Vliegtuigverhuur ACMI

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) is een type vliegtuigleasingcontract dat het vliegtuig, de bemanning, het onderhoud en de verzekering omvat. Het is een charter tussen luchtvaartmaatschappijen of aan een leasemaatschappij (de lessor), waarbij de gecharterde exploitant het vliegtuig en alle bijbehorende diensten levert. Andere kosten in verband met de vlucht, zoals brandstof, luchthavenassistentie, verkeersrechten en overvliegbelasting, blijven de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij die klant is.

Luchtvaartmaatschappijen die extra diensten nodig hebben, wenden zich tot gespecialiseerde air brokers zoalsAEROAFFAIRES, een leider in deze sector, om hen te helpen bij het vinden van een aanvullend of vervangend vliegtuig.

ACMI compagnie

Voor de klant biedt ACMI een flexibele oplossing om te voldoen aan verwachte behoeften of om noodsituaties het hoofd te bieden. Het stelt hen in staat om een overbelasting in hun vluchtschema op te vangen om seizoenspieken te dekken of om nieuwe routes te starten. In het geval van onvoorziene omstandigheden, zoals een defect vliegtuig of spanningen in het vluchtschema, voorkomt ACMI dat vluchten worden geannuleerd of vertraagd, waardoor een vervoersoplossing voor passagiers wordt gegarandeerd.

Voor de verhuurder is het ter beschikking stellen van een vliegtuig een kans om een vliegtuig te exploiteren dat niet gebruikt zou worden in het eigen netwerk tijdens een periode van lage activiteit. Sommige luchtvaartmaatschappijen specialiseren zich zelfs in wet leasing en maken deze activiteit tot een integraal onderdeel van hun bedrijfsmodel.

Compagnie aérienne bailleur

Verschillen tussen ACMI en leasing van privéjets

ACMI

Bij het leasen van vliegtuigen zijn er twee verschillende opties: ACMI en leasen van privéjets. De ACMI omvat het vliegtuig, de bemanning, het onderhoud en de verzekering, waardoor het een praktische keuze is voor luchtvaartmaatschappijen.

Privéjet huren

Het huren van een privéjet biedt meer flexibiliteit en maatwerk voor individuele of zakelijke reizen.

Laten we deze verschillen eens nader bekijken:

Inclusief bemanning

Ten eerste is bij een ACMI-contract de bemanning inbegrepen, wat betekent dat de huurder zich geen zorgen hoeft te maken over het werven of managen van personeel. Bij een lease is het mogelijk om alleen het vliegtuig te leasen, waarbij de lessee voor zijn eigen bemanning moet zorgen.

Onderhoud

Bovendien is bij ACMI het onderhoud van het vliegtuig inbegrepen, waardoor de huurder geen extra verantwoordelijkheden heeft. Bij leasing kan de verantwoordelijkheid voor het onderhoud bij de huurder liggen, tenzij anders vermeld.

Verzekering

Daarnaast is een verzekering inbegrepen in het ACMI-contract, wat de huurder nog meer gemoedsrust biedt. Bij huren kan het zijn dat de huurder zijn eigen verzekering moet afsluiten.

Flexibiliteit

ACMI is vooral nuttig voor luchtvaartmaatschappijen die tijdelijke vliegtuigen nodig hebben om pieken in de vraag op te vangen zonder te investeren in nieuwe aankopen. Leasing wordt vaak gebruikt voor privé- of zakenvluchten. Het biedt meer flexibiliteit wat betreft de keuze van het vliegtuig en de bestemmingen.

Contractduur

ACMI contracten kunnen van variabele duur zijn en worden gebruikt voor kortetermijnbehoeften. Leasing kan bestaan uit langetermijncontracten of leasing voor eenmalige vluchten.

Kortom, ACMI is een meer complete en praktische oplossing voor wie een vliegtuig wil huren zonder de bemanning en het onderhoud te moeten beheren. Het huren van een privéjet biedt daarentegen meer flexibiliteit en maatwerk.

Ontdek ACMI met AEROAFFAIRES!

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Vergelijking met andere leaseoplossingen

Er zijn verschillende soorten vliegtuigleasingcontracten beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen, elk met zijn eigen specifieke kenmerken. De twee belangrijkste vormen zijn dry lease en wet lease, met enkele variaties daartussen.

