WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Welke luchthavens zijn toegankelijk voor privéjets?

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

Als algemene regel kan een zakenjet landen op brede start- en landingsbanen en op drukke luchthavens, maar het komt zelden voor dat een Phenom 300 of Falcon 7X privéjet landt op een grote internationale luchthaven zoals London Heathrow of Paris Charles De Gaulle. En daar is een goede reden voor: de meeste zakenvliegtuigen gebruiken luchthavens die speciaal voor de zakenluchtvaart zijn bedoeld. Parijs Le Bourget is bijvoorbeeld een van de grootste luchthavens van Europa. Frankrijk is een van de landen met de meeste kleine luchthavens, waardoor privéjetreizigers zo dicht mogelijk bij hun eindbestemming kunnen komen. Er zijn meer dan 400 luchthavens en vliegvelden in Frankrijk, waarvan 80 met douane-infrastructuur. Niet alle privévliegtuigen kunnen echter naar elke bestemming vliegen. Vooral op luchthavens zoals Courchevel. Of die met complexe aanvliegroutes zoals St Tropez, zelfs als het om hetzelfde type vliegtuig gaat. Wat zijn de parameters om al dan niet toegang te krijgen tot een luchthaven? Waarom kan de ene privéjet wel landen op Courchevel en de andere niet, vooral als het om hetzelfde type vliegtuig gaat? Welke voordelen hebben kleinere luchthavens of luchthavens die zich richten op de zakenluchtvaart en op basis van welke criteria worden ze geselecteerd? Maar wat zijn de nadelen van internationale luchthavens voor zakenluchtvaart? De lijst is lang, en hier zijn een paar dingen om in gedachten te houden:

  • de lengte van de start- en landingsbaan en het oppervlak (beton, gras of een ander oppervlak)
  • de sterkte van de landingsbaan
  • het niveau van de reddings- en brandbestrijdingsdiensten voor vliegtuigen (ARFF)
  • openingstijden en eventuele verlenging
  • de aanwezigheid van de douane (PAF grenspolitie)
  • Aanwezigheid van een paraffinestation
  • de aanwezigheid van de-icing apparatuur of vrachtwagens.

Er moet ook een onderscheid worden gemaakt tussen Public Passenger Transport flights (commerciële vluchten) en Private Transport flights met jets van privé-eigenaars, waarvoor niet dezelfde eisen gelden op het gebied van landings- en opstijgprestaties. De Falcon 7X van een eigenaar kan bijvoorbeeld landen op de landingsbaan van La Mole St Tropez, terwijl in het openbaar vervoer alleen de PC12 turboprop mag landen.

Tot slot moeten op bijvoorbeeld London City, Bolzano of Gstaad de kwalificaties en prestaties van het privévliegtuig gevalideerd zijn door de fabrikant, en natuurlijk moeten de piloten up-to-date kwalificaties hebben voor deze specifieke naderingen. Onze luchtvaartexperts onthullen in dit artikel hoe u de juiste luchthaven kiest voor uw zakenjetreis.

Wat zijn de voordelen van een luchthaven voor zakenluchtvaart?

De voordelen van luchthavens speciaal voor privéjets

Zakelijke luchthavens zijn ontworpen om te voldoen aan de eisen van gebruikers van zakenvliegtuigen. Ze worden vooral bezocht vanwege de flexibiliteit, rust en comfort die ze bieden. Luchthavens zoals Parijs Le Bourget, Londen Luton, Wenen-Schwechat, Rome Ciampino of Milaan Linate bieden exclusieve toegang voor privévluchten:

aéroport du Bourget
Photo credit: Aeroaffaires

  • Gemakkelijke toegang, vaak dicht bij het stadscentrum

Met meer dan 400 luchthavens in Frankrijk zijn ze gemakkelijk bereikbaar vanuit elke Franse stad. Bovendien betekent hun veel kleinere omvang dat deze luchthavens veel dichter bij steden liggen dan een grote luchthaven. Het opstijgen op een privéluchthaven kan binnen 15 minuten na aankomst plaatsvinden. Ter vergelijking: de luchthaven Roissy Charles de Gaulle heeft een totale oppervlakte van 33 km2. Le Bourget, de zakenluchthaven van Parijs, is slechts 5,5 km2 groot, en hun veel kleinere omvang betekent ook dat je veel sneller aan boord van je vliegtuig kunt gaan als je eenmaal op de luchthaven bent aangekomen.

