Wanneer je in Frankrijk en Europa een vliegtuig kriskras door de lucht ziet vliegen, is dat een vlucht die valt onder de regelgeving voor openbaar of privé vervoer. Welke invloed heeft dit op uw privéjetvlucht?
Volgensartikel L330-1 van de Franse burgerluchtvaartcode is openbaar vervoer (TP) of openbaar personenvervoer (TPP) het aanbieden van vluchten in vliegtuigen aan passagiers.Dit zijn vluchten waarvoor passagiers betalen en bedrijven winst maken. Of het nu om vracht of passagiers gaat, het vliegtuig moet gecertificeerd zijn als openbaar vervoer om vluchten op de markt te brengen. Deze wettelijke regeling zorgt voor meer veiligheid voor passagiers.

De burgerluchtvaartcode geeft geen expliciete definitie van privévervoer. Het stelt dat de twee concepten van vervoer tegenover elkaar staan. Het is verboden om een financiële tegenprestatie te vragen voor een privétransportvlucht, in welk geval het Illegaal Openbaar Vervoer (IPT) wordt genoemd. De luchtvervoersdienst moet gratis worden aangeboden of alleen de kosten van de vlucht delen.
Als luchtvaartmakelaar biedt AEROAFFAIRES alleen vluchten aan met luchtvaartmaatschappijen die onder het openbaar personenvervoer vallen.
In dit artikel leggen onze luchtvaartexperts het onderscheid uit tussen openbaar en particulier vervoer en bespreken we de meest gestelde vragen over illegaal passagiersvervoer.
Openbaar vervoer certificering: gegarandeerde veiligheid

Openbaar vervoer certificering wordt toegekend aan vliegtuigen die worden geëxploiteerd door publieke of rechtspersonen die in het bezit zijn van een AOC (Air Transport Certificate).
Een Air Operator’s Certificate (AOC) is een vergunning die wordt afgegeven aan een luchtvaartexploitant om tegen betaling commercieel passagiersvervoer uit te voeren. Dit document certificeert dat de luchtvaartmaatschappij in staat is om vluchten onder de beste veiligheidsomstandigheden te garanderen.
De bevoegde autoriteit in de lidstaat geeft deze vergunning uit, die geldig is in heel Europa. In Frankrijk is de Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC) verantwoordelijk voor het verlenen van vergunningen voor openbaar vervoer. De DGAC regelt de toegang tot deze certificering.
Vliegen met openbaar vervoer: gecontroleerde veiligheidsvoorschriften
De zakenluchtvaart is onderworpen aan dezelfde procedures en veiligheidsnormen als grote luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines en Air France.
Wereldwijd zijn twee instanties verantwoordelijk voor het toezicht op de veiligheid van de burgerluchtvaart: de Federal Aviation Administration (FAA) en hetEuropees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA).
Medische controles voor piloten
Piloten moeten elk jaar een medische test ondergaan. Na de leeftijd van 40 jaar is de test elke zes maanden, dus twee keer per jaar. Vanaf 65 jaar mogen piloten hun beroep niet meer uitoefenen. Tijdens de keuring controleert een luchtvaartarts je algemene gezondheidstoestand. Piloten ondergaan ook een urinetest, een elektrocardiogram, een bloedtest, een longfunctietest, een audiogram, een KNO-onderzoek en een oogtest. Als de dokter de criteria niet goedkeurt, kan hij het vliegbrevet tijdelijk of definitief intrekken, afhankelijk van de afwijking.

Strikt vliegtuigonderhoud
Privévliegtuigen mogen in geen enkele structuur onderhoud ondergaan. Vliegtuigen moeten worden onderhouden in een faciliteit die is goedgekeurd door hun fabrikant en door de bevoegde autoriteit in het land waar ze zijn geregistreerd. In Frankrijk is dit de DGAC. Afhankelijk van het gebruik zijn er 4 onderhoudsniveaus, van A tot D. Niveau A en B komen overeen met een vliegtuig zonder afwijkingen. Het onderhoud wordt voor en na elke vlucht uitgevoerd. De niveaus C en D daarentegen zijn grondiger en vereisen dat het vliegtuig langere tijd stilstaat om elk detail te controleren. Na een bepaalde tijd vervangen de technici de onderdelen. De onderdelen worden vervangen ongeacht hun staat.

Beoordeling van de kennis van piloten
Eens per jaar ondergaan piloten technische kennistests over hun omgeving in een simulator. Deze tests, onder toezicht van instructeurs, zijn bedoeld om de kennis van de piloot over zijn omgeving te controleren. De vragen hebben meestal betrekking op specifieke kenmerken van vliegtuigen, vluchtsituaties of specifieke luchthavens.

