
Wat als helikopters qua snelheid konden wedijveren met vliegtuigen? De Eurocopter X3 (spreek uit als “X-cube” in het Frans) verlegde de grenzen door op 7 juni 2013 472 km/u te bereiken, een prestatie die de luchtvaart opnieuw uitvond en het de snelste helikopter ter wereld maakte.
Dit technologische juweeltje, deels helikopter, deels vliegtuig, heeft de weg geëffend voor een nieuwe generatie hybride vliegtuigen. Hoe werkt het? Welke uitdagingen heeft het overwonnen? En vooral, zou het op een dag onze zakenreizen of noodmissies kunnen veranderen?
Verdiep je in de geschiedenis van deze legendarische machine, ontdek zijn veelbelovende opvolgers en ontdek hoe AEROAFFAIRES helikopterverhuur op maat toegankelijk maakt.

Bron: Wikipedia
Oorsprong en doelstellingen van het X3-programma, de snelste helikopter ter wereld
De Eurocopter X3 is een girodyne, een hybride tussen een helikopter en een vliegtuig. Concreet wordt het toestel in stilstand gevlogen als een helikopter, terwijl het tijdens de vlucht kan worden omgevormd tot een vliegtuig door horizontaal te vliegen.
Het werd gebouwd door Eurocopter, dat in 2014 Airbus Helicopters werd, om te concurreren met de Bell-Boeing CV-22 Osprey.
Begin jaren 2000 zochten de twee luchtvaartgiganten naar de best mogelijke manier om het bereik en de snelheid van een vliegtuig te combineren met het gebruiksgemak van een helikopter. Dit vereiste echter een aanzienlijk budget.
Eurocopter lanceerde daarom het X3-programma met als enige doel luchtvaartdemonstraties uit te voeren, in plaats van een nieuw vliegtuig in massaproductie te nemen.
Hoe is de Eurocopter X3 tot stand gekomen?
De Eurocopter X3 is een combinatie van twee vliegtuigen:
- Het heeft een hoofdrotor die wordt aangedreven door een motor voor verticale beweging, net als een helikopter.
- De tractie (horizontale beweging) wordt in stand gehouden door een of meer motoren, net als bij een vliegtuig.
Als basis voor het werk is de AS-365N3 Dauphin 2 gebruikt, vandaar de sterke uiterlijke gelijkenis met de Eurocopter. De Eurocopter heeft ook de vijfbladige rotor van de EC155 en het complete transmissiesysteem van de EC175.
De turbomotoren zijn Rolls-Royce Turboméca RTM322’s. In totaal is 35% van de onderdelen specifiek ontworpen voor de Eurocopter X3.
Een van de speciale kenmerken van de Eurocopter is dat hij geen achterrotor heeft, maar twee turbopropmotoren op korte vleugels, waardoor een hoge acceleratie mogelijk is. Bovendien zijn de propellers zo geplaatst dat de acceleratie horizontaal is. Het remmen is ook veel efficiënter dan bij conventionele helikopters. De hoofdversnellingsbak drijft zowel de hoofdrotor als de twee turbopropmotoren aan.
De eerste vluchten van de Eurocopter X3 vonden plaats in september 2010 in het zuiden van Frankrijk (luchtmachtbasis Istres-Le Tubé 125).
De Eurocopter X3 biedt plaats aan twee personen en weegt 5.200 kilogram. Hij is bedoeld voor reddings- en zoekmissies, maar zal nooit in gebruik worden genomen of gebruikt worden voor luchttransport.

Bron: Wikipedia
Wat is de gemiddelde snelheid van een helikopter?
De gemiddelde kruissnelheid van een helikopter is 300 km/u, vergeleken met 850 km/u voor een vliegtuig. Dit komt door het werkingsprincipe van een helikopter en zijn rotor.
Wat is het snelheidsrecord van de Eurocopter X3?
De Eurocopter X3, een hybride helikopter ontwikkeld door Airbus Helicopters (voorheen Eurocopter), is een concentraat van technologische innovatie. Ontworpen om de wendbaarheid van een helikopter te combineren met de snelheid van een vliegtuig, verlegt het de grenzen van de luchtvaart.
Zijn standaard kruissnelheid is al indrukwekkend: 407 km/u. Maar daar houdt de X3 niet op. In 2011 bereikte hij tijdens een testvlucht 430 km/u met minder dan 80% van zijn vermogen. Deze prestatie trok meteen de aandacht, vooral toen het datzelfde jaar werd gepresenteerd op de Paris Air Show.
In 2012 stak het toestel de Atlantische Oceaan over voor een demonstratiecampagne van twee maanden in de Verenigde Staten en won het de prestigieuze Howard Hughes Award van de American Helicopter Society.