  • Privé terminals voor wachtende passagiers met FBO’s (Fixed Base Operators)

FBO’s zijn privéterminals voor de zakenluchtvaart. Deze terminals zijn vooral te vinden op specifieke luchthavens. Als je aankomt op een luchthaven die regelmatig privéjets verwerkt, ga je meteen naar een FBO. Zodra je aankomt, worden jij en je bagage opgevangen door operationeel personeel en het is in deze terminals dat de douanecontroles voor de vlucht worden uitgevoerd. Deze terminals ontvangen passagiers discreet en exclusief. Als je vroeg aankomt, hebben de privéterminals VIP-lounges met een breed scala aan diensten. Wil je meer weten? Dan raden we je dit artikel over FBO’s aan

Salon privé du terminal FBO Dassault Falcon Service
Photo credit: Dassault Aviation

  • Opstijgen en landen met gleuven alleen voor zakenjets

Wat het opstijgen en landen betreft, zijn luchthavens perfect geschikt om privéjets te ontvangen. Dit betekent dat deze fasen van de vlucht in de best mogelijke omstandigheden en zo snel mogelijk kunnen plaatsvinden.

De beperkingen van kleine vliegvelden en luchthavens

Aan de andere kant is het ook belangrijk om te weten dat niet alle kleine luchthavens in staat zijn om alle privéjets te ontvangen. Er zijn veel selectieve criteria voor het kiezen van de juiste luchthaven voor je reis.

  • Technische prestaties en beperkingen voor openbaar personenvervoer

Bepaalde vliegvelden hebben technische specificaties die bepalen welke piloten en vliegtuigen toegang hebben, zoals de lengte van de landingsbaan en de weersomstandigheden. Het is zelfs zo dat alleen bepaalde vliegtuigen, zoals turboprops, toegang hebben. De luchthaven van Saint Tropezheeft een korte start- en landingsbaan van 1.100 meter. Dit betekent dat alleen vliegtuigen zoals de Pilatus PC12 er kunnen landen met het openbaar vervoer. Om hier meer over te weten te komen, zie de verschillen tussen Openbaar Personenvervoer en Eigenaar Vliegtuigvervoer.Het is ook mogelijk dat de start- en landingsbaan een probleem vormt omwille van het oppervlak. Sommige start- en landingsbanen bestaan alleen uit gras. Maak je geen zorgen, er zijn vliegtuigen die zich aan deze banen kunnen aanpassen. De Pilatus PC24 of de Vulcanair P68 kunnen op deze banen landen. Tot slot zijn er enkele altiports (hooggelegen vliegvelden) die notoir moeilijk toegankelijk zijn, zoals Courchevel. Weinig vliegtuigen kunnen daar landen, omdat de landingsbaan steil en kort is (500 meter). Zeer weinig vliegtuigen kunnen op deze vliegvelden landen. De AVIATOR TP 600 kan bijvoorbeeld op Courchevel landen, maar de weersomstandigheden kunnen vereisen dat de piloot over VFR-kwalificaties (Visual Flight Rules) beschikt. Als het weer grillig is, is vliegen en vooral landen op instrumenten (IFR) onmogelijk. Als je gebruikmaakt van een makelaar, zullen zij deze criteria voor zowel piloten als vliegtuigen controleren

Aviation TP 600 jet privé sur la neige à courchevel
Photo credit: Alpine Airlines

