Droom je ervan om stewardess te worden maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je gewoon meer weten over dit beroep en zien of het iets voor jou is? Lees dan verder, want je bent op de juiste pagina.
Stewardessen, beter bekend als cabinepersoneel, zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor het comfort en de veiligheid van de passagiers.
Stewardessen hebben twee hoofdtaken: veiligheid en verkoop. Concreet is een stewardess verantwoordelijk voor :
- vooraf controleren of de cabine-uitrusting (maskers, reddingsvesten, glijbanen) werkt
- passagiers verwelkomen en hen wegwijs maken
- veiligheidsmaatregelen voorstellen
- ervoor zorgen dat de instructies worden opgevolgd
- snacks, drankjes en maaltijden uitdelen
- aanvullende producten verkopen en accounts beheren
- reageren op verzoeken van passagiers
- contacten onderhouden met de cockpit
Waarom stewardess worden?
Stewardessen vertegenwoordigen het bedrijf waarvoor ze werken en moeten daarom onberispelijk gedrag, verantwoordelijkheidsgevoel en respect voor de regels hebben. Organisatie, aanpassingsvermogen en zelfbeheersing zijn andere kwaliteiten die zeer gewaardeerd worden.
Als je je afvraagt of dit de baan voor jou is, denk dan na over hoe je met mensen omgaat, of je bijvoorbeeld graag in contact komt met verschillende culturen, in een team werkt of in een vreemde taal communiceert. Een goede stewardess staat ten dienste van de passagiers en moet in staat zijn om vriendelijk en geduldig te reageren op soms delicate verzoeken en om passagiers gerust te stellen in geval van een probleem. Kortom, het is een menselijke en servicegerichte baan.
Tot slot is stewardess zijn, in tegenstelling tot bepaalde vooroordelen, een zware baan, zowel fysiek als mentaal veeleisend. Je moet urenlang op de been kunnen blijven, een jetlag kunnen verdragen en soms eenzaam zijn tijdens tussenlandingen. Werk en gezinsleven combineren is geen gemakkelijke taak, gezien de onregelmatige werktijden. Over het algemeen is het een baan voor mensen die gepassioneerd zijn over hun werk, maar wel een baan waarbij ze veel kunnen reizen.

Hoe word ik stewardess?
Voordat je aan een opleiding begint, moet je ervoor zorgen dat je aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Je bent ouder dan 18
- Je hebt je baccalauréat behaald
- Je spreekt goed Engels (meer dan 720 punten in de TOEFL)
- Je bent in goede fysieke conditie en kunt zwemmen
- Je hebt geen zichtbare tatoeages
- Je hebt een geldig paspoort en een verblijfsvergunning die langer dan zes maanden geldig is voor buitenlanders
Het wordt aanbevolen dat je twee jaar hoger onderwijs hebt gevolgd voordat je aan de cursus begint en dat je meerdere talen spreekt. Ervaring in het hotelwezen of in de verkoop wordt ook zeer op prijs gesteld.
Zodra je aan de voorwaarden hebt voldaan, moet je het Certificat d’Aptitude Médicale en vooral het CCA (Cabin Crew Attest) halen.
Je moet eerst lichamelijk en geestelijk geschikt worden verklaard na het ondergaan van een verplichte medische keuring. Dit omvat volledige onderzoeken en kan tot 400 euro kosten. In Frankrijk is de eerste keuring voor eigen rekening, maar de volgende keuringen, die om de twee jaar moeten worden uitgevoerd, worden betaald door de maatschappij waarvoor je werkt. Bij luchtvaartmaatschappijen uit Angelsaksië, Azië en het Midden-Oosten wordt de eerste medische keuring betaald en uitgevoerd zodra je de aanwervingsprocedure voor cabinepersoneel hebt doorlopen.
In Frankrijk wordt de opleiding gegeven door openbare scholen die zijn goedgekeurd door de DGAC (Franse burgerluchtvaartautoriteit). Het is niet mogelijk om als onafhankelijke kandidaat de CCA-examens af te leggen.