Location sèche dry lease aircraft

Bij een dry lease levert de lessor alleen het vliegtuig aan de luchtvaartmaatschappij van de klant. Deze laatste moet het vliegtuig registreren in zijn eigen vloot en alle activiteiten op zich nemen. Dit omvat de exploitatie van het vliegtuig, inclusief bemanning, onderhoud en verzekering. Dit type contract geniet vaak de voorkeur voor leasing op lange termijn, waarbij het vliegtuig moet worden geïntegreerd in de vloot van de klant om aan permanente eisen te voldoen.

Wet leasing daarentegen omvat meestal de vier componenten van ACMI: vliegtuig (A), bemanning (C), onderhoud (M) en verzekering (I). In dit geval houdt de verhuurder het vliegtuig in zijn eigen vloot. Tegelijkertijd huurt het klantbedrijf een volledige service in, inclusief piloten en bemanning. De huurder is echter verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten in verband met de route. Dit omvat het vluchtnummer, verkeers- en overvliegrechten, evenals het beheer van luchthavendiensten (grondafhandeling, tanken, service aan boord, enz.). Dit model is ideaal voor tijdelijke behoeften of piekmomenten, wanneer de luchtvaartmaatschappij de complexiteit van het beheer wil verminderen.

Wet lease aircraft
Damp lease aircraft

Een interessante variant van wet lease, aangepast aan contracten op langere termijn, is damp lease. In dit geval worden alleen de piloten geleverd door de verhuurder, terwijl de klant zijn eigen cabinepersoneel gebruikt. Dit maakt een zekere mate van autonomie voor de huurder mogelijk, terwijl hij profiteert van gedeeltelijke ondersteuning door de verhuurder.

Tot slot, in zeldzamere gevallen, als de klantmaatschappij ook de piloten levert, spreken we van een AMI-contract (vliegtuig, onderhoud, verzekering), waarbij alleen het vliegtuig en de technische diensten (onderhoud en verzekering) door de verhuurder worden geleverd.

AMI avion maintenance assurance

Elk van deze opties biedt een ander niveau van flexibiliteit, afhankelijk van de specifieke behoeften van de luchtvaartmaatschappij, de duur van het contract en de operationele situatie. ACMI, als complete service, onderscheidt zich door de mogelijkheid om een kant-en-klare oplossing te bieden voor noodsituaties of overbelasting, terwijl dry lease en damp lease meer geschikt zijn voor langetermijnstrategieën.

ACMI location de jet privé

Prijsopgave nodig?

Kan de ACMI worden gebruikt om nieuwe markten te testen?

Ja, de ACMI is ideaal voor het lanceren van nieuwe routes of het testen van nieuwe markten. Het maakt het mogelijk bestemmingen te verkennen zonder het risico te nemen een nieuw vliegtuig te kopen, waardoor er meer flexibiliteit is om de activiteiten aan te passen aan de commerciële resultaten.

Welke typen vliegtuigen zijn beschikbaar onder ACMI?

Bedrijven die ACMI contracten aanbieden, bieden over het algemeen een breed scala aan vliegtuigen, van regionale jets tot wide-body vliegtuigen voor langeafstandsvluchten. De keuze van het vliegtuig hangt af van de specifieke behoeften van het bedrijf, afhankelijk van de bestemming, de vereiste capaciteit en het type vlucht.

Hoe zijn de verantwoordelijkheden en verzekeringen verdeeld onder een ACMI leasecontract?

De verhuurder houdt het vliegtuig in zijn vlootregister en blijft primair verantwoordelijk voor het vliegtuig, de luchtwaardigheid en de exploitatie. Het klantbedrijf, dat het vliegtuig least, is verantwoordelijk voor de vervoerde passagiers en vracht. In het leasecontract worden de rollen en verantwoordelijkheden van elke partij vastgelegd om elk risico op geschillen te vermijden.

Wat de verzekering betreft, is het essentieel dat beide partijen controleren of de uitsplitsing van de dekking volledig en foutloos is. Over het algemeen verzekert de verhuurder het vliegtuig (romp) en derden op de grond, terwijl de charteraar de passagiers- en vrachtverzekering dekt. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat het dekkingsbedrag voor passagiers voldoende is en dat de geografische uitsluitingen in de verzekeringspolissen van beide partijen verenigbaar zijn met de geplande activiteiten.