Een analyse door AEROAFFAIRES, Europese luchtvaartmakelaar sinds 1991
Al meer dan dertig jaar helpt AEROAFFAIRES leidinggevenden, bedrijven en instellingen met hun privéjet- en helikopterreizen.
Het bedrijf werd opgericht in 1991 en heeft zich gevestigd als de referentie op het gebied van luchtvaartmakelaardij in Europa, gecertificeerd voor openbaar passagiersvervoer en erkend voor zijn operationele striktheid.
Deze studie uit 2025 geeft een gedetailleerd overzicht van de zakenluchtvaartsector in Europa: markttrends, belastingen, technologische innovaties en milieuovergangen.
Het is gebaseerd op officiële gegevens die zijn gepubliceerd doorEBAA (European Business Aviation Association), Eurocontrol, EASA (European Union Aviation Safety Agency), ICAO (International Civil Aviation Organisation) en Oxford Economics.
Het is bedoeld voor besluitvormers, vlootbeheerders en partners in de sector die inzicht willen krijgen in de structurele veranderingen die de Europese zakenluchtvaart een nieuwe vorm geven.
Als onafhankelijke speler verdedigt AEROAFFAIRES een veeleisende visie op luchtmakelaardij:
die van een bedrijf gebaseerd op naleving, transparantie en verantwoordelijkheid voor het milieu.
Deze studie ligt in het verlengde van dit engagement en biedt een heldere en gedocumenteerde kijk op de toestand van de markt in 2025 en de vooruitzichten tot 2030.
Macro-economische inleiding en marktprofiel
In 2025 bevindt de zakenluchtvaart in Europa zich in een post-pandemische economische context die gekenmerkt wordt door een gematigde vertraging, stijgende paraffine-inflatie en geopolitieke spanningen die een impact hebben op de zakelijke en luxemobiliteit. De sector draagt naar schatting €100 miljard bij aan het Europese BBP en genereert meer dan 370.000 directe en indirecte banen. Het klantenbestand is nu gevarieerd, van multinationals tot zeer vermogende particulieren (UHNWI’s), met een opmerkelijke expansie in diensten voor luchtvaartgeneeskunde en professionele sport.
Overzicht van het verkeer in 2025 en strategische hubs
Het zakenluchtverkeer blijft stabiel, met een gematigde groei van 0,3% over het jaar volgens Argus, en een aanzienlijke toename in bepaalde segmenten in 2024-2025. Historische hubs zoals Parijs-Le Bourget, Genève, Nice, Londen en München concentreren het grootste deel van het zakenverkeer en zijn goed voor 92% van het volume in Frankrijk. Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe secundaire hubs in Centraal- en Zuid-Europa (Praag, Ibiza, Wenen, Malaga), die profiteren van moderne infrastructuren en minder beperkte slots.
Volgens de Traffic Tracker van deEuropean Business Aviation Association (EBAA ) en de geconsolideerde gegevens van de Network Manager van Eurocontrol, zal de activiteit van de zakenluchtvaart in Europa in 2025 stabiel blijven op een niveau dat dicht aanleunt bij dat van voor de crisis van 2020.
De sector consolideert nu eerder dan hij groeit, met een rationalisering van de vloten en een optimalisering van de rotaties.
De belangrijkste hubs – Parijs-Le Bourget, Genève Cointrin, Londen-Luton en Nice-Côte d’Azur – zijn nog steeds goed voor het grootste deel van de bewegingen en vertegenwoordigen meer dan 40% van het totale Europese verkeer.
De druk op de slot- en parkeercapaciteit blijft groot, vooral tijdens grote economische en culturele evenementen, waar de gelijktijdige vraag groter is dan de capaciteit.
De door Argus International gepubliceerde prognoses voor 2025 bevestigen deze stabilisatietrend, met een jaarlijkse groei van het aantal bewegingen van naar schatting +0,3% in Europa.
Deze dynamiek weerspiegelt de maturiteit van de markt: exploitanten focussen op betrouwbaarheid, naleving en het verminderen van hun koolstofvoetafdruk in plaats van op louter kwantitatieve groei.
