WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Offerte aanvragen
Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Turboprops: hoe werken ze?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Hoe werkt een turboprop?

Wil je een turboprop charteren? AEROAFFAIRES toont je de voor- en nadelen van deze zeer specifieke vliegtuigen.

Er zijn twee soorten privévliegtuigmotoren die in de zakenluchtvaart worden gebruikt: straalvliegtuigen en zakenvliegtuigen met een turboprop. Het onderscheid tussen deze 2 vliegtuigtypes is niet altijd duidelijk, maar toch essentieel. Ze behoren echter niet tot dezelfde categorie als bijvoorbeeld grote commerciële vliegtuigen. Je moet je behoeften en wensen bepalen om je keuze te kunnen maken.

De turboprop is een weinig bekend vliegtuig en daarom geven we je alle details die je nodig hebt om een turboprop te charteren.

Wat is een turboprop?

In 1939 kwamen een aantal ingenieurs in de Verenigde Staten met een innovatief idee. Ze gebruikten een nieuw mechanisme om de propellers te laten draaien: een gasturbine. De 1e turbopropmotor was de Rolls-Royce Trent, gebouwd in 1945.

Tegenwoordig herken je een turbopropvliegtuig gemakkelijk aan zijn propellers. Of ze nu op de vleugels of op de neus zitten, de bladen zijn het doorslaggevende element om het vliegtuig te laten opstijgen.

In de luchtvaart is het fundamentele verschil tussen een privéjet en een turboprop het werkingsprincipe van de motor.

De luchtstroom door de motor is de sleutel tot het opstarten. De lucht gaat door de compressor (hogedrukcompressor) en vervolgens door de verbrandingskamer. Vervolgens wordt de brandstof ingespoten en verbrand, waardoor de warmte toeneemt. Dit drijft de turbine en de propeller aan. Hoe sneller de lucht binnenkomt, hoe hoger de draaisnelheid van de turbine, waardoor het vliegtuig wordt voortgestuwd. De uitlaat en uitstoot van gassen en de resterende energie die niet door de turbinebladen wordt teruggewonnen, zorgen voor extra stuwkracht.

Hoe een turbopropmotor werkt

Foto krediet : Aeroaffaires

Hoe een turbinestraalmotor in privéjets werkt

Fotocredit: Aeroaffaires

Deze 2 diagrammen illustreren het verschil in werking.

Wat zijn de voor- en nadelen van het leasen van een turboprop?

Vandaag heeft dit vliegtuig te lijden onder stereotypen. Passagiers zien ze als traag, ouderwets en inferieur aan privéjets (hoewel sommige militaire vliegtuigen bijvoorbeeld ook turboprops zijn). Toch bieden propellervliegtuigen prestaties die geen enkel privéjet kan evenaren.

