Dornier: vliegtuigfabrikant

Dornier is een Duitse vliegtuigbouwer opgericht door de luchtvaartexpert en ingenieur Claudius Dornier. Dit luchtvaartbedrijf, opgericht tijdens de tussenoorlogse periode in 1922, werd in 2002 gesloten. Het laat een mooi verhaal en prestaties achter in de luchtvaart . Dornier is vooral bekend vanwege de creatie van vliegtuigen met aandrijving ( turboprop , straalmotoren). De belangrijkste vliegtuigmodellen zijn onder andere de Dornier 328 en de Dornier 228 . Onmiddellijke start en onderzoek naar dit voormalige Duitse bedrijf dat gespecialiseerd is in luchtvaart .

Het verhaal van Claudius Dornier, oprichter van de vliegtuigbouwer Dornier

Elke mooi verhaal begint met een hoofdrolspeler. Deze is Claudius (of Claude) Dornier. C.Dornier werd geboren op 14 mei 1884 in Duitsland, in de stad Kempten, in het zuidwesten van het Beierse gebied. Zijn familie is van Franse oorsprong, meer specifiek uit de stad Arçon in de regio Bourgogne Franche-Comté. De ouders van C.Dornier: Dauphin-Désiré Dornier en Mathilde Buck, vestigden zich in Duitsland na hun huwelijk.

De CEO, Claudius Dornier, was altijd een gepassioneerde van de luchtvaart en ruimtevaart . Het was in 1907 dat de 23-jarige man afstudeerde als ingenieur aan de Technische Universiteit van München . Met de Franse nationaliteit door zijn ouders, maar volledig in Duitsland gewoond, werd C.Dornier in 1913 Duits genaturaliseerd. Hij behield echter zijn Franse nationaliteit. Hij begon toen te werken in de techniek in de stad Karlsruhe. Na zijn succesvolle ervaring in het luchtvaartbedrijf Zeppelin begon C.Dornier met verschillende onderzoeken. Enerzijds bestudeert hij, een beetje als routinematig onderzoek , het ontwerp en de sterkte van bepaalde lichte metalen. Zijn doel is innovatie op het gebied van luchtvaartuigen, vliegtuigen of amphibische vliegtuigen.

In 1922 werd de Dornier Wal, een watervliegtuig, opgericht. De naam Wal komt van het woord walvis in het Duits en verwijst naar de verschijning van deze vliegtuigen.

Vervolgens zal hij verschillende soorten vliegtuigen met propeller aandrijving fabriceren met een ingenieuze opstelling. Dit is het begin van de vloot van luchtvaartmaatschappij. C.Dornier configureert een systeem met propellers aan de voorkant en aan de achterkant van de motor. Hierdoor ontstaat een trekbeweging aan de voorkant en een duwbeweging aan de achterkant, wat zorgt voor een verbetering van de wendbaarheid van de vliegtuigen. Deze motorisatiemethode maakt hem tot een referentie in dit domein.

C.Dornier heeft een carrière in de luchtvaart en vervaardigt talloze vliegtuigen, van de studie van materialen tot hun eindassemblage . Hij sterft in 1969 in Zwitserland. Hij had 4 kinderen, waaronder Peter Dornier die zijn opvolger binnen het bedrijf tot in 2002 was (het jaar dat zowel het overlijden van P.Dornier markeert als de stopzetting van de Dornier-industrie).

Het verhaal van de vliegtuigbouwer Dornier

De beginjaren van de constructeur Dornier tijdens de tussenoorlogse periode

Zoals gezien met het verhaal van zijn oprichter Claudius Dornier, werd het bedrijf in 1922 opgericht tijdens de periode tussen de oorlogen. De eerste watervliegtuigen Dornier Wal werden aanvankelijk in Italië gebouwd in de badplaats Marina di Pisa. Waarom Italië? Omdat Dornier werd geconfronteerd met de eisen van het verdrag van Versailles voor het bouwen van vliegtuigen. Deze watervliegtuigen zullen over de hele wereld worden geëxporteerd.

