De zakenluchtvaart wordt gepresenteerd als een productiviteitstool voor bedrijven. Er staat veel op het spel in deze sector en er ontstaan innovatieve economische trends. Hun doel is om de privéluchtvaart te innoveren en te democratiseren. In dit artikel presenteert AEROAFFAIRES het concept van gedeelde eigendom.
Het innovatieve concept van gedeelde eigendom: 1 vliegtuig, verschillende eigenaars
Shared ownership betekent eenvoudigweg het kopen van een aandeel in een specifiek vliegtuig, in verhouding tot het aantal gevlogen uren. Dit systeem stelt professionals of particulieren in staat om samen een vliegtuig te kopen en zo de exploitatiekosten te verdelen. Dit concept mag niet worden verward met fractioneel eigendom, dat vaak wordt verward. Met fractioneel eigendom kun je een hele vloot besturen, niet slechts één enkel vliegtuig zoals bij gedeeld eigendom. Het verschil is subtiel en luchtvaartmaatschappijen zoals het Amerikaanse Netjets bieden fractioneel eigendom aan sinds de jaren 1980, maar gebruiken de term gedeeld eigendom. Het idee is nog steeds om privéjets te delen tussen verschillende eigenaars. Over het algemeen heb je, door een deel van het vliegtuig te kopen, toegang tot 50 tot 400 vlieguren. Wanneer je je vliegtuig nodig hebt, kan het binnen enkele uren klaarstaan. Als het vliegtuig niet beschikbaar is, biedt het bedrijf een ander vliegtuig van hetzelfde type aan. De prijs die aan de klant wordt aangeboden is het percentage van de aankoopprijs van het vliegtuig op de markt. Het bedrijf heeft een zeer grote vloot van meer dan 700 vliegtuigen wereldwijd. De filosofie van Netjets is om “een evenredig deel van de vliegtijd te verwerven die de klant daadwerkelijk nodig heeft”
Wat zijn de voordelen/nadelen van gedeeld eigendom?
De voordelen
Gedeeld eigendom biedt reizigers een alternatief voor volledig eigendom met grote voordelen. Het verlaagt je vervoerskosten aanzienlijk. Het is een goede tussenoptie als je niet zeker weet of je een privéjet moet leasen of kopen.
In feite is gedeelde eigendom een effectieve manier om de onderhoudskosten van het vliegtuig te verdelen tussen de eigenaren, aangezien het bezit van het vliegtuig vaak een nog grotere investering en dus een stap omhoog betekent. Je hebt niet langer te maken met onderhoud, logistiek of verzekeringskosten. De schaalvoordelen zijn duidelijk. Voor veel mensen zijn de kosten van volledig eigendom buitensporig hoog.
De nadelen
De nadelen zijn dat gedeeld eigendom aanzienlijke initiële kosten met zich meebrengt, waarbij de onderhoudskosten worden gedragen door de eigenaren. Bovendien moet je een overeenkomst sluiten met de andere eigenaars voordat je hun respectieve gebruik kunt plannen. Het is ook niet mogelijk om voor elke reis van vliegtuig te wisselen. De belangrijkste motivatie voor mensen die gedeelde eigendom gebruiken, is vaak om de kosten te optimaliseren.
Innovaties in de zakenluchtvaart
De zakenluchtvaart is een sector die bevorderlijk is voor de ontwikkeling van nieuwe trends en processen. Het aanbieden van een brede waaier aan diensten aan particulieren en professionals draagt bij tot de democratisering van de privéluchtvaart. Shared ownership was een innovatie, maar is nu een klassiek model aan het worden. Avant-gardistisch voor zijn tijd, is het nu volledig in lijn met de onderliggende trend van de collaboratieve economie, die nieuwe bedrijfsmodellen biedt zoals co-jetage en co-piloting. In alle gevallen is het doel om met een privéjet te reizen zonder de bank te breken. AEROAFFAIRES bewijst dat het nu mogelijk is om te profiteren van de beste privéluchtvaartdiensten, tegen prijzen die business class tarten. Onze air brokers staan 24/7 voor je klaar om de beste vlucht tegen de beste prijs voor je te vinden. Neem contact met ons op per telefoon op +33144099182, per e-mail op charter@aeroaffaires.fr of vraag nu een online offerte aan voor je vlucht.