Opgericht in 1912, Fokker is een Nederlandse luchtvaartbouwer. Het is een historische persoonlijkheid in de luchtvaart, Anthony Fokker, die deze reus van de luchtvaartindustrie tot leven zal brengen.
Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie van vliegtuigen en is gevestigd in Duitsland, in Johannisthal, een wijk van Berlijn.
Sinds 2015 is het bedrijf Fokker overgenomen door de luchtvaartgroep GKN en is het een luchtvaartdochteronderneming van GKN geworden.
AEROAFFAIRES blikt terug op de geschiedenis en de prestaties van de luchtvaartbouwer Fokker.
Fokker vandaag:
Enkele kerngetallen:
In meer dan 100 jaar bestaan en prestaties heeft Fokker de productie van tal van vliegtuigen mogelijk gemaakt. Hier is een overzicht met deze enkele cijfers:
- 213: dat is het aantal geproduceerde Fokker 50.
- 4: vertegenwoordigt het aantal geproduceerde Fokker 6.
- 47: dat zijn de geproduceerde Fokker 70.
- 283: vertegenwoordigt het aantal Fokker 100 van de fabrikant.
- 586: dat is het aantal geproduceerde Fokker F27 Friendship door Fokker.
- 241: dat is het aantal gebouwde Fokker F28 Fellowship door Fokker.
Een betrokken luchtvaartfabrikant:
De aanpak van GKN Aerospace en de entiteiten Fokker is duidelijk: zich inschrijven in de tijdgeest en pleiten voor een duurzame benadering.
In een tijd waarin de klimaatproblemen zeer belangrijk zijn, is het noodzakelijk voor de luchtvaartindustrie om in deze zin te evolueren. Inderdaad, de dochterondernemingen van Fokker zijn in dit proces ingebed.
DKN (Fokker) zet zich in om technologieën te ontwikkelen die de ont koolstofbewerking van vliegtuigen die al in omloop zijn mogelijk maken.
Evenzo zal deze uitdaging op het gebied van duurzame ontwikkeling worden geïntegreerd bij de creatie van een nieuwe generatie vliegtuigen. Minder vervuilend en uiteindelijk CO2-neutraal, dat is wat Fokker wil voor zijn toestellen.
Voor 2050 wil het luchtvaartbedrijf de symbolische nul op de teller van de broeikasgasemissies bereiken.
Bovenop de middelen die zijn aangenomen voor de creatie van milieuvriendelijkere vliegtuigen, is het ook de fabrieken die profiteren van veranderingen in deze zin. Inderdaad, net als andere vliegtuigbouwers, is de fabriek in Nederland van GKN, sinds 2021, voorzien van 100% duurzame elektriciteit.
Bovendien zijn er andere acties ondernomen om het milieu te respecteren, zoals recycling en de juiste verwijdering van gevaarlijke materialen. Duurzame luchtvaart is het kernwoord voor vliegtuigbouwers vandaag.
De geschiedenis van de luchtvaartbouwer Fokker
De oorsprongen van Fokker
Alles begint met een van de pioniers van de luchtvaart, de Nederlander Anthony Fokker. Deze ingenieur, gespecialiseerd in de luchtvaart, werd geboren in 1890.
Anthony Fokker heeft zijn hele carrière in de luchtvaartsector gewerkt.
Op 20-jarige leeftijd maakt hij zijn eerste vliegtuig, genaamd “The Spin”. Dit propeller vliegtuig zal het eerste vliegtuig uit Nederland zijn dat binnen zijn grondgebied vliegt en de stad Haarlem zal overvliegen.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog moet de Nederlandse ingenieur vliegtuigen maken voor de Duitse luchtmacht. Hij sluit zich aan bij Hugo Junkers, ook een luchtvaartingenieur. Het is dan dat de volgende modellen worden gemaakt:
-
- de Fokker E.III
- de Fokker Dr1
- de Fokker D VII.
Deze modellen zijn een groot succes voor de Duitse luchtmacht.
In 1919, na het einde van de oorlog, keert A.Fokker terug naar Nederland na het beëindigen van zijn samenwerking met H.Junkers. Hij richt dan zijn eigen luchtvaartbedrijf op.
