Je hebt net een dierbare verloren en moet de repatriëring van het stoffelijk overschot naar Algerijeorganiseren . Op zo’n pijnlijk moment kunnen de formaliteiten omslachtig lijken: welke vergunningen moeten worden verkregen, welke documenten moeten worden overlegd, wat zijn de kosten van repatriëring per vliegtuig en hoe kunnen de laatste wensen van de overledene worden gerespecteerd?
Commerciële luchtvaartmaatschappijen staan het vervoer van stoffelijke overschotten niet altijd toe en families zijn vaak radeloos als ze geconfronteerd worden met de administratieve en logistieke complexiteit. Elke stap moet echter nauwkeurig worden uitgevoerd, zodat de begrafenis in Algerije snel en waardig kan plaatsvinden.
Al meer dan 30 jaar helpt AEROAFFAIRES families bij het organiseren van de repatriëring van begrafenissen per vliegtuig naar Algerije, door samen te werken met consulaire autoriteiten, prefecturen en gecertificeerde operatoren. Dit artikel leidt je stap voor stap door de administratieve formaliteiten, de vervoersvoorwaarden, de te verwachten kosten en de gemiddelde termijnen.

Toestemming krijgen om een lichaam te vervoeren voor een begrafenis in Algerije:
De toestemming voor het vervoer van een lichaam is een document waarmee Algerijnse burgers die in Frankrijk zijn overleden, in hun land van herkomst kunnen worden begraven.
Voor het verkrijgen van deze toestemming is een voorafgaande verklaring vereist die de identiteit en nationaliteit van een Algerijn bevestigt. Sinds juli 2024 heeftdecreet nr. 2024-790 van 10 juli 2024, dat op 11 juli van kracht werd, belangrijke verduidelijkingen aangebracht in het Franse begrafenisrecht.
Wie geeft de toestemming om het lichaam te vervoeren?
Bij een overlijden en voor de repatriëring van een lichaam naar Algerije moeten twee vergunningen worden verkregen voor het vervoer van het lichaam van de overledene:
- de ene, afgegeven door de prefectuur van het departement waar de kist is gesloten.
- de andere, afgegeven door deAlgerijnse ambassade of het consulaat.
Nuttig nieuws (2024)
- Het decreet herschrijft de regeling voor het verlenen van toestemming voor het vervoer van overledenen om de tekst in overeenstemming te brengen met de nieuwe bepalingen betreffende de termijnen voor begraving/crematie. Het systeem zelf is niet gewijzigd, maar de formulering is verduidelijkt.
- Lijkplaten op doodskisten hoeven niet langer te worden gegraveerd. Een alternatieve methode wordt aanvaard, op voorwaarde dat de gegevens (naam, voornaam, jaar van overlijden, enz.) op een duurzame manier worden geregistreerd.
- Wat het verzegelen van de kist betreft, staat het decreet het gebruik van andere procédés dan lakzegels toe, op voorwaarde dat de onschendbaarheid en het merkteken van de administratieve overheid gewaarborgd zijn.
Met welke instanties moet ik contact opnemen voor toestemming om het stoffelijk overschot per vliegtuig te vervoeren?
Toestemming voor het vervoer van het stoffelijk overschot moet worden aangevraagd bij de prefectuur van het departement waar het overlijden heeft plaatsgevonden.
Toestemming voor het sluiten van de kist moet worden aangevraagd bij deAlgerijnse ambassade of het consulaat.
Welke documenten moet ik overleggen voor toestemming om het lichaam over te brengen?
Voor de Franse autoriteiten moet de familie van de overledene het volgende overleggen:
- de aanvraag voor toestemming om het lichaam naar het buitenland over te brengen
- overlijdensakte +toestemming om de kist te sluiten (deze worden verstrekt door de Mairie bij de aangifte van overlijden)
- overlijdensakte +attest van niet-besmetting (afgeleverd door de arts of de gezondheidsinstelling);
- hetattest van niet-besmetting (afgeleverd door het Agence Régionale de Santé) met het attest van niet-besmetting
- het identiteitsbewijs van de overledene.