De voordelen van het huren van een turboprop

  • Veelzijdigheid: Turboprops presteren beter dan privéjets bij het landen en opstijgen. Propellervliegtuigen kunnen landen op korte start- en landingsbanen (minder dan 900 meter) en op elk type ondergrond (aarde, gras of zelfs zand). Hierdoor hebben ze toegang tot vrijwel alle luchthavens (8.000 wereldwijd aangeboden door AEROAFFAIRES). Als je bijvoorbeeld naar Courchevel wilt, kun je alleen landen met een turboprop, aangezien privéjets niet over de nodige vergunningen beschikken om te landen.
  • Lagere kosten: in het luchtvervoer verbruikt een turboprop minder paraffine dan een privéjet met turbinestraal. Bovendien zijn de exploitatiekosten van turboprops vaak een tiende van die van turbojets.
  • Korte afstand: turboprops bieden vergelijkbare prestaties als zeer lichte privéjets over korte afstanden. De turboprop vliegt met een iets lagere snelheid dan een heel licht jetvliegtuig. Op kruissnelheid geeft dit een gemiddelde van 500 km/u voor propellervliegtuigen, vergeleken met een gemiddelde van 650 km/u voor ultralichte privéjets. De turboprop kan echter op lage hoogte vliegen, wat tijd bespaart bij het opstijgen en landen en een kortere route mogelijk maakt. Hierdoor zijn de vluchttijden vergelijkbaar: een vlucht van Parijs Le Bourget naar Genève in een turbopropvliegtuig duurt net zo lang als een vlucht in een licht privéjet, tegen lagere kosten.
  • Medische evacuaties: Turboprops zijn de meest gebruikte vliegtuigen voor medische evacuaties. De Pilatus PC-12 biedt ongeëvenaarde prestaties, essentieel voor medische vluchten. Dit vliegtuig heeft toegang tot 2.500 vliegvelden in Europa, terwijl privéjets slechts toegang hebben tot 1.500 start- en landingsbanen. Bovendien is de Pilatus PC-12 zuinig, heeft hij een groot vrachtruim en kan de cabine gemakkelijk worden aangepast om te reageren op medische noodgevallen. Het vliegtuig kan dus zo dicht mogelijk bij uw medische instelling landen en opstijgen en biedt een volledig veilige vlucht dankzij het vervoer van specifieke medische apparatuur.
  • Voordelige prijs: Turboprops zijn veel voordeliger dan privéjets. De Phenom 100, een must in de categorie ultralichte privéjets, is te huur voor €2.300 per uur. De Pilatus PC-12, de best verkochte turboprop, is beschikbaar voor €1.400 per uur. Voor korteafstandsvluchten is het huren van een turboprop veel voordeliger.
  • Luchtvracht: turboprops zijn ideaal om aan de vraag naar luchtvracht te voldoen. Deze economische vliegtuigen, met een gemakkelijk aanpasbaar interieur en de mogelijkheid om op specifieke locaties te landen, zijn erg populair voor luchtvracht.

Beperkingen van het charteren van een turboprop

  • Vluchtsnelheid: Alleen vliegtuigen die niet sneller vliegen dan 700 km/u zijn uitgerust met een turbopropmotor. De snelheid van de lucht die de propellers raakt, veroorzaakt transonische schokgolven. Bij 800 km/u wordt bijvoorbeeld een derde van de lengte van de bladen aangetast. Dit vermindert de efficiëntie van het vliegtuig met 50%, waardoor vliegen onmogelijk wordt.
  • Comfort van bepaalde vliegtuigen: Turboprops worden gemoderniseerd. Nieuwe vliegtuigen op de markt, zoals de Pilatus PC-12 NGX, bieden nu een comfortniveau dat bijna vergelijkbaar is met dat van een privéjet. De meeste propellervliegtuigen hebben echter te kampen met geluidsproblemen en een gebrek aan hightechapparatuur aan boord.

Foto krediet: Pilatus

Wat zijn de populairste turboprops om te huren?

De onderstaande vliegtuigen zijn te huur bij AEROAFFAIRES. Wanneer je een vliegtuig huurt van een makelaar of een luchtvaartmaatschappij, moeten de strikte regels van het openbaar personenvervoer worden nageleefd. Luchtvaartmaatschappijen hebben een Air Operator Certificate (AOC). Deze goedkeuring garandeert passagiers een vliegtuig in perfecte staat en gekwalificeerde piloten. Het AOC garandeert een hoog onderhoudsniveau van de vliegtuigen en een strikte controle van de kwalificaties van de piloten.

Voor turbopropvliegtuigen wordt een basisregel toegevoegd: “twee motoren, twee piloten”. Dit betekent dat alle vliegtuigen die beschikbaar zijn voor verhuur door luchtvaartmaatschappijen en makelaars tweemotorig moeten zijn (met uitzondering van Pilatus PC-12 en TBM 850), zodat er een tweede motor beschikbaar is in het geval van een defect. Het is essentieel om het belang van de AOC te begrijpen om een onderscheid te kunnen maken tussen de vliegtuigen die worden aangeboden door makelaars en de passagiersvliegtuigen die worden aangeboden door luchtvaartmaatschappijen.

Pilatus PC-12, het modernste turbopropvliegtuig

De Pilatus PC-12, een echt Zwitsers zakmes in de zakenluchtvaart, voldoet aan alle eisen van een vermogend cliënteel. Dit vliegtuig is een technologisch juweeltje, maar ook een prestatie op het gebied van design en comfort. Met een lederen interieur dat opnieuw werd ontworpen door BMW Design Work, Wi-Fi, de nieuwste generatie airconditioning, minder geluidsoverlast, een hogere vliegsnelheid en een record startafstand (slechts 750 meter) is de Pilatus PC-12 NGX de must-have turboprop op de markt.

