Jarenlang had je alleen een Twitter-account en een internetverbinding nodig om in realtime te weten te komen waar het privéjet van een CAC 40-bestuurder, een internationale ster of een techmiljardair landde. Dit tijdperk loopt ten einde. In de Verenigde Staten heeft de Federal Aviation Administration (FAA) haar maatregelen om luchtvaartgegevens te beschermen aangescherpt. Tegelijkertijd schorsen sociale netwerksites accounts die privévluchten volgen.
Achter deze ontwikkelingen gaat een belangrijke verschuiving schuil: het einde van de standaard toegankelijkheid van vluchtgegevens ten gunste van een grotere vertrouwelijkheid, geëist door degenen wier reizen een strategische, veiligheids- of imagokwestie is geworden.

Traceerbaarheid is viraal geworden – en problematisch
Het begon allemaal met ADS-B-signalen (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) die door alle vliegtuigen worden uitgezonden en in realtime worden opgepikt door duizenden vrijwillige ontvangers. Deze gegevens worden verzameld op open platforms zoals FlightAware, RadarBox of ADS-B Exchange, dagelijks geraadpleegd door liefhebbers… en vervolgens door internetgebruikers over de hele wereld.
In deze context dook de naam op van Jack Sweeney, een Amerikaanse student. Op de leeftijd van slechts 19 jaar creëerde hij een geautomatiseerd script dat vluchtsignalen en FAA-gegevens vergelijkt om live de reizen vanElon Musk, Taylor Swift en vele anderen te publiceren. Zijn Twitter-accounts (@ElonJet, @CelebJets…) werden miljoenen keren bekeken. Het fenomeen ging viraal.
Het fenomeen verspreidde zich tot in Frankrijk: Bernard Arnault was het doelwit van een account dat al zijn reizen opsomde. Het account bereikte een hoogtepunt in de zomer van 2022, op het hoogtepunt van de controverse over de milieu-impact van privéjets. Op dat moment had het meer dan 87.000 abonnees,
Al snel werden deze publicaties gebruikt om met de vinger te wijzen naar de frequentie van privévluchten, hun koolstofvoetafdruk of hun bestemmingen, die als “grillig” werden beschouwd. Wat ooit een kwestie van technologische transparantie was, werd een instrument voor publieke controle. De betrokken beroemdheden maken zich zorgen: verlies van vertrouwelijkheid, overmatige blootstelling, zelfs een gevoel van onveiligheid.
Maar naast de drukte worden de gevolgen concreet. Inbreuk op de privacy, gerichte pesterijen, aangetaste persoonlijke veiligheid, industriële spionage, druk van de media en schade aan het publieke imago: in hoeverre kan het recht op transparantie de bijna permanente openbaarheid van privépersonen rechtvaardigen?