Europese en internationale luchtvaartmaatschappijen bieden hun eigen opleidingen aan en het is niet nodig om het CCA te doen.
Hoe werkt de CCA cursus?
De cursus duurt minder dan een jaar. Hij duurt ongeveer vijf weken, verspreid over vier maanden.
De theoretische opleiding duurt drie weken. Hierin komen de technische aspecten van het vliegtuig, regelgeving, eerste hulp (weten hoe je medische gevallen herkent en soms behandelt) en veiligheid (weten hoe te handelen in geval van bijvoorbeeld brand) aan bod. Het omvat ook een gedeelte over klantenrelaties en menselijke factoren (hoe om te gaan met stress, vermoeidheid, enz.). Het nationale theorie-examen wordt vier keer per jaar afgenomen.
De praktijkopleiding duurt anderhalve week en begint zodra het theorie-examen met goed gevolg is afgelegd. Er worden situaties nagebootst en toekomstige hostesses leren hoe ze snel moeten reageren bij een probleem of gevaar (hoe ze een hartmassage moeten geven, hoe ze een brandblusser moeten gebruiken , enz.) Na deze training moeten stagiairs deelnemen aan een examendag.
Je kunt ook het CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC) doen tijdens of na het CCA. Dit is niet verplicht, maar het stelt je wel in staat om je vaardigheden verder te ontwikkelen, met name op het gebied van veiligheid en communicatie.
Bovendien kan het bedrijf dat je in dienst neemt eisen dat je aanvullende opleidingen volgt.

Wat gebeurt er daarna?
Na je opleiding kun je zelden kiezen bij welke luchtvaartmaatschappij je gaat werken, want ze werven niet allemaal tegelijk aan. Franse luchtvaartmaatschappijen werven cabinepersoneel aan via het CCA op selectiedagen, waar schriftelijke tests en persoonlijkheidsinterviews worden afgenomen.
Je eerste vluchten zijn waarschijnlijk korteafstandsvluchten in economy class, daarna word je geleidelijk ingezet op langere vluchten met een veeleisendere klantenkring.
Naarmate je meer ervaring en anciënniteit krijgt, klim je op de carrièreladder en kun je gepromoveerd worden tot Chief Cabin Crew en teamleider, vervolgens tot Senior Cabin Crew, Instructeur en tot slot Chief Cabin Crew.
Hoeveel verdient cabinepersoneel?
Het salaris van een cabinepersoneel aan het begin van hun carrière is ongeveer €1.700 bruto per maand. Dit loopt op tot €4.700 exclusief bonussen voor ervaren cabinepersoneel. Het aantal gewerkte uren en de werkomstandigheden kunnen per luchtvaartmaatschappij sterk verschillen.
Meer informatie
- Houd er rekening mee dat de minimumeisen voor lengte en gewicht om stewardess te worden niet langer van toepassing zijn in Frankrijk. Om praktische redenen moet je er echter voor zorgen dat je lang genoeg bent om bij de bagage van de passagiers en de apparatuur van het vliegtuig te kunnen. Voor internationale luchtvaartmaatschappijen moeten vrouwen tussen de 1,58 en 1,78 meter lang zijn.
- Naast je opleiding kun je ook coachingsessies volgen om je kansen om aangenomen te worden te vergroten. Als je bijvoorbeeld je baccalauréat niet hebt, kan coaching je helpen om de DAEU te halen en je in staat te stellen je middelbare schoolopleiding voort te zetten.
- We raden je aan om op de hoogte te blijven van luchtvaartnieuws en vacatures op luchtvaartgerelateerde websites en blogs, zoals Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation en L’Aérien.
- Je kunt ook informatie inwinnen over hoe je een zomer lang PCB (Personnel Complémentaire de Flight) kunt worden. Hiermee kun je de stewardessen assisteren en een beetje geld verdienen. De werving is echter zeer selectief.
Onze antwoorden op veelgestelde vragen over stewardess zijn
Wat is het verschil tussen een steward en een stewardess?
