In de afgelopen twee eeuwen is de menselijke mobiliteit voortdurend veranderd. Terwijl binnen een stad de snelste manier om van het ene punt naar het andere te komen de metro of de scooter is, droomt de luchtvaartindustrie van een duurzame oplossing vanuit de lucht voor binnensteden. AEROAFFAIRES neemt een kijkje in dit waanzinnige, futuristische project dat door verschillende bedrijven is bedacht.bron: NASA
Geavanceerde luchtmobiliteit (AAM)
Dat is de korte naam voor dit project: Advanced Aerial Mobility ofAAM. Dit zijn luchttransportsystemen binnen steden. Deze systemen zijn gemaakt om de constante bevolkingsgroei en dichtheid in steden te compenseren. Het resultaat is overvol en ingewikkeld verkeer. Het doel van deze bedrijven is om innovatieve oplossingen voor mobiliteit te creëren, wat gepaard gaat met kostbaar onderzoek en ontwikkeling. Terwijl sommigen het doel van dit type mobiliteit in 2028 bereikt zien worden, zijn anderen optimistischer en hopen het te zien voor de Olympische Spelen in 2024. Bij deze laatste ambitie duurt het nog 2 jaar voordat we deze technologische juweeltjes boven het luchtruim van Parijs zien vliegen.
AAM, een verantwoorde technologie
Zoals veel nieuwe luchtvoertuigen is de AAM elektrisch. Het is geen geheim dat de toekomst van mobiliteit elektrisch of op waterstof zal zijn. Dat is waar het bij de AAM om draait. Omwille van het milieu en de omwonenden zouden voertuigen met verbrandingsmotoren te vervuilend en lawaaierig zijn. Het probleem in grote steden is tegenwoordig vervuiling. Als je kijkt naar grote Aziatische steden zoals Hong Kong en Beijing, zie je dat luchtvervuiling meer is dan alleen maar overlast en zowel milieu- als gezondheidsproblemen oplevert voor de mensen die er wonen. Kiezen voor de AAM betekent de stroom van voertuigen met verbrandingsmotoren in steden beperken, waardoor de verkeersdoorstroming verbetert en de luchtvervuiling wordt beperkt.
Batterij- en veiligheidsproblemen voor de AAM
Om deze voertuigen operationeel te maken, rekenen de fabrikanten op de ontwikkeling van elektrische batterijen, die steeds efficiënter en autonomer worden. In een luchtvoertuig zoals dat op de Olympische Spelen zal vliegen, zitten niet minder dan 10 batterijen. Om deze machines over onze hoofden te laten vliegen, moeten ze natuurlijk wel veilig zijn. Volgens de ontwikkelaars van dit type oplossing zou de AAM, met zijn verticale start en landing, net zo veilig zijn als een lijnvliegtuig voor zowel binnen- als buitengebruikers. Dit zou toekomstige gebruikers moeten geruststellen.
Hoeveel gaat het kosten?
Zoals met elke nieuwe technologie is de prijs om dit project in onze steden te zien aankomen hoog. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de marketing van deze voertuigen zijn echter niet wanhopig, want specialisten zijn het erover eens dat de hoge mate van industrialisatie van deze machines de prijs zal doen dalen naarmate ze meer gebruikt worden. Dit is een uitgemaakte zaak, aangezien de klimaatverandering steden ertoe aanzet om te investeren in milieuvriendelijkere mobiliteitsoplossingen. Globalisering van de AAM zou deze dus veel toegankelijker kunnen maken.
Regelgeving
Als je eenmaal bekend bent met regelgeving, kan deze zowel een obstakel als een kans zijn. Voor AAM’s zal de regelgeving in sommige landen versoepelen. Daarom zullen de eerste prototypes worden getest in Miami en andere steden in de VS. AAM-ontwikkelaars hopen en verwachten dat de regelgeving gunstig zal zijn voor de ontwikkeling van dit soort projecten in grote steden.
De echte voordelen van AAM
Naast de voordelen voor het milieu is de AAM een technologische revolutie en het begin van een nieuw tijdperk voor menselijke mobiliteit. Zoals we al eerder zeiden, is het doel van deze mobiliteitsoplossing voor binnensteden het verlichten van verkeersopstoppingen, die extreem dicht en ingewikkeld zijn in grote steden. Maar de AAM kan ook gebruikt worden door bedrijven, bijvoorbeeld door te landen op de daken van gebouwen om passagiers op te pikken. Op deze manier kunnen we de mobiliteit van bedrijven opnieuw ontwerpen en zelfs specifiek verkeer voor hen plannen.Bij AEROAFFAIRES zijn we 24/7 beschikbaar. Weekenden en feestdagen inbegrepen. Als u vragen hebt over uw volgende privéjetreis, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, we zullen snel op uw verzoek reageren. Als u een zakenjet wilt charteren, bezoek dan onze online offerte, of bel ons op +33 1 44 09 91 82 of e-mail ons op charter@aeroaffaires.com.