Het is tijdens de periode tussen de twee wereldoorlogen dat Dornier werkelijk de bloei van zijn luchtvaartbedrijf zag. Inderdaad, de Dornier vliegtuigen maakten hun eerste testvlucht, met name zijn romp-watervliegtuigen, die ideaal zijn en veel gebruikt worden om zowel intercontinentale als vooral transatlantische verbindingen te verzekeren. Inderdaad, het zijn de Dornier (Do) Wal en hun opvolgers, de Do 18 en Do 26, die de eerste lijnen openden voor passagiersvervoer over de Atlantische Oceaan. Ook vóór de Tweede Wereldoorlog heeft Dornier vervaardigd wat het grootste vliegtuig in de tussenoorlogse periode was, de Do X. Het was een vliegtuig uitgerust met maar liefst 12 propeller motoren in paren. Dit laatste werd het vliegende schip genoemd. Claudius Dornier zal vervolgens de middelen trachten te vinden om de aerodynamica van deze vliegtuigen te verbeteren. Bijvoorbeeld, op het model Do 26, zijn er intrekbare drijvers geïnstalleerd tijdens de vlucht die vóór de landing , of liever, de waterlanding worden uitgeklapt, omdat deze vliegtuigen op water landen! Deze vooruitgang verbetert de vliegeigenschappen van deze zware vliegtuigen.

De vliegtuigbouwer Dornier tijdens de Tweede Wereldoorlog

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog zijn de vliegtuigmodellen Do 26 en Do 18 uitgerust met wapens. Ze worden vanaf 1939 gebruikt door de ​​Luftwaffe, de luchtmacht van Duitsland. Deze watervliegtuigen stellen hen in staat om verkenningen uit te voeren, vooral boven de Noordzee. Het model Do 24 is een trimotor dat enkele jaren voor de oorlog werd vervaardigd. Het maakte zijn eerste vlucht in 1937. De Duitse luchtmacht bestelt er maar liefst 217. Dit type toestel wordt toen een van de belangrijkste van die tijd, en voert met name maritieme reddingsmissies uit. Na de oorlog integreert het model Do 24 de Franse Marine. Evenzo brengt Dornier de Do 17 in omloop, een militair vliegtuig dat de “vliegende potlood” wordt genoemd vanwege de slanke romp.

Aan het einde van de oorlog werd de Dornier 335 gefabriceerd, het maakte zijn eerste vlucht in 1943. Het is een bimotor dat in die tijd als het snelste vliegtuig in zijn klasse werd aangeduid, met een snelheid van 765 km/u. En nieuw voor die tijd, het is met dit vliegtuig dat de ejection seat is geïnstalleerd.

Het verhaal van Dornier na de oorlog

Tijdens de oorlog was de reus van de luchtvaart Dornier een luchtvaartindustrie die vliegtuigen voor de oorlog produceerde, en dus op de een of andere manier wapens vervaardigde. In Duitsland, na de oorlog, vond er een denazificatie plaats, de vliegtuigfabrikant Dornier werd hier niet voor berecht, maar zijn bedrijf was in slechte staat. Inderdaad, zijn fabriek nabij het Bodenmeer was vernietigd. Dornier zal zich daarom vestigen in Zwitserland in de stad Zug. Het was inderdaad verboden in Duitsland, voor een tijd na de oorlog, om luchtvaartbouw te doen. Parallel aan zijn fabriek in Zwitserland laat hij zijn toestellen in Spanje assembleren. Wanneer dit verbod wordt opgeheven, installeert hij opnieuw een fabriek in Lindau (Duitsland).

Pas vanaf 1956 herstelt Dornier zich eindelijk met de opeenvolgende fabricage van de vliegtuigen Do 27, Do 28 en Do 31.

In 1962, op 78-jarige leeftijd, geeft Claudius Dornier zijn bedrijf over aan zijn zonen en trekt hij zich terug uit zijn functies. Het bedrijf Dornier draait nog steeds en ontwikkelt later een propeller passagiersvliegtuig de Dornier 228 en de Dornier 328 . Dit zijn beide regionale vliegtuigen.

In 1985 wordt het familie-luchtvaartbedrijf Dornier overgenomen door de autofabrikant Daimler Benz. In 1996 wordt Dornier verkocht aan Fairchild, een Amerikaanse vliegtuigmaker. Dit markeert de neergang van de Dornier-maatschappij en de vliegtuigfabricage; het bedrijf had de ambitie om haar vliegtuigen intercontinentaal aan de grond te laten landen, maar na te veel kosten en onvoltooide projecten zoals vliegtuigtypes, ging het bedrijf in 2002 failliet. Het sluit definitief zijn deuren en tekent het einde van het verhaal van de vliegtuigbouwer Dornier.

De belangrijkste vliegtuigen van de vliegtuigbouwer Dornier

Dornier 228 – Foto Credit : Commons Wikimedia

Bij AEROAFFAIRES zijn onze experts in privévliegtuigen 7 dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar en beantwoorden zij al uw charteraanvragen. Neem contact met ons op via +33 (0) 1 44 09 91 82 , of vul direct ons online offerte formulier in.