Het belangrijkste verschil zit alleen in het geslacht van de term: “stewardess” verwijst naar een vrouw en “steward” naar een man. In de praktijk zijn hun taken identiek. Beiden behoren tot het cabinepersoneel en zijn verantwoordelijk voor de veiligheid, het comfort en het onthaal van de passagiers. Ze volgen dezelfde opleiding, hebben dezelfde certificeringen (zoals CCA) en hebben dezelfde carrièrevooruitzichten.
Hoeveel kost een opleiding tot stewardess?
De kosten van een CCA-opleiding (Cabin Crew Attestation) variëren afhankelijk van de gekozen openbare school. Gemiddeld moet je rekenen op een prijs tussen de €3.000 en €5.000 voor een volledige sessie, inclusief theorie en praktijk. Er zijn ook een aantal extra kosten, zoals een eerste medische keuring (ongeveer €400) en een Engelse test. Als je besluit om daarnaast de CQP PNC te doen, kunnen de kosten iets hoger uitvallen. Sommige internationale luchtvaartmaatschappijen daarentegen betalen de opleiding zodra de aanwerving is goedgekeurd.
Welke talen moet ik beheersen om te worden aangeworven?
Engels is de essentiële taal voor de job, aangezien het de internationale taal van de luchtvaart is. Een goed niveau is vereist, meestal aangetoond door een minimumscore van 720 op de TOEFL of een erkend equivalent. Beheersing van andere vreemde talen is echter een echte troef. Vooral Spaans, Italiaans, Duits, Arabisch, Mandarijn en Russisch zijn erg gewild, afhankelijk van de bestemmingen van de luchtvaartmaatschappij. Hoe meer talen je spreekt, hoe groter je kansen om aangenomen te worden.
Wat is de minimumlengte om stewardess te worden?
In Frankrijk zijn er geen officiële criteria meer voor minimumlengte. Om puur praktische redenen is het echter beter om minstens 1,58 meter lang te zijn, zodat je gemakkelijk bij de bagagevakken en de veiligheidsuitrusting kunt. Internationaal stellen sommige luchtvaartmaatschappijen nog steeds criteria: de meeste vereisen een lengte tussen 1m58 en 1m78 voor vrouwen en tussen 1m68 en 1m90 voor mannen.
Is het mogelijk om stewardess te worden zonder baccalauréat?
In theorie is het baccalauréat een essentiële voorwaarde voor inschrijving voor een opleiding in Frankrijk. Er zijn echter alternatieven voor mensen zonder diploma. Je kunt bijvoorbeeld een DAEU (Diplôme d’Accès aux Études Universitaires) volgen om een niveau te behalen dat gelijkwaardig is aan het baccalauréat. Bovendien kan aanzienlijke ervaring in de hotel-, restaurant- of detailhandelsector soms het ontbreken van een bac compenseren voor sommige buitenlandse bedrijven. Gespecialiseerde coaching kan je ook helpen om een alternatief carrièrepad voor te bereiden.
Naar welke persoonlijke kwaliteiten zijn luchtvaartmaatschappijen op zoek?
Luchtvaartmaatschappijen verwachten van sollicitanten uitstekende interpersoonlijke vaardigheden en een onberispelijke presentatie. Geduld, empathie en het vermogen om met stressvolle situaties om te gaan zijn essentieel. Stewardessen moeten veelzijdig zijn, snel kunnen reageren in noodsituaties en het hoofd koel kunnen houden. Organisatorische vaardigheden, teamgeest en een groot aanpassingsvermogen zijn ook belangrijke kwaliteiten voor succes in dit veeleisende beroep.
Kan ik stewardess worden met tatoeages?
Maatschappijen verbieden tatoeages niet systematisch, maar eisen wel dat ze niet zichtbaar zijn wanneer het uniform wordt gedragen. Tatoeages op de armen, nek, gezicht of handen kunnen dus een probleem vormen. Sommige internationale bedrijven hanteren een strikte tolerantie en weigeren elke zichtbare tatoeage, zelfs als er make-up of een verband wordt gedragen.