Prijsvoorbeeld:

Parijs – Saint Tropez vanaf € 8.500 voor 7 passagiers

Foto krediet: Pilatus

Piaggio Avanti, de snelste turboprop

De Piaggio Avanti P 180, bijgenaamd de Ferrari van de lucht, is vergelijkbaar met een privéjet: comfortabel, ruim en snel. Zijn kruissnelheid van 700 km/u is een record voor een turboprop. Bovendien steken de grote ramen, de plafondhoogte van 175 centimeter, de stilte aan boord en het interieurdesign met kop en schouders uit boven de beste lichte privéjets.

Prijsvoorbeeld;

Genève – Nice vanaf €5.500 voor 7 passagiers

Foto credit: Piaggio Aero

King Air C90 GT, het populairste propellervliegtuig

De King Air is een van de populairste huurvliegtuigen. Zijn luxueuze interieur is perfect georganiseerd. Zijn cabine is 50% groter dan die van lichte privéjets. Het vliegtuig heeft een bereik van 1.700 kilometer en een gemiddelde snelheid van 400 km/u, waardoor het ideaal is voor korteafstandsvluchten.

Prijsvoorbeeld

Londen – Amsterdam vanaf € 6.500 voor 7 passagiers

Foto krediet : Beechcraft

Beechcraft 1900 D, voor groepsvluchten van minder dan 20 personen

Met een capaciteit voor 19 passagiers is de Beechcraft 1900 D het ideale vliegtuig voor binnenlandse vluchten. Het is een van de weinige vliegtuigen op de markt die meer dan 15 passagiers kan vervoeren en op korte landingsbanen kan landen. Bovendien kan de cabine van het vliegtuig worden aangepast om plaats te bieden aan maximaal 6 brancards voor medische evacuatie. Luchtvracht is ook mogelijk met deze turboprop.

Prijsvoorbeeld

Parijs – Cardiff vanaf 11.500 euro voor 18 passagiers

Foto krediet : Beechcraft

Fokker 50, voor vluchten met meer dan 20 personen

De Fokker 50, een vliegtuig dat tot 50 passagiers kan vervoeren, is perfect voor het vervoer van groepen en sportteams. Dit vliegtuig biedt optimale vliegomstandigheden, met grote ramen en een cabinehoogte van 1,97 meter. Bovendien kan het interieur van het vliegtuig worden omgebouwd tot een VIP-configuratie om passagiers een exclusieve vliegervaring te bieden.

Prijsvoorbeeld

Brussel – Nice vanaf €35.500 voor 49 passagiers

Foto krediet : Fokker

Vulcanair Aviator TP 600, voor bergvluchten

Uitgerust met de nieuwste vliegtechnologie is de Vulcanair TP 600 een van de meest efficiënte vliegtuigen in zijn categorie. Deze Rolls-Royce turbines stellen het vliegtuig in staat om te landen (in het bijzonder met een systeem voor het omkeren van de stuwkracht) en op te stijgen op zeer korte start- en landingsbanen. Samen met de Vulcanair P68 is dit vliegtuig de enige turboprop die over de nodige vergunningen beschikt om in Courchevel te landen voor openbaar vervoer.

Huur een Vulcanair Aviator TP 600 tussen Parijs en Courchevel vanaf €7.500

Foto krediet: Alpine Airlines

Conclusie

Turboprops zijn het perfecte vliegtuig voor korte afstanden (Parijs-Genève of Nice-Milaan). Je moet vooral je eisen goed definiëren. Als kosten en flexibiliteit bij het opstijgen en landen belangrijker zijn dan snelheid en comfort, dan zullen turboprops perfect voldoen. En vergeet niet dat sommige propellervliegtuigen hetzelfde comfortniveau bieden als een privéjet.

Maak je eerste turboprop vlucht met AEROAFFAIRES, onze luchtvaartexperts beantwoorden al je vragen 24/7 op +33 (0) 1 44 09 91 82

  • Wat zijn de meest toegankelijke bestemmingen met een turboprop?