Vliegtuig- en passagiersverzekering
De luchtvaartmaatschappijen die AEROAFFAIRES aanbiedt, verzekeren vluchten. Afhankelijk van het type vliegtuig dekt de verzekeringspolis bedragen tussen 10 en 500 miljoen USD. Om onze klanten de beste garanties te bieden, voegt AEROAFFAIRES een dekking van 20 miljoen euro toe.

Verbeterde vliegtuigprestaties bij opstijgen en landen
Wanneer een vliegtuig de fabriek verlaat, beschikt het over technische vaardigheden die door de fabrikant zijn toegewezen en die uiteraard het resultaat zijn van talloze tests en vlieguren.
Aan de andere kant evolueren de vaardigheden van gecertificeerde vliegtuigen voor openbaar vervoer. Dat komt niet door technische wijzigingen. Het is eerder omdat het EASA de officiële technische vereisten voor vliegtuigen voor openbaar vervoer heeft verlaagd. Het doel van deze aanpak is om een zeer hoog veiligheidsniveau te garanderen.

Als onderdeel van deze aanpak hebben de vliegtuigen met een certificaat voor openbaar vervoer die we aanbieden beperkingen voor de landing:
- Privéjets moeten tot stilstand kunnen komen binnen 60% van de lengte van de landingsbaan van een vliegveld.
- Turboprops moeten binnen 70% van de lengte van de landingsbaan van een vliegveld tot stilstand kunnen komen.
Bij slecht weer of natte start- en landingsbanen worden deze limieten met 15% verhoogd vanwege de verminderde grip van de start- en landingsbaan.
Als vliegtuigen niet binnen deze afstand kunnen landen, hebben ze geen toegang tot dat vliegveld met het openbaar vervoer. Met meer manoeuvreerruimte hebben turboprops toegang tot meer vliegvelden.
De landingsbaan van Saint-Tropez la Môle is bijvoorbeeld alleen toegankelijk voor de Pilatus PC12 met het openbaar vervoer en voor de Jet Mustang als de weersomstandigheden het toelaten.Hetzelfde geldt voor de luchthavens van Courchevel en Gstaad, die zeer korte start- en landingsbanen hebben.
Certificering voor privévervoer of eigen vluchten, minder toezicht door de burgerluchtvaartautoriteit
Je krijgt een brevet voor privévervoer als je geslaagd bent voor het brevet van privépiloot (of PPL). Met dit brevet mag je een vliegtuig besturen. Een brevet voor privévervoer heeft voor- en nadelen. Privévervoer beperkt de activiteit van de piloot, maar biedt ook meer vrijheid.
Europa verbiedt het op de markt brengen van privétransportvluchten. Wanneer dit het geval is, staat het bekend als Illegaal Openbaar Vervoer. Aan de andere kant heb je als privévlieger het recht om familie en vrienden uit te nodigen om met je mee te vliegen.

