WACHT NIET TE LANG MET HET BOEKEN VAN UW VLUCHTEN VOOR HET ZOMERSEIZOEN!

Zoek een vliegtuig, een stad of informatie…

Leider in het wereldwijd verhuren van privéjets

Zakelijke luchthavens: toegenomen gebruik van SAF

Verhuur van privéjets
sinds 1991

8500
beschikbare apparaten

35 000
vluchten uitgevoerd

100 000+
passagiers vervoerd

4,9/5
klanttevredenheid

100%
CO2-compensatie

In een tijd waarin milieubehoud een belangrijk aandachtspunt is, staat de zakenluchtvaart voor nieuwe uitdagingen. Bedrijven willen hun ecologische voetafdruk verkleinen en luchthavens voor zakenluchtvaart moeten gelijke tred houden door duurzame infrastructuren aan te bieden. De toegang tot en het gebruik van duurzame brandstof (SAF) op zakenluchthavens is een innovatieve oplossing voor deze uitdagingen. Een hele sector werkt hand in hand om synergieën ten gunste van het milieu te creëren. Luchtvaartmaatschappijen en luchthavenbeheerders pleiten dan ook steeds vaker voor een toenemend gebruik van SAF. AEROAFFAIRES legt uit waarom SAF steeds vaker wordt gebruikt op zakenluchthavens.

SAF: de ecologische overgangsoplossing voor zakenluchthavens.

Wat is SAF?

SAF staat voor “Sustainable Aviation Fuel“. Het is een type vliegtuigbrandstof dat wordt gemaakt van hernieuwbare bronnen en wordt beschouwd als duurzamer en milieuvriendelijker dan traditionele vliegtuigbrandstoffen zoals paraffine. Het doel van het gebruik van SAF is omde uitstoot van broeikasgassen en andere milieueffecten van de luchtvaartindustriete verminderen.

Waarom neemt het gebruik van SAF op zakenluchthavens toe en wat is de drijvende kracht achter deze groei?

De luchtvaartindustrie heeft er alle belang bij om te investeren in SAF, de groene brandstof van de toekomst. AEROAFFAIRES legt uit waarom.

SAF heeft een aantal voordelen voor de wereldwijde luchtvaartindustrie. Het gebruik van deze duurzame brandstof betekent :

  1. Vermindering van de uitstoot van broeikasgassen: De luchtvaart wordt beschouwd als een van de grootste uitstoters van broeikasgassen. SAF kan helpen de uitstoot te verminderen door het gebruik van hernieuwbare bronnen voor de productie van brandstof.
  1. Duurzaamheid voor het milieu: FAS kan de milieueffecten van de luchtvaart, zoals lucht-, water- en bodemverontreiniging, helpen verminderen.
  1. Energieonafhankelijkheid : Het gebruik van SAF kan de afhankelijkheid van de luchtvaartindustrie van onbetrouwbare en dure brandstofbronnen verminderen door gebruik te maken van lokale bronnen van hernieuwbare producten.
  1. Positief merkimago: In een tijd waarin vliegreizen onder vuur liggen, staan luchtvaartmaatschappijen voor de grote uitdaging om hun merkimago te verbeteren. Door SAF te gebruiken kunnen bedrijven in de zakenluchtvaart hun merkimago verbeteren door hun betrokkenheid bij duurzaamheid en milieuverantwoordelijkheid te tonen.
  1. Naleving van regelgeving : Sommige internationale regelgevingen over de uitstoot van broeikasgassen, zoals het Clean Development Mechanism van de VN, moedigen het gebruik van SAF aan om de uitstoot van broeikasgassen in de luchtvaart te helpen verminderen. Het doel is om tegen 2050 een uitstoot van 0 CO² te bereiken, volgens deICAO.

Welke grote zakenluchthavens gebruiken FAS?

Er zijn verschillende zakenluchthavens die Duurzame Vliegtuigbrandstof (SAF) gebruiken om de vluchten van privéluchtvaartmaatschappijen aan te drijven. Deze luchthavens hebben duidelijk begrepen hoe belangrijk het is om de ecologische transitie te omarmen.

San Francisco International Airport (SFO) :

SFO is toonaangevend op het gebied van duurzaamheid. Het was de eerste luchthaven ter wereld die SAF aanbood aan luchtvaartmaatschappijen. De luchthaven werkt aan een verdere vermindering van de uitstoot van broeikasgassen door het gebruik van SAF. Deze zakenluchthaven werkt samen met luchtvaartmaatschappijen om vliegtuigtrajecten te optimaliseren om de ecologische impact te verminderen. De luchthaven van San Francisco profiteert van de SAF die is overeengekomen tijdens de overeenkomst tussen Ametis en de oneworld alliantie in 2021. Deze overeenkomst garandeert de levering van 1,3 miljoen ton SAF aan de luchthaven van San Francisco alleen.

Luchthaven Londen Heathrow:

Heathrow is een andere zakenluchthaven die SAF gebruikt om vliegtuigen van brandstof te voorzien. De luchthaven werkt nauw samen met luchtvaartmaatschappijen om hen aan te moedigen FAS te gebruiken om hun impact op het milieu te minimaliseren.

Amsterdam Schiphol Airport :

Schiphol is een van de eerste zakenluchthavens in Europa die FAS gebruikt voor zakenvluchten. De luchthaven heeft ook andere duurzame initiatieven geïmplementeerd om de impact op het milieu te minimaliseren.

