Vliegende taxi’s zijn de droom van elke sciencefictionfan. Een vervoermiddel dat geen startbaan nodig heeft, maar verticaal opstijgt. Een soort auto met een propeller die over de stad, de wolkenkrabbers en de files vliegt. Voor velen is deze innovatie een utopie, niet iets voor de nabije toekomst, maar achter de geïnformeerde blik van het grote publiek maakt de wereld van de stedelijke mobiliteit zich op voor verandering. Start-ups en vliegtuigfabrikanten wedijveren om de eerste vliegende taxi te worden en zijn op zoek naar de ideale partnerschappen. Grote steden tekenen contracten en bereiden infrastructuur voor om deze nieuwe machines te huisvesten. Een datum en een plaats zijn al aangekondigd: de Olympische Spelen in Parijs in 2024. Valérie Pécresse (voorzitter van de regio Île de France) kondigde het nieuws aan in Le Parisien. De regio Île de France hoopt tegen 2030 een dienst op de markt te brengen, dus hoe zullen deze vliegende taxi’s zakenreizigers helpen? Wie zijn de fabrikanten van deze vliegende taxi’s? Dit zijn slechts enkele van de onderwerpen die we zullen behandelen wanneer onze luchtvaartexperts deze futuristische machines van dichterbij bekijken.
De zakenluchtvaart brengt je binnenkort naar kantoor
Over het algemeen zijn de ontwikkelde machines vergelijkbaar in de manier waarop ze vliegen, landen en opstijgen. Deze machines zijn bedoeld om op lage hoogtes te vliegen (tot 600 meter). Een vliegende taxi moet daarom lijken op een grote drone met een elektrisch verticaal start- en landingssysteem (eVTOL). Het heeft een centrale cabine met een aantal passagiers dat per model verschilt, en propellers rondom deze cabine. Binnenkort kun je naar Le Bourget vliegen aan boord van de langverwachte nieuwste Falcon 6X. Je vliegtaxi wacht op je op het tarmac. Vervolgens brengt hij je zonder een minuut te verspillen in slechts 10 minuten naar het zakendistrict La Défense.
Wie zijn de spelers die vliegende taxi’s ontwikkelen?
Elke fabrikant gebruikt zijn eigen geheimen om dit luchtvoertuig te ontwikkelen. Vervolgens doen de ingenieurs hun best om het vliegtuig te optimaliseren op het gebied van snelheid, bereik en aantal passagiers. Van alle start-ups die opvallen, hebben er drie onze aandacht getrokken. Het Duitse Volocopter, het Chinese EHang en het Amerikaanse Joby Aviation .
-
Volocopter
Volocopter is een Duits bedrijf dat is opgericht in 2007. Hun doel is om VoloCity te ontwikkelen. Dit is een luchttaxi die is ontwikkeld volgens de veiligheidsnormen van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). VoloCity kan twee passagiers en hun handbagage vervoeren. 18 rotors zullen deze taxi door de lucht voortbewegen, aangedreven door 9 lithium-ion batterijen. Het vliegtuig haalt snelheden van 135 km/u. Volocopter werkt ook aan de infrastructuur voor deze vliegende taxi’s, bekend als Voloports
-
EHang
In 2014 ontstond in China EHang, een bedrijf dat gespecialiseerd is in stedelijk vervoer vanuit de lucht. Ze creëerden twee verschillende modellen luchttaxi’s. De Ehang 184 en Ehang 216, deze twee vliegende taxi’s zijn onbemand. Het eerste model had één zitplaats en werd aangedreven door 8 rotors. Het tweede model is ambitieuzer, een tweezitter aangedreven door 16 bladen en batterijen. Uiteindelijk mikt de 216 op 130 km/u en een bereik van 16 km. EHang werkt samen met de Oostenrijkse fabrikant FACC AG om het vliegtuig te bouwen volgens Europese normen. caption id=”attachment_20388″ align=”aligncenter” width=”323″] EHang 216 – Van EHang[/caption]
-
Joby Luchtvaart
Joby Aviation is een Amerikaans bedrijf dat in 2009 is opgericht. Het verschilt van de twee vorige bedrijven omdat het een ambitieuzer project heeft. Het doel is om een vliegtuig te maken met een bereik van 240 km en een maximumsnelheid van 320 km/u. Het vliegtuig van Joby zou plaats bieden aan 4 passagiers. Op deze manier onderscheidt het Amerikaanse bedrijf zich van zijn concurrenten door zich op meer dan alleen stedelijk vervoer te richten. Joby heeft ook UberElevation overgenomen, een luchtvaartdochter van de VTC-expert die momenteel in ontwikkeling is. Met deze overname kunnen ze een platform ontwikkelen om mensen gemakkelijker met elkaar in contact te brengen. caption id=”attachment_20389″ align=”aligncenter” width=”220″] De vliegende taxi van Joby Aviation[/caption] Naast start-ups investeren ook grote groepen in de gloednieuwe luchttaxisector. Dit zijn onder andere Airbus en Hyunadai, dat nauw samenwerkt met Uber.