Het is mogelijk om de kosten van de vlucht te delen. Wanneer dit het geval is, staat het bekend als co-piloting. Er zijn platforms die piloten, vliegtuigen en passagiers met elkaar in contact brengen. Deze platforms hebben echter geen ATC of openbaar vervoer en zijn niet aansprakelijk in het geval van een ongeluk.
Vluchten die worden uitgevoerd als privétransport of door eigenaars van privéjets hebben toegang tot veel meer start- en landingsbanen en vliegvelden. Je moet echter vooraf het verzekeringscontract controleren om zeker te zijn van de geboden dekking. Want zelfs als je toegang hebt tot veel start- en landingsbanen, is het mogelijk dat ze niet allemaal door je polis worden gedekt.
Als je een vliegtuig en zijn bemanning wilt huren, zijn er een aantal punten die je moet controleren voor je eigen veiligheid. In het bijzonder moet je controleren of de organisatie die eigenaar is van het privévliegtuig een AOC heeft. En dat de vliegtuigen gecertificeerd zijn voor openbaar vervoer. Je kunt dit zien aan het vluchtplannummer (Tail Number) dat je van je makelaar krijgt: luchtvaartmaatschappijen dienen een vluchtplan in bij de burgerluchtvaartautoriteit, waarin het type vlucht wordt aangegeven. Op het vliegplan staat met een letter aangegeven om welk type vlucht het gaat:
G: Algemene luchtvaart (sport, zaken enz.)
S: Geregeld luchtvervoer
N: Niet-geregeld luchtvervoer
M: Militair
X: Type vlucht dat niet overeenkomt met een van de bovenstaande categorieën.
Als een onbevoegde luchtvaartexploitant een vlucht uitvoert onder het regime van het openbaar vervoer, is er sprake van illegaal passagiersvervoer. Bij een ongeval zijn de passagiers niet gedekt voor medische kosten of financiële compensatie. In feite bedingen verzekeraars automatisch een universele clausule die hen ontslaat van elke financiële aansprakelijkheid in het geval van een ongeluk waarbij een “illegale” vervoerder betrokken is.
Veelgestelde vragen over het vervoer van illegale passagiers
Onze luchtvaartexperts kunnen wat licht werpen op de vragen die ons vaak worden gesteld over het vervoer van frauduleuze passagiers. Helaas profiteren veel mensen van de hoge prijzen voor het huren van privéjets. Om dit te doen, bieden ze diensten aan die legitiem en goedkoop lijken. In werkelijkheid zijn deze diensten illegaal.
Deze vragen rijzen in de context van een legale vlucht:
Onze luchtvaartexperts staan 24/7 tot uw dienst voor uw privévlucht op +33 (0) 1 44 09 91 82. Aarzel niet om onze online offerte te gebruiken voor een prijsofferte voor uw privévlucht.
Prijsofferte nodig?
Wat onderscheidt de kwaliteit van de dienstverlening in de zakenluchtvaart?
De kwaliteit van de dienstverlening in de zakenluchtvaart onderscheidt zich door hoge veiligheidsnormen, grotere flexibiliteit in vluchtschema’s, meer comfort dan bij commerciële luchtvaartmaatschappijen en persoonlijke service voor klanten.
Hoe worden de veiligheidsnormen in de zakenluchtvaart gehandhaafd?
De veiligheidsnormen in de zakenluchtvaart worden gehandhaafd door regelmatige vliegtuiginspecties, professionele en ervaren vliegtuigbemanningen, strikte veiligheidsprotocollen en voortdurende opleiding van de bemanningsleden.
Hoe biedt de zakenluchtvaart een gepersonaliseerde service voor klanten?
De zakenluchtvaart biedt een persoonlijke service voor klanten door hen in staat te stellen hun reiservaring aan te passen, een conciërgedienst aan te bieden voor hotel- en autoreserveringen, privéwagentransfers naar de luchthaven te voorzien en een gepersonaliseerde bagageservice aan te bieden. Bemanningsleden worden ook opgeleid om passagiers attente en persoonlijke service te bieden.
Wie zorgt voor de verzekering?
Als je met een privéchartervliegtuig vliegt, is het bedrijf verantwoordelijk voor de verzekering van de vlucht.
Welke organisatie is verantwoordelijk voor het onderhoud van het vliegtuig?
Vliegtuigonderhoud moet worden uitgevoerd in een faciliteit die is goedgekeurd door de fabrikant en de DGAC.
Mag ik het vliegtuig besturen als ik een vliegbrevet heb?
Wanneer je een privéjet huurt, is niemand bevoegd om het vliegtuig te besturen, behalve de piloot die bij de vlucht is aangesloten.
Wie betaalt de parkeer-, brandstof- en andere kosten?
Alle kosten zijn inbegrepen in de uiteindelijke prijs van de vlucht. De enige kosten die u in rekening kunnen worden gebracht zijn de kosten voor het ijsvrij maken van het vliegtuig in het geval van temperaturen onder nul, naar goeddunken van de gezagvoerder van de vlucht. Zodra de vlucht is betaald, kunnen er geen brandstof- of parkeerkosten in rekening worden gebracht.
Hoe betaal ik voor mijn vlucht?
Contante betalingen worden niet aanvaard. Alleen bankoverschrijvingen en creditcardbetalingen zijn toegestaan.
Is het mogelijk om slechts één stoel aan boord van een privéjet te boeken?
Wanneer je een privéjet huurt, huur je het in zijn geheel. Een makelaar of bedrijf kan je niet slechts één stoel aan boord van een zakenvliegtuig in rekening brengen. Als dit wel gebeurt, wordt het verkapt passagiersvervoer genoemd. Dit is illegaal.
Hoe worden grenscontroles uitgevoerd op privéjets?
Wanneer je internationaal met een privéjet reist, omzeil je geen grenscontroles. Als je in Frankrijk met een privéjet een grens wilt oversteken, moet je opstijgen van een vliegveld met een grensdoorlaatpost (of PPF). Als je wordt gevraagd op te stijgen van een vliegveld zonder PPF voor een vlucht naar het buitenland, dan vervoer je illegale passagiers. PPF’s worden willekeurig bezocht door de vliegende douane.
Wie controleert of de weersomstandigheden geschikt zijn voor een vlucht?
De verkeerstoren waar de piloten verantwoordelijk zijn voor het controleren van de weersomstandigheden.
Hoe kan ik er zeker van zijn dat het vliegtuig voldoet aan de huidige veiligheidsnormen?
Wanneer een vliegtuig een certificaat voor openbaar vervoer krijgt, worden de veiligheidsnormen toegepast. Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (of EASA) is verantwoordelijk voor het controleren van vliegtuigen die gecertificeerd zijn voor openbaar vervoer.