  • Administratieve en douanebeperkingen

In Frankrijk hebben niet alle vliegvelden de nodige vergunningen om het Schengengebied te verlaten. Alleen luchthavens met grensdoorlaatposten (PPF) hebben toestemming om vluchten het Schengengebied te laten verlaten. Frankrijk heeft in totaal 72 luchthavens met PPF’s. Wanneer je je vlucht boekt en ons je bestemming doorgeeft, beslissen wij of je al dan niet mag opstijgen van een luchthaven met een grensdoorlaatpost. Voor vluchten binnen de 26 landen van het Shengen-gebied kunnen alle Franse luchthavens passagiers ontvangen. Dan zijn er als gecertificeerde openbaarvervoervlucht, afhankelijk van het aantal passagiers en het vliegtuig, veiligheidseisen. In het bijzonder moet er een bepaald aantal mensen aanwezig zijn op de luchthaven. Deze fysieke en menselijke aanwezigheid is afhankelijk van het classificatieniveau van het vliegtuig. Het niveau van het vliegtuig hangt af van de grootte en de romp. Als een vliegtuig van niveau 5 landt, dan moet er een beveiligingssysteem van niveau 5 ter plaatse zijn. Tot slot zijn sommige luchthavens alleen overdag open en mogen ze ’s nachts geen passagiers ontvangen. Nogmaals, onze luchtvaartexperts zullen je alleen luchthavens aanraden die voor jou geschikt zijn.

Kan een privéjet naar een internationale luchthaven vliegen?

Het antwoord is ja, een privéjet heeft het recht om op een internationale luchthaven te vliegen. Het komt echter zelden voor dat een Citation Mustang landt op de luchthaven London Heathrow. Dit is hoe het vliegen met een privéjet vanaf een commerciële luchthaven in zijn werk gaat. Je zult de verschillen zien tussen een internationale luchthaven en een luchthaven voor privéluchtvaart. Je zult ook begrijpen waarom het de voorkeur heeft om in een privéjet op te stijgen vanaf een vliegveld.

Citation mustang jets privés posés à l'aéroport
Foto krediet: Cessna Citation

Gebrek aan snelle toegang

Internationale luchthavens zijn erg druk. Om er met de auto te komen, kun je het beste vroeg komen. Er zijn vaak veel mensen op de weg vanwege het aantal passagiers, wat vertragingen kan veroorzaken. Tijd die passagiers van privéjets zich niet kunnen veroorloven te verliezen. Bovendien betekent de grootte van de luchthaven dat er tijd verloren gaat. Om bij de juiste terminal te komen, moet je je eerst een weg banen door de drukte. Tot slot is het grote aantal passagiers dat gebruik maakt van deze luchthavens geen garantie voor de veiligheid. Kleinere luchthavens versterken daarentegen de aanbevolen gezondheidsprotocollen.

Omslachtige administratieve procedures

Als je met het vliegtuig reist, moet je administratieve controles doorstaan die worden uitgevoerd door de lokale douane. Op een traditionele luchthaven kunnen deze controles lang en zelfs vervelend zijn. Voordat je de terminals bereikt, kunnen er lange rijen staan tussen jou en je controles. Als je echter via een kleine luchthaven reist, zijn deze controles sneller, zodat je er zeker van kunt zijn dat je zo snel mogelijk aan boord van je vlucht kunt gaan. Ook bij aankomst zijn de grenscontroles sneller en minder beperkend op een luchthaven die speciaal bedoeld is voor zakenvluchten.