Parijs le Bourget :

Vandaag de dag is de zakenluchthaven Paris le Bourget de enige luchthaven die luchtvaartmaatschappijen het gebruik van SAF aanbiedt. De luchthaven heeft 2 biobrandstofpompen beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen.

Luchthaven Roissy Charles de Gaulle :

De luchthaven Roissy Charles de Gaulle is in 2020 begonnen met het gebruik van SAF voor zakelijke vluchten. Dit was onderdeel van de inspanningen om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen.

Luchthaven Frankfurt:

Frankfurt Airport gebruikt SAF voor zakenvluchten om zijn uitstoot van broeikasgassen te helpen verminderen en zijn impact op het milieu te minimaliseren. Luchthavens, die vliegtuigen voor de zakenluchtvaart herbergen, zijn in staat om zich aan te passen. Het toenemende gebruik van SAF is hier een goed voorbeeld van. De betrokkenheid van deze grote speler in de burgerluchtvaartsector moedigt ons aan om te geloven in een duurzamere en eco-verantwoordelijke toekomst, ondersteund door de hele luchtvaartindustrie.

SAF, een echte groeimotor voor de toekomst van de zakenluchtvaart?

Duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) heeft een groot potentieel om in de toekomst een sleutelelement te worden in de zakenluchtvaart. Hier zijn slechts enkele redenen waarom:

  • Minder uitstoot: SAF kan de uitstoot van broeikasgassen met 88% verminderen in vergelijking met traditionele brandstoffen. Dit kan bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven, overheden en duurzaamheidsbewuste passagiers.
  • Groeiende SAF productie: De SAF productie groeit snel. Luchthavens wereldwijd zouden moeten kunnen profiteren van een verbeterde beschikbaarheid en lagere kosten op de lange termijn.
  • Toenemende milieuregelgeving : Milieuregelgeving wordt steeds strenger. Het idee is om zakelijke luchthavens en luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen om SAF te gebruiken. Er vindt een echte transitie plaats om het imago van de luchtvaartsector, die het slachtoffer is van bashing, met name jet bashing, groener te maken. De Europese ReFuelEu-verordening vereist het gebruik van FAS in een verhouding van :
    • 2% in 2025
    • 63% in 2050
  • Financiële stimulansen: Veel regeringen bieden financiële stimulansen om het gebruik van duurzame brandstoffen aan te moedigen. Het doel? De invoering van SAF in de zakenluchtvaart helpen versnellen.

Wat zijn de uitdagingen voor de democratisering van SAF in de zakenluchtvaart?

Er zijn verschillende uitdagingen voor de ontwikkeling van SAF in de zakenluchtvaartsector. Deze omvatten

  • Hoge kosten: De kosten van FAS zijn momenteel hoger dan die van traditionele paraffine. Dit is een echte uitdaging voor zakenluchtvaartmaatschappijen die hun kosten willen drukken.
  • Beperkte beschikbaarheid : De productie van SAF is momenteel beperkt. Toegang tot en beschikbaarheid van SAF is niet zo gemakkelijk voor zakenluchtvaartmaatschappijen. Dit geldt vooral voor grote hoeveelheden van de brandstof.
  • Ontoereikende infrastructuur : Voor zakenluchthavens kan het moeilijk zijn om de nodige infrastructuur op te zetten om SAF op te slaan en te verdelen.
  • Opslag en verwerking: De opslag en verwerking van verantwoorde brandstof kan extra faciliteiten en apparatuur vereisen. Dit is om de kwaliteit en veiligheid van de brandstof te garanderen, wat tot extra kosten kan leiden. Spelers zoals TotalEnergie werken actief aan het koolstofvrij maken van brandstoffen in nauwe samenwerking met de luchtvaartindustrie. TotalEnergie gaat bijvoorbeeld een voormalige raffinaderij saneren om de productie en opslag van 210.000 liter SAF mogelijk te maken.
  • Onzekerheid over de regelgeving : Er is nog steeds onzekerheid over de toekomstige regelgeving met betrekking tot het gebruik van FAS. Het is begrijpelijk dat dit luchtvaartmaatschappijen kan ontmoedigen om de sprong te wagen.
  • Technologie nog in ontwikkeling : De FAS-technologie is nog in ontwikkeling. Daarom zijn luchtvaartmaatschappijen nog steeds voorzichtig en waakzaam bij het gebruik van deze brandstof.

AEROAFFAIRES moedigt het gebruik van SAF aan en ondersteunt het.

AEROAFFAIRES ziet zichzelf als een pionier in de ecologische transitie en SAF staat hier symbool voor. Wanneer je een privé- of zakenvlucht boekt bij AEROAFFAIRES, stap je aan boord van een “groenvriendelijk” vliegtuig. Het gebruikt SAF als brandstof.

Met ons Sky CO²-programma kunnen onze klanten ook de CO²-uitstoot van hun vlucht terugkopen.Vertrouw ons uw reis toe en maak uw zaken- of privéreis verantwoord. Ons hele team staat tot uw beschikking om al uw vragen te beantwoorden.

Het AEROAFFAIRES-team staat 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar om al uw vragen te beantwoorden. Vraag snel een offerte aan via ons online offerteformulier of neem rechtstreeks contact met ons op per telefoon op +33 (0)1 44 09 91 82 of per e-mail op charter@aeroaffaires.com.