De zakenluchtvaart deed het erg goed in 2021, gezien de gezondheidssituatie, die er zeker een impact op had, maar veel minder dan de commerciële luchtvaart. Volgens de EBAA (European Business Aviation Association) daalde het aantal vliegbewegingen in de commerciële luchtvaart tussen 2021 en 2019 met 29%, terwijl het aantal vliegbewegingen in de zakenluchtvaart met 22% steeg! De onbeschikbaarheid van nationale luchtvaartmaatschappijen tijdens Covid was gunstig voor de zakenluchtvaart, die nieuwe klanten aantrok en vasthield. Deze feiten voorspellen veel goeds voor 2022. AEROAFFAIRES geeft u zijn vooruitzichten voor dit jaar, zijn observaties en zijn verschillende projecten.
AEROAFFAIRES: vooruitblik op 2021
Hoewel 2020 werd getroffen door de epidemie van het coronavirus, heeft de zakenluchtvaart zich weten te handhaven. In 2021 zag AEROAFFAIRES een recordvraag, vooral tijdens de zomerperiode, een bewijs van de boom in de zakenluchtvaart. Vorig jaar zagen we een toename van het aantal bewegingen met 40% ten opzichte van 2020. We registreerden ook niet minder dan 600 vluchten met bijna 4.500 passagiers gedurende het hele jaar. Daarvan waren er 150 medische vluchten, medische evacuaties (EVASAN) en medische repatriëringen wegens Covid in het bijzonder. Dan waren er nog een vijftigtal groepsvluchten. Deze werden gebruikt voor zakelijke seminars, maar ook om bijvoorbeeld sportteams te vervoeren. Tot slot voerden we ook vrachtvluchten uit. Dit jaar, in februari 2022, hebben we een vrachtvliegtuig gecharterd en 200 ton aan uit China geïmporteerde medische goederen overgebracht. Dit medisch materiaal is bedoeld om de pandemie van het coronavirus te bestrijden. Last but not least is AEROAFFAIRES uitgebreid als gevolg van zijn ontwikkeling en de groeiende vraag naar zakenluchtvaart. We hebben nieuwe kantoren geopend in het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Portugal, evenals in België en Marokko.
Een crescendo in 2022
Het begin van 2022 is vrij rustig voor de zakenluchtvaart in vergelijking met de zomer van 2021, toen de vraag explodeerde. Maar in een tijd waarin de gezondheidsbeperkingen proberen te versoepelen en de vaccinatie goed heeft gewerkt, komen er steeds meer charteraanvragen binnen, soms verder van tevoren. Hoewel de vaccinatiepas in Frankrijk nog steeds van kracht is, lijkt het erop dat de piek in besmetting met de Omicron-variant voorbij is. Passagiers volgen. Tijdens het hoogtepunt van de uitbraak was de vraag naar zaken- en vakantievluchten lager (afgezien van medische repatriëringen). Maar het aantal geboekte vluchten zit weer in de lift, nu toekomstige gebruikers van zakenluchtvaart voor vrijetijdsdoeleinden hun lente- en zomervakantie al meer van tevoren plannen.
Naar de democratisering van de zakenluchtvaart in 2022
Tegenwoordig ontwikkelen veel KMO’s en ETI’s hun bedrijf met behulp van de zakenluchtvaart. Het is een echte bondgenoot voor de groei en ontwikkeling van bedrijven. Maar een van de kwalen van de zakenluchtvaart is de sterke neiging om te lijden onder vooringenomen ideeën. De ontwikkeling van de privéluchtvaart tijdens en na het coronavirus heeft aangetoond dat ze niet alleen voorbehouden is aan een bepaalde klasse en alleen voor luxereizen. In 2022 neigen we er zelfs naar om meer van de nog weinig bekende missies die de zakenluchtvaart vervult, te zien en te democratiseren. Groepsvluchten, medische evacuaties en vrachtvluchten zijn immers ook toegankelijk via de privéluchtvaart. Bij AEROAFFAIRES zijn onze activiteiten divers en gevarieerd en we bestrijken alle soorten charter. We zullen ook ons uiterste best doen om de zakenluchtvaartsector in zijn geheel voor te stellen en de vooroordelen die het imago ervan aantasten te verminderen.
Een nieuwe klantenkring voor 2022
Vóór de gezondheidscrisis maakten veel reizigers regelmatig gebruik van de commerciële luchtvaart voor hun zaken- of vakantiereizen. Maar met de komst van de ongekende crisis, de vele beperkingen en de plotse terugtrekking van luchtvaartmaatschappijen, wendden veel passagiers zich tot de zakenluchtvaart. Dit vervoermiddel heeft een nieuwe klantenkring aangetrokken. En voor hen is het moeilijk om terug te keren naar de commerciële luchtvaart als ze eenmaal geproefd hebben van de voordelen van op maat gemaakte luchtvaart. Daarom zijn sommige klanten trouw gebleven aan dit flexibele, efficiënte, vertrouwelijke en veilige vervoermiddel.
De Flying Jet Card voor onze trouwe klanten
Wat is de Flying Jet Card die we onlangs bij AEROAFFAIRES hebben geïntroduceerd? Heel eenvoudig, het is een klantenkaart waarop u een bepaald aantal vlieguren kunt bijschrijven tegen een voordelige prijs. We hebben dit programma gemaakt voor en door onze meest loyale klanten. Het principe is eenvoudig: u koopt het aantal uren dat u wilt, vanaf 5 vlieguren, die vervolgens worden bijgeschreven op uw Flying Jet Card. Zodra deze uren beschikbaar zijn, kunt u ze onbeperkt gebruiken en zelfs delen met uw gezin. Wat zijn de voordelen? U profiteert van het sneller boeken van een privéjetvlucht, u vermijdt de soms lastige betalingsprocedure als het om een noodgeval gaat en u kunt anticiperen op uw privéluchtvaartbudget. Bovendien profiteert u als houder van de Flying Jet Card van prioritaire toegang tot ons netwerk van privéjets en helikopters. De Flying Jet Card is ook voordelig voor bedrijven. Na de coronavirusepidemie is het gebruik van een privéjet voor zakenreizen een aanwinst gebleken voor bedrijven en hun groei. De Flying Jet Card maakt zakenreizen gemakkelijker voor u en uw werknemers.
