In de luchtvaart kennen we de meest zichtbare beroepen: stewardess, piloot, steward… We negeren echter vaak de rol van de mensen achter de schermen van de luchtvaart, die net zo aanwezig en essentieel zijn voor het goede verloop van de reis. De onderhoudsmonteur is hier een integraal onderdeel van. Maar wat houdt deze baan eigenlijk in?
Waarom onderhoudsmonteurs?
Voordat we begrijpen hoe we in deze baan terechtkomen, moeten we begrijpen waarom onderhoudsmonteurs nodig zijn in de luchtvaart en waarom deze rol zo belangrijk is.
Veeleisende normen in de luchtvaart.
We kunnen het niet over luchtvaartbeheer hebben zonder de normen en certificeringen te noemen, die op dit gebied legio zijn. De ICAO, de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie, beheert deze reeks normen en certificeringen en stelt de procedures vast die moeten worden gevolgd bij het beheer van internationaal luchtvervoer. Deze normen zijn vooral belangrijk voor een goed risico- en kwaliteitsbeheer.
Ongelukken gebeuren maar al te snel.
Technische problemen zijn verantwoordelijk voor 20% van de vliegtuigongevallen, dus er is een goede reden om het beheer van vliegtuigonderhoud te optimaliseren.Elk detail is belangrijk in de luchtvaart, daarom is het zo belangrijk om monteurs te hebben die competent zijn in hun vakgebied. Een enkel weggelaten detail kan leiden tot een heleboel andere problemen, met een onherstelbaar ongeluk tot gevolg.
De complexiteit van vliegtuigen.
Iedereen weet dat een vliegtuig een geavanceerde technologie is die diepgaande kennis vereist om te leren hoe je het moet gebruiken, of zelfs om het gebruik ervan te ontcijferen en te begrijpen. Vooral in een tijd waarin de technologie voortdurend toeneemt en we vliegtuigen krachtiger, sneller, duurzamer of milieuvriendelijker willen maken . Daarom is het essentieel om een getrainde, competente technicus te hebben om het onderhoud uit te voeren. De complexiteit van de apparatuur heeft zelfs invloed op het werk van de onderhoudsmonteur, omdat het in dit beroep gebruikelijk is om gespecialiseerd te zijn.
Al deze factoren zijn cruciaal voor het bestaan van een beroep als onderhoudsmonteur. Ze zijn essentieel voor een soepel verloop van het luchtverkeer.
Een uitgebreide en rigoureuze opleiding om onderhoudsmonteur te worden.
Een breed aanbod aan technische opleidingen.
Zoals je zou verwachten, vereist het worden van een onderhoudsmonteur een specifiek academisch traject. Dat kan op verschillende manieren:het luchtvaart CAP met verschillende specialisaties, het beroepsgerichte baccalaureaatsniveau: luchtvaart met optie, algemene luchtvaart, onderhoud van verbonden productiesystemen, beroepen in elektriciteit en de daarmee verbonden omgevingen.
Baccalaureaatsniveau met een aanvullende vermelding in de luchtvaart met verschillende opties.
Er zijn ook verschillende post-baccalaureaatopties, waaronder luchtvaart of elektrotechniek als onderdeel van een BTS (2-jarig hoger technisch diploma). Bac+3 niveau BUT GIM – industriële techniek en onderhoud met specialisatie in luchtvaart.
Een beroepsopleiding in industriële beroepen: luchtvaartindustrie, die een aantal verschillende cursussen omvat.
Op Bac+3-niveau is het ook mogelijk om een beroepsopleiding onderhoud en techniek te volgen: multitechnische systemen. Tot slot is het mogelijk om dit beroep te kiezen via het leger, met of zonder baccalauréat.
Welke kwaliteiten zijn essentieel voor dit beroep?
Naast vaardigheden moet een onderhoudsmonteur een natuurlijke aanleg voor het vak hebben.
- Openstaan voor en zich kunnen aanpassen aan veranderingen: in tegenstelling tot wat je zou denken, kunnen de werkomstandigheden van een onderhoudsmonteur regelmatig veranderen; in de regen, in de wind, met veel lawaai… Deze baan kan vermoeiend zijn en je kunt je in ongemakkelijke houdingen bevinden, vaak op hoogte, in een hangar of op het tarmac.
- Nauwgezet zijn: in de luchtvaart gelden strenge regels en de vliegtuigen zijn complex, wat betekent dat je zeer nauwgezet moet zijn in je onderhoud. Een ongeluk kan worden veroorzaakt door een detail, dus het is van vitaal belang dat je niets door de mazen van het net laat glippen.
- Je moet over een zeker uithoudingsvermogen beschikken: fysiek vereist deze job een minimum aan fysieke fitheid, aangezien het werk hier grotendeels manueel is en soms ’s nachts of op ongebruikelijke tijdstippen gebeurt.
Een onderhoudsmonteur in de praktijk.
Het dagelijkse leven van een onderhoudsmonteur.
Afhankelijk van je specialisatie kun je in dit beroep op verschillende missies werken in teamverband. Je staat er dus nooit alleen voor, maar je bent wel verantwoordelijk voor de kwaliteit van je werk en je hebt een zekere mate van autonomie.
De onderhoudsmonteur kijkt dagelijks uit naar het kleinste probleem en controleert de verschillende onderdelen van het vliegtuig. Als ze gespecialiseerd zijn, houden ze zich bijvoorbeeld meer bezig met de motor, het radiosysteem of de propellers. Logischerwijs letten ze ook op de conformiteit en staat van deze onderdelen.Ze zijn verantwoordelijk voor het opsporen van problemen en afwijkingen aan het vliegtuig.Bij het vervangen van onderdelen of het uitvoeren van reparaties vertrouwt de onderhoudsmonteur op de documentatie van de fabrikant.
Een essentieel maar weinig bekend beroep in de luchtvaartindustrie.
De onderhoudsmonteur is essentieel, zijn rol is cruciaal voor de veiligheid van de passagiers. Het is een noodzakelijke baan met een zekere toekomst. Een onderhoudsmonteur verdient tussen €1.600 en €1.700 netto per maand. Ze kunnen doorgroeien tot teamleider en verdienen dan tussen de € 1.900 en € 2.500 netto. De beloning varieert afhankelijk van de werkgever en de operatie waarvoor de monteur is aangesteld.
Een nuttige baan in de luchtvaart.
De onderhoudsmonteur is een van de essentiële functies in de mierenhoop die een luchthaven is. Het is een baan met toekomst, die voortdurend evolueert dankzij de opkomst van nieuwe technologieën.Bij AEROAFFAIRE bieden we je de ervaring van uitmuntendheid. Ontdek ons op onze website en neem voor elke aanvraag voor het charteren van een zakenvliegtuig contact met ons op +33 1 44 09 91 82, per e-mail: charter@aeroaffaires.com of vul onze online offertein . We nemen zo snel mogelijk contact met u op.