Bron: EBAA – Verkeerstracker
EBAA – Verkeerstracker
Eurocontrol – Portaal voor netwerkexploitatie
Argus International – Prognose 2025
Hubs en verkeersgeografie
De grote Europese luchthavens voor zakenluchtvaart blijven een doorslaggevende rol spelen.
Parijs-Le Bourget blijft de belangrijkste zakenluchthaven van het continent, met 54.724 geregistreerde bewegingen in 2024, of 92% van het Franse zakenverkeer.
Genève, Nice, Londen en München vervolledigen het hoofdnetwerk, terwijl nieuwe hubs ontstaan in Centraal-Europa.
Bron:
EBAA – Jaarboek
Eurocontrol – Portaal voor netwerkexploitatie
Economische rol en toegevoegde waarde
De zakenluchtvaart speelt een essentiële strategische rol in het verbinden van gebieden die slecht worden bediend door geregeld vervoer, en vergemakkelijkt buitenlandse investeringen die tegen 2030 naar schatting meer dan €120 miljard zullen bedragen. Deze sector is een pijler van het Europese economische concurrentievermogen en stimuleert een breed ecosysteem, gaande van luchtvaart tot het beheer van gespecialiseerde luchthavens.
De zakenluchtvaart speelt een essentiële rol in de economische connectiviteit van Europa.
Ze verbindt meer dan 1400 luchthavens over het hele continent, waarvan bijna 80% niet wordt bediend door lijnluchtvaartmaatschappijen. Deze directe toegankelijkheid stimuleert handel, investeringen en territoriale cohesie.
Volgens de studievan Oxford Economics, uitgevoerd in opdracht van deEBAA (European Business Aviation Association) en GAMA (General Aviation Manufacturers Association), ondersteunt de sector meer dan 370.000 directe, indirecte en afgeleide banen, die een toegevoegde waarde genereren van naar schatting €32 miljard per jaar voor de Europese economie.
Deze activiteiten bestrijken een breed spectrum: onderhoud, opleiding van bemanning, gronddiensten, luchtvaarttechniek en luchthavenbeheer.
Volgens de toekomstscenario’s van Oxford Economics kunnen buitensporige beperkingen op de toegang tot de zakenluchtvaart leiden tot een daling van de directe buitenlandse investeringen met €120 miljard tegen 2030, waardoor regionale ecosystemen die afhankelijk zijn van snelle mobiliteit worden verzwakt.
Bron :
Oxford Economics – De sociaaleconomische voordelen van zakenluchtvaart in Europa
EBAA – Industriegegevens
Milieu, regelgeving en duurzame brandstoffen
De sector ondergaat een structurele transformatie: de ReFuelEU luchtvaartverordening legt een progressief quotum van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) op, tot 2% vanaf 2025, met een ambitieus doel van 70% tegen 2050. Koolstofcompensatie wordt geregeld door CORSIA, met verbeterde traceerbaarheidsvereisten. De uitbreiding van het EU-ETS-systeem naar de zakenluchtvaart vanaf 2025 verhoogt de druk op exploitanten, met hogere kosten en de behoefte aan strenge rapportage. Bovendien blijven de beperkte beschikbaarheid en de hoge kosten van FAS de belangrijkste hinderpalen voor een wijdverspreide toepassing.
3.1 Het Europese kader
Het European Aviation Environmental Report 2025 (EASA & Eurocontrol) geeft een gedetailleerd overzicht van de emissies van de sector en de geboekte vooruitgang.
De ReFuelEU luchtvaartverordening stelt progressieve quota vast voor SAF (Sustainable Aviation Fuel), met een doelstelling van 2% in 2025 en 70% in 2050.
De twee belangrijkste obstakels voor de invoering blijven de beperkte beschikbaarheid van de brandstof en de nog steeds hoge kosten.
Bron:
EASA – EAER 2025
Europese Commissie – ReFuelEU Luchtvaart
3.2 Koolstofcompensatie en internationale governance
Het compenseren van emissies van internationale vluchten valt onder de CORSIA-regeling (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), die wordt aangestuurd door deICAO (Internationale Burgerluchtvaartorganisatie).
Dit mechanisme vereist dat exploitanten hun emissies declareren en compenseren met gecertificeerde koolstofkredieten.
Makelaars en exploitanten moeten zorgen voor volledige transparantie over de gekozen programma’s en hun traceerbaarheid.
