Boeing 747-400 : inleiding
De Boeing 747 is een van ’s werelds meest succesvolle straalvliegtuigmodellen. Met een start- en landingsbaan van iets meer dan 2.500 m heeft de Boeing 747 toegang tot veel meer luchthavens dan concurrenten in zijn klasse en heeft hij een bereik van 13.200 km bij een kruissnelheid van 800 km/u.
Boeing 747: een beetje geschiedenis
De Boeing 747 is een emblematisch vliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing Compagny. Het was de eerste jumbojet in de geschiedenis, werd geboren aan het einde van de jaren 1960 en is een echte reus in het luchtruim. Het wordt gekenmerkt door zijn passagierscapaciteit van 400 stoelen. Het spreekt voor zich dat het vliegtuig ook de bijbehorende bagage moest kunnen vervoeren. Ten tijde van zijn geboorte werd dit vliegtuig ontworpen als reactie op een toename van het aantal luchtreizigers. Luchthavens raakten overvol door een gebrek aan vliegtuigen die groot genoeg waren om de passagiersstroom te reguleren in verhouding tot de vraag.
Vanaf het begin was de Boeing 747 ontworpen om te kunnen worden omgebouwd tot een vrachtvliegtuig. In die tijd stelde de luchtvaartindustrie zich voor dat vliegtuigen uiteindelijk supersonisch zouden worden. Met andere woorden, ze zouden sneller gaan dan de geluidssnelheid.
Aangezien dit Boeing-vliegtuig een subsonisch project is, anticipeerde de Amerikaanse vliegtuigbouwer op de mogelijke daling van het aantal orders voor de langeafstandsvliegtuigversie door het ook om te bouwen tot een vrachtvliegtuig. Het vliegtuig zou containers aan boord moeten kunnen nemen. Op het gebied van luchtveiligheid moest het toestel van Boeing zich ook bewijzen. Ingenieurs bedachten een speciaal landingsgestel en hoogheffende apparaten zodat het vliegtuig ondanks zijn grootte op de gebruikelijke start- en landingsbanen kon opstijgen en landen.
De eerste nationale luchtvaartmaatschappij die een vaste order plaatste was Pan American World Airways in 1966 voor 25 vliegtuigen.
Chronologie van de vliegtuigen
- 9 februari 1969: 1e vlucht van het vliegtuig
- 15 januari 1970: doop van het vliegtuig door Pat Nixon, de toenmalige First Lady van de Verenigde Staten, op Washington-Dulles International Airport.
- 22 januari 1970: het vliegtuig komt in dienst met zijn eerste commerciële vlucht van New York naar Londen.
- 1993: de 1.000e Boeing 747 wordt gebouwd.
- eind juli 2020: vliegtuigbouwer Boeing kondigt aan dat het in 2022 stopt met de productie van nieuwe Boeing 747-toestellen, omdat ze minder winstgevend zijn dan tweemotorige modellen zoals de A350. Deze beslissing houdt verband met de pandemie van het Coronavirus en de economische gevolgen daarvan.
Anekdotes
- Gedurende 37 jaar was het vliegtuig van Boeing ’s werelds grootste in termen van passagierscapaciteit. Het werd onttroond met de komst van de A380.
- Het Boeing 747-project was zo belangrijk dat de fabrikant een nieuwe fabriek moest bouwen voor een eindassemblagelijn die zo’n vliegtuig kon produceren.
- Het vliegtuig heeft een dubbeldekker, waardoor het herkenbaar is aan de “bult” aan de voorkant van de romp.
- Het kan worden omgebouwd tot een vrachtvliegtuig.
- 3,5 miljard passagiers is het totale aantal passagiers dat is vervoerd sinds de Boeing 747 in gebruik is genomen.
- 77,8 miljard kilometer is de afstand die is afgelegd door de Boeing 747-vloot.