-
Airbus
De Franse vliegtuigbouwer ontwikkelt een luchttaxi die lijkt op de concepten van Volocopter en EHang. CityAirbus is een vliegende taxi met een cabine voor 4 passagiers. Hij heeft echter een bereik van slechts 15 minuten bij een snelheid van 190 km/u.
-
Hyundai en Uber
Hyundai en Uber werken allebei aan een vliegende taxiproject. Enerzijds met Hyundai als fabrikant. En aan de andere kant met Uber, dat bekend is met de enorme logistiek voor consumenten. Het is een veelbelovende samenwerking, waarbij Hyundai streeft naar een 100% elektrisch vliegtuig met 4 zitplaatsen dat snelheden kan halen tot 289 km/u. De ambitie van de samenwerking is om dit vliegtuig met zijn Skyport-structuur tegen 2023 te industrialiseren.
Een doel: vliegende taxi’s in Parijs voor de Olympische Spelen van 2024
De stad Parijs hoopt de Olympische Spelen van 2024 meer bekendheid te geven, met name dankzij vliegende taxi’s. Er werd een aanbesteding uitgeschreven om een team van bedrijven in verschillende categorieën samen te brengen. De aanbesteding had betrekking op de volgende categorieën. Voertuigen, exploitatie, infrastructuur, integratie in het luchtruim en aanvaardbaarheid. Zoals dit persbericht van de RATP uitlegt. Deze bedrijven vallen onder een nieuwe sector die voor de gelegenheid is gecreëerd: de sector “Urban Aerial Mobility”.Het doel is tweeledig, zowel voor de stad als voor de bedrijven die voor dit nieuwe soort project zijn geselecteerd. De Olympische Spelen zijn een evenement dat wereldwijde zichtbaarheid biedt. De geselecteerde bedrijven kunnen hun producten en diensten aan de wereld tonen. De stad Parijs zou haar positie als wereldleider bevestigen door een dergelijke infrastructuur op te zetten. Om de toekomst van het project op lange termijn te garanderen, zijn de volgende instanties betrokken: de Franse burgerluchtvaartautoriteit (DGAC), de Parijse luchthavens (ADP), de Parijse vervoersautoriteit (RATP) en het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). Op het gebied van voertuigen is de belangrijkste speler het Duitse bedrijf Volocopter, dat al heeft gevlogen met zijn vliegtuigen in Helsinki en Dubai. Airbus en zijn vliegende taxi zijn ook van de partij. We hebben het dus over een Europees project. Het gekozen testgebied in Ile-de-France is het vliegveld van Pontoise, zoals France 3 meldt. Het doel voor de regio Ile-de-France is om een verbinding tot stand te brengen tussen het Olympisch dorp in Saint-Denis en de luchthaven Roissy Charles de Gaulle. Dankzij de vliegende taxi’s kunnen atleten Saint-Denis in 10 tot 15 minuten bereiken voor een prijs van €70.
Wanneer zullen vliegende taxi’s beschikbaar zijn voor het grote publiek?
Er is een sector “Stedelijke mobiliteit vanuit de lucht” opgericht met het uiteindelijke doel om deze diensten aan te bieden aan het grote publiek. De RATP wil de dienst tegen 2030 op de markt brengen. De belangrijkste doelgroep zijn zakenreizigers. Wat het grote publiek betreft, wijst Catherine Guillouard (voorzitter van de RATP) erop dat “het doel van vliegende taxi’s niet is om het GEN te vervangen, maar om een aanvullende dienst te bieden “.
Stedelijke luchtmobiliteit staat voor een aantal uitdagingen op het gebied van wetgeving, integratie en infrastructuur: zal de hoofdstad in 2030 altiports zien bloeien op de daken van RER-stations, zoals de RATP beweert? Wat we wel weten is dat deze nieuwe sector heel wat verrassingen in petto heeft! Blijf kijken…Terwijl we wachten op de komst van deze vliegende taxi’s, staan onze luchtvaartexperts 24 uur per dag, 7 dagen per week voor je klaar op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor uw privévlucht.