“
Embraer is een luchtvaartconstructeur uit Brazilië wiens hoofdkantoor zich bevindt in São José dos Campos (in de staat São Paulo).
De naam van de Braziliaanse vliegtuigbouwer is trouwens een samentrekking van “Empresa Brasileira de Aeronáutica”, voor Braziliaanse luchtvaartmaatschappij. Deze laatste is opgericht in 1969 met de ontwikkeling van een eerste vliegtuig, de Bandeirante. Aan het hoofd staat CEO en ingenieur Ozires Silva.
We kijken terug op deze vliegtuigbouwer die over een zekere concurrentiekracht beschikt, bekend in het domein van de zakenluchtvaart en het luchtvervoer.
Embraer vandaag:
Enkele cijfers van de luchtvaartconstructeur Embraer:
Hier zijn enkele actuele cijfers die de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij kenmerken:
- 8.000: dat is het totaal aantal vliegtuigen dat het bedrijf wereldwijd heeft geleverd.
- 145 miljoen: dat is het aantal jaarlijks vervoerde passagiers in Embraer-toestellen.
- 3e: dat is de positie die de vliegtuigbouwer heeft in de ranking van grootste producenten van commerciële vliegtuigen.
- 18.000: dat is het aantal medewerkers van Embraer wereldwijd.
- 4,2 miljard dollar: dat is de omzet van Embraer in 2021.
Vestiging van het bedrijf EMBRAER in de wereld
Het is nu meer dan 50 jaar geleden dat het Braziliaanse bedrijf actief is in de luchtvaartsector. Of het nu gaat om militaire luchtvaart, ruimtevaart, commerciële, zakenluchtvaart of voor medische behoeften of vracht (vracht).
De nationale Braziliaanse maatschappij is tegenwoordig een van de grootste in de productie van commerciële vliegtuigen. De belangrijkste concurrenten zijn:
- Dassault Falcon in Frankrijk
- Boeing in de Verenigde Staten
- Bombardier zakenjets in Canada.
Tenslotte, versterkt door zijn ontwikkeling, is Embraer wereldwijd gevestigd. Het heeft kantoren, fabrieken of distributiecentra op verschillende continenten zoals:
- in Amerika
- in Azië
- in Afrika
- in Europa.
Evenzo beschikt de luchtvaartmaatschappij ook over zijn eigen FBO, privéterminal, op de luchthaven van Sorocaba, dichtbij São Paulo in Brazilië.
Een betrokken vliegtuigbouwer: de betrokkenheid van Embraer
Embraer speelt in op de tendensen en veranderingen. Het bedrijf is zeer betrokken bij militaire veiligheidsmissies (vooral voor de Braziliaanse luchtmacht).
Echter, het is ook betrokken bij medische missies, zoals met de coronavirusuitbraak die het aantal gezondheids evacuaties heeft doen toenemen. Embraer heeft zijn toestellen beschikbaar gesteld om echte vervoerders van medische apparatuur, maar ook van vaccins en voor het vervoer van organen te zijn.
Ten slotte dringt de milieueffecten de producenten om te innoveren met meer ecologische vliegtuigen die minder CO2 in de lucht uitstoten om de vervuiling te beperken. Embraer houdt rekening met deze voorwaarden bij de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen. Dit is het geval met de nieuwe vloot van vliegtuigen “”Energia””, die Embraer in november 2021 heeft aangekondigd. Dit is een project van 4 toestellen die aangedreven zullen worden door middel van hernieuwbare energiebronnen. Deze vliegtuigen zouden geleidelijk aan vanaf 2030 op de markt moeten komen.
Bovenop zijn ecologische investering, heeft Embraer in 2001 een stichting opgericht om zich in te zetten voor lokale hulpprogramma’s. Zo zijn er twee trainingsscholen opgericht om jongeren in staat te stellen zich te scholen en vaardigheden te verwerven.
De beginjaren van de luchtvaartconstructeur Embraer
- 1969: Voordat het verschillende soorten vliegtuigen ging produceren, begon het bedrijf met een man. Ozires Silva, luchtvaartingenieur, richtte het bedrijf Embraer op in San José, om zijn vliegtuig Bandeirante in serie te produceren. Dit laatste had het jaar ervoor zijn eerste vlucht gemaakt, veroverde het land en bood een mooie gelegenheid om de luchtmobiliteit van de staat te optimaliseren. De productie werd toen opgestart.
- 1970-1971: Tegelijkertijd met de productie van de Bandeirante-vliegtuigen (serie EMB 110), fabriceert en voert Embraer de eerste vluchten uit van het landbouwvliegtuig Ipanema en het militaire vliegtuig Xavante. Tegenwoordig is de Ipanema 203 het enige landbouwvliegtuig dat met ethanol wordt aangedreven.
- 1972: Dit jaar markeert de eerste vlucht van de serie EMB 110 (Bandeirante), toestellen voor commerciële vluchten. De eerste verkopen vinden dat jaar plaats en de leveringen beginnen in 1973.
- 1975: Embraer begint met zijn eerste exporten naar het buitenland, naar Uruguay, van Bandeirante-toestellen.
