ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) is een type vliegtuigleasingcontract dat het vliegtuig, de bemanning, het onderhoud en de verzekering omvat. Het is een charter tussen luchtvaartmaatschappijen of aan een leasemaatschappij (de lessor), waarbij de gecharterde exploitant het vliegtuig en alle bijbehorende diensten levert. Andere kosten in verband met de vlucht, zoals brandstof, luchthavenassistentie, verkeersrechten en overvliegbelasting, blijven de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij die klant is.
Luchtvaartmaatschappijen die extra diensten nodig hebben, wenden zich tot gespecialiseerde air brokers zoalsAEROAFFAIRES, een leider in deze sector, om hen te helpen bij het vinden van een aanvullend of vervangend vliegtuig.

Voor de klant biedt ACMI een flexibele oplossing om te voldoen aan verwachte behoeften of om noodsituaties het hoofd te bieden. Het stelt hen in staat om een overbelasting in hun vluchtschema op te vangen om seizoenspieken te dekken of om nieuwe routes te starten. In het geval van onvoorziene omstandigheden, zoals een defect vliegtuig of spanningen in het vluchtschema, voorkomt ACMI dat vluchten worden geannuleerd of vertraagd, waardoor een vervoersoplossing voor passagiers wordt gegarandeerd.
Voor de verhuurder is het ter beschikking stellen van een vliegtuig een kans om een vliegtuig te exploiteren dat niet gebruikt zou worden in het eigen netwerk tijdens een periode van lage activiteit. Sommige luchtvaartmaatschappijen specialiseren zich zelfs in wet leasing en maken deze activiteit tot een integraal onderdeel van hun bedrijfsmodel.