    Turboprops kunnen landen op korte, onverharde start- en landingsbanen, waardoor de luchthavenopties enorm worden uitgebreid. Bestemmingen zoals Courchevel, afgelegen eilanden of bergachtig terrein zijn vaak alleen bereikbaar met dit type vliegtuig.

  • Is een turboprop geschikt voor intercontinentale reizen?

    Nee, turboprops zijn geoptimaliseerd voor regionale of nationale vluchten. Hun bereik en snelheid maken ze ongeschikt voor langeafstandsvluchten, in tegenstelling tot privéjets.

  • Hoe kies je tussen een turboprop en een privéjet voor een korte vlucht?

    Als budget en toegang tot secundaire luchthavens prioriteiten zijn, is een turboprop ideaal. Voor meer comfort en een iets hogere snelheid kan een zeer lichte privéjet de voorkeur verdienen, maar tegen een hogere kostprijs.

  • Maken turboprops lawaai tijdens de vlucht?

    Sommige oudere modellen zijn minder geluiddicht, maar recente vliegtuigen zoals de Pilatus PC-12 NGX bieden een niveau van akoestisch comfort dat dicht in de buurt komt van dat van privéjets.

  • Kan ik een turboprop huren voor een medische noodvlucht?

    Ja, modellen zoals de Pilatus PC-12 zijn speciaal aangepast voor medische evacuaties dankzij hun modulaire cabine en hun mogelijkheid om dicht bij medische centra te landen.

  • Hoeveel voorbereidingstijd is er nodig om een turboprop te charteren?

    Zoals bij elke privévlucht hangt de tijd af van de beschikbaarheid van het vliegtuig en de formaliteiten. Met AEROAFFAIRES kan een vlucht in slechts enkele uren worden georganiseerd, 24/7.

  • Zijn turboprops gevoeliger voor weersomstandigheden?

    Hun vermogen om op lage hoogte te vliegen kan ze minder afhankelijk maken van drukke luchtcorridors, maar sommige modellen kunnen gevoeliger zijn voor sterke wind vanwege hun lichte gewicht.

  • Zijn er aanpassingsopties voor de cabine beschikbaar?

    Sommige turboprops uit het topsegment (zoals de Piaggio Avanti) bieden VIP-faciliteiten, maar de opties variëren afhankelijk van de maatschappij en het vliegtuig.

  • Wat is de impact op het milieu van een turboprop in vergelijking met een privéjet?

    Turboprops verbruiken minder brandstof en stoten daarom minder CO₂ uit per passagier over korte afstanden. AEROAFFAIRES compenseert de uitstoot van zijn vluchten volledig.

  • Mogen huisdieren mee aan boord van een turboprop?

    Ja, afhankelijk van de voorafgaande toestemming van de exploitant en de specifieke regels voor het apparaat (kooi, gewicht, enz.).

  • Hoe controleer je de veiligheid van een turboprop voordat je hem verhuurt?

    Alle vliegtuigen die worden aangeboden door gecertificeerde makelaars (met CTA) voldoen aan strenge onderhoudsnormen. Vraag altijd naar certificeringsdocumenten van vliegtuigen en piloten.

  • Zijn turboprops uitgerust met toiletten?

    Dat hangt af van het model. Vliegtuigen zoals de King Air C90 GT hebben ze, maar heel kleine turboprops (zoals de Vulcanair) misschien niet.

  • Wat zijn de annuleringsvoorwaarden voor het huren van een turboprop?

    De voorwaarden variëren naargelang de exploitant. Bij AEROAFFAIRES zijn de voorwaarden flexibel en aangepast aan onvoorziene omstandigheden, afhankelijk van de contractvoorwaarden.

  • Kan een turboprop 's nachts of bij slecht weer opstijgen?

    Ja, de meeste modellen zijn gecertificeerd voor instrumentvliegvoorschriften (IFR), maar de exacte mogelijkheden hangen af van de specifieke uitrusting van het vliegtuig.

  • Kunnen kinderen of mensen met beperkte mobiliteit reizen in turboprops?

    Ja, maar de toegankelijkheid varieert van model tot model. Met vliegtuigen zoals de Beechcraft 1900 D kunnen passagiers die hulp nodig hebben aan boord gaan.