- 1979: In zijn perspectief van internationale evolutie, wordt Embraer Aircraft Corporation (EAC) opgericht in de Verenigde Staten. Embraer vestigt zich vervolgens in Florida, meer bepaald in de stad Dania, en verovert steeds meer de Amerikaanse markt.
- Jaren 80: Embraer produceert verschillende commerciële maar ook militaire vliegtuigen. Bovendien is hun commerciële vliegtuig EMB 120 Brasilia beroemd als het meest gebruikte regionale vliegtuig ter wereld. Tijdens deze jaren exploiteren maar liefst 26 luchtvaartmaatschappijen dit model, waaronder verschillende Franse luchtvaartmaatschappijen.
- 1983: Embraer Aviation International (EAI) wordt opgericht in Parijs. De vestiging in Europa van de Braziliaanse maatschappij stelt hen in staat om nieuwe perspectieven en kansen voor de komende jaren te openen. Het bedrijf vindt nu klanten in Europa, maar ook in Afrika en het Midden-Oosten.
De komst van regionale jets en de uitbreiding van Embraer
- 1995: Dit is de komst en de eerste vlucht van de EMB 145 (die nu de ERJ 145 is). Het kondigt een revolutie aan in het regionale luchtvervoer. Deze jet heeft plaats voor 50 personen en heeft ook een laag bedrijfsontwikkelingskosten waarmee de prijs van het vliegticket kan worden verlaagd. Dit heeft de luchtvaartindustrie aangetrokken.
- 1998: In de lijn van zijn voorganger, maakt de ERJ 135 zijn eerste vlucht.
- 1999: Embraer maakt een samenwerking met Liebherr Aerospace, een Zwitsers luchtvaartbedrijf en de eerste regionale luchtvaartmaatschappij in Europa die tot de groep SAirGroup behoort.
- 2000: Het Braziliaanse bedrijf opent kantoren in China, in Beijing en ook in Singapore in de regio Azië-Pacific.
- 2000-2001: Embraer onthult nieuwe vliegtuigen met de komst van de ERJ 140, de Legacy 600, evenals de ERJ 145XR en de Embraer 170.
- 2002-2004: Dit is de komst van de E-JETS familie. Aansluitend voert de vliegtuigbouwer de eerste vluchten uit van de E170, dan de E175, de E190 en de E195, het grootste toestel dat in die tijd door het bedrijf is geproduceerd.
- 2004: Embraer verwerft OGMA, een Portugees luchtvaartbedrijf. Het Braziliaanse bedrijf vestigt zich steeds meer in Europa.
Embraer vestigt zich op de zakenluchtvaartmarkt en opent nieuwe perspectieven
- 2007 en 2008: Dit is de komst van de twee efficiënte, performante en volledig comfortabele zakenjets, de Phenom 100 en de Phenom 300. Deze laatste is al 7 jaar de meest verkochte lichte privéjet ter wereld geworden.
- 2009-2013: De familie van Legacy privéjets verschijnt. Aansluitend komen tevoorschijn de Legacy 650 in 2009, de Legacy 500 in 2012 en de Legacy 450 in 2013.
- 2011 en 2013: Respectievelijk in deze jaren, opent Embraer twee nieuwe locaties in Florida (Verenigde Staten). De eerste in Melbourne, de tweede in Jacksonville. Deze locaties zijn bestemd voor de assemblage van Embraer-vliegtuigen.
- 2014: Embraer opent een nieuwe locatie die gewijd is aan zakenluchtvaartjets. Deze is gelegen in Brazilië, in Sorocaba op de luchthaven (Bertram Luiz Leupolz).
- 2016: Embraer presenteert een nieuwe familie van vliegtuigen. Deze E-JETS E2 serie is de tweede generatie van de E-JETS. De vliegtuigproducent heeft met name benadrukt dat er veel stillere vliegtuigen moeten worden vervaardigd. De E190-E2 en E195-E2 zijn toen gepresenteerd (in 2017).
- 2017: Een innovatiekantoor, EmbraerX, opent in Silicon Valley en Boston. Deze kantoren hebben als doel om het onderzoek naar potentiële E-VTOL te verdiepen. Deze zouden in de toekomst een revolutie kunnen teweegbrengen in het stedelijke luchttransport.
Vandaag is de werkelijkheid van Embraer groter
dan wat dan ook ooit was gedroomd.
Ozires Silva, oprichter van Embraer
De vliegtuigvloten van Embraer
De vliegtuigfabrikant uit Brazilië beschikt over verschillende families en types vliegtuigen.
Hij heeft een vloot die bestemd is voor commerciële luchtvaart, dus een langeafstandsvloot, evenals privéjets voor zakenluchtvaart. Ze opereren dus voor de burgerluchtvaart.
Echter, de vliegtuigbouwer heeft ook een luchtvloot die bestemd is voor militaire diensten voor defensie en veiligheid.
Het is goed te weten dat, hoewel een groot aantal luchtvaartmaatschappijen de toestellen van Embraer gebruiken als klassieke korteafstandvervoerders, ze ook heel goed gebruikt kunnen worden voor zakenluchtvaart met gekwalificeerd personeel.
