De Dassault Falcon-vliegtuigen stoten minder CO² uit
Bovendien, met het oog op de vermindering van de CO2-uitstoot, certificeren alle zakenjets Falcon dat ze gemiddeld 30 tot 50% minder verbruiken dan hun tegenhangers. De Dassault Falcons behoren dus tot de minst vervuilende vliegtuigen (met de minste CO2-uitstoot) op de markt voor zakelijke luchtvaart.
De privéjets Falcon hebben een herkenbaar design en comfort
Naast de prestatie-aspecten, is het ook op het niveau van esthetiek, functionaliteit en design dat Falcon zich weet te onderscheiden. Inderdaad, de cabines van deze privévliegtuigen bieden opmerkelijk en uitmuntend comfort.
Men merkt de constante heradaptatie van Dassault Aviation op om zijn interieurs voor te stellen en te vernieuwen om aan de meest veeleisende eisen te voldoen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Falcon 8X waarvan de cabine is herzien en opnieuw ontworpen 5 jaar na de eerste ingebruikname.
De Falcon business jet-vloot van Dassault Aviation
Wij nodigen u uit om onderaan dit artikel meer informatie en technische details te ontdekken over de verschillende vliegtuigen van de Falcon-familie. Maar hier is al een presentatie van de vloot van zakenjets van Dassault.
Falcon 900LX :
In de lijn van de Falcon 900, is deze gecertificeerd in 2010. Met een grotere actieradius dan zijn voorgangers, kan deze langeafstand business jet Moskou met New York verbinden, of Peking met Parijs.
Deze tri-motor neemt 6 passagiers mee in een ongeëvenaard cabinecomfort.
Foto Credits: Dassault Aviation
Falcon 2000 (modellen S en XLS) :
Zij hebben hun certificering in 2013 verkregen, deze vliegtuigen zijn leiders binnen de categorie van de “Super Midsize jets”.
In staat om tussen 8 en 12 passagiers te verwelkomen, maken deze vliegtuigen bijvoorbeeld non-stop verbindingen van Parijs naar Marrakech. Ze hebben een actieradius van ongeveer 6000 tot 7000 km.
Foto Credits: Dassault Aviation
Falcon 7X :
Sinds zijn in gebruikneming in 2005, zijn er reeds meer dan 270 Falcon 7X in omloop. Met een actieradius van meer dan 11000 km, vervoert deze business jet tot 14 passagiers over lange afstanden.
Een high-end privéjet, die snelheid en comfort combineert, alles is bedacht zodat u een aangename reis heeft.
Foto Credits: Dassault Aviation
Falcon 8X :
In 2016 in gebruik genomen, heeft deze recent zijn cabine gerenoveerd. Dassault Aviation bevestigt aldus zijn verlangen om zich aan te passen en zo goed mogelijk te antwoorden op de verwachtingen van zijn klanten. De Falcon 8X kan op een langeafstand van bijna 12000 km reizen. U kunt dus van Parijs naar Hong Kong zonder tussenstops reizen.
Foto credits: Dassault Falcon
Falcon 6X :
Het nieuwste vliegtuig van de Falcon-familie is in 2021 op de markt verschenen met zijn eerste vlucht.
Vooruitstrevend in technologie, is dit een onbenoembare referentie in de zakelijke luchtvaart. Het biedt geavanceerde versies, met name op het gebied van vliegbediening. Het biedt u ook een langeafstandsvlucht in totaal comfort met aan boord een capaciteit om 16 personen te ontvangen.
Foto Credits: Dassault Aviation
Falcon 10X :
Deze is aangekondigd voor een aankomst in 2025. De Falcon 10X belooft meerdere ongekende prestaties. Het heeft de ruimste cabine van de zakelijke luchtvaart, evenals een actieradius van bijna 14000 km, dat is wat dit privévliegtuig binnen enkele jaren zal realiseren.
Foto Credits: Dassault Aviation
De belangrijkste uitdagingen en waarden van Dassault Falcon in de zakelijke luchtvaart
Met bijna 17.000 privéjets in omloop in de wereld tot nu toe, is het belangrijk om opgemerkt te worden. En, dat is wat Dassault doet door waarden te benadrukken die specifiek zijn voor de zakelijke luchtvaart.
- Flexibiliteit: Reizen waar je wilt, wanneer je wilt! Business aviation past zich aan diverse situaties en beperkingen aan.
- Tijdwinst: volgens studies wordt gemiddeld 2 uur en 30 minuten gewonnen op een vlucht met een privéjet (in vergelijking met commerciële lijnen). Deze tijdsbesparing bereikt soms zelfs 5 uur. In een wereld waar tijd geld is, staat het buiten kijf dat business aviation de oplossing is. Dassault hecht veel belang aan dat deze vliegtuigen operationeel zijn in een minimum aan tijd.
- Een optimale werkomgeving: waarom meer design, rustige en verbonden cabines aanbieden? Omdat het soms echte werkplekken zijn. Een vergadering houden in een privéjet? Dat is heel goed mogelijk. Tijdoptimalisatie is gerelateerd aan de optimalisatie en het comfort van de passagiers in de cabine. Daarom vernieuwt Dassault Aviation zijn interieurs voor privéjets (zoals voor de recent vernieuwde Falcon 8X).
- Productiviteitsinstrument: zoals hierboven vermeld, in de business aviation is tijd een waardevol goed. Dankzij alles wat privéjets op het gebied van technologie en comfort bieden, is er geen twijfel over dat concentratie en prestaties aanwezig zijn.
Bij AEROAFFAIRES, doen we ons uiterste best om de business jets te kiezen die bij u passen. Als u uw privévlucht aan boord van een privévliegtuig van Dassault Aviation wilt reserveren, neem dan contact met ons op via +33 (0) 1 44 09 91 82, of vul onze online offerte in. Onze luchtvaartexperts zullen op uw aanvraag reageren.“