WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Slots voor de luchtvaart en zakenluchtvaart

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Wanneer je je vlucht organiseert, hoor je misschien over slots, zonder te weten wat ze zijn. In dit artikel legt AEROAFFAIRES uit wat een slot is en wat het belang ervan is.

Wat is een slot?

Heel eenvoudig, een slot is een tijdslot dat een luchtvaartmaatschappij krijgt om te landen of op te stijgen op een bepaalde luchthaven. Het is heel belangrijk omdat het luchtverkeer erdoor kan worden geregeld en gecoördineerd. Het optimaliseert de luchtverkeersstromen.

Hoe organiseren we een slot?

Zodra u uw contract met uw tijdvoorkeuren hebt opgesteld, bestaat onze rol als luchtmakelaar uit het indienen van verzoeken bij de relevante autoriteiten en de luchtvaartmaatschappij om het slot te verkrijgen dat het beste bij uw wensen past. In de meeste gevallen is het mogelijk om het gewenste schema te verkrijgen, tenzij de luchthaven geen beschikbaarheid heeft op het gewenste schema, wat zeldzaam is. Dit laatste is waarschijnlijker op het hoogtepunt van het seizoen. Op luchthavens die erg populair zijn bij privévliegers, zoals Mykonos of Figari in de zomer, is het beter om te anticiperen op de vraag en zo vroeg mogelijk te boeken. Het slot is een essentieel instrument om ervoor te zorgen dat de vlucht soepel verloopt, omdat het de luchthaven in staat stelt om te bevestigen dat het de leiding heeft over de vlucht. Een vlucht kan niet plaatsvinden zonder vooraf een slot te verkrijgen.

Onze rol bestaat erin je te adviseren en een luchthaven voor te stellen die de grootste flexibiliteit biedt, zo dicht mogelijk bij je bestemming.

Houd er rekening mee dat bepaalde factoren de stiptheid van het slot kunnen beïnvloeden, zoals weersomstandigheden of zelfs stakingen.

Slots kunnen niet worden gekocht of verkocht. Dit is volledig illegaal, aangezien een slot in de Europese Unie wordt beschouwd als een ‘gemeenschappelijk goed’. In elk land worden slots toegewezen door een coördinator. In Frankrijk verenigt COHOR (association pour la coordination des horaires) de grote luchtvaartmaatschappijen en luchthavens.

Slots, de pezen van de oorlog

Slots zijn zeldzaam in vergelijking met het aantal spelers op de luchtvervoersmarkt. Het aantal slots hangt af van een aantal criteria, zoals de capaciteit van de luchthaven, milieubeperkingen en het aantal start- en landingsbanen. Op sommige luchthavens is het dus gemakkelijk om een beschikbaar slot te vinden, terwijl het op andere verzadigde luchthavens veel moeilijker is om er een te krijgen. Slots zijn van vitaal belang voor de economische gezondheid van een luchtvaartmaatschappij. Vluchten zijn meer of minder aantrekkelijk voor passagiers afhankelijk van de beschikbare slots. Luchtvaartmaatschappijen behouden hun slots van het ene seizoen tot het andere op voorwaarde dat ze er 80% van gebruikt hebben, waardoor ze soms contraproductieve beslissingen nemen zoals leegvliegen om hun slots niet te verliezen. Als een luchthaven nog slots heeft die niet worden gebruikt door bestaande luchtvaartmaatschappijen, worden ze herverdeeld en toegewezen aan andere luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op de luchthaven of aan nieuwe luchtvaartmaatschappijen die er hun activiteiten willen ontwikkelen.

Op de luchthaven La Guardia in New York werd begin jaren 2000 bijvoorbeeld een loterij georganiseerd om slots toe te wijzen en elke vorm van vriendjespolitiek te vermijden.

Voorbeelden van luchthavens met speciale slots

De luchthaven van Courchevel, die toegankelijk is voor bepaalde privéjets, heeft speciale slots. De toegangsvoorwaarden zijn zeer strikt. Het is niet gecertificeerd voor nachtvluchten en vliegbewegingen zijn beperkt tot bepaalde tijden van de dag. De landingsbaan is erg kort en er kunnen maar twee vliegtuigen landen die gecertificeerd zijn voor openbaar vervoer: de Vulcanair Aviator TP 600 en de Vulcanair P68 Turbo Commander.

Altiport de Courchevel
Krediet foto: Twitter – Courchevel Officiel

London City Airport in Engeland is volledig gewijd aan de zakenluchtvaart. Het ligt op een kunstmatig eiland in de rivier de Theems. Om redenen van geluidsoverlast zijn vluchten alleen toegestaan op weekdagen van 6.30 tot 21.30 uur, op zaterdag van 6.30 tot 12.30 uur en op zondag van 12.30 tot 16.30 uur.

De luchthaven van Saint-Tropez La Môle heeft ook een terminal die volledig gewijd is aan privéluchtvaart. Het is beperkt, er moet rekening worden gehouden met verschillende externe factoren zoals de grootte van de wolken, de hitte of de windomstandigheden omdat deze de capaciteiten om ter plaatse te handelen kunnen beperken. Het is vooral aan te raden om ’s ochtends of aan het einde van de dag op te stijgen of te landen. De tijden die vermeden moeten worden zijn tussen 12u en 17u, omdat in dit tijdsvak de kans op beperkingen het grootst is.

AEROAFFAIRES geeft je alle informatie die je nodig hebt om met een gerust hart naar je bestemming te reizen. Als luchtvaartmakelaar doen we ons uiterste best om aan al je behoeften te voldoen. Onze luchtvaartexperts staan 7 dagen per week tot je beschikking. Neem nu contact met ons op via +33144099182, per e-mail: charter@aeroaffaires.com of vraag een online offerte aan voor een onmiddellijke prijsopgave voor je reis.