Deze verschillende toestellen, die in de luchtvaartsector opereren, kunnen voldoen aan de verschillende aanvragen die alleen mogelijk zijn in de particuliere luchtvaart.
Direct instappen voor een presentatie van de verschillende vliegtuigen van Embraer.
De E-JETS van Embraer
4 vliegtuigen maken deel uit van deze familie van de maatschappij Embraer. Het zijn:
- Embraer 170
- Embraer 175
- Embraer 190
- Embraer 195.
Deze regionale commerciële vliegtuigen hebben 70 tot 150 zitplaatsen, afhankelijk van het model.
Op de zakenluchtvaartmarkt zijn deze toestellen ideaal voor luchtlijnen die groepsvluchten uitvoeren, bijvoorbeeld. Het comfort is groter en garandeert aangename verbindingen voor alle passagiers.
Bewijs van zijn effectiviteit, het zijn niet minder dan 80 luchtvaartmaatschappijen die de E-JETS gebruiken.
Bovendien kunnen deze commerciële vliegtuigen worden gebruikt voor een gemiddelde en zelfs lange afstandsvlucht (de maximale actieradius van de E190 is bijvoorbeeld 4.445 km). Bovendien verbruikt de E-JETS vloot van Embraer ongeveer 10% minder brandstof dan andere vergelijkbare vliegtuigen voor intercontinentaal vervoer.
Ten slotte heeft de Braziliaanse vliegtuigbouwer een nieuwere vliegtuigreeks ontwikkeld, die in feite een soort evolutie van de E-JTS is, dat is de E-JETS E2 vloot. Deze privéjets zijn met name stillere, zuiniger in brandstof en met een herontworpen ontwerp. In deze geavanceerde reeks vind je de toestellen:
- E175-E2
- E190-E2
- E195-E2.
De ERJ van Embraer (Embraer Regional Jet)
Deze familie van regionale vliegtuigen bestaat uit:
Deze zijn kleiner dan de E-JETS familie van de constructeur. Ze vervoeren tot 50 passagiers, afhankelijk van het model.
Deze worden ook gebruikt voor commerciële luchtvaart, maar kunnen ook worden gebruikt voor groepsvluchten in de zakenluchtvaart (zoals de E-JETS).
Deze vliegtuigen vormen de combinatie van prestatie, aanpasbaarheid en comfort in de cabine. Alle deze voordelen hebben veel belangrijke luchtvaartmaatschappijen overtuigd, en dat in 26 landen over de hele wereld.
De Embraer 145 XR (voor Extra Range) is tenslotte het model met het langste bereik uit deze vloot van luchtvaartuigen, met een actieradius van 3.700 km.
Embraer 145 – Foto krediet: Embraer
De vloot van zakenvliegtuigen van Embraer
Enfin, om zijn vloot aan te vullen, produceert Embraer momenteel een familie van privéjets voor de zakenluchtvaart. Hier zijn de 4 belangrijkste toestellen:
- Phenom 100: Dit behoort tot de categorie van de zeer lichte zakenjets, de Phenom 300 is ideaal, snel en competitief voor kortelings vluchten. Aan boord kunnen 4 passagiers zich installeren en genieten van het comfort en het ontwerp van de cabine.
Sinds de lancering op de markt zijn er verschillende evoluties en nieuwe versies te noteren van dit model van de dochteronderneming, zoals de Phenom 100 EV bijvoorbeeld.
Voorbeeld van ticketprijzen voor een verbinding: Parijs – Saint-Tropez: vanaf 12.000 €.
- Phenom 300: Dit model van zakenjet is een afgeleide van de Phenom 100, maar verschilt op technisch en esthetisch vlak. Binnen dit toestel kunnen 6 passagiers reizen over een maximale afstand van 3.600 km. Ideaal voor het verbinden van korte en gemiddelde vluchten.
Voorbeeld van tarieven voor een verbinding: van Genève naar Parijs: vanaf 11.000 €.
Phenom 300 – Foto Krediet: Embraer
- Praetor 500: Dit model heeft in zekere zin de Legacy 450 vervangen. Het is op de markt gekomen in 2020. Deze privéjet, met opmerkelijk ontwerp, kan 9 passagiers aan boord hebben over een maximale afstand van 3.700 km.
- Praetor 600: Geïnspireerd door de Legacy 500, is dit vliegtuig in 2020 op de markt gekomen. Het is een middelgrote privéjet. Het maakt het mogelijk om 12 passagiers over een afstand van 4.500 km te vervoeren. Aan boord is al het comfort en design aanwezig, zodat de passagiers zich op hun gemak voelen tijdens de vlucht, zelfs met grote bagage.
Voorbeeld van tarieven voor een verbinding: van Parijs naar Ibiza: vanaf 8.000 €.
De andere privéjets van Embraer
De andere zakenjets van Embraer zijn:
Bij AEROAFFAIRES kunnen we de privéjet kiezen die bij u past. Neem contact met ons op via +33 (0)1 44 09 91 82, of vul onze online offerte in, ons team staat volledig tot uw beschikking om u vluchten aan te bieden die bij u passen.
“