Wat zijn de carrièrevooruitzichten na een paar jaar ervaring?
Na een paar jaar vliegervaring kan een stewardess doorgroeien naar de functie van chief purser en vervolgens senior purser, waar ze leiding geeft aan een team en alle commerciële en veiligheidsactiviteiten in de cabine coördineert. Met meer anciënniteit is het ook mogelijk om instructeur cabinepersoneel te worden, verantwoordelijk voor het opleiden van nieuw personeel, of hoofd cabinepersoneel, een functie met veel verantwoordelijkheid binnen de luchtvaartmaatschappij. Sommige stewardessen kiezen ook voor toerisme, hotelmanagement of VIP-receptie.
Is de baan verenigbaar met het gezinsleven?
Dat is een van de grootste problemen van deze baan. De werktijden zijn onregelmatig, er zijn vaak tijdsverschillen en lange afwezigheden van meerdere dagen komen vaak voor. Het kan moeilijk zijn om een normaal gezinsleven te organiseren. Met ervaring en anciënniteit bieden sommige luchtvaartmaatschappijen echter meer keuze in opdrachten en roosters, wat voor meer stabiliteit zorgt. Veel cabinepersoneel leert ook een evenwicht te vinden tussen werk en privé dankzij een goede organisatie en de steun van hun omgeving.
Welke luchtvaartmaatschappijen werven de meeste stewardessen aan?
In Frankrijk werven Air France, Transavia, Corsair en Air Corsica regelmatig personeel aan. Internationaal staan prestigieuze luchtvaartmaatschappijen zoals Emirates, Qatar Airways, Etihad Airways, Singapore Airlines en Cathay Pacific bekend om hun grote wervingscampagnes. Lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair, EasyJet en Wizz Air werven ook massaal aan en bieden jonge afgestudeerden vaak een laagdrempelige eerste ervaring.
Kan ik parttime als stewardess werken?
De baan is meestal voltijds, omdat vluchtschema’s erg variabel zijn en luchtvaartmaatschappijen de beschikbaarheid van hun personeel moeten garanderen. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden echter seizoensgebonden of tijdelijke contracten aan, vooral om hun teams tijdens de zomer of piekperiodes te versterken. Dit kan een goede manier zijn om de job te leren kennen vooraleer je een verbintenis op lange termijn aangaat.
Wat zijn de praktische voordelen van stewardess worden?
Naast het feit dat ze regelmatig reizen en nieuwe culturen ontdekken, profiteren stewardessen vaak van een groot aantal sociale voordelen: vliegtickets tegen gereduceerd tarief voor henzelf en hun gezin, accommodatie en maaltijden die tijdens tussenstops worden betaald, een voordelige sociale verzekering, vluchtbonussen en mogelijkheden om snel carrière te maken. Het beroep biedt ook een unieke kans om een internationaal netwerk op te bouwen en een breed cultureel bewustzijn te verwerven.
Is het gemakkelijk om een baan te vinden na het CCA?
Ja, maar dat hangt sterk af van de luchtvaartmaatschappij, de tijd van het jaar, het netwerk van luchtvaartmaatschappijen en je vaardigheden (talen, klantrelaties, geografische beschikbaarheid). Het CCA is vaak een noodzakelijke voorwaarde, maar niet altijd voldoende: sommige luchtvaartmaatschappijen vereisen ook eerdere ervaring of hebben het over een “intern opleidingscentrum” na aanwerving. De markt kan competitief zijn, vooral bij de grote, prestigieuze luchtvaartmaatschappijen, maar er zijn ook mogelijkheden bij regionale en low-cost luchtvaartmaatschappijen, waar de eisen iets flexibeler kunnen zijn.
Hoe moet ik me voorbereiden op het sollicitatiegesprek voor cabinepersoneel?
Om uw kansen te maximaliseren
- Kom meer te weten over de luchtvaartmaatschappij: de routes, de cultuur, de serviceverwachtingen, om te laten zien dat je je huiswerk hebt gedaan.