Verschillen tussen ACMI en leasing van privéjets
ACMI
Bij het leasen van vliegtuigen zijn er twee verschillende opties: ACMI en leasen van privéjets. De ACMI omvat het vliegtuig, de bemanning, het onderhoud en de verzekering, waardoor het een praktische keuze is voor luchtvaartmaatschappijen.
Privéjet huren
Het huren van een privéjet biedt meer flexibiliteit en maatwerk voor individuele of zakelijke reizen.
Laten we deze verschillen eens nader bekijken:
Inclusief bemanning
Ten eerste is bij een ACMI-contract de bemanning inbegrepen, wat betekent dat de huurder zich geen zorgen hoeft te maken over het werven of managen van personeel. Bij een lease is het mogelijk om alleen het vliegtuig te leasen, waarbij de lessee voor zijn eigen bemanning moet zorgen.
Onderhoud
Bovendien is bij ACMI het onderhoud van het vliegtuig inbegrepen, waardoor de huurder geen extra verantwoordelijkheden heeft. Bij leasing kan de verantwoordelijkheid voor het onderhoud bij de huurder liggen, tenzij anders vermeld.
Verzekering
Daarnaast is een verzekering inbegrepen in het ACMI-contract, wat de huurder nog meer gemoedsrust biedt. Bij huren kan het zijn dat de huurder zijn eigen verzekering moet afsluiten.
Flexibiliteit
ACMI is vooral nuttig voor luchtvaartmaatschappijen die tijdelijke vliegtuigen nodig hebben om pieken in de vraag op te vangen zonder te investeren in nieuwe aankopen. Leasing wordt vaak gebruikt voor privé- of zakenvluchten. Het biedt meer flexibiliteit wat betreft de keuze van het vliegtuig en de bestemmingen.
Contractduur
ACMI contracten kunnen van variabele duur zijn en worden gebruikt voor kortetermijnbehoeften. Leasing kan bestaan uit langetermijncontracten of leasing voor eenmalige vluchten.
Kortom, ACMI is een meer complete en praktische oplossing voor wie een vliegtuig wil huren zonder de bemanning en het onderhoud te moeten beheren. Het huren van een privéjet biedt daarentegen meer flexibiliteit en maatwerk.
Ontdek ACMI met AEROAFFAIRES!
Verhuur van privéjets
sinds 1991
8500
beschikbare apparaten
35 000
vluchten uitgevoerd
100 000+
passagiers vervoerd
4,9/5
klanttevredenheid
100%
CO2-compensatie
De voordelen van ACMI
ACMI biedt luchtvaartmaatschappijen veel voordelen, omdat ze vliegtuigen kunnen leasen inclusief bemanning, onderhoud en verzekering. Deze flexibele oplossing is vooral handig om operationele en seizoensgebonden uitdagingen aan te gaan. Hier zijn enkele van de belangrijkste voordelen van ACMI voor het beheren van vluchtoperaties:
Optimaal beheer van seizoensgebonden verkeerspieken
ACMI stelt luchtvaartmaatschappijen in staat om effectief te reageren op schommelingen in de seizoensgebonden vraag. Tijdens volle pieken, zoals vakantie- of toeristenseizoenen, kan het moeilijk zijn om de vloot snel aan te passen om de toenemende passagiersaantallen aan te kunnen. Dankzij ACMI kunnen luchtvaartmaatschappijen vliegtuigen met bemanning leasen. Hierdoor kunnen ze hun transportcapaciteit tijdelijk vergroten, overbelasting en vertragingen voorkomen en tegelijkertijd de klanttevredenheid optimaliseren.
Flexibiliteit om nieuwe routes te lanceren
ACMI biedt een grote flexibiliteit voor de lancering van nieuwe vliegroutes. Wanneer een luchtvaartmaatschappij een nieuwe markt wil testen of een route wil beginnen naar een onontdekte bestemming, kan ze gebruik maken van vliegtuigen die geleased worden onder ACMI om de financiële risico’s te beperken die gepaard gaan met de aankoop van een nieuw vliegtuig. Met deze oplossing kunnen routes snel en tegen lagere kosten worden gelanceerd, zonder langetermijnverplichting. Het maakt het ook gemakkelijk om de activiteiten aan te passen aan de resultaten.
Reactiviteit bij onvoorziene omstandigheden op het laatste moment
In het geval van onvoorziene situaties zoals een AOG (Aircraft on Ground) of sociale spanningen die de operaties verstoren, is ACMI een ideale oplossing om de continuïteit van de vluchten te garanderen. Wanneer het onverwachte gebeurt, is het cruciaal voor luchtvaartmaatschappijen om snel te reageren om de verstoring tot een minimum te beperken. Met ACMI kan een vliegtuig snel worden ingezet om een vliegtuig dat aan de grond staat te vervangen. Dit zorgt ervoor dat geplande vluchten door kunnen gaan zonder grote verstoringen.
Overbelasting of verstoringen van het vluchtschema opvangen
Wanneer een vluchtschema wordt verstoord door overbelasting of onverwachte gebeurtenissen, stelt ACMI luchtvaartmaatschappijen in staat zich aan te passen zonder negatieve gevolgen voor hun activiteiten. Door de vlootcapaciteit tijdelijk aan te passen met geleasede vliegtuigen kunnen luchtvaartmaatschappijen schommelingen in de vraag of operationele verstoringen opvangen. Tegelijkertijd kunnen ze hun vluchtschema’s soepel houden. Dit zorgt ervoor dat de verplichtingen aan de passagiers worden nagekomen, terwijl de financiële impact beperkt blijft.
Vervanging tijdens gepland onderhoud of late leveringen
ACMI is vooral nuttig wanneer een vliegtuig niet beschikbaar is door gepland onderhoud of een vertraging in de levering van een nieuw vliegtuig. In plaats van de vloot in te krimpen tijdens deze kritieke periodes, kunnen luchtvaartmaatschappijen kiezen voor ACMI-vliegtuigen om hun operationele capaciteit te behouden. Zo kunnen ze verstoringen van hun activiteiten voorkomen en aan de behoeften van hun passagiers blijven voldoen.
Kortom, ACMI biedt een flexibele en responsieve oplossing voor luchtvaartmaatschappijen, waarmee ze hun activiteiten in uiteenlopende situaties kunnen optimaliseren. Of het nu gaat om het managen van seizoensgebonden verkeerspieken, het testen van nieuwe routes, het snel reageren op onvoorziene omstandigheden of het compenseren van niet-beschikbare vliegtuigen, de ACMI zorgt voor een efficiënte continuïteit van de dienstverlening. Door het gemakkelijker te maken om zich aan te passen aan schommelingen en operationele beperkingen, stelt deze aanpak luchtvaartmaatschappijen in staat om hun winstgevendheid te optimaliseren en tegelijkertijd een soepele en bevredigende klantervaring te garanderen.
Vergelijking met andere leaseoplossingen
Er zijn verschillende soorten vliegtuigleasingcontracten beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen, elk met zijn eigen specifieke kenmerken. De twee belangrijkste vormen zijn dry lease en wet lease, met enkele variaties daartussen.

