WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Vliegtuigen op waterstof: de toekomst van duurzame luchtvaart?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Tegen 2050 wil de zakenluchtvaart, en de luchtvaart in het algemeen, koolstofneutraal zijn. Als onderdeel van deze beweging naar duurzame luchtvaart zijn er een aantal oplossingen in de maak, zoals het gebruik van SAF biobrandstoffen, of elektrische vliegtuigen en modellen zoals de Volocopter, het Alice elektrische vliegtuig of de CityAirBus. Een aantal vliegtuigfabrikanten werkt echter aan een ander alternatief: vliegtuigen op waterstof. AEROAFFAIRES presenteert deze alternatieve oplossing voor een emissievrije luchtvaart.

Wat is waterstof?

De luchtvaartsector koolstofvrij maken is het doel van vliegtuigfabrikanten tussen nu en 2050. Waterstof is een langetermijnoplossing die momenteel wordt bestudeerd. Wat is waterstof? Waterstof is een van de 2 elementen waaruit water bestaat. Het is ook het lichtste element op aarde (onderdeel van het periodiek systeem). Het komt voor in waterlichamen, meren, oceanen en zelfs in de atmosfeer. Hoe werkt het? Waterstof wordt verbrand in de gasturbines van de motor in verbrandingskamers. In het vliegtuig kan de waterstof gasvormig of vloeibaar worden opgeslagen bij -235 graden. Omdat waterstof een lagere dichtheid heeft dan de huidige paraffine, kunnen vliegtuigstructuren in de toekomst worden aangepast. Tot slot vervuilt waterstof niet omdat de uitstoot die het produceert niets meer is dan waterdamp, dus het is een kans die we kunnen grijpen om tegen 2050 een uitstoot van nul te bereiken.

De verschillende projecten voor waterstofvliegtuigen en privéjets

Veel professionals in de luchtvaartwereld onderzoeken dit alternatief voor het gebruik van paraffine. Met duurzame luchtvaart op de agenda worden er een aantal projecten ontwikkeld. Zo hebben GE Aviation en Safran onlangs hun krachten gebundeld met Airbus om een motor op waterstof te testen. En Beyond Aerospace, een lucht- en ruimtevaartbedrijf uit Toulouse dat in 2020 is opgericht, is van plan een privéjet op waterstof te ontwikkelen nadat het onlangs fondsen heeft geworven. AEROAFFAIRES presenteert andere waterstofprojecten in de lucht- en ruimtevaartsector.

Airbus en zijn ZEROe-vliegtuigprogramma

Airbus werkt momenteel samen met verschillende motorfabrikanten om zijn vliegtuigen uit te rusten. Dit zijn onder andere Pratt & Whitney, CFM International, Safran en General Electric. Airbus onthult geleidelijk plannen voor waterstofvliegtuigen. In het bijzonder met zijn 3 verschillende concepten genaamd ZEROe, voor nuluitstoot. Tegen 2035 wil de vliegtuigbouwer volledig op waterstof aangedreven, CO2-neutrale vliegtuigen in de lucht hebben. Airbus is momenteel in de testfase met een A380. Tegen 2025 zal de vliegtuigbouwer een systeem hebben opgezet om een van de 4 motoren van het vliegtuig van waterstof te voorzien. Op dit moment is de A380 op de testbank uitgerust met een 5e motor die op waterstof werkt. 4 tanks met in totaal 400 kg waterstof zijn dicht bij en aan de achterkant van het vliegtuig geplaatst om vloeibare waterstof te leveren aan de motor die wordt getest. Volgens de vliegtuigbouwer zal het project“de specificaties van het waterstofaandrijvingssysteem definiëren, toezicht houden op de vliegproeven en de A380 voorzien van een testbank voor het testen van de waterstofmotor in de cruisefase“. De 4 andere motoren onder de vleugels zullen normaal blijven werken tijdens de testfasen van de waterstofmotor. caption id=”attachment_24397″ align=”aligncenter” width=”608″]A320neo ProjetZEROe Photo Credit: Airbus[/caption]

Pratt & Whitney en zijn waterstofmotor

Het is niet zo recent dat de Amerikaanse motorfabrikant naar waterstof kijkt. Al in 1957 opperde het bedrijf de mogelijkheid om vliegtuigen op waterstof te laten vliegen. Vandaag heeft Pratt & Whitney onthuld dat het werkt aan een nieuwe toekomstige waterstofmotor die uiteindelijk vliegtuigen en privéjets zal aandrijven. Bovendien werkt het lucht- en ruimtevaartbedrijf al hand in hand met vliegtuigbouwers, met name Airbus. Airbus levert ongeveer 35% van de motoren voor het Airbus A320 Neo-model, evenals alle motoren voor het A220-model van de fabrikant. Het idee van Pratt & Whitney is om een motor te bouwen die vloeibare waterstof kan gebruiken ter vervanging van de paraffine die oorspronkelijk werd gebruikt. Om nog een stap verder te gaan, is het bedrijf ook van plan om de waterdamp terug te winnen die tijdens het verbrandingsproces door de waterstof wordt geproduceerd. De toekomst van “Zero Emission” is onderweg!

Samenwerkingsverbanden om luchthavens uit te rusten met waterstof

Luchtvaartgiganten werken al samen om de installatie van waterstof op luchthavens aan te bieden. Dit is het geval met Air Liquide, Airbus en Vinci Airports, die hun krachten bundelen om de overgang naar duurzame luchtvaart te maken. Ze hebben een tienjarenplan aangekondigd om luchthavens en andere faciliteiten van waterstof te voorzien. De eerste luchthaven die hiervan zal profiteren is Lyon-Saint Exupéry. In 2023 krijgt het distributiepunten voor waterstofgas. In eerste instantie zal de waterstof worden gebruikt om grondapparatuur aan te drijven, zoals voertuigen op start- en landingsbanen en afhandelingsmachines. Daarna, tot 2030, zullen deze distributiepunten worden gebruikt om vliegtuigen van vloeibare waterstof te voorzien.

Bij AEROAFFAIRES zijn we 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar, ook in het weekend en op feestdagen. We reageren snel op uw offerteaanvraag online of telefonisch op +33 (0)1 44 09 91 82.