De beginjaren van de luchtvaartbouwer Fokker van 1919 tot 1955
- 1919 : A.Fokker richtte de Netherlands Aircraft Factory (Fokker) op in Amsterdam, de hoofdstad van Nederland. Hij produceert voornamelijk civiele vliegtuigen voor het transport van passagiers op commerciële routes. Echter, hij blijft ook vliegtuigen voor militaire doeleinden maken, zoals hij deed tijdens de Eerste Wereldoorlog. Deze zullen overigens ook dienen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
- 1925 : De luchtvaartindustrie Fokker wordt een van de belangrijkste ter wereld. De luchtvaartfabrikant heeft op dat moment fabrieken zowel in Nederland als in de Verenigde Staten.
- 1939 : Anthony Fokker sterft in de Verenigde Staten, in New York. Hij laat een bloeiende luchtvaartonderneming achter op het moment dat de Tweede Wereldoorlog begint.
- 1951: De fabrieken van Fokker, gelegen in Nederland, zijn tijdens de oorlog vernietigd. Het is noodzakelijk om ze opnieuw op te bouwen. De nieuwe fabriek bevindt zich in de buurt van Amsterdam, vlakbij luchthaven Schiphol. Andere fabrieken zullen later in het land worden opgezet. Fokker herbouwt zichzelf en wint terrein. Inderdaad, de industrie bloeit vele jaren en de bestellingen van vliegtuigen en leveringen zetten door.
- 1955: Dat jaar maakt de Fokker F27 Friendship zijn eerste vlucht. Dit is een lijnvliegtuig. Het zal worden beschouwd als een van de beste vliegtuigen die na de Tweede Wereldoorlog zijn geproduceerd. Bovendien zal het de daaropvolgende jaren een van de best verkochte turboprop vliegtuigen op de markt zijn. Niet minder dan 800 exemplaren zullen tot 1986 worden geleverd.
De beginjaren van de luchtvaartfabrikant Fokker van 1958 tot 1969
- 1958: Het luchtvaartbedrijf Fokker vestigt zijn reputatie met de Fokker F28 Fellowship. Het maakt dat jaar zijn eerste vlucht en bevestigt de dominantie van het bedrijf op het gebied van innovatie. Vervolgens komen de modellen Fokker 50, Fokker 70 en Fokker 100.
- 1969: Fokker wordt partner van VFW (Vereinigte Flugtechnische Werke), een Duitse luchtvaartfabrikant. Samen zullen ze drukmodules vervaardigen voor het Amerikaanse ruimte lab, Spacelab.
De fabrikant Fokker, na de oorlog
Fokker heeft niet gediend tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit evenement tekent het begin van een ongekende achteruitgang voor het bedrijf. Na de Tweede Wereldoorlog zijn de fabrieken vernietigd en dus niet meer bruikbaar.
Andere fabrieken van andere fabrikanten hebben gediend en zijn intact gebleven tijdens de oorlog. Dit heeft hen in staat gesteld een activiteit na de oorlog te behouden. Helaas is dat niet het geval geweest voor onze Nederlandse fabrikant.
Het bedrijf is er echter toch in geslaagd om twee fabrieken in Nederland te herbouwen. Zo heeft het de modellen uitgebracht:
-
- Fokker F27 Friendship
- F28
- F50
- F70
- F100.
Maar de luchtvaartproducent heeft hulp nodig om nieuwe toestellen te ontwikkelen. De luchtvaartbouwer bundelt de krachten met VFW en modelleert het vliegtuig VFW F24. Dit zal, helaas, eindigen in een mislukking.
De vliegtuigbouwer zinkt steeds dieper totdat het failliet gaat in 1996.
De afbraak van Fokker
1996: Deze datum markeert het einde van de luchtvaartactiviteiten van de vliegtuigmaker Fokker in eigen naam. Het is de afbraak van Fokker.
Het bedrijf laat vele prestaties van vliegtuigen achter die vandaag de dag nog steeds operationeel zijn.
Het bedrijf zal worden verworven door andere entiteiten. Het kenmerk van Fokker is dat het soms zijn identiteit behoudt via de verschillende gecreëerde takken.
Van Fokker naar Dutch Space
Zijn activiteiten in de ruimtevaart worden onafhankelijk en deze autonome tak heet Dutch Space. Wat betreft zijn activiteiten als luchtvaartuitruster, aircraft design, en onderhoud, worden overgenomen door de Stork Aerospace-groep.