Voorrang bij het opstijgen voor commerciële vluchten

Als u ooit met een commerciële luchtvaartmaatschappij hebt gevlogen, dan weet u dat de wachttijd tussen het instappen en het opstijgen lang kan zijn. Een privéjet zal nooit voorrang krijgen op een commercieel vliegtuig. Op een luchthaven als Roissy Charles de Gaulle in Parijs, waar 1.300 vliegtuigen per dag landen, gezondheidscrises niet meegerekend, kan de wachttijd voor het opstijgen lang zijn. Aangezien de meerderheid van de privéjetvluchten een reis van één tot drie uur in beslag neemt, is elke minuut kostbaar. Ter informatie: een zakenluchthaven zoals Le Bourget in Parijs heeft 150 vluchten per dag. Dat is tien keer minder dan zijn internationale tegenhanger. Dankzij dit lagere aantal vluchten gaat het opstijgen vanaf een luchthaven dus erg snel.

Het landingsproces voor een privéjet op een grote internationale luchthaven niet gunstig

  • Landen

Wanneer een privéjet moet landen op het tarmac van een internationale luchthaven, moet het zich aanpassen aan de manier waarop een lijnvliegtuig landt. Hoewel beide typen vliegtuigen even snel zijn, landt een privéjet meestal langzamer dan een lijnvliegtuig. Om zich aan te passen aan de organisatie van een internationale luchthaven, moeten privéjets dus sneller landen dan op een luchthaven die speciaal voor hen bedoeld is. Deze snelheidsverhoging voor een klein vliegtuig impliceert ten eerste dat de piloot meer ervaring heeft. Ten tweede zorgt een hogere landingssnelheid voor een privéjet voor ongemakken die het comfort in deze vliegtuigen verminderen.

  • Aankomst op de landingsbaan

Eenmaal op de landingsbaan is de landingsprocedure nog niet voorbij. Op de grond moet de privéjet de landingsbaan zo snel mogelijk vrijmaken. Met het risico dat hij de landingsplaats voor het volgende vliegtuig mist. Dus moet de privéjet op de grond opnieuw versnellen om bij zijn stoel te komen. Opnieuw resulteert de verhoging van de grondsnelheid in een ongewenste vermindering van het comfort. Bovendien zijn internationale luchthavens enorm groot, dus je moet je een weg banen om bij je stoel te komen. Privéjetpiloten die niet gewend zijn aan deze luchthavens staan erom bekend dat ze de weg kwijtraken tussen alle vliegtuigen. Deze tijd die wordt doorgebracht op het doolhof van start- en landingsbanen kan vertragingen veroorzaken voor passagiers van zakenjets. Tot slot, op een luchthaven speciaal voor privéjets, met een kleinere structuur, op de schaal van het vliegtuig. Zakenvliegtuigen verspillen geen tijd op de start- en landingsbanen.

  • Parkeren en onderhoud van vliegtuigen

Zodra de landingsfase voorbij is, moet het vliegtuig worden geparkeerd. De meeste grote luchthavens hebben geen geschikte parkeerplaatsen voor privéjets. Dus belandt het privévliegtuig in een hangar ver van de terminals, ver van waar de volgende passagiers zullen zijn. Bovendien moet er bepaald gereedschap worden gebracht om ervoor te zorgen dat het vliegtuig goed wordt onderhouden. Tot slot zijn de parkeerkosten op een internationale luchthaven hoger voor privéjets dan voor lijnvliegtuigen. Deze extra kosten worden gedragen door de huurder van het vliegtuig. Daarom raden we bij AEROAFFAIRES altijd aan om van een kleinere luchthaven te vliegen. Je bespaart tijd, bent comfortabeler en profiteert van een scherper tarief.

Zakelijke of internationale luchthaven voor een privéjet, wat moet je kiezen?

Als je speciale eisen hebt, of als je echt met een privéjet vanaf een internationale luchthaven wilt reizen, is dit natuurlijk mogelijk. Maar zelfs op een internationale luchthaven is het mogelijk om een operations agent in te schakelen. Hij of zij regelt alles voor je totdat je aan boord gaat van je privéjet.

Meer weten?

Aarzel dan niet om naar onze online offertete gaan voor een prijsofferte voor jouw privévlucht in 2 uur, of neem contact met ons op via +33 (0) 1 44 09 91 82.