De Amerikaanse regering reageert in het voordeel van vertrouwelijkheid
Geconfronteerd met toenemende spanningen tussen juridische bedreigingen, politieke druk en technologische ontwikkelingen, is de FAA (Federal Aviation Administration) begonnen met het transformeren van het systeem. Dit is een verschuiving in de regelgeving waarvan de gevolgen veel verder reiken dan de grenzen van de Verenigde Staten en die ons uitnodigt om onze relatie met particuliere mobiliteit te heroverwegen.
In oktober 2022 kondigde de Federal Aviation Administration (FAA ) nieuwe maatregelen aan om de persoonlijke gegevens van vliegtuigeigenaren beter te beschermen. Deze initiatieven maken deel uit van het Privacy ICAO Address (PIA) programma, dat vliegtuigeigenaren in staat stelt om hun identificatiegegevens te maskeren in bewakingssystemen in de lucht.
Dit programma biedt exploitanten de mogelijkheid om de publieke verspreiding van bepaalde gevoelige informatie, zoals vluchtplannen en routes, te beperken, waardoor de risico’s met betrekking tot veiligheid en privacy worden verminderd. De FAA benadrukt dat deze maatregelen tot doel hebben een evenwicht te vinden tussen de transparantie die nodig is voor de veiligheid van de luchtvaart en de bescherming van de persoonlijke gegevens van gebruikers.
Lees de laatste informatie op de officiële website van de FAA
Vrijdag 28 maart 2025
WASHINGTON – Zoals vereist door de FAA Reauthorization Act van 2024 (Public Law 118-63), heeft de Federal Aviation Administration (FAA) Section 803 Data Privacy geïmplementeerd, waardoor eigenaars van privévliegtuigen kunnen verzoeken om bepaalde eigendomsinformatie, zoals hun naam en adres, privé te houden en niet publiekelijk beschikbaar op FAA-websites.
Eigenaars en exploitanten van privévliegtuigen kunnen nu elektronisch een verzoek indienen bij de FAA om hun registratiegegevens niet openbaar te maken.
Vanaf vandaag kunnen ze een verzoek indienen via de Civil Aviation Registry Electronic Services (CARES) om deze informatie niet openbaar weer te geven op alle websites van de FAA.
De FAA zal een verzoek om commentaar publiceren in het Federal Register om input te krijgen over deze maatregel, inclusief de vraag of het verwijderen van de informatie het vermogen van belanghebbenden zou aantasten om noodzakelijke functies uit te voeren, zoals onderhoud, veiligheidscontroles en naleving van de regelgeving. De FAA is ook aan het evalueren of de persoonlijk identificeerbare informatie van eigenaars en exploitanten van privévliegtuigen moet worden achtergehouden in het openbare vliegtuigregister en of eigenaars en exploitanten hun gegevens moeten kunnen downloaden wanneer dat nodig is.
Traceerplatforms: een tweesnijdend zwaard
Er zijn momenteel ongeveer tien platforms die de bewegingen van een vliegtuig van punt A naar punt B in realtime kunnen volgen. In een gevoelige institutionele of commerciële context kan dit een probleem vormen. Het volgen van de bestemming van een CEO kan soms betekenen dat je moet raden naar een fusiestrategie, dat je moet anticiperen op een verhuizing naar een conflictgebied of dat je een toekomstig partnerschap moet identificeren. In de handen van een concurrent of speculant kan deze informatie snel kritiek worden.
De CEO van LVMH, Bernard Arnault, heeft besloten zijn vliegtuigen te verkopen zodat hij niet langer gevolgd kan worden. Hij geeft er nu de voorkeur aan om af en toe vliegtuigen te huren, een oplossing die meer anonimiteit biedt.
Antoine Arnault, zijn zoon, legt uit:
“Het is niet geweldig dat onze concurrenten op elk moment kunnen zien waar we zijn. Het kan ideeën geven, maar het kan ook aanwijzingen geven. Het draait allemaal om zakelijke vertrouwelijkheid.
Een nuchtere manier om een verandering te erkennen: de stap naar meer vertrouwelijkheid. Achter deze beslissing schuilt een realiteit die vaak verkeerd begrepen wordt door het grote publiek: een privé zakenvlucht is geen prestigeoperatie, het is in de eerste plaats een logistiek hulpmiddel – met zijn vereisten van veiligheid, vertrouwelijkheid en optimalisatie van tijd ten dienste van individuen met drukke agenda’s.

Huren in plaats van bezitten: een groeiende trend
Bedrijfsleiders passen hun praktijken aan. De keuze om vliegtuigen op aanvraag te huren – voor gecertificeerd openbaar passagiersvervoer (met AEROAFFAIRES) of via privéoperatoren – maakt het niet alleen mogelijk om de vlootcapaciteit en -beschikbaarheid te moduleren, maar ook om een extra niveau van discretie in te voeren: tijdelijke registraties, secundaire instapplatforms, afwezigheid van vaste gegevens in openbare registers.
Volgens gegevens van deEuropean Business Aviation Association (EBAA) verkiest meer dan 60% van de regelmatige gebruikers van privéjets nu leasing boven eigendom. Deze trend wordt versterkt door ESG-kwesties (milieu, maatschappij en goed bestuur), geopolitieke volatiliteit en de steeds toenemende vraag naar vertrouwelijkheid in bepaalde sectoren (technologie, financiën, energie, diplomatie).
Een milieudebat in het hart van jetstalking
De zakenluchtvaart wordt steeds vaker ondervraagd over zijn koolstofvoetafdruk, zijn plaats in de energietransitie en de verantwoordelijkheden die gepaard gaan met het gebruik ervan. Dit debat is legitiem. Maar het kan niet beperkt blijven tot de openbare geolocatie van vliegtuigen of de geïsoleerde observatie van bepaalde routes of individuen. De kwestie is breder: het gaat om de ontwikkeling van praktijken, het zoeken naar technische en operationele oplossingen om de impact op het milieu te verminderen, de optimalisering van vluchten, de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en de invoering van compensatiemechanismen. De sector zet zich in voor deze transformatie, die evenzeer berust op innovatie als op het aanpassen van de praktijken.