Voor de Algerijnse autoriteiten zijn de volgende documenten vereist:
- het verzoek om toestemming om het stoffelijk overschot over te brengen naar het consulaat of de ambassade
- het origineel van de overlijdensakte (afgegeven door het Franse gemeentehuis)
- de begrafenisvergunning (afgegeven door de voorzitter van de algemene vergadering van het Algerijnse volk)
- medisch attest van niet-besmetting (afgeleverd door de arts in Frankrijk)
- toestemming voor vervoer van de overledene (afgegeven door de Franse prefectuur, zie hierboven)
- het familieboekje van de overledene
- de identiteitspapieren van de overledene.
Hoeveel kost het om een overledene per vliegtuig naar Algerije te repatriëren?
De kosten voor repatriëring van een lichaam naar Algerije per vliegtuig variëren. Het hangt af van :
- de plaats van overlijden en de bestemming;
- de vereiste dienstverlening (type vliegtuig, vliegtuigtickets voor de familie die de overledene vergezelt);
- het gewicht van de kist
De prijzen voor repatriëring (transportkosten) van een lichaam van Frankrijk naar Algerije variëren van € 15.000 tot € 20.000.
Betaald door de Algerijnse overheid (2023-2024)
Belangrijke nieuwe regel om rekening mee te houden:
Het Algerijnse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft in april 2024 verduidelijkt dat de repatriëringkosten voor Algerijnen die in het buitenland overlijden door de staat worden gedekt, in overeenstemming metartikel 72 van de begrotingswet van 2023.
- Deze dekking geldt ongeacht de status (ingezetene, niet-ingezetene, illegaal).
- De dekking omvat: luchtvervoer naar Algerije, grondvervoer in het land van overlijden, voorbereidende procedures (mortuarium, lijkbezorging) en administratieve kosten.
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een lichaam per vliegtuig te vervoeren?
Het is verboden om een stoffelijk overschot per vliegtuig te vervoeren voor de teraardebestelling.
De overledene moet in een kist worden geplaatst in het gebied waar het overlijden heeft plaatsgevonden. De kist moet ook verzegeld en luchtdicht zijn.
Sommige luchtvaartmaatschappijen hanteren ook strenge regels voor de verzorging van het lichaam.
Welk type kist moet worden gebruikt voor repatriëring?
Een luchtdichte kist is verplicht voor begrafenistransport in Algerije.
Dit is een metalen, zinken of aluminium kist, geplaatst in een traditionele doodskist. Op het metalen deksel wordt een zuiveringsfilter geplaatst om de gassen te neutraliseren die vrijkomen bij de ontbinding van het lichaam. Dit filter moet voldoen aan de normen van IATA (International Air Transport Association), anders kan het lichaam niet worden overgebracht.
Daarnaast kan er een raam of kleine patrijspoort in de kist worden geplaatst zodat de nabestaanden van de overledene het lichaam kunnen bekijken voordat het begraven wordt.
Ten slotte moet de kist ten minste 22 mm dik zijn om aan de normen te voldoen.
Hoe kan ik de repatriëring per vliegtuig naar Algerije plannen?
Als de overledene zijn begrafenis niet vooruit heeft gepland door een verzekering af te sluiten, een begrafenispolis, dan komen de gemaakte kosten voor rekening van de nabestaanden.
Alsde overledene daarentegen zijn of haar uitvaart had georganiseerd en voorbereid (door een overlijdensverzekering af te sluiten, de manier van begraven te kiezen – as of grafmonument, een begrafenisondernemer of uitvaartcentrum te kiezen), dan kan de repatriëring van het lichaam naar Algerije worden gedekt.
Repatriëring van een lichaam naar Algerije met een repatriërings-/reisverzekering :
Dit type verzekering dekt normaal gesproken de repatriëring van het lichaam van de overleden begunstigde.
De vergoedingen variëren van polis tot polis. Lees ze dus goed door voordat je naar de andere kant van de wereld reist.
Vaak ben je ook gedekt door een repatriëringsverzekering als je een ongeluk krijgt tijdens je verblijf.
Repatriëring van een lichaam naar Algerije, met een overlijdensrisicoverzekering:
Met deze verzekering kun je anticiperen op de repatriëring van een lichaam als je weet dat je ergens anders begraven wilt worden dan in het land waar je woont of reist.