De Boeing 747-400
Dit model, dat deel uitmaakt van de Boeing 747-familie, is het best verkochte vliegtuig uit de reeks. Het is ook een viermotorig vliegtuig en heeft dezelfde romp als het basismodel, maar is technisch geavanceerder en moderner en heeft een groter bereik.Enkele technische gegevens:
- kruissnelheid: 920 km/u
- intercontinentaal bereik: 13.450 km
- passagierscapaciteit:
- drie klassen: 416 passagiers
- twee klassen: 524 passagiers
- enkele klasse: 660 passagiers
- bemanning: 2 piloten tegenover 3 op vorige versies.
Boeing 747: het interieur van het vliegtuig
Als eerste vliegtuig met een brede romp heeft de cabine van de Boeing een dubbeldeks, dat wil zeggen twee passagiersniveaus. Het hoogste niveau geeft het silhouet van de Boeing een soort bult op de karakteristieke romp. Dit niveau kan op verschillende manieren worden gebruikt, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Het kan worden omgebouwd tot een lounge voor eersteklas passagiers, tot een nieuwe ontvangstruimte voor passagiers door meer stoelen toe te voegen, of tot een vrachtruimte wanneer het vliegtuig wordt omgebouwd tot vrachtvliegtuig. De cockpit bevindt zich op hetzelfde niveau als het bovendek, waardoor het erg kort is.
De voordelen van de Boeing 747-400
- Gastvrijheid: De Boeing 747-400 is ideaal voor groepsreizen. Het kan tot 660 passagiers herbergen in bepaalde single-class versies.
- Prestaties: Zoals veel langeafstandsvliegtuigen maakt de Boeing 747-400 het gemakkelijk om tussen twee continenten te vliegen, met een bereik van 13.450 km.
- Convertibel: Als je niet op zoek bent naar accommodatie voor groepen, kan de Boeing 747-400 ook worden omgebouwd tot een vrachtvliegtuig voor het vervoer van goederen.
Voorbeeld van een Boeing 747-400 routeprijs
- Parijs-Frankfurt / 56 passagiers: € 45.000.
Hebt u een prijsindicatie nodig?
Offerte aanvragenSchat uw vlucht online in en ontvang uw offerte per e-mail.
Technische kenmerken van de BOEING 747-400
Apparaat
- Fabrikant BOEING
- Model 747-400
- Categorie Vliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij
Praktische informatie
- Piloten 2
- Personeel aan boord Nee
- Zitplaatsen 450
- Volume van de bagageruimte 24,07 m³
- Toiletten oui
Cabine
- Cabinehoogte 2,13 m
- Cabinebreedte 3,45 m
Prestaties
- Kruissnelheid 800 km/h
- Autonomie 13 200 km
Prijs
- Huurprijs 17 000 €/uur
- Aankoopprijs 250 000 000 €
Ontdek onze online vergelijker
Prestaties Boeing 747-400
- Vitesse maximaal 988 km/u
- Autonomieën 13 450 kilometer
- Kruissnelheid 920 km/u
- Plafond 13 000 m
Afmetingen Boeing 747-400
- Lengte 70,6 m
- Hoogte 19,4 m
- Envergure 64,4 m
Motorisering Boeing 747-400
- Motoren Verschilt per versie.
AEROAFFAIRES in cijfers
Verhuur van privéjets
sinds 1991
8500
beschikbare apparaten
35 000
vluchten uitgevoerd
100 000+
passagiers vervoerd
4,9/5
klanttevredenheid
100%
CO2-compensatie
Actieradius van de BOEING 747-400
Verplaats het middelpunt op de kaart op basis van je vertrekpunt.

Hebt u een prijsindicatie nodig?
Offerte aanvragenHeb je een vraag? Neem contact op met ons team

Isabelle CLERC
CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Oprichter AEROAFFAIRES
Onze luchtvaartexperts staan tot uw beschikking om u te helpen bij elke stap van uw reservering.