WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET WINTERSEIZOEN!

Offerte aanvragen
Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Waarom is turbulentie niet zo’n ernstig probleem tijdens het vliegen?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

20 000
beschikbare apparaten

45 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

“Gelieve uw veiligheidsgordels vast te maken, we staan op het punt door wat turbulentie te vliegen”. Je hebt deze mededeling van de gezagvoerder waarschijnlijk al eens gehoord tijdens een vlucht. Deze mededeling wordt meestal gevolgd door een paar schokken of het gevoel in het luchtledige te vallen als gevolg van een “luchtzak”… Maar weet je waar turbulentie vandaan komt? Turbulentie kan voor sommige mensen soms het einde van de wereld lijken, maar statistisch gezien is er geen enkel geval bekend van een vliegtuigcrash veroorzaakt door turbulentie. Dit is waarom je niet bang hoeft te zijn voor turbulentie:

In dit artikel leggen we uit wat het echt is, waarom het gebeurt en vooral waarom je je er geen zorgen over moet maken.

wat is turbulentie?

Atmosferische turbulentie is een tijdelijke verstoring in de baan van een vliegtuig tijdens een vlucht.

Met andere woorden, het is een variatie in de richting en intensiteit van de wind die de stabiliteit van het vliegtuig verstoort.

Dit leidt tot verticale of horizontale versnellingen waardoor het vliegtuig abrupt schokt of beweegt, met verschillende gradaties van impact.

Maar wees gerust, deze beheersbare situatie heeft geen invloed op de vliegveiligheid.

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van turbulentie?

turbulentie kan verschillende oorzaken hebben, die over het algemeen worden onderverdeeld in drie categorieën: geografisch, meteorologisch en mechanisch.

1. Geografische oorzaken

Bergachtig terrein beïnvloedt niet alleen het aardoppervlak, maar ook de beweging van luchtmassa’s. Het is net als een rivier die “turbulentie” tegenkomt.

Net als een rivier die “obstakels” tegenkomt en van koers verandert, kan de lucht worden verstoord wanneer deze tegen bergen botst, waardoor turbulentie ontstaat.

Bepaalde gebieden staan daarom meer bloot aan dit fenomeen, vooral luchthavens die dicht bij bergketens liggen.

Als je bijvoorbeeld over Europa vliegt, zul je waarschijnlijk turbulentie ervaren als je over de Alpen vliegt.

2. Meteorologische oorzaken

Lucht is constant in beweging en er stromen verschillende stromingen doorheen: warme luchtmassa’s stijgen op en koudere dalen.

Dit fenomeen, bekend als convectie, genereert verticale luchtbewegingen. Wanneer een vliegtuig een downdraft tegenkomt, kan het tientallen meters hoogte verliezen.

Deze plotselinge verandering geeft passagiers de indruk dat het vliegtuig “valt”, een vaak onaangename sensatie die ook wel een “luchtzak” wordt genoemd.

3. Mechanische oorzaken

In zeldzame gevallen kan het vliegtuig zelf turbulentie veroorzaken. Dit gebeurt vooral tijdens het opstijgen en landen.

Op dat moment vormt de lucht die rond de vleugeltips stroomt kleine wervelingen die bekend staan als “zogturbulentie”.

Deze verschijnselen zijn welbekend bij piloten en er wordt rekening mee gehouden in de vliegprocedures om de veiligheid te garanderen.

Foto: Pixabay

Is turbulentie gevaarlijk?

Hoewel turbulentie oncomfortabel is, is het niet gevaarlijk. Het is een normaal, zelfs natuurlijk verschijnsel dat de veiligheid van passagiers niet in gevaar brengt. Er zijn twee belangrijke redenen waarom je niet bang hoeft te zijn voor turbulentie tijdens een vlucht:

1. Vliegtuigen zijn ontworpen om dit soort verschijnselen te weerstaan

Ten eerste ontwerpen fabrikanten vliegtuigen die bestand zijn tegen alle vormen van druk en externe gevaren.

Vliegtuigen ondergaan daarom zeer robuuste weerstandstests in omstandigheden met een zeer hoog of zeer laag gewicht. Bovendien zal een vliegtuig nooit kapot gaan door turbulentie.

Tot slot minimaliseren de verschillende structuren van het vliegtuig in geval van storingen de impact van turbulentie tijdens de vlucht, dankzij de trillingsabsorberende vleugels.

2. Piloten worden getraind om te anticiperen op gebieden met verstoringen

Piloten worden al in een heel vroeg stadium bewust gemaakt van meteorologische studies en het waarnemen van atmosferische turbulentie. Bij het voorbereiden van een vlucht dienen piloten een vluchtplan in dat kan worden aangepast in het geval van turbulentie.

Bovendien worden ze bijgestaan door technologieën aan boord die gebieden met turbulentie tijdens de vlucht kunnen detecteren en vermijden. Tot slot is turbulentie vanuit het oogpunt van de piloot meer een probleem voor de klantenservice dan voor de veiligheid.

