WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

VoltAero, het Franse hybride privévliegtuig?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

VoltAero is een Franse startup die sinds 2017 werkt aan een hybride privéjet. Dit project wordt geleid door Jean Botti (CEO van VoltAero), een voormalig directeur van de innovatieafdeling bij Airbus. Zijn voormalige functie maakt hem tot een pionier op het gebied van luchtvaartinnovatie. Hij had de leiding over het E-fan project. Het eerste 100% elektrische vliegtuig van Airbus, dat in 2015 het Kanaal overstak. VoltAero is niet het eerste verantwoorde privéjetproject; we vinden Alice ook. Een hybride vliegtuig maken vereist tegenwoordig heel wat technologische vooruitgang. Hoe denkt de Franse start-up deze uitdaging aan te gaan? Wat zijn de specifieke technische kenmerken van dit nieuwe vliegtuig? Dat zijn de vragen die we in dit artikel zullen onderzoeken.

Geschiedenis van Cassio, het Franse hybride privévliegtuig

VoltAero is een start-up die sinds 2017 bestaat. Ondanks de jonge leeftijd heeft het team 75 jaar ervaring op het gebied van luchtvaart. Een hybride privéjet maken betekent een specifieke uitdaging aangaan. Het gewicht van het vliegtuig: de elektrische batterijen wegen veel meer dan een volle tank paraffine. We moeten dus een lichtgewicht structuur maken om het gewicht van deze essentiële batterijen te compenseren. Om dit te bereiken werkt het team samen met verschillende partners.Aero Composites Saintonge (ACS) is een Frans bedrijf dat nauw samenwerkt met VoltAero aan dit ambitieuze project. Zij zijn experts in innovatieve composietmaterialen. Ze ondersteunen het hybride privéjet-team bij de ontwikkeling van een lichtgewicht composiet dat voldoet aan de veiligheidsnormen. Ze zijn ook verantwoordelijk voor de productie van het Cassio 1 testprototype. Daarnaast werkt hun ontwerpbureau voor elektrische aandrijving samen met VoltAero aan de ontwikkeling van de accu’s.Safran Electrical & Power, een dochteronderneming van de bekende motorfabrikant, ondersteunt VoltAero. De Franse lucht- en ruimtevaartgroep rust de Cassio 1 uit met ENGINEUS 45-motoren. VoltAero werkt ook samen met Solution F. Een groep met zijn wortels in de autosport. Gewend aan een uitdagende cultuur, biedt Solution F de Franse start-up hybride aandrijvingsoplossingen. VoltAero’s laatste grote partner is de regio Nouvelle-Aquitaine. Zij ondersteunen en volgen het project, vooral met het oog op de vestiging van de uiteindelijke assemblagelijn in de regio.

Het laatste nieuws van Cassio

Op 21 oktober 2020 waren we getuige van de eerste vlucht van het Cassio 1-prototype. Een van de belangrijkste uitdagingen van de Cassio 1 is het drastisch verminderen van het lawaai dat een privéjet van deze grootte produceert. Deze uitdaging wordt niet noodzakelijkerwijs aangegaan tijdens het opstijgen en landen. Maar tijdens de rest van de vlucht is het verschil duidelijk. Dit is een eerste overwinning voor de jonge fabrikant gevestigd in Médis (Charente Maritimes). caption id=”attachment_19997″ align=”alignright” width=”300″]premier vol Cassio 1 jet privé hybride Facebook – VoltAero[/caption] Deze eerste succesvolle vlucht heeft de komst van goed nieuws voor VoltAero aangemoedigd. Op 19 november maakte het Franse team dit bekend in een persbericht. De recente vliegtuigbouwer is geselecteerd door de European Innovation Council. Ze zullen daarom financiële steun krijgen als onderdeel van Europa’s Green Deal-strategie en herstelplan. Jean Botti en zijn team zullen in totaal €13,1 miljoen aan steun ontvangen. Voor VoltAero is het engagement van deze Europese instelling om het Cassio-project te financieren een teken van vertrouwen in deze hedendaagse uitdaging.

De toekomst van VoltAero, het Franse hybride privévliegtuig

De jonge start-up kondigt zijn tijdschema voor de bouw aan, met als doel certificering en de verkoop van de eerste series in 2023. Het is een strak schema voor deze ambitieuze fabrikant. Het Cassio-toestelgamma bestaat in totaal uit 3 modellen. Deze drie toestellen zullen allemaal erg op elkaar lijken. Wat hen echt zal onderscheiden, is het aantal zitplaatsen aan boord. In eerste instantie hebben we de Cassio 330, met 4 zitplaatsen aan boord. Dan is er de Cassio 480, die tot 6 mensen kan vervoeren. Tot slot hebben we de Cassio 600, met 10 zitplaatsen. caption id=”attachment_19998″ align=”alignleft” width=”278″]Cassio jet privé hybride Facebook – VoltAero[/caption] Alle drie de vliegtuigen bieden identieke prestaties. Ze hebben een hybride-elektrische aandrijving, variërend van 330 kilowatt tot 600 kilowatt, zoals de naam van elk vliegtuig aangeeft. Bovendien hebben ze een bereik van 3u30 bij een vliegsnelheid van 370 km/u. Dit geeft een bereik van ongeveer 1350 km. Tot slot kan elk vliegtuig opstijgen en landen over een afstand van 548 meter. Voor dezelfde prestaties zou een conventionele turboprop 44,3% meer brandstof verbruiken. Kortom, VoltAero’s Franse hybride privéjet biedt een aantal voordelen en lijkt een veelbelovende toekomst tegemoet te gaan. Voor Jean Botti is Cassio slechts de eerste stap in een ambitieuzer project. Zijn uiteindelijke doel is om de luchtvaart te moderniseren en meer verantwoordelijk te maken.