WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Supersonisch vliegtuig

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Wat is een supersonisch vliegtuig? Wist je dat een supersonisch vliegtuig een vliegtuig is dat sneller kan vliegen dan de geluidssnelheid (Mach 1)? Ken je de geschiedenis van supersonische vliegtuigen? In dit artikel vind je alles wat je altijd al wilde weten over supersonische vliegtuigen.

De geschiedenis van supersonische vliegtuigen

De Koude Oorlog aan de oorsprong van het supersonische vliegtuig:

De Koude Oorlog was een gunstige periode voor technologische ontwikkeling. Naast de ruimterace tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie waren de Sovjets in concurrentie met twee andere westerse legers, Frankrijk en Groot-Brittannië. Het doel van deze hectische race was het bouwen van een supersonisch burgervliegtuig of SST (supersonisch transport), in Frankrijk bekend als de Concorde.

Belangrijke data in de ontwikkeling van supersonische vliegtuigen over de hele wereld:

In 1956 begonnen Frankrijk en Groot-Brittannië aan een project te werken en bundelden hun krachten in 1962. De eerste Concorde vloog in 1969 en werd zeven jaar later commercieel in gebruik genomen.Het eerste supersonische vliegtuig vloog in 1968 in Rusland.In 1966 selecteerde de Federal Aviation Administration Boeing voor de bouw van de Amerikaanse SST, de High Speed Civil Transport (HSCT). President Nixon annuleerde het project echter in 1971 omdat het te duur was.

Successen en rampen van de Concorde :

Waarom was de Concorde het enige commerciële vliegtuig?

In 1978 werd de Tu-144 opgegeven na twee ernstige ongelukken. Sindsdien is de Frans-Britse Concorde het enige commerciële vliegtuig dat de Atlantische Oceaan in drie uur kan oversteken met een snelheid van meer dan Mach 2. De Concorde is een technisch succes.

De rampen van de Concorde :

De Concorde is, ondanks zijn glorie-uren, ook een economische en ecologische ramp geweest.Het bereik van 4000 mijl verhindert het vliegen op potentieel lucratieve routes zoals Los Angeles-Tokio en Los Angeles-Sydney. De uitlaatgassen bevatten ook stikstofoxiden, die de ozonlaag ernstig aantasten.

Hoeveel kost een stoel aan boord van een supersonisch vliegtuig als de Concorde?

Volgens British Airways bedragen de minimale bedrijfskosten $1.814 per stoel.Een retourticket van New York naar Londen kost $8.729, terwijl een economy class-ticket voor de 747 slechts $300 kost voor dezelfde reis.

De redenen voor de pensionering van supersonische vliegtuigen en pogingen om ze nieuw leven in te blazen:

De Concorde, een Frans-Brits vliegtuig dat in 1976 in gebruik werd genomen, werd in 2003 aan de grond gehouden wegens gebrek aan winstgevendheid en na de ramp in Gonesse.De Sovjet Tupolev Tu-144, die in 1975 in gebruik werd genomen, ging in 1978 na slechts 102 lijnvluchten met pensioen,terwijl de Concorde van de toekomst, Ouverture, tegen 2030naar verwachting 55 passagiers zal vervoeren over een afstand van 8.000 km.

Het supersonische vliegtuig van de toekomst

Met het einde van de carrière van de Concorde in Frankrijk 17 jaar geleden, hebben er geen supersonische jets meer over de planeet gevlogen.Sindsdien hebben een aantal bedrijven geprobeerd om deze bekende vliegtuigen nieuw leven in te blazen door te proberen hun belangrijkste tekortkoming te verhelpen: het hoge brandstofverbruik.Deze bedrijven zijn :

  • Aerion, waarvan het project in mei 2021 werd geannuleerd wegens gebrek aan financiering.
  • Boom Supersoinc , dat een ander prototype heeft gepresenteerd.
  • Virgin Galactic werkt al jaren aan een eigen vliegtuig.

XB-1: de enige echte toekomst voor de Concorde

Boom Supersonic heeft de lancering van de XB-1 aangekondigd op woensdag 7 oktober 2020.Hoewel de eerste tests gepland waren voor 2021, erkent de huidige CEO Blake Scholl een vertraging, maar verzekert ons dat alle tests vlot verlopen. Geschat wordt dat het XB-1 vliegtuig 65 tot 88 passagiers zal kunnen vervoeren. En het zal in 3 uur en 45 minuten tussen Parijs en Montreal kunnen vliegen. Maar het zal waarschijnlijk nog 10 jaar duren voordat het in gebruik wordt genomen.Ondanks het stormachtige verleden heeft het supersonische vliegtuig een toekomst. Het zou de komende jaren weer in dienst kunnen komen.