Bij een dry lease levert de lessor alleen het vliegtuig aan de luchtvaartmaatschappij van de klant. Deze laatste moet het vliegtuig registreren in zijn eigen vloot en alle activiteiten op zich nemen. Dit omvat de exploitatie van het vliegtuig, inclusief bemanning, onderhoud en verzekering. Dit type contract geniet vaak de voorkeur voor leasing op lange termijn, waarbij het vliegtuig moet worden geïntegreerd in de vloot van de klant om aan permanente eisen te voldoen.
Wet leasing daarentegen omvat meestal de vier componenten van ACMI: vliegtuig (A), bemanning (C), onderhoud (M) en verzekering (I). In dit geval houdt de verhuurder het vliegtuig in zijn eigen vloot. Tegelijkertijd huurt het klantbedrijf een volledige service in, inclusief piloten en bemanning. De huurder is echter verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten in verband met de route. Dit omvat het vluchtnummer, verkeers- en overvliegrechten, evenals het beheer van luchthavendiensten (grondafhandeling, tanken, service aan boord, enz.). Dit model is ideaal voor tijdelijke behoeften of piekmomenten, wanneer de luchtvaartmaatschappij de complexiteit van het beheer wil verminderen.


Een interessante variant van wet lease, aangepast aan contracten op langere termijn, is damp lease. In dit geval worden alleen de piloten geleverd door de verhuurder, terwijl de klant zijn eigen cabinepersoneel gebruikt. Dit maakt een zekere mate van autonomie voor de huurder mogelijk, terwijl hij profiteert van gedeeltelijke ondersteuning door de verhuurder.
Tot slot, in zeldzamere gevallen, als de klantmaatschappij ook de piloten levert, spreken we van een AMI-contract (vliegtuig, onderhoud, verzekering), waarbij alleen het vliegtuig en de technische diensten (onderhoud en verzekering) door de verhuurder worden geleverd.

Elk van deze opties biedt een ander niveau van flexibiliteit, afhankelijk van de specifieke behoeften van de luchtvaartmaatschappij, de duur van het contract en de operationele situatie. ACMI, als complete service, onderscheidt zich door de mogelijkheid om een kant-en-klare oplossing te bieden voor noodsituaties of overbelasting, terwijl dry lease en damp lease meer geschikt zijn voor langetermijnstrategieën.

Prijsopgave nodig?
Kan de ACMI worden gebruikt om nieuwe markten te testen?
Ja, de ACMI is ideaal voor het lanceren van nieuwe routes of het testen van nieuwe markten. Het maakt het mogelijk bestemmingen te verkennen zonder het risico te nemen een nieuw vliegtuig te kopen, waardoor er meer flexibiliteit is om de activiteiten aan te passen aan de commerciële resultaten.
Welke typen vliegtuigen zijn beschikbaar onder ACMI?
Bedrijven die ACMI contracten aanbieden, bieden over het algemeen een breed scala aan vliegtuigen, van regionale jets tot wide-body vliegtuigen voor langeafstandsvluchten. De keuze van het vliegtuig hangt af van de specifieke behoeften van het bedrijf, afhankelijk van de bestemming, de vereiste capaciteit en het type vlucht.
Hoe zijn de verantwoordelijkheden en verzekeringen verdeeld onder een ACMI leasecontract?
De verhuurder houdt het vliegtuig in zijn vlootregister en blijft primair verantwoordelijk voor het vliegtuig, de luchtwaardigheid en de exploitatie. Het klantbedrijf, dat het vliegtuig least, is verantwoordelijk voor de vervoerde passagiers en vracht. In het leasecontract worden de rollen en verantwoordelijkheden van elke partij vastgelegd om elk risico op geschillen te vermijden.
Wat de verzekering betreft, is het essentieel dat beide partijen controleren of de uitsplitsing van de dekking volledig en foutloos is. Over het algemeen verzekert de verhuurder het vliegtuig (romp) en derden op de grond, terwijl de charteraar de passagiers- en vrachtverzekering dekt. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat het dekkingsbedrag voor passagiers voldoende is en dat de geografische uitsluitingen in de verzekeringspolissen van beide partijen verenigbaar zijn met de geplande activiteiten.