AEROAFFAIRES: discretie, veiligheid en reactievermogen
Bij AEROAFFAIRES werken we al meer dan 30 jaar met topmanagers, investeringsfondsen en regeringsdelegaties. Velen van hen delen dezelfde zorg: vliegen, ja, maar met discretie. Onze teams organiseren elke missie individueel, met vertrouwelijkheid en veiligheidsprotocollen die nooit aan het toeval worden overgelaten. Achter de schermen betekent dit :
– een toegewijde assistent, uw enige contactpersoon
– geoptimaliseerde vluchtplannen, gevalideerd door de burgerluchtvaartautoriteiten,
– een strenge keuze van gecertificeerde exploitanten,
– en een constante inspanning om de achtergelaten sporen te beperken en tegelijkertijd te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
Een vliegtuig leasen is meer dan alleen een reis. Het is een strategische oplossing, ontworpen om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden, zonder afbreuk te doen aan de veiligheid of onze inzet voor het milieu.
Al onze vluchten worden 100% gecompenseerd via ons SkyCO2®-programmaen elke missie wordt gekalibreerd om het vluchtplan te optimaliseren, herpositionering te beperken en de efficiëntie te maximaliseren.
Heb je een vraag? Neem contact op met ons team

Isabelle CLERC
CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Oprichter AEROAFFAIRES
Onze luchtvaartexperts staan tot uw beschikking om u te helpen bij elke stap van uw reservering.
/
Heeft de aankondiging van de FAA alleen betrekking op de Amerikaanse markt?
Ja, de maatregel die is aangekondigd door de Federal Aviation Administration (FAA) is uitsluitend van toepassing op vliegtuigen die geregistreerd staan in de Verenigde Staten. Eigenaars van privévliegtuigen kunnen vragen om hun persoonlijke gegevens (naam, adres, registratienummer) uit de openbare databases van de FAA te verwijderen.
Dit initiatief is bedoeld om de vertrouwelijkheid van eigenaars van privévliegtuigen in de Verenigde Staten te versterken. Het heeft echter geen direct effect op vliegtuigen die in andere landen, zoals Frankrijk, geregistreerd staan. Privacyregels verschillen van rechtsgebied tot rechtsgebied en nationale luchtvaartautoriteiten bepalen hun eigen privacybeleid.
Het is belangrijk op te merken dat, hoewel deze maatregel specifiek is voor de Verenigde Staten, het een groeiende wereldwijde trend weerspiegelt om de privacy van vliegtuigeigenaren te beschermen. In andere landen, waaronder Europa, worden vergelijkbare discussies gevoerd over de bescherming van de persoonsgegevens van vliegtuigeigenaren en -exploitanten.
Welke maatregelen kunnen worden genomen om dit volgen te beperken?
In de Verenigde Staten biedt de FAA programma’s zoals LADD (Limiting Aircraft Data Displayed) en PIA (Privacy ICAO Address) om de weergave van vluchtgegevens te beperken. In Europa zijn de opties beperkter, maar de verhuur van privéjets biedt een discreet alternatief, omdat passagiersgegevens niet worden gepubliceerd.
Hoe garandeert AEROAFFAIRES de vertrouwelijkheid van zijn klanten?
Privéjetverhuur stelt passagiers in staat om vliegtuigen te gebruiken zonder dat hun persoonlijke gegevens aan het vliegtuig worden gekoppeld. Dit vermindert het risico op ongeoorloofde tracking aanzienlijk en biedt meer flexibiliteit om aan de specifieke behoeften van elke missie te voldoen.
AEROAFFAIRES zet zich in voor een persoonlijke service met een toegewijde assistent per missie, zodat volledige discretie gegarandeerd is. Onze strikte protocollen zorgen ervoor dat klantinformatie in elke fase van het proces vertrouwelijk blijft.