WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Waarom zijn privéjets wit?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Terwijl de meeste commerciële vliegtuigen geschilderd zijn in kleuren die het bedrijf dat ze exploiteert weerspiegelen en vertegenwoordigen, zijn de meeste privéjets helemaal wit of hebben ze een witte basis.

In feite is het niet gewoon wit, maar Matterhorn White , een bepaalde tint wit die verwijst naar een bergtop in de Alpen. Deze kleur is erg populair in de luchtvaartwereld.

In de begindagen van de commerciële luchtvaart kozen luchtvaartmaatschappijen voor chromen of metaalkleurige vliegtuigen. Vliegtuigen met deze kleur raakten echter snel vervuild. Luchtvaartmaatschappijen moesten deze vliegtuigen zeer regelmatig schoonmaken om te voorkomen dat ze een slechte indruk zouden maken op hun klanten. Daarom kozen luchtvaartmaatschappijen voor wit. Maar wat zijn de redenen achter deze keuze?

Credit : @Cessna

  • Een keuze voor veiligheid

De keuze van de verf wordt rechtstreeks door de luchtvaartmaatschappij gemaakt. Om technische en financiële redenen kiest de luchtvaartmaatschappij meestal voor MatterhornWhite. De eerste reden is dat wit de kleur is die het licht het beste reflecteert, waardoor het vliegtuig minder opwarmt. Hoe donkerder de kleur, hoe meer deze warmte absorbeert en het vliegtuig opwarmt. Een zwart vliegtuig verbruikt bijvoorbeeld meer energie om zichzelf te koelen, waardoor het brandstofverbruik en de vliegkosten voor de luchtvaartmaatschappij toenemen.Bovendien zijn witte vliegtuigen ’s nachts in de lucht gemakkelijk te zien: daarom hebben militaire vliegtuigen donkerdere kleuren, zoals grijs of groen.

Fotocredit: @DNA
Om veiligheidsredenen worden vliegtuigen regelmatig gecontroleerd en geanalyseerd. De witte kleur van een vliegtuig maakt het gemakkelijker om afwijkingen of schade , zoals scheuren, deuken, beschadigingen of olielekkages op het vliegtuigte zien en op te sporen , wat het werk van het grondonderhoudspersoneel vergemakkelijkt. Een grijs of zwart vliegtuig kan deze structurele defecten camoufleren en moeilijker te analyseren maken, wat in sommige gevallen erg gevaarlijk kan zijn.

  • Wit als reclamemiddel

Sommige luchtvaartmaatschappijen, of hun eigenaars, gebruiken het luchtruim als marketinginstrument om een bedrijf of product te promoten. TUIfly staat bijvoorbeeld bekend om zijn kleurrijke reclamemotieven op zijn vliegtuigen, die het merk Haribo weerspiegelen.

Credit photo @ProSky
Sommige bedrijven richten zich op de details van de vliegtuigromp om hun vliegtuig te onderscheiden van de concurrentie en de naamsbekendheid te vergroten: vliegtuigfabrikant Honda gebruikt bijvoorbeeld vrij felle kleuren zoals rood en geel om zijn Hondajet-vliegtuigen te onderscheiden van andere lichte privéjets.

Fotocredit : @Hondajet
  • Witte kleur verhoogt huurwaarde

Witte vliegtuigen verkopen beter dan gekleurde omdat nieuwe eigenaars het vliegtuig dan naar wens kunnen personaliseren, zonder een fortuin te moeten betalen om het vliegtuig bijvoorbeeld volledig opnieuw te laten spuiten. Wit is zelfs een van de criteria waarmee kopers rekening houden die willen besparen op onderhoudskosten. Hetzelfde geldt voor gecharterde vliegtuigen: een wit geverfd vliegtuig is discreter en wordt daarom meer geprefereerd voor charter dan een vliegtuig dat volledig in felle kleuren is geverfd. Bovendien hebben studies aangetoond dat wit een traditionele geruststellende kwaliteit heeft voor passagiers.

  • Wit, een economische oplossing

Witte verf vervaagt, in tegenstelling tot gekleurde verf, minder snel. Vliegtuigen worden dagelijks blootgesteld aan sterke wind, sneeuw, temperatuurschommelingen en regen. Deze intense atmosferische en meteorologische omstandigheden kunnen het lakwerk van een vliegtuig beschadigen. Daarom hoeft een wit vliegtuig maar om de vier jaar overgespoten te worden, in tegenstelling tot gekleurde vliegtuigen die gemiddeld om de twee jaar overgespoten moeten worden. Bovendien is er gemiddeld honderd liter verf nodig om een vliegtuig opnieuw te verven: het budget voor het opnieuw verven van een heel vliegtuig wordt geschat op 200.000 tot 400.000 dollar voor een lijnvliegtuig, wat een opmerkelijke besparingbetekent voor eigenaars van witte vliegtuigen, vooral als je bedenkt dat witte verf de goedkoopste verf op de markt is.Wilt u een privéjet charteren? Onze luchtvaartexperts van AEROAFFAIRES staan 24 uur per dag, 7 dagen per week tot uw dienst voor uw privévlucht op+33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken voor een prijsofferte voor uw privévlucht.