WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Offerte aanvragen
Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Waarom en hoe werken vliegtuigventilatiesystemen?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Als je je voorbereidt op een vliegreis, is het niet ongebruikelijk om een trui in je handbagage te stoppen. Het interieur van dit vervoermiddel is altijd erg koel, zelfs in de zomer. Deze constante airconditioning, hoewel soms oncomfortabel, is essentieel voor de veiligheid en het welzijn van de passagiers.

Waarom is het dan zo koud in vliegtuigen? En hoe werkt het ventilatiesysteem aan boord eigenlijk?

We leggen het allemaal uit in deze gids.

Foto krediet: Gulfstream

Waarom blijft de airconditioning aan tijdens vluchten?

ventilatie aan boord van een vliegtuig doet meer dan alleen zorgen voor een aangename temperatuur. Het speelt ook een cruciale rol in de gezondheid van de passagiers.

1. Continu geregenereerde en gezuiverde lucht

Het airconditioningsysteem in vliegtuigen ververst de lucht in de cabine voortdurend. Deze luchtverversing is essentieel omdat enkele tientallen, zelfs honderden passagiers enkele uren achter elkaar een kleine ruimte delen. Zonder ventilatie zou kooldioxide zich snel ophopen, waardoor de lucht niet meer te ademen zou zijn.

2. Een barrière tegen de verspreiding van ziekten

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, maakt airconditioning in een vliegtuig je niet ziek – integendeel. Dankzij HEPA-filters (High Efficiency Particulate Air) wordt meer dan 99,95% van de deeltjes, waaronder virussen en bacteriën, uit de lucht verwijderd. De lucht in de cabine is vergelijkbaar met die in een ziekenhuisomgeving en wordt elke 2 tot 3 minuten ververst.

3. Vitaal comfort op grote hoogte

Op grote hoogte daalt de luchtdruk, wat bij sommige passagiers kan leiden tot hypoxie (zuurstoftekort). Het handhaven van een stabiele, koele temperatuur helpt het risico op ongemak tijdens de vlucht te beperken. Ventilatie is daarom ook een veiligheidsmaatregel.

Hoe werkt het ventilatiesysteem in een vliegtuig?

Het ventilatiesysteem in vliegtuigen is een complexe technologie, ontworpen om in extreme omstandigheden lucht van goede kwaliteit te leveren.

1. Een systeem aangepast aan de grootte van het vliegtuig

Het aantal zones met airconditioning hangt af van het type en de grootte van het vliegtuig. Hoe groter het vliegtuig en hoe langer de vlucht, hoe geavanceerder het systeem. Moderne privéjets, zoals Gulfstreams en Falcons, hebben meerdere regelzones om de temperatuur aan te passen aan individuele behoeften.

2. De rol van HEPA-filters

HEPA-filters vangen in de lucht zwevende deeltjes zoals virussen, bacteriën, stof en pollen. De cabinelucht wordt daarom gemiddeld elke drie minuten gerecycled. In feite passeert 10 tot 50% van de lucht het systeem 20 tot 30 keer per uur.

3. Bevochtiging en comfort

De lucht op hoogte is erg droog. Om uitdroging te voorkomen en het ademcomfort te verbeteren, bevochtigt het ventilatiesysteem de lucht een beetje. Dit creëert ook een natuurlijke barrière tegen ziektekiemen.

Foto credit: Cessna

Het ventilatiesysteem van een vliegtuig: een les geleerd van de gezondheidscrisis

De COVID-19 pandemie, hoewel nu achter de rug, heeft onze perceptie van de lucht die we inademen ingrijpend veranderd, vooral in vliegtuigen. Het heeft het belang aangetoond van een goed ventilatiesysteem aan boord, zowel voor het comfort als voor de gezondheid van de passagiers.

  1. Luchtkwaliteit vergelijkbaar met die in ziekenhuizen

Zoals hierboven vermeld, zijn moderne vliegtuigen uitgerust met HEPA-filters (High Efficiency Particulate Air) die tot 99,95% van de deeltjes in de lucht opvangen, waaronder virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers.

De lucht aan boord wordt dus elke 2 tot 3 minuten ververst, waardoor een kwaliteit wordt gegarandeerd die die van operatiekamers benadert. Deze technologie, die al lang voor de pandemie in gebruik was, heeft haar waarde bewezen en blijft vandaag de dag een pijler van luchtcomfort.

  1. Verbeterd post-COVID bewustzijn

Sinds de gezondheidscrisis zijn passagiers zich meer bewust geworden van de kwaliteit van de lucht die ze inademen tijdens de vlucht. Dit heeft luchtvaartmaatschappijen en privéjetmaatschappijen ertoe aangezet hun hygiëneprotocollen aan te scherpen en een optimale ventilatie te handhaven tijdens alle fasen van de vlucht.

  1. Privéluchtvaart, nog steeds geprezen om zijn gezondheidsveiligheid

Zelfs na de pandemie blijven veel reizigers de voorkeur geven aan privéjets vanwege hun gemoedsrust en veiligheid.