Bron :
ICAO – CORSIA
4. Markt en uitdagingen 2025
In 2025 evolueert de Europese zakenluchtvaartmarkt in een context van structurele spanning.
Exploitanten en makelaars worden geconfronteerd met de stijgende kosten van SAF (Sustainable Aviation Fuels), de fiscale complexiteit die gepaard gaat met het gebrek aan harmonisatie tussen de lidstaten en de beperkte beschikbaarheid van slots op de drukste luchthavens.
Daar komen de toegenomen eisen voor naleving van de regelgeving, transparantie en traceerbaarheid bij, die zowel door nationale autoriteiten als door zakelijke klanten worden opgelegd.
Geconfronteerd met deze beperkingen passen spelers in de sector hun bedrijfsmodellen aan: modernisering van vloten, integratie van controleerbare oplossingen voor koolstofcompensatie, digitalisering van de makelaardij en versterking van certificeringsprocessen.
DeEuropean Business Aviation Association (EBAA ) en de General Aviation Manufacturers Association (GAMA) benadrukken de noodzaak van een realistische overgang, waarbij de verkleining van de ecologische voetafdruk wordt verzoend met de economische levensvatbaarheid van exploitanten.
Ze pleiten voor een geleidelijke aanpak, gebaseerd op investeringsstimulansen in plaats van strafmaatregelen.
Bronnen :
EBAA – Persberichten en standpunten
GAMA – Europees Manifest voor de zakenluchtvaart 2024-2029
IATA – Wereldwijde richtlijnen voor luchthavenslots
Innovatie en digitalisering
De zakenluchtvaart profiteert optimaal van de technologische vooruitgang in de transportsector en de digitale industrie.Kunstmatige intelligentie optimaliseert nu vluchtroutes, bemanningsschema’s en voorspellend vliegtuigonderhoud. De digitalisering van de klantenservice betekent dat aanvragen onmiddellijk kunnen worden opgevolgd, vluchtdocumenten naadloos kunnen worden beheerd en operaties volledig kunnen worden getraceerd.
Blockchain doet zijn intrede op het gebied van milieucompliance en biedt onweerlegbare registers voor de certificering van koolstofkredieten en de traceerbaarheid van duurzame brandstoffen(SAF – Sustainable Aviation Fuel). Tegelijkertijd worden cyberbeveiliging en GDPR (General Data Protection Regulation) belangrijke operationele prioriteiten voor gecertificeerde exploitanten en makelaars.
Governance en vergelijkende belastingen
De belasting van de zakenluchtvaart blijft gefragmenteerd in Europa.
In Frankrijk is de Taxe de Solidarité sur les Billets d’Avion (TSBA) van toepassing op privévluchten, bovenop de btw op aanverwante diensten (gronddiensten, catering, afhandeling).
In Duitsland, Zwitserland, Italië en Spanje variëren de systemen aanzienlijk, van gedeeltelijke vrijstellingen tot toeslagen, waardoor er binnen de Europese markt concurrentieverschillen ontstaan.
Dit belastingbeleid gaat echter gepaard metstimulansen voor het gebruik van duurzame brandstoffen en de modernisering van de vloot.
De standpunten van deEuropean Business Aviation Association (EBAA) en de General Aviation Manufacturers Association (GAMA) pleiten voor een geleidelijke convergentie van de regelgeving, waardoor zowel het concurrentievermogen als de energietransitie worden gewaarborgd.
Klantprofiel, gebruik en trends
De markt van 2025 wordt gekenmerkt door een duidelijke verandering in gebruik.
Jet-sharing en fractioneel mede-eigenaarschap winnen aan populariteit en bieden meer flexibiliteit en een betere kostenbeheersing.
Deze trend weerspiegelt zowel de stijgende exploitatiekosten als de groeiende wens van klanten om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
De meest frequente routes verbinden belangrijke zakencentra met toeristische topbestemmingen – Parijs-Nice, Genève-Londen, Zürich-Milaan – en illustreren de complementaire aard van zakenreizen en privéverblijven.
Klanten verwachten nu een persoonlijke ervaring, absolute vertrouwelijkheid en een tastbaar engagement voor sociale verantwoordelijkheid.