- Bereid uw persoonlijke verhaal voor: waarom deze baan, wat motiveert u, wat brengt u het bedrijf.
- Oefen klassieke vragen (stressmanagement, moeilijke situaties, teamwerk) met behulp van de STAR-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat).
- Werk aan je Engels (en elke andere vereiste taal). Mondelinge vaardigheden en begrip moeten solide zijn.
- Let op je presentatie: kleding, houding, voordracht. Ontvangst hoort bij de job.
Welke tests of examens zijn er tijdens de selectieprocedure voor cabinepersoneel?
Op selectiedagen kan je gevraagd worden om :
- Schriftelijke of psychotechnische tests om je logica, organisatie en vermogen om snel beslissingen te nemen te beoordelen.
- Rollenspeloefeningen in groep: passagiersbeheer, dienstverlening, gesimuleerde noodsituaties.
- Een individueel interview met HR of operationele recruiters om je motivatie, persoonlijkheid en gedragsvaardigheden te beoordelen.
Voor welke medische tests moet ik slagen om in aanmerking te komen als cabinepersoneelslid?
Naast de basis medische keuring, zijn hier enkele elementen die over het algemeen betrokken zijn bij de tests:
- Strafbladcontrole: het bedrijf kan een blanco uittreksel eisen.
- Algemene fysieke fitheid: correct gezichtsvermogen, gehoor en cardiovasculaire tests volgens de normen van de DGAC of een gelijkwaardige instantie.
- Kunnen zwemmen, zoals vermeld voor veiligheidsprocedures (in het geval van waterafvoer of redding) in sommige bedrijven.
Is stewardess “voor het leven” of zijn er leeftijdsgrenzen?
In het algemeen is er geen wettelijke leeftijdsgrens om als stewardess te werken, maar sommige luchtvaartmaatschappijen leggen beperkingen op in verband met medische geldigheid, fysieke capaciteiten en prestaties in noodsituaties of lange vluchten. Door de jaren heen blijven vermoeidheid, fysiek veeleisende beperkingen (tussenlandingen, dienstreizen, lasten dragen) en het vermogen om veiligheidsprotocollen te volgen essentiële criteria. Sommige bedrijven hebben een intern beleid met betrekking tot leeftijd of anciënniteit voor lange of internationale opdrachten.
Met welke extra kosten moet rekening worden gehouden naast CCA-training?
Dit zijn de kosten die vaak over het hoofd worden gezien:
- (Soms) interviewkosten of coaching voor het wervingsgesprek.
- Transport- en verblijfskosten als de school ver weg is.
- Uniform, geschikt schoeisel, eventueel taalcursussen of opfriscursussen.
- Kosten voor taaltests (TOEFL, TOEIC, enz.), als deze niet bij de cursus zijn inbegrepen.
- Verzekeringen, certificaten of administratieve documenten.
Wat zijn de voordelen en toeslagen voor cabinepersoneel?
Naast het basissalaris ontvangt cabinepersoneel vaak :
- Vlucht-, ervarings- en langeafstandsdienstpremies, afhankelijk van het interne beleid.
- Vergoedingen voor tussenstops of dagvergoedingen (accommodatie, maaltijden) tijdens het reizen.
- Preferentiële vliegtickets voor henzelf en/of hun gezin.
- Ziektekostenverzekering, ongevallenverzekering en repatriëringsverzekering, afhankelijk van het bedrijf.
Erkennen alle bedrijven de CCA die ze in Frankrijk of Europa hebben behaald?
Niet systematisch. In het algemeen wordt in de Europese luchtvaart het CCA (of gelijkwaardig) erkend, maar sommige internationale maatschappijen of maatschappijen buiten Europa kunnen een eigen opleiding of aanpassingen vereisen. Aan de andere kant trainen sommige maatschappijen hun cabinepersoneel zelf na aanwerving, zonder in eerste instantie het CCA te eisen. Het is belangrijk om de toelatingseisen van elke luchtvaartmaatschappij (lokaal of internationaal) te controleren.