Maar het was op 7 juni 2013 dat de X3 echt een legende werd. Tijdens een horizontale vlucht op een hoogte van 3.050 meter vestigde hij een snelheidsrecord van 472 km/u (255 knopen) in horizontale vlucht, na een snelheid van meer dan 483 km/u (263 knopen) tijdens de afdaling. Deze historische vlucht was een snelheidsrecord voor een helikopter zonder licentie.
De belangrijkste concurrent van de X3 was in die tijd de Sikorsky X2, een andere Amerikaanse hybride helikopter die voornamelijk was ontworpen voor militaire missies. In tegenstelling tot de laatstgenoemde, onderscheidde de X3 zich door zijn natuurlijke stabiliteit, zonder noodzaak voor antitrillingssystemen of versterkte stabilisatie.
Na 3,5 jaar ontwikkeling, 199 testvluchten en 155 vlieguren kwam het avontuur van de X3 tot een einde. Het enige prototype dat werd gebouwd, werd een museumstuk: eerst tentoongesteld in het Musée de l’Air et de l’Espace in Le Bourget, naast de Concorde en de Mirage IV, werd het in 2017 overgebracht naar het Musée de l’Aviation in Saint-Victoret, vlakbij Marseille, waar het liefhebbers blijft verbazen.
Overzicht van ’s werelds snelste civiele en militaire helikopters (2025)
1. Eurocopter X3 (Airbus Helicopters) – 472 km/u
De Eurocopter X3, het technologisch demonstratiemodel van Airbus Helicopters, is nog steeds houder van het snelheidsrecord voor een helikopter en bereikte 472 km/u in 2013.
2. Sikorsky X2 – 463 km/u
Dit prototype vestigde in 2010 een snelheidsrecord en legde daarmee de basis voor latere ontwikkelingen zoals de S-97 Raider.
3. Bell V-280 Valor
De Bell V-280 Valor is een tiltrotor die in 2022 door het Amerikaanse leger werd geselecteerd om de Black Hawk-helikopter te vervangen als onderdeel van het FLRAA-programma (Future Long-Range Assault Aircraft).
De gevechtsversie is ontworpen om een kruissnelheid van 518 km/u te halen over een straal van 1.480 kilometer.
De transportversie daarentegen is beperkt tot een snelheid van 280 km/u voor een bereik van 3.900 kilometer.
4. Raider X
De Raider X, de opvolger van Sikorsky’s X2 die in 2019 werd onthuld, is ontworpen voor gebruik door het Amerikaanse leger en combineert de nieuwste technologische ontwikkelingen. Het is ook gebaseerd op de S-97 en kan snelheden bereiken tot 463 km/u.
5. Airbus RACER
Het Airbus RACER-demonstratiemodel (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft) maakte zijn eerste vluchten in 2024 en haalde een kruissnelheid van 407 km/u en een topsnelheid van 420 km/u.
Het is ontworpen voor missies zoals medische nooddiensten, opsporing en redding.
Bovendien is het de bedoeling om het brandstofverbruik met 20% te verminderen dankzij een hybride architectuur en een “eco-modus” technologie die het mogelijk maakt om één motor uit te schakelen tijdens een kruisvlucht.
6. Westland Lynx – 400 km/u
Ooit de officiële recordhouder, gecertificeerd door de Fédération Aéronautique Internationale (FAI) met 400 km/u sinds 1986, blijft deze Britse helikopter een historisch ijkpunt voor snelheid.
6. Verenigde vliegtuigen Zhang Ying R6000
In 2024 onthulde China de Zhang Ying R6000, een tiltrotor drone van 6 ton die een kruissnelheid van 550 km/u en een bereik van 4000 km kan bereiken.
Hoewel het in de eerste plaats bedoeld is voor passagiers- en vrachtvervoer, is het met zijn prestaties een van de snelste verticaal opstijgende vliegtuigen ter wereld.
Video waarin de Eurocopter X3 wordt gepresenteerd:
Hoe huur ik een helikopter?
Een helikopter huren is heel eenvoudig. AEROAFFAIRES beschikt over een vloot helikopters en professionele piloten. Er zijn verschillende manieren om een vlucht te boeken:
- Vraag online een offerte aan,
- Bel ons rechtstreeks via onze reserveringshotline op +33 144 0991 82, 7/7-24H/24.
Waarom voor ons kiezen?
Bij AEROAFFAIRES werken we samen met helikoptermaatschappijen over de hele wereld, waardoor je toegang hebt tot zeer concurrerende tarieven voor je volgende helikoptercharter.
We bieden ook extra diensten aan: hotel- en restaurantreserveringen die passen bij uw vluchtplan, auto’s met chauffeur voor vervoer op de grond, enz
Om te beginnen met vliegen met AEROAFFAIRES heeft u alleen een eenvoudige offerte nodig. Vul online je persoonlijke gegevens in en wij zoeken de maatschappij die het beste bij je past. We sturen je dan een contract dat je moet ondertekenen en terugsturen.