WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Waarom zijn er twee piloten voor een privéjet?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Zit er een piloot in het vliegtuig? Of eigenlijk twee! Het is waar dat we vaak meerdere piloten op één vliegtuig zien in privéjets, maar ook in de commerciële luchtvaart. Waarom deze praktijk? Wat is de reden om meerdere piloten te hebben? Zijn er uitzonderingen? AEROAFFAIRES beantwoordt je vragen.

Een blik op de wetgeving

Eerst en vooral is het belangrijk om een onderscheid te maken tussen openbaar en privévervoer. In de zakenluchtvaart opereren alle vliegtuigen als openbaar personenvervoer (het feit dat ze met privéjets vliegen betekent niet dat ze als privévervoer opereren, de 2 benamingen moeten van elkaar worden gescheiden). Luchtvaartmaatschappijen die openbaar vervoer verzorgen moeten in het bezit zijn van een Air Operator’s Certificate (AOC). In de privéluchtvaart kan de vliegdienst niet op de markt worden gebracht en is daarom niet onderworpen aan enige voorafgaande vergunning. De veiligheid is dus niet gegarandeerd en de eisen van deze vorm van luchtvaart worden minder nauwlettend gevolgd dan die van de zakelijke of commerciële luchtvaart, die sterk gereguleerd zijn.

De impact op het aantal piloten

In tegenstelling tot de meeste commerciële en zelfs privévliegtuigen, zijn sommige zakenjets gecertificeerd als éénpiloot. Dit betekent dat slechts één persoon het vliegtuig kan besturen. In de zakenluchtvaart zijn bijvoorbeeld de Pilatus PC-24, de Hondajet HA-420 en de Cessna Citation M2 regelmatig gecertificeerde éénpilootstoestellen.

Bedrijven die privéjets exploiteren vallen echter onder de wetgeving voor openbaar personenvervoer, dus er moeten 2 piloten in het vliegtuig zitten, ongeacht het type jet! Aan de andere kant, aangezien er zeer weinig wettelijke beperkingen zijn in de privétransportsector, is het mogelijk om slechts één piloot aan het stuur te hebben van gecertificeerde éénpilootstoestellen.

Wat doen deze 2 piloten dan?

Photo credit: Unsplash
Over het algemeen hebben de 2 piloten op een vlucht met een zakenvliegtuig complementaire functies. De ene is de gezagvoerder, de hoofdpiloot, en de andere is zijn copiloot, die het op elk moment van hem kan overnemen, maar ook andere bijkomende taken tijdens de vlucht op zich kan nemen.De hoofdpiloot zit dus aan het stuur en bestuurt het vliegtuig. Hij is verantwoordelijk voor zijn vliegtuig en voor de veiligheid van de passagiers en de bemanning. De piloot heeft missies te vervullen voor, tijdens en na de vlucht. De copiloot is er om de piloot te vervangen. Deze taken zijn even divers als gevarieerd. Van het vluchtplan, over het monitoren van het weer, tot de technische supervisie van het vliegtuig, alles wordt met een fijne kam doorgenomen. Als algemene regel geldt dat je, om de hoofdpiloot van een privéjet te worden, eerst je sporen moet verdienen als copiloot; het is een kwestie van ervaring, enhier is het adagium “twee hoofden zijn beter dan één” een perfect voorbeeld. Terwijl de piloot het vliegtuig bestuurt, communiceert de copiloot en houdt hij het luchtverkeer in de gaten. Het idee is om de werkdruk en vermoeidheid van zowel de hoofdpiloot als zijn copiloot te verminderen.

Tot slot is dit ook de reden waarom een tweede persoon in de cockpit vanuit veiligheidsoogpunt essentieel blijft. De copiloot kan en moet te allen tijde de controle over het vliegtuig overnemen en een vlucht afmaken als de gezagvoerder daartoe niet in staat is.Dus, zoals je ziet, vereist de wetgeving in de privé- (en commerciële) luchtvaart (minstens) 2 piloten per vliegtuig. Als je een vlucht in een zakenvliegtuig wilt uitproberen met AEROAFFAIRES, ga dan naar onze online offerte of bel ons op +33 (0) 1 44 09 91 82.