Stewardess worden
Droom je ervan om stewardess te worden maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je gewoon meer weten over dit beroep en zien of het iets voor jou is? Lees dan verder, want je bent op de juiste pagina. Stewardessen, beter bekend als cabinepersoneel, zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor het comfort en de veiligheid van de passagiers. Stewardessen hebben twee hoofdtaken: veiligheid en beveiliging, en verkoop. Praktisch gezien is een stewardess verantwoordelijk voor :
- vooraf controleren of de cabine-uitrusting (maskers, reddingsvesten, glijbanen) werkt
- passagiers verwelkomen en hen wegwijs maken
- veiligheidsmaatregelen voorstellen
- ervoor zorgen dat instructies worden opgevolgd
- snacks, drankjes en maaltijden uitdelen
- aanvullende producten verkopen en accounts beheren
- reageren op verzoeken van passagiers
- contacten onderhouden met de cockpit
Waarom stewardess worden?
Stewardessen vertegenwoordigen het bedrijf waarvoor ze werken en moeten daarom onberispelijk gedrag vertonen, verantwoordelijkheidsgevoel hebben en de regels respecteren. Als je je afvraagt of dit de baan voor jou is, bedenk dan hoe je met mensen omgaat, of je het leuk vindt om in contact te komen met verschillende culturen, in een team te werken of bijvoorbeeld in een vreemde taal te communiceren. Een goede stewardess staat ten dienste van de passagiers en moet in staat zijn om vriendelijk en geduldig te reageren op soms delicate verzoeken en om passagiers gerust te stellen in geval van een probleem. Tot slot is stewardess zijn, in tegenstelling tot bepaalde vooroordelen, een zware baan, zowel fysiek als mentaal veeleisend. Je moet urenlang op de been kunnen blijven, een jetlag kunnen verdragen en soms eenzaam zijn tijdens tussenlandingen. Werk en gezinsleven combineren is geen gemakkelijke taak, gezien de onregelmatige werktijden. Het is over het algemeen een baan voor mensen die gepassioneerd zijn over wat ze doen, maar wel een baan waarbij ze veel kunnen reizen
Hoe word ik stewardess?
Voordat je aan een trainingsprocedure begint, moet je ervoor zorgen dat je aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Je bent ouder dan 18 jaar
- Je hebt je baccalauréat behaald
- Je spreekt goed Engels (meer dan 720 punten op de TOEFL)
- Je bent in goede fysieke conditie en kunt zwemmen
- Je hebt geen zichtbare tatoeages
- Je hebt een geldig paspoort en een verblijfsvergunning die langer dan zes maanden geldig is voor buitenlanders.
Het wordt aanbevolen dat je twee jaar hoger onderwijs hebt gevolgd voordat je aan de cursus begint en dat je meerdere talen spreekt. Ervaring in het hotelwezen of in de verkoop wordt ook zeer op prijs gesteld. Als je aan de voorwaarden hebt voldaan, moet je het Certificat d’Aptitude Médicale en vooral het CCA (Cabin Crew Attest) halen. Je moet eerst lichamelijk en geestelijk fit worden verklaard na het ondergaan van een verplichte medische keuring. Dit omvat volledige onderzoeken en kan tot 400 euro kosten. In Frankrijk is de eerste keuring voor eigen rekening, maar de volgende keuringen, die om de twee jaar moeten worden uitgevoerd, worden betaald door het bedrijf waarvoor je werkt. Bij luchtvaartmaatschappijen uit Angelsaksië, Azië en het Midden-Oosten wordt de eerste medische keuring betaald en uitgevoerd zodra je de aanwervingsprocedure voor cabinepersoneel hebt doorlopen. De opleiding wordt in Frankrijk verzorgd door openbare scholen die zijn goedgekeurd door de DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile – Franse burgerluchtvaartautoriteit). Europese en internationale luchtvaartmaatschappijen bieden hun eigen opleidingen aan en het is niet nodig om het CCA te volgen.
Hoe werkt de CCA-opleiding?
De cursus duurt minder dan een jaar. De theoretische opleiding duurt drie weken. Het behandelt de technische aspecten van het vliegtuig, regelgeving, eerste hulp (weten hoe medische gevallen te herkennen en soms te behandelen) en veiligheid (weten hoe te handelen in het geval van bijvoorbeeld brand). Het omvat ook een gedeelte over klantenrelaties en menselijke factoren (hoe om te gaan met stress, vermoeidheid, enz.). Het nationale theorie-examen wordt vier keer per jaar aangeboden, terwijl de praktijkopleiding anderhalve week duurt en begint zodra het theorie-examen met goed gevolg is afgelegd. Er worden situaties nagebootst en toekomstige hostesses leren hoe ze snel moeten reageren bij problemen of gevaar (hoe ze een hartmassage moeten geven, hoe ze een brandblussermoeten gebruiken , enz.) Jehebt ook de mogelijkheid om tijdens of na het CCA het CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC) te doen. Dit is niet verplicht, maar het stelt je wel in staat om je vaardigheden verder te ontwikkelen, met name op het gebied van beveiliging of communicatie. Daarnaast kan het bedrijf dat je aanneemt eisen dat je aanvullende trainingen volgt. caption id=”attachment_16057″ align=”alignnone” width=”482″] Photo credit: Pixabay[/caption]
Wat gebeurt er daarna?
Na je opleiding kun je zelden kiezen bij welke luchtvaartmaatschappij je gaat werken, want niet alle luchtvaartmaatschappijen werven op hetzelfde moment aan. Franse luchtvaartmaatschappijen werven cabinepersoneel met CCA-kwalificaties aan op selectiedagen, waar ze schriftelijke tests en persoonlijkheidsinterviews afleggen. Je eerste vluchten zijn waarschijnlijk korteafstandsvluchten in de economy class, daarna word je geleidelijk ingezet op langere vluchten met een veeleisendere klantenkring. Naarmate je meer ervaring en anciënniteit verwerft, word je bevorderd binnen het beroep. Je kunt gepromoveerd worden tot chief purser en leiding geven aan een team, vervolgens tot principal purser, instructeur en tot slot chief cabin crew member.Hoeveel verdient een cabinepersoneelslid?Het salaris van een cabinepersoneelslid ligt aan het begin van zijn of haar carrière rond de €1.700 bruto per maand. Dit loopt op tot €4.700 exclusief bonussen voor ervaren cabinepersoneel. Het aantal gewerkte uren en de werkomstandigheden kunnen per luchtvaartmaatschappij sterk verschillen.
Voor meer informatie
- Houd er rekening mee dat de minimumeisen voor lengte en gewicht om stewardess te worden niet langer van toepassing zijn in Frankrijk. Om praktische redenen moet je er echter voor zorgen dat je lang genoeg bent om bij de bagage van de passagiers en de apparatuur van het vliegtuig te kunnen. Voor internationale luchtvaartmaatschappijen moeten vrouwen tussen de 1,58 en 1,78 meter lang zijn.
- Naast je opleiding kun je ook coachingsessies volgen om je kansen om aangenomen te worden te vergroten. Als je bijvoorbeeld je baccalauréat niet hebt, kan coaching je helpen om de DAEU te halen en je in staat te stellen je middelbare schoolopleiding voort te zetten.
- We raden je aan om op de hoogte te blijven van luchtvaartnieuws en vacatures op luchtvaartgerelateerde websites en blogs, zoals Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation en L’Aérien.
- Je kunt ook informatie inwinnen over hoe je een zomer lang PCB (Personnel Complémentaire de Flight) kunt worden. Hiermee kun je de stewardessen assisteren en een beetje geld verdienen. De werving is echter zeer selectief.