Zal veiligheid een factor zijn in 2022?
Zoals we allemaal weten, is het vliegtuig technisch gezien het veiligste vervoermiddel. Of het nu gaat om een lijnvliegtuig of een klein privévliegtuig. Wanneer vliegtuigen worden gebruikt voor openbaar personenvervoer (PPT), zijn ze onderworpen aan strenge veiligheidsvoorschriften. Om met passagiers te mogen vliegen, moeten exploitanten en luchtvaartmaatschappijen die actief zijn voor privé- of commerciële luchtvaart bovendien beschikken over een essentieel Air Transport Certificate (AOC). Wie geen AOC heeft, voert privévluchten uit, die niet verhandelbaar zijn en waarvoor dus niet betaald hoeft te worden. Verwar de termen “privéjet” en “privévervoer” niet met elkaar. De zakenluchtvaart opereert als openbaar personenvervoer. Er is een verschil tussen openbaar en privévervoer. Deze vorm van vervoer garandeert totale veiligheid. Pas daarom op voor het groeiende aantal niet-professionele organisaties die vluchten aanbieden die niet onder de regelgeving vallen. Voor onwetende klanten is het charteren van een privéjet zonder AOC volledig illegaal. Om u gerust te stellen, bij AEROAFFAIRES worden al onze gecharterde vluchten gekozen met touroperators die in het bezit zijn van een geldig AOC. Er is nog een ander veiligheidspunt dat dit jaar aandacht verdient, en dat is het gezondheidsaspect. Met de gezondheidscrisis en de hindernissen die genomen moeten worden om de verspreiding van het virus te beperken, heeft de zakenluchtvaart zijn doeltreffendheid bewezen. Volgens recente studies betekent de keuze voor zakenluchtvaart zelfs dat er 30 keer minder contactpunten zijn dan in de commerciële luchtvaart. Dit garandeert je gezondheid en vermindert het risico op het overbrengen van virussen aanzienlijk.
Privéjets gebruiken om op vakantie te gaan
Winter of zomer, dit vervoermiddel wordt ook gebruikt voor vrije tijd, en dat hebben we gezien bij onze vluchtaanvragen. Aan het begin van het jaar hebben we veel vluchten gemaakt naar skigebieden in het bijzonder. Gstaad Saanen, Courchevel, Chambéry en Saint Moritz-Samedan. En in de lente zijn de warmere zomerbestemmingen aan de beurt. Het voordeel van privéjets is dat ze toegang hebben tot 10 keer meer luchthavens dan commerciële luchtvaartmaatschappijen. Bovendien maakt 75% van de privéjetvluchten geen gebruik van commerciële vliegroutes. Kortom, je kunt gemakkelijker en toegankelijker een bestemming kiezen, of het nu een toeristische bestemming is of niet. Want met zakenvluchten ben je zo snel mogelijk op je gewenste bestemming. Sommige klanten hebben zich gerealiseerd dat de tijdwinst van privéluchtvaart ook voordelig is als het gaat om reizen op vakantie. In 2022 zullen deze klanten blijven profiteren van deze voordelen. caption id=”attachment_23557″ align=”aligncenter” width=”1024″] CityAirbus NextGen – Photo Credit: Airbus[/caption]
Naar een steeds milieuvriendelijkere en duurzamere zakenluchtvaart
Als onderdeel van haar MVO-beleid, maar vooral in lijn met haar activiteit, zet AEROAFFAIRES zich al in voor een duurzame aanpak. We zijn al actief op dit gebied via ons SkyCO2-programma, dat de koolstofuitstoot van al onze vluchten compenseert. Maar dit jaar gaan we dit duurzame en milieuvriendelijke aspect verder ontwikkelen door samen te werken met nieuwe partners, want het is belangrijk voor ons om de milieu-impact die de luchtvaart kan hebben te respecteren. Dit gaat hand in hand met het feit dat vliegtuigfabrikanten steeds meer vliegtuigen bouwen die steeds minder vervuilen. Tegen 2050 moet de CO2-uitstoot van de luchtvaart in Europa nul zijn. In 2022, maar ook de komende jaren zal dit onderwerp actueel blijven. Op dit moment worden luchtvaartmaatschappijen steeds groener en tanken ze hun vliegtuigen geleidelijk aan met biobrandstoffen (SAF). In de toekomst zouden deze biobrandstoffen de paraffine die in de luchtvaart wordt gebruikt wel eens volledig kunnen vervangen… De toekomst zal het uitwijzen, maar het is een stap in de goede richting voor het milieu! Hoe dan ook, naast het maken van groenere vliegtuigen of het gebruik van biobrandstoffen, maken sommige vliegtuigfabrikanten drones als luchttaxi’s, vliegende auto’s, elektrische vliegtuigen of zelfs elektrische helikopters. Het doel van deze projecten is een revolutie teweeg te brengen in het luchtvervoer van morgen en de ecologische impact van de luchtvaartsector te beperken.
Bij AEROAFFAIRES zetten we onze expertise in om u de privéjetvluchten aan te bieden die bij u passen. Neem voor alle charteraanvragen contact met ons op +33 (0)1 44 09 91 82, of vul onze online offerte in. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.