Elk jaar betaalt de verzekeringnemer een bepaald bedrag aan de verzekeringsmaatschappij, afhankelijk van de gewenste uitkering.
In geval van overlijden zorgt de overlijdensverzekering ervoor dat de nabestaanden van de overledene niet de lasten hoeven te dragen van deze moeilijke tijden.
De kosten van repatriëring en het organiseren van de begrafenis kunnen erg hoog oplopen. Bovendien zorgt de verzekeringsmaatschappij in deze gevallen voor de administratieve procedures.
Repatriëring van een lichaam naar Algerije zonder verzekering:
Net als in het geval van repatriëring van een lichaam naar Marokko, kan de Algerijnse overheid, als de overledene geen repatriëringsverzekering heeft afgesloten voor zijn of haar stoffelijk overschot, betalen voor de repatriëring van het lichaam naar huis.
Volgens artikel 72 van de begrotingswet 2023, dat in april 2024 door het Algerijnse ministerie van Buitenlandse Zaken werd verduidelijkt, betaalt de Algerijnse overheid de repatriëring van het stoffelijk overschot van alle Algerijnse onderdanen die in het buitenland overlijden, ongeacht hun middelen.
Hoe lang duurt het om een lichaam te repatriëren naar Algerije?
De repatriëring van een begrafenis per vliegtuig naar Algerije wordt zo snel mogelijk uitgevoerd, binnen minimaal 48 uur. Er wordt rekening gehouden met verschillende factoren, waaronder de plaats waar het lichaam zich bevindt (overzees, Franse vasteland, Afrika, enz.)
Is het mogelijk om een lichaam te repatriëren naar Algerije?
Ja, het is mogelijk om het lichaam van een overledene te repatriëren naar Algerije. Dit kan onder bepaalde voorwaarden per vliegtuig.
Met welk type vliegtuig wordt een lichaam gerepatrieerd naar Algerije?
De repatriëring van een overledene naar Algerije wordt uitgevoerd met privéjets zoals :
- Legacy 600 / 650
- Lineage 1 000
- Beech 1 900
Kan ik het lichaam van een dierbare repatriëren van waar dan ook naar Algerije?
Ja, een lichaam kan van overal ter wereld naar Algerije worden gerepatrieerd, op voorwaarde dat aan alle administratieve en gezondheidsformaliteiten is voldaan. De Algerijnse overheid dekt de repatriëringkosten voor haar onderdanen die in het buitenland zijn overleden, ongeacht hun situatie of land van overlijden, zolang er geen specifieke embargo’s of beperkingen zijn als gevolg van grote gezondheidscrises (conflictgebieden, pandemieën, enz.).
Hoe lang duurt het om de nodige toelatingen te verkrijgen?
De tijd verschilt van geval tot geval, maar over het algemeen kan de hele procedure (administratieve formaliteiten, het verkrijgen van certificaten en vergunningen) in ongeveer 48 uur worden afgerond. Deze tijd kan worden beïnvloed door de plaats van overlijden en het reactievermogen van de betrokken autoriteiten.
Wie zorgt voor de administratieve en coördinatieprocedures?
De familie van de overledene kan deze formaliteiten afhandelen. Vaak is het echter raadzaam om een beroep te doen op een gespecialiseerde dienstverlener, zoals AEROAFFAIRES, die alle formaliteiten met de Franse en Algerijnse autoriteiten coördineert.
Kunnen familieleden van de overledene het lichaam vergezellen tijdens de repatriëring?
Ja, familieleden kunnen met het lichaam meereizen. Hiervoor moeten echter vliegtickets worden geboekt voor degenen die de overledene vergezellen en moeten de specifieke regels van de luchtvaartmaatschappijen worden nageleefd.
Wat moet ik doen als ik geen overlijdensverzekering of uitvaartcontract heb?
Als je geen overlijdens- of begrafenisverzekering hebt, betaalt de Algerijnse overheid nu de volledige kosten voor de repatriëring van de lichamen van haar onderdanen die in het buitenland overlijden, ongeacht hun inkomen of administratieve status.