Het kleinere aantal passagiers aan boord, de mogelijkheid om uw medepassagiers te leren kennen en de versterkte desinfectieprocedures maken privévluchten tot een geruststellende optie, vooral voor mensen die gevoelig zijn of een verminderde immuniteit hebben.

Waarom een privéjet huren bij AEROAFFAIRES?

Sinds 1991 voorziet AEROAFFAIRES reizigers van privéjets die voldoen aan de hoogste normen op het gebied van veiligheid en comfort.

  • 20.000 vliegtuigen beschikbaar
  • Meer dan 40.000 uitgevoerde vluchten
  • 120.000 passagiers vervoerd
  • Gemiddelde waardering: 4.9/5
  • 100% koolstofcompensatie met ons SkyCO2-programma

Dankzij onze expertise kunnen we u een vluchtervaring op maat garanderen, aangepast aan uw behoeften en in de beste gezondheidsomstandigheden.

Neem 24/7 contact op met onze luchtvaartexperts

Onze specialisten staan 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar om je te helpen bij het organiseren van je privévlucht in de best mogelijke omstandigheden, op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken om een prijsraming te krijgen voor uw privévlucht.

  • Waarom is de lucht in vliegtuigen zo droog?

    De lucht op hoogte is van nature droog en airconditioningsystemen in vliegtuigen bevochtigen de lucht slechts gedeeltelijk. Hierdoor kunnen je keel en ogen droog aanvoelen, maar de lage luchtvochtigheid helpt ook om de verspreiding van bacteriën te beperken.

  • Elimineren HEPA-filters alle virussen en bacteriën?

    HEPA-filters vangen 99,95% van de deeltjes op, waaronder virussen en bacteriën, maar ze sluiten het risico niet 100% uit, vooral niet als er een zieke passagier in de buurt zit. De constante luchtverversing vermindert het risico op besmetting echter aanzienlijk.

  • Is het mogelijk om de airconditioning in een vliegtuig individueel in te stellen?

    Op commerciële vluchten wordt de airconditioning meestal ingesteld voor de hele cabine. In privéjets is het echter vaak mogelijk om de temperatuur per zone in te stellen, wat meer persoonlijk comfort biedt.

  • Waarom voelen sommige passagiers de kou meer dan anderen als ze vliegen?

    De gevoeligheid voor kou varieert afhankelijk van het individu, de stofwisseling en de kleding. Bovendien kan bewegende lucht je nog koeler doen voelen, zelfs als de temperatuur rond 22-24°C wordt gehouden.

  • Is de airconditioning uitgeschakeld tijdens het opstijgen en landen?

    Nee, het ventilatiesysteem werkt continu, zelfs tijdens deze vluchtfasen. Sommige passagiers kunnen echter een lichte variatie in de luchtstroom waarnemen door drukveranderingen.

  • Gebruiken privévliegtuigen dezelfde HEPA-filters als commerciële vliegtuigen?

    Ja, de meeste moderne privéjets zijn uitgerust met HEPA-filters en bieden een vergelijkbare of zelfs betere luchtkwaliteit dankzij minder passagiers en een efficiëntere luchtverversing.

  • Hoe zorgen privéjets ervoor dat virussen zo min mogelijk worden verspreid?

    Naast HEPA-filters beperken de privéjets onbekende contacten, worden de cabines tussen elke vlucht zorgvuldig gedesinfecteerd en is natuurlijke afstand mogelijk. Strikte passagierscontrole vermindert ook de risico’s.

  • Verbruikt airconditioning veel brandstof?

    Ja, airconditioning is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van het brandstofverbruik, vooral op lange vluchten. Daarom optimaliseren luchtvaartmaatschappijen het gebruik ervan zonder de luchtkwaliteit in gevaar te brengen.

  • Kun je ziek worden van gerecyclede lucht in een vliegtuig?

    Het risico is laag omdat de lucht constant wordt gefilterd en vernieuwd. Verkoudheid na een vlucht wordt vaak veroorzaakt door droge lucht, stress of vermoeidheid en niet door ziektekiemen in de cabine.

  • Zijn baby's en zwakke mensen gevoeliger voor airconditioning aan boord?

    Zuigelingen en mensen met ademhalingsproblemen kunnen gevoeliger zijn voor droge lucht. Het is raadzaam om goed gehydrateerd te blijven en indien nodig een neusbevochtiger te gebruiken.

  • Waarom worden privéjets veiliger geacht bij pandemieën?

    Met minder passagiers, versterkte reinigingsprocedures en geen overvolle instapruimtes minimaliseren privéjets het contact en dus het risico op besmetting, terwijl ze een gecontroleerde omgeving bieden.

  • Hoe kies je tussen een commerciële vlucht en een privéjet om ziekte te voorkomen?

    Als de prioriteit ligt bij het beperken van gezondheidsrisico’s, is een privéjet ideaal, dankzij de isolatie en strenge hygiënische normen. Kies voor commerciële vluchten voor luchtvaartmaatschappijen met HEPA-filters en draag een masker in de cabine.