Dornier is een Duitse vliegtuigfabrikant die is opgericht door luchtvaartdeskundige en ingenieur Claudius Dornier. Dit luchtvaartbedrijf werd opgericht tussen de oorlogen in 1922 en gesloten in 2002. Het liet een mooie geschiedenis achter van prestaties in de wereld van de luchtvaart. Dornier maakte naam met de ontwikkeling van turboprop- en turbojetvliegtuigen. De belangrijkste vliegtuigmodellen zijn de Dornier 328 en de Dornier 228. Stijg nu op en onderzoek dit voormalige Duitse bedrijf dat gespecialiseerd is in de luchtvaart.
Het verhaal van Claudius Dornier, oprichter van de vliegtuigfabrikant Dornier
Elk groot verhaal begint met een hoofdrolspeler. De laatste is Claudius (of Claude) Dornier. C.Dornier werd geboren op 14 mei 1884 in de stad Kempten, in de zuidwestelijke regio Beieren. Zijn familie is van Franse afkomst, meer bepaald uit de stad Arçon in de regio Bourgogne Franche-Comté. De ouders van C.Dornier, Dauphin-Désiré Dornier en Mathilde Buck, verhuisden na hun huwelijk naar Duitsland.
De CEO, Claudius Dornier, heeft altijd al een passie gehad voor de lucht- en ruimtevaart. In 1907 studeerde de 23-jarige af als ingenieur aan de Technische Universiteit van München. Met de Franse nationaliteit via zijn ouders, maar volledig in Duitsland gewoond, werd C. Dornier in 1913 tot Duitser genaturaliseerd. Hij behield echter zijn Franse nationaliteit. Daarna ging hij werken als ingenieur in de stad Karlsruhe. Na zijn succesvolle ervaring bij het luchtvaartbedrijf Zeppelin begon C. Dornier aan een aantal onderzoeksprojecten. Enerzijds bestudeerde hij het ontwerp en de sterkte van bepaalde lichte metalen. Zijn doel was om te innoveren op het gebied van vliegtuigen en watervliegtuigen.
Het was in 1922 dat de Dornier Wal, een watervliegtuig, werd ontwikkeld. De naam Wal komt van het Duitse woord walvis en verwijst naar het uiterlijk van deze vliegtuigen.
Hij ging propellervliegtuigen maken met een ingenieuze lay-out. Dit was het begin van de vloot vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij. C. Dornier ontwierp een systeem met propellers voor en achter de motor. Dit zorgde voor tractie aan de voorkant en stuwkracht aan de achterkant, waardoor het vliegtuig wendbaarder werd. Dit type motorisering maakte het tot een referentie op dit gebied.
C. Dornier maakte carrière in de luchtvaart en produceerde talloze vliegtuigen, van de ontwerpfase tot de uiteindelijke assemblage. Hij stierf in 1969 in Zwitserland. Hij had 4 kinderen, waaronder Peter Dornier, die het bedrijf overnam tot 2002 (het jaar waarin P. Dornier overleed en er een einde kwam aan de Dornier-industrie).
Dornier Wal – Foto credit: flickr
De geschiedenis van de vliegtuigfabrikant Dornier
Het begin van de fabrikant Dornier tijdens het interbellum
Zoals blijkt uit het verhaal van de oprichter Claudius Dornier, werd het bedrijf opgericht in 1922 tijdens het interbellum. De eerste Dornier Wal-watervliegtuigen werden voor het eerst gebouwd in Italië in de badplaats Marina di Pisa. Waarom Italië? Omdat Dornier het hoofd moest bieden aan de beperkingen die het Verdrag van Versailles stelde om vliegtuigen te produceren. Deze watervliegtuigen werden over de hele wereld geëxporteerd.
Het was in de periode tussen de twee wereldoorlogen dat Dornier zijn luchtvaartbedrijf echt zag groeien. De vliegtuigen van Dornier maakten hun eerste testvluchten en vooral de watervliegtuigen met romp waren ideaal voor intercontinentale en vooral trans-Atlantische vluchten. Het was inderdaad de Dornier (Do) Wal en zijn opvolgers de Do 18 en Do 26 die de eerste routes voor passagiersvervoer over de Atlantische Oceaan openden. Voor de Tweede Wereldoorlog produceerde Dornier ook wat het grootste vliegtuig van het interbellum zou worden, de Do X. Dit vliegtuig was uitgerust met maar liefst 12 propellermotoren die paarsgewijs waren opgesteld. Dit vliegtuig was uitgerust met niet minder dan 12 propellermotoren die paarsgewijs waren opgesteld. Het kreeg de bijnaam ‘vliegende boot’. Claudius Dornier probeerde vervolgens manieren te vinden om de aerodynamica van deze vliegtuigen te verbeteren. Op het Do 26-model werden bijvoorbeeld drijvers gemonteerd die tijdens de vlucht konden worden ingetrokken en voor de landing konden worden uitgeklapt – of neerstorten, want deze vliegtuigen landden op water! Deze vooruitgang verbetert de besturing in de lucht van deze enorme vliegtuigen.