Van Dutch Space naar Fokker Technologies
Ten slotte wordt een entiteit genaamd Stork Fokker opgericht. Deze is verantwoordelijk voor het beheer van de Fokker-vliegtuigen die al in omloop zijn, ongeveer 1200 op dat moment.
In 2010, na bijna vijftien jaar van bloei, verandert Stork Aerospace Group van naam en wordt Fokker Technologies. De erfenis van de naam van de luchtvaartfabrikant Fokker blijft voortleven.
Fokker Technologies creëert verschillende dochterondernemingen zoals:
-
- Fokker Elmo
- Fokker Aerostructures
- Fokker Landing Gear
- Fokker Services.
Fokker Elmo is gespecialiseerd in de connectiviteit en opereert in verschillende gebieden, zoals Noord-Amerika en China.
Wat betreft de activiteiten van Fokker Aerostructures, deze dochteronderneming is gewijd aan de vervaardiging van luchtschepen.
De productie van landingsgestellen wordt verzorgd door Fokker Landing Gear.
Ten slotte houdt Fokker Services zich bezig met het interieur van de vliegtuigen, namelijk de optimalisatie van de cabines door ze zoveel mogelijk te verlichten. Deze dochteronderneming houdt zich ook bezig met de avionica van de toestellen door ze uit te rusten met elektronische systemen.
Nieuwe samenwerkingen
Ditzelfde jaar, in 2010, gaat Fokker een partnerschap aan met een luchtvaartuitrustingsbedrijf, Goodrich Corporation.
Samen produceren ze onderdelen van composietmaterialen voor verschillende modellen van vliegtuigen van luchtvaartbouwers zoals Bombardier bijvoorbeeld.
In de daaropvolgende jaren worden de verschillende dochterondernemingen van Fokker partners met luchtvaartbouwers zoals Dassault Aviation en Boeing. De entiteiten van Fokker leveren elementen voor de respectieve vliegtuigen van de vliegtuigbouwers.
Fokker is niet meer de luchtvaartfabrikant die hij ooit was. Zijn entiteiten werken als luchtvaartsupplier in verschillende segmenten van de luchtvaartsector en voor verschillende toestellen van internationale vliegtuigbouwers.
De overname van Fokker door GKN Aerospace
Uiteindelijk, in 2015 koopt het bedrijf GKN Aerospace (Guest, Keen and Nettlefolds), gespecialiseerd in luchtvaart en auto-uitrusting, de entiteiten van Fokker voor een bedrag van 706 miljoen €.
De entiteiten van Fokker Technologies hebben dezelfde naam behouden, maar worden nu beheerd en geïntegreerd binnen GKN.
Het ontwerp van Fokker-vliegtuigen
De Europese luchtvaartfabrikant heeft een breed scala aan luchtvaartsapparatuur. Zo wordt hij uitgerust met zowel langeafstandstoestellen, zoals de Concorde, als middelafstandsvliegtuigen zoals de Dassault falcon.
De luchtvaartreus verzorgt de eindassemblage voor de toekomstige vliegtuigen van een luchtvaartmaatschappij.
Hij integreert de ingebouwde systemen, de romp en alle luchtvaarttechnologie. Al deze technologieën helpen bij het voorkomen van stall en onderscheiden zich op de luchtvaartmarkten. Fokker speelt niet in op het spectaculaire door het grootste vliegtuig ter wereld te bouwen. De fabrikant wil de efficiëntie van de luchttransporten bieden en een perfecte levering van vliegtuigen.
De industriëlen van de luchtvaart streven ernaar om zich op de luchtvaartmarkt te onderscheiden.
De activiteiten van de luchtvaartbouwer Fokker
De activiteiten van Fokker onder GKN Aerospace
Tot op heden is het luchtvaart- en autocomponentenbedrijf GKN Aerospace de grootste leverancier ter wereld op dit gebied.
Het bedrijf is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Het is internationaal aanwezig met 41 locaties verspreid over 13 verschillende landen.
Niet minder dan 90 % van de momenteel in omloop zijnde vliegtuigen maakt gebruik van de expertise en uitrustingen van GNK (en dus bij uitbreiding, van Fokker).