Te nemen stappen
- De begrafenisondernemer of het Algerijnse consulaat in de plaats van overlijden moet zo snel mogelijk op de hoogte worden gebracht.
- De familie of naaste vrienden moeten de volgende documenten overleggen: het paspoort of de Algerijnse identiteitskaart van de overledene, het familieboekje en een identiteitsbewijs van een naast familielid.
- Het consulaat is verantwoordelijk voor de organisatie van het hele repatriëringsproces, in samenwerking met de erkende begrafenisondernemers.
Kosten en voorwaarden
- De staat neemt (via het consulaat) bijna alle kosten voor zijn rekening: grondtransport naar de luchthaven, luchttransport naar Algerije, administratieve procedures, mortuariumtoilet en kist, in overeenstemming met de geldende regelgeving.
- De familie moet mogelijk enkele extra kosten betalen: lokaal ambulancevervoer, begrafeniskosten als het overlijden thuis plaatsvindt, vliegtickets voor begeleiders.
Voorwaarden
- De overledene moet de Algerijnse nationaliteit hebben (paspoort of Algerijnse identiteitskaart).
- Deze dekking geldt alleen als de overledene geen begrafenis- of overlijdensverzekering heeft afgesloten.
De regeling is nu officieel en is sinds 2023-2024 uitgebreid naar de hele Algerijnse diaspora. De familie kan dus contact opnemen met het consulaat zodra het overlijden plaatsvindt, dat de administratieve en praktische procedures zal starten voor het organiseren van de overbrenging van het lichaam naar Algerije.
Welke rol speelt de Algerijnse ambassade of het consulaat in deze procedure?
De Algerijnse ambassade of het consulaat geeft toestemming voor het sluiten van de kist en geeft waardevolle informatie over begraven in Algerije. Ze fungeren als aanvulling op de transportvergunning die door de Franse autoriteiten wordt afgegeven.
Wat zijn de specifieke vereisten voor de gebruikte kist?
Voor repatriëring moet de kist :
Eventueel voorzien zijn van een raam of patrijspoort, zodat familieleden de overledene kunnen zien voor de begrafenis.
Luchtdicht en looddicht, in overeenstemming met de IATA-normen, met een minimumdikte van 22 mm;
Uitgerust met een filtersysteem (zuiveringsfilter) om ontledingsgassen te neutraliseren;
Welke extra kosten zijn er naast het luchttransport?
Naast de transportkosten (vaak tussen €15.000 en €20.000) kunnen er extra kosten zijn voor :
De kosten van bijkomende diensten (begeleiding, bijstand, douane- en gezondheidsformaliteiten).
Administratieve formaliteiten (verkrijgen van documenten, contacten met prefecturen, ambassades, enz;)
Vliegtickets voor begeleiders;
Is een voorafgaande verklaring vereist in het land van overlijden?
Ja, een voorafgaande verklaring is essentieel. Verschillende documenten (overlijdenscertificaat, certificaat van niet-besmetting, certificaat van niet-epidemische status, etc.) moeten aan de lokale autoriteiten worden verstrekt om de overdracht van het lichaam toe te staan.
Wat gebeurt er als het lichaam tekenen van een besmettelijke ziekte vertoont?
Als de overledene drager is van een besmettelijke ziekte, moeten strengere gezondheidsprotocollen worden toegepast. Repatriëring kan alleen worden gevalideerd als de relevante gezondheidsautoriteiten een certificaat van niet-besmetting en een certificaat van niet-epidemische status hebben afgegeven.
Is er psychologische begeleiding of ondersteuning voor gezinnen?
Ja, een aantal gespecialiseerde dienstverleners bieden uitgebreide ondersteuning, waaronder psychologische begeleiding en administratieve bijstand, om gezinnen door deze bijzonder moeilijke tijd heen te helpen.
Heb je informatie of een offerte nodig voor het repatriëren van een lichaam naar Algerije?
Neem contact op met onze AEROAFFAIRES-experts om je vragen te beantwoorden over medische repatriëring of begrafenisrepatriëring, of om een vlucht of medisch vliegtuig naar Algerije te charteren . Contacteer ons 24/7 op +33 (0) 1 44 09 91 82.