Piloten maken zich geen zorgen over schade aan het vliegtuig, ze willen gewoon de beste ervaring voor hun klanten en de drankjes op hun plaats houden.

Dus wees gerust, als je in turbulentie vliegt, ben je veilig.

Welke gebieden in de wereld zijn het meest gevoelig voor turbulentie?

Bepaalde regio’s in de wereld hebben meer last van turbulentie door hun geografische ligging of door bepaalde atmosferische verschijnselen. Dit zijn de belangrijkste gebieden waar je op moet letten:

  • Bergketens: De Alpen, de Rockies, de Himalaya en de Andes produceren zogenaamde “orografische golven”, die luchtmassa’s verstoren en veel turbulentie veroorzaken.
  • Equatoriale zones: Intense hitte leidt tot sterke updrafts en de regelmatige vorming van tropische onweersbuien, vooral boven Centraal-Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.
  • Straalstromen: Dit zijn snel bewegende winden op grote hoogte. Vliegtuigen die deze gebieden doorkruisen, vooral boven de Noord-Atlantische of Noord-Pacifische Oceaan, kunnen te maken krijgen met wat bekend staat als “heldere” turbulentie (zonder zichtbare wolken).
  • Kust- of oceaangebieden zijn blootgesteld aan winden: Bijvoorbeeld de Kaapregio in Zuid-Afrika of de Japanse kust kunnen onderhevig zijn aan plotselinge variaties in wind.

Goed om te weten: Piloten kennen deze gebieden heel goed en passen hun traject aan om het comfort aan boord te maximaliseren.

Turbulentie en vliegtuigtypes: wat je moet weten

Niet alle vliegtuigen reageren op dezelfde manier op turbulentie. Verschillende factoren beïnvloeden de sensatie die tijdens de vlucht wordt ervaren:

  • Grote vliegtuigen (bijv. Airbus A350, Boeing 777): Dankzij hun grote gewicht en spanwijdte bieden deze vliegtuigen meer stabiliteit tijdens de vlucht. Schokken zijn over het algemeen minder.
  • Moderne privéjets (bijv. Gulfstream G700, Falcon 10X): deze topvliegtuigen zijn uitgerust met geavanceerde stabilisatietechnologieën en vluchtbeheersystemen om turbulente gebieden te vermijden. Ze bieden een bijzonder soepele vliegervaring.
  • Kleine vliegtuigen of turboprops: ze zijn minder zwaar en gevoeliger voor luchtbewegingen en kunnen de perceptie van turbulentie versterken, hoewel ze net zo veilig blijven.

Comforttip: Het zwaartepunt van een vliegtuig ligt ter hoogte van de vleugel. Het kiezen van een stoel in dit gebied kan dus het gevoel van schudden verminderen.

Praktische tips voor het omgaan met turbulentie

Hoewel turbulentie ongevaarlijk is, kan het voor sommige passagiers ongemak en angst veroorzaken. Hier zijn een paar tips om rustiger met turbulentie om te gaan:

  • Houd altijd je veiligheidsgordel om, zelfs als het signaal is uitgeschakeld.
  • Luister naar ontspannende muziek, een podcast of een geleide meditatie om je aandacht af te leiden.
  • Vermijd alcohol of cafeïne, die kunnen je angst versterken.
  • Kies een ochtendvlucht: de atmosfeer is over het algemeen stabieler, met minder thermische bewegingen.

Als je het niet erg vindt, praat dan met de stewardessen. Hun kalmte en professionaliteit kunnen u geruststellen.

Waarom kiezen voor een privéjet voor meer comfort in turbulente omstandigheden?

Privéjets bieden niet alleen tijdsbesparing en flexibiliteit, maar ook een comfortabelere vliegervaring, zelfs in turbulente omstandigheden.

Dit zijn slechts enkele van de voordelen:

  • Stille cabines met drukcabine, ontworpen om schommelingen te dempen.
  • Vluchtstabilisatietechnologieën van de laatste generatie.
  • Op maat gemaakte routes: de piloot kan in realtime de hoogte aanpassen of van koers veranderen om turbulente gebieden te vermijden.
  • Minder wachten op de grond, dus minder algehele stress voor de vlucht.

Reis met een gerust hart met AEROAFFAIRES

Sinds 1991 is AEROAFFAIRES gespecialiseerd in de verhuur van privéjets en zakenluchtvaart. Onze piloten zijn ervaren, onze vliegtuigen zijn gecertificeerd en bij ons staan de veiligheid en het comfort van onze passagiers centraal.