De vliegtuigbouwer Dornier tijdens de Tweede Wereldoorlog
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werden zowel de Do 26 modelvliegtuigen als de Do 18 uitgerust met bewapening. Ze werden vanaf 1939 gebruikt door de Luftwaffe, de Duitse luchtmacht. Deze watervliegtuigen zullen het mogelijk maken om verkenningen uit te voeren, op de Noordzee. Het Do 24-model is een driemotorig vliegtuig dat een paar jaar voor het begin van de oorlog werd ontwikkeld. Het maakte zijn eerste vlucht in 1937. De Duitse luchtmacht bestelde er maar liefst 217. Dit werd een van de belangrijkste vliegtuig uit die tijd en voerde regelmatig maritieme reddingsmissies uit. Na de oorlog trad het Do 24-model toe tot de Franse marine. Vervolgens bracht Dornier de Do 17 in omloop, een militair vliegtuig dat de bijnaam “”vliegend potlood”” kreeg vanwege haar dunne romp.
Aan het einde van de oorlog werd de Dornier 335 geproduceerd, die in 1943 zijn eerste vlucht maakte. Het was een tweemotorig vliegtuig en werd destijds beschreven als het snelste in zijn categorie, met een snelheid van 765 km/u. Een nieuwigheid in die tijd was dat de schietstoel op dit vliegtuig was geïnstalleerd.
De naoorlogse geschiedenis van Dornier
Tijdens de oorlog was de luchtvaartgigant Dornier een fabrikant die vliegtuigen maakte voor de oorlog, en dus een soort wapens produceerde. Na de oorlog werd Duitsland gedenazificeerd en vliegtuigfabrikant Dornier werd hiervoor niet vervolgd, maar zijn bedrijf was er slecht aan toe. Zijn fabriek bij het Bodenmeer was verwoest. Dus verhuisde Dornier naar het Zwitserse Zug. Na de oorlog was het in Duitsland een tijd lang verboden om vliegtuigen te produceren. Naast de fabriek in Zwitserland liet Dornier zijn vliegtuigen in Spanje assembleren. Toen het verbod werd opgeheven, richtte hij opnieuw een fabriek op in Lindau (Duitsland).
Pas in 1956 krabbelde Dornier weer overeind met de opeenvolgende productie van de Do 27, Do 28 en Do 31 vliegtuigen.
In 1962, op 78-jarige leeftijd, liet Claudius Dornier zijn bedrijf na aan zijn zonen en ging hij met pensioen. Het bedrijf bleef actief en ontwikkelde een propellervliegtuig, de Dornier 228, en de Dornier 328. Beide waren korteafstandsvliegtuigen.
In 1985 werd het familiebedrijf Dornier overgenomen door de autofabrikant Daimler Benz. it betekende de neergang van Dornier en zijn vliegtuigbouwbedrijf, dat intercontinentale landingen nastreefde. Na te veel kosten en onafgemaakte projecten zoals vliegtuigtypes, ging het bedrijf in 2002 failliet. Het sloot voorgoed zijn deuren en markeerde het einde van de geschiedenis van Dornier als vliegtuigbouwer.
De belangrijkste vliegtuigen van de vliegtuigfabrikant Dornier
• De Dornier 328: Dit is een tweemotorig straalvliegtuig dat gespecialiseerd is in regionaal vervoer en korteafstandsroutes. Dornier produceerde geen langeafstandsvliegtuigen. Na talrijke vliegtuigen voor het leger en watervliegtuigen te hebben geproduceerd, wilde Dornier zijn aanbod diversifiëren. Het resultaat was de Dornier 328, een regionaal vliegtuig met 33 zitplaatsen voor de passagiers aan boord, plus bemanningsleden in een ruime cabine. Het maakte zijn eerste vlucht in 1998 en werd het jaar daarop gecertificeerd. Tot op heden zijn er ongeveer honderd Dornier 328’s in gebruik. Dit is het model dat het meest lijkt op een zakenvliegtuig.
• De cabine is 1,87 m lang, wat betekent dat de overgrote meerderheid van de passagiers zich comfortabel en niet krap voelt in het vliegtuig. Deze regionale jet heeft volledige faciliteiten aan boord, waaronder toiletten en een goed uitgeruste keuken.
Dornier 328 – Foto credit: Commons Wikimedia (KONICA MINOLTA DIGITALE CAMERA)
• De Dornier 228: De Dornier 228 werd gefabriceerd vanaf de jaren 1980 en ging de Dornier 328 voor. Het is een regionaal vliegtuig dat 16 passagiers kan vervoeren, maar ook vrachtvluchten voor het vervoer van goederen. Net als de Do 328 is dit regionale vliegtuig ideaal en kosteneffectief voor korte afstanden. Het heeft een bereik van 1800 km. Dit vliegtuig is geprezen en erkend om zijn robuustheid en efficiëntie in gecompliceerde omgevingen. Het kan ook landen op korte start- en landingsbanen die soms moeilijk te gebruiken zijn. Dit heeft het de bijnaam “”de vrachtwagen van de lucht”” opgeleverd.
Dornier 228 – Foto credit: Commons Wikimedia
Bij AEROAFFAIRES zijn onze privéluchtvaartexperts 24/7 beschikbaar om al uw charteraanvragen te beantwoorden. Contacteer ons op +33 (0) 1 44 09 91 82, of vul ons online offerteformulier in.