Vooruitblik naar 2030
Tegen 2030 moet de sector zijn uitstoot met 55% verminderen, in overeenstemming met de Europese Green Deal en het Fit for 55-wetgevingspakket.
Fabrikanten zetten in op de introductie van hybride of 100% elektrische vliegtuigen, zoals de Lilium Jet of de VoltAero Cassio, die zich momenteel in de certificeringsfase bevinden.
Deze overgang gaat gepaard met een versterking van de fiscale en regelgevende maatregelen om de invoering van schone technologieën te versnellen.
Het zou ook de kaart van Europese business hubs kunnen hertekenen, ten gunste van regionale hubs die energie-efficiënter zijn en minder onderhevig aan verzadiging van luchthavens.
Bronnen:
EASA: EUROPEES LUCHTVAARTMILIEURAPPORT 2025
Strategische rol van AEROAFFAIRES
AEROAFFAIRES zet zich al jaren in om zijn klanten te helpen een duurzame zakenluchtvaart te realiseren die voldoet aan de veranderingen in de regelgeving. AEROAFFAIRES is een pionier in het integreren van SAF in zijn activiteiten en een curator van transparante koolstofcompensatieprogramma’s. Het bedrijf biedt ook innovatieve digitale oplossingen om routes te optimaliseren en de koolstofvoetafdruk te verkleinen. Deze acties tonen onze toewijding aan operationele en ecologische uitmuntendheid.
Waarom kiezen voor AEROAFFAIRES om een privéjet te huren?
De sterkte van ons netwerk
AEROAFFAIRES is een netwerk van meer dan 850 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd waarmee we in alle vertrouwen samenwerken. Onze partners worden zorgvuldig geselecteerd, zijn geauditeerd en gecertificeerd in openbaar passagiersvervoer en zijn in het bezit van het Air Transport Certificate. AEROAFFAIRES heeft ook een vloot van meer dan 20.000 vliegtuigen, waaronder 8.500 privéjets, die ongeveer 8.000 luchthavens wereldwijd bedienen.
Onze prioriteit: uw tevredenheid
We zijn trots op het vertrouwen dat onze klanten de afgelopen 30 jaar in ons hebben gesteld, met een 4,9/5 beoordeling op al onze vluchten: dat is onze grootste prestatie!
Volg ons!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief: je ontvangt dan ons laatste nieuws over privéluchtvaart, onze ideeën voor privéjet- en helikopterreizen en onze beste aanbiedingen. Je kunt ons ook volgen op Instagram en Facebook.
Methodologie
Deze studie verzamelt gegevens van de belangrijkste Europese en internationale instellingen: EBAA (Traffic Tracker, Yearbook), Eurocontrol (Network Operations), EASA (European Aviation Environmental Report 2025), ICAO (CORSIA-richtlijnen), Oxford Economics (sociaaleconomische impact), Argus (marktvoorspellingen) en GAMA (Europees manifest 2024-2029).
Zakelijke luchtvaart in 2025: conclusie
Het jaar 2025 bevestigt de kracht van de zakenluchtvaart in Europa, maar in een veeleisende economische, regelgevende en milieuomgeving. Duurzame prestaties blijven een gedeelde uitdaging tussen technologische innovatie, fiscale aanpassing en sociale verantwoordelijkheid. Een geleidelijke en gecoördineerde overgang lijkt de sleutel te zijn tot het combineren van zakelijke connectiviteit, concurrentievermogen en behoud van de planeet, met AEROAFFAIRES als vertrouwde deskundige partner in deze evolutie.
Een prijsofferte nodig?
Contacteer AEROAFFAIRES
[email protected]
+33 1 44 09 91 82

Nos Certifications
AEROAFFAIRES sélectionne ses avions avec les standards les plus élevés de l’industrie aéronautique.



Alle genoemde bronnen kunnen in detail worden geraadpleegd via :
- EBAA Verkeers- en sectorgegevens
- Eurocontrol Portaal voor netwerkexploitatie
- EASA Europees milieurapport luchtvaart 2025
- ICAO CORSIA-programma
- Sociaal-economische studie van Oxford Economics
- Argus Marktvoorspelling 2025
- AEROAFFAIRES initiatieven SAF en duurzaamheid
- Belasting in de particuliere luchtvaart