Het bedrijf blijft zich ontwikkelen en zoekt altijd naar steeds innovatievere oplossingen.
Het heeft zich verplicht om te evolueren met de uitdagingen van zijn tijd en de noodzakelijke veranderingen in de luchtvaartsector aan te brengen.
GNK hecht ook groot belang aan het respecteren van de luchtvaartveiligheidseisen, wat de bemanningsleden geruststelt.
De activiteiten van de verschillende entiteiten van Fokker
Met de verschillende entiteiten van Fokker, zoals Fokker Technologies, Fokker Services of Fokker Techniek, zijn de activiteiten gevarieerd.
Onder het beheer van GKN evolueert Fokker als luchtvaartsupplier. Als het bedrijf tegenwoordig geen vliegtuigen meer van A tot Z produceert, draagt het bij aan de fabricage van de vloot toestellen van diverse luchtvaartfabrikanten.
Bijvoorbeeld, Fokker heeft met name gewerkt voor de vliegtuigen van Airbus, Boeing en Dassault Aviation.
Als een onafhankelijke leverancier biedt Fokker zijn expertise aan op het gebied van:
-
- creation van landingsgestellen
- vliegtuigen structuren
- diverse uitrustingen
- van elektrische systemen die geïntegreerd zijn binnen de vliegtuigen.
Evenzo kan het bedrijf onderhoud uitvoeren op onderdelen die het heeft geleverd, of vervangingsonderdelen produceren. Dankzij een erfgoed van meer dan 100 jaar is Fokker een van de wereldleiders op de markt van luchtvaartuitrusting.
De vloot van vliegtuigen van de luchtvaartbouwer Fokker
Sinds de oprichting in 1912 produceert de luchtvaartbouwer Fokker tal van vliegtuigen. Zowel civiel als militair.
De meest opmerkelijke in de civiele luchtvaart zijn ongetwijfeld de:
- Fokker 27
- Fokker 50
- Fokker 60
- Fokker 70
- Fokker 100.
Wij presenteren u 2 toestellen die tot op de dag van vandaag nog steeds in omloop zijn.
De Fokker 100:
Ook wel F100 genoemd, dit toestel is een kortere lijnvliegtuig.
Het kan tot 109 passagiers aan boord verwelkomen. Het kan worden ingericht in twee verschillende klassen in de cabine. Dit maakt het mogelijk om 97 passagiers te verwelkomen.
Met een bereik van 2.700 km wanneer het vliegtuig op volle capaciteit is, is het ideaal voor korte regionale vluchten, zelfs internationaal.
Het is ook volledig geschikt voor groepsvluchten, bijvoorbeeld over korte afstanden.
De Fokker 100, die heeft geprofiteerd van verschillende innovaties, heeft zeer lage onderhoudskosten. Het biedt een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding in vergelijking met andere soortgelijke vliegtuigen.
Voor de komst van de Boeing 737 of de Airbus A319 was de F100 een van de leiders in luchtverkeer.
Dit vliegtuig heeft een eenvoudige cabine-indeling, namelijk 2 rijen van 2 en 3 stoelen gescheiden door een centrale gangpad.
De Fokker 50:
Dit is een turboprop-vliegtuig waarvan de productie stopte in 1997.
Het is in zekere zin de kleinere versie van de Fokker 100. Inderdaad, de laatstgenoemde kan tot 55 passagiers aan boord verwelkomen, over een afstand van 1.500 km.
Met zijn actieradius, is het ideaal voor korte regionale vluchten.
Tegenwoordig zijn er ongeveer 25 luchtvaartmaatschappijen die Fokker 50 gebruiken. In lijn met de Fokker 100, kan deze worden gebruikt door de zakenluchtvaart voor groepsvliegen.
Het kan ook worden gehuurd en gepersonaliseerd voor het vervoer van sportteams of bedrijven naar een seminar bijvoorbeeld.
Charter een vlucht in Fokker met AEROAFFAIRES:
U weet nu alles over de luchtvaartfabrikant Fokker.
Bij AEROAFFAIRES staat ons team voor u klaar om een Fokker te charteren. Neem contact met ons op via +33 (0) 1 44 09 91 82, 24/7. Aarzel niet om ons te contacteren of om onze online offerte in te vullen. Wij vinden de privéjet die het beste bij uw aanvraag past.