Enkele kerncijfers:

  • 20.000 vliegtuigen wereldwijd beschikbaar
  • 45.000 vluchten georganiseerd sinds onze oprichting
  • 120.000+ vervoerde passagiers
  • 100% koolstofcompensatie
  • Gemiddelde tevredenheid: 4.9/5

In een notendop

Turbulentie kan onaangenaam zijn, maar het is niet zeldzaam of gevaarlijk. Dankzij onze robuuste vliegtuigen en ervaren piloten kunt u met een gerust hart reizen, zelfs in een turbulente lucht.

Bij AEROAFFAIRES doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw vliegervaring synoniem blijft met comfort, efficiëntie en gemoedsrust.

Onze adviseurs staan tot uw beschikking voor meer informatie. Onze teams zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar en beantwoorden al uw vragen.

Vraag nu uw offerte online aan of neem contact met ons op via +33 (0)1 44 09 91 82.

  • Hoe gaan piloten om met turbulentie tijdens de vlucht?

    Piloten gebruiken realtime weertools en communiceren met de luchtverkeersleiding om hun traject indien nodig aan te passen. Ze kunnen de hoogte of route aanpassen om gebieden met hevige turbulentie te vermijden en er tegelijkertijd voor zorgen dat de vlucht zo comfortabel mogelijk is voor de passagiers.

  • Kan turbulentie letsel aan boord veroorzaken?

    Hoewel turbulentie het vliegtuig niet in gevaar brengt, kan het soms letsel veroorzaken als passagiers hun gordel niet omhebben. Daarom raden we je aan om je veiligheidsgordel om te houden tijdens de vlucht, zelfs als het signaal is uitgeschakeld, vooral als er turbulentie wordt voorspeld.

  • Zijn er periodes of vliegroutes waar vaker turbulentie voorkomt?

    Ja, bepaalde geografische gebieden (zoals bergen of straalstromen) en bepaalde seizoenen (zoals de winter met zijn dieptepunten) zijn gevoeliger voor turbulentie. Trans-Atlantische vluchten of vluchten door tropische gebieden kunnen ook meer worden blootgesteld.

  • Is turbulentie sterker bij bepaalde typen vliegtuigen?

    Kleine vliegtuigen, zoals privéjets, kunnen door hun grootte en gewicht meer last hebben van turbulentie dan grotere vliegtuigen. Alle vliegtuigen zijn echter ontworpen om zonder risico turbulentie te weerstaan.

  • Kan turbulentie voorspeld worden voor de start?

    Piloten en meteorologische teams analyseren de voorspellingen voor de vlucht om risicogebieden te identificeren. Bepaalde soorten turbulentie, met name die welke bekend staan als “heldere lucht” (onbewolkt), kunnen echter moeilijker te voorzien zijn.

  • Heeft turbulentie invloed op het brandstofverbruik?

    Ja, turbulentie kan het brandstofverbruik iets verhogen, omdat piloten soms hun traject of hoogte moeten aanpassen om turbulentie te vermijden. Deze impact is echter minimaal in termen van totale vliegtijd.

  • Waarom is turbulentie moeilijk waar te nemen in heldere lucht?

    In tegenstelling tot turbulentie door wolken of onweersbuien is turbulentie door heldere lucht niet met het blote oog waarneembaar en ook niet altijd op de radar. Piloten vertrouwen op meldingen van andere vliegtuigen en weergegevens om hierop te anticiperen.

  • Zijn kinderen en ouderen gevoeliger voor turbulentie?

    Fysiek vormt turbulentie geen groter risico voor deze passagiers, maar het kan wel ongemakkelijker of beangstigender zijn. Het is raadzaam om je goed vast te binden en indien nodig voor de vlucht een arts te raadplegen als je gezondheidsproblemen hebt.

  • Hebben huisdieren last van turbulentie?

    Dieren kunnen beweging voelen en gestrest zijn, maar ze lopen geen gevaar als hun kooi of harnas goed is vastgemaakt. Het is raadzaam om ze voor de vlucht gerust te stellen en de transportregels te controleren.

  • Kan turbulentie ruimbagage beschadigen?

    Nee, ruimbagage is veilig opgeborgen en wordt niet blootgesteld aan turbulentie. Alleen slecht gestouwde handbagage kan bewegen en daarom is het zo belangrijk om ze goed vast te zetten.

  • Wat moet ik doen als ik erg bang ben voor turbulentie?

    Ontspanningstechnieken, afleiding (muziek, films) of zelfs een vliegveiligheidstraining kunnen helpen. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden ook programma’s aan om passagiers met fobieën gerust te stellen.

  • Komt turbulentie vaker voor bij klimaatverandering?

    Sommige studies suggereren dat de opwarming van de aarde de instabiliteit van de atmosfeer zou kunnen vergroten, maar vliegtuigen en vliegprocedures worden voortdurend aangepast om de veiligheid te garanderen.

  • Kunnen we turbulentie helemaal vermijden?

    Nee, want ze zijn een natuurlijk verschijnsel op hoogte. Piloten doen echter hun uiterste best om ze te minimaliseren